مهندس بلبل آبادی مدیر عامل برق گیلان: چاپ
به کارگیری مولدهای مقیاس کوچک به منظور غلبه بر مشکلات شبکه انتقال و فوق توزیع استان گیلان
18 فروردین 95 - 15:01  | 1514 بازدید

ماهنامه گیلان فردا- بر اساس اطلاعات موجود، از نیمه دوم سال جاری همزمان با تصدی مهندس عظیم بلبل آبادی به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان جهش چشمگیری در نوآوری و خلاقیت در همه سطوح برق گیلان به وجود آمد. به عنوان مثال در تداوم این روند مجوز احداث شش نیروگاه مولد مقیاس کوچک (مقیاس کوچک 25 مگاوات ) جمعا 150 مگاوات برای اولین بار برای استان گیلان مورد بررسی و مد نظر قرار گرفت.

مولد مقیاس کوچک

بلبل آبادی در مورد مولد مقیاس کوچک گفت: برای افزایش بهره وری انرژی و کاهش تلفات شبکه انتقال و فوق توزیع و گسترش   بخش غیر دولتی در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و آزاد سازی فضای بازرگانی برق در کشور ، ایجاد مولد مقیاس کوچک در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: نیروگاه هایی که از نظر فنی قابلیت اتصال به شبکه توزیع محل اتصال را دارا هستند و ظرفیت عملی تولید آنها از 25 مگاوات بیشتر نیست ، به عنوان مولد مقیاس کوچک تلقی می شوند.

وی اضافه کرد: دیزل ژنراتورهای موجود در کارخانجات و صنایع مختلف به دلیل مباحث فنی، امکان اتصال به شبکه برق سراسری و تولید مستمر سالانه برق را ندارند و در واقع به عنوان ژنراتورهای برق اضطراری ازآنها استفاده می شود.

ویژگیهای خاص

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با اشاره به ویژگی های مولد مقیاس کوچک گفت: مولدهای برق مقیاس کوچک امکان تولید بی وقفه برق در طی سال را دارند و در واقع مولد برق دائم کار گاز سوز با توان بسیار بالا و گارانتی بیش از 80 هزار ساعت می باشند.

فناوری پیشرفته

وی افزود: پیشرفت فناوری مولدهای مقیاس کوچک گاز سوز، سازگاری با استانداردهای زیست محیطی و امکان استفاده از این مولدها در محیط های مختلف ( اعم از صنعتی ، مسکونی و تجاری ) و همچنین بهره گیری از فناوری پیشرفته مواد و وضعیت ساده کنترل دراین مولدها، شرایطی را فراهم کرده است که هزینه تولید برق توسط SSG به ویژه بازیافت حرارتی تولید همزمان برق و حرارت (combined HEAT POWER ( در اغلب موارد کمتر از روش های متداول برق و حرارت باشد

وی اضافه کرد : به تولید همزمان برق و حرارت CHP و تولید همزمان برق ، سرما و حرارت CCHP می گویند.

انواع تکنولوژی مولد مقیاس کوچک

وی در مورد تکنولوژی مولد مقیاس کوچک گفت: موتورهای گاز سوز رفت و برگشتی، توربین های گازی و تجاری کوچک، میکرو توربین، توربین های بادی، مولدهای آبی کوچک، سلول خورشیدی و پیل سوختی و... مجموعه تکنولوژی های مولد مقیاس کوچک هستند .

مزایای اصلی تولید پراکنده

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در مورد مزایای اصلی تولید پراکنده در نیروگاه مولد مقیاس کوچک گفت: عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد و امکان جذب مشارکت عمومی و سرمایه های متوسط، دوره ی زمانی احداث کوتاه مدت، حذف تلفات انتقال و کاهش تلفات توزیع برق، سهولت استفاده کاربری به صورت CHP در قیاس با نیروگاه های بزرگ و متمرکز، قابلیت حمل و جا بجایی آسان ، در اختیار داشتن منبع تامین انرژی با ضریب حفاظتی بالا (پدافند غیر عامل )، امکان ساخت داخل و تولید محلی در افق آینده در کشور، مکان یابی آسان و عدم نیاز به شبکه گاز رسانی ویژه( امکان و دسترسی مناسب تر برای تامین سوخت در تکنولوژی ها بر اساس سوخت های فسیلی) و عدم انتشار آلاینده های زیست محیطی در حالت استفاده از ظرفیت های زباله های شهری و دامی از دیگر مزایای اصلی تولید پراکنده در مولد مقیاس کوچک محسوب می شوند.

بر اساس گزارش مهندس رضا احمدی، مدیر دفتر روابط عمومی شرکت برق گیلان در آخرین جلسه کمیته جلب مشارکت توسعه مولدهای مقیاس کوچک در برق گیلان، تقاضای تعدادی از متقاضیان احداث مولد مقیاس کوچک در گیلان مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی به شرح زیر اتخاذ شد:

1-   برای ایجاد نیروگاه 10 مگاواتی شرکت تعاونی زرین روغن گیلان جهت انجام مطالعات مقدماتی سرمایه گذار، معرفی نامه صادر شد.

2-     به منظور بررسی های مقدماتی احداث نیروگاه 25 مگاواتی به ترتیب اولویت در پست های هشتپر و آستارا و انزلی با تقاضای شرکت توسعه انرژی و نیروی پایا تکنام موافقت شد و معرفی نامه مربوطه صادر شده است.

3-     با تقاضای شرکت لاوان پارس جهت صدور موافقت نامه 25 مگاواتی در محدوده پست 20/63 کیلو ولت املش موافقت شد.

4-     درخواست شرکت تجارت سازه طوبا (احداث 150 مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک ) مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با صدور معرفی نامه ای، 6 جایگاه مختلف برای ساخت 6 نیروگاه 25 مگاواتی به آن شرکت   پیشنهاد شود تا بررسی مقدماتی توسط سرمایه گذار انجام شود .

5-     همچنین درخواست شرکت تعاونی توسعه بخش اسالم (توبا ) برای احداث پست در شهر صنعتی   اسالم بررسی شد و نتایج آن پس از اعلام نظر کارگروه در جلسه بعدی عنوان و تصمیم گیری خواهد شد

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code