انجام عمل اپیدوروسکوپی و بررسی نخاعی توسط آندوسکوپ برای اولین بار در گیلان
18 فروردین 95 - 15:01  | 1509 بازدید

 

گیلان فردا- دکتر بهرام نادری نبی رئیس بخش درد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه عمل اپیدوروسکوپی و بررسی نخاعی توسط آندوسکوپ برای اولین بار در بیمارستان آریا انجام گرفته است اظهار کرد: این عمل در خانم 27 ساله ای که سابقه عمل جراحی قبلی دیسک کمری داشت صورت گرفت.

وی ادامه داد: این تکنیک در دنیا فقط در بعضی از مراکز پیشرفته غربی انجام می پذیرد و در ایران نیز تکنیکی بسیار جدید است که تنها در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام پذیرفت.

دکتر نادری نبی در خصوص اپیدوروسکوپی یا آندوسکوپی اطراف نخاع گفت: اشتیاق و تمایل به دیدن محتویات کانال نخاعی از قدیم وجود داشته و امروزه اپیدوروسکوپی یا آندوسکوپی فضای اطراف نخاع روشی جدید و مدرن در تشخیص و درمان آسیب ها و بیماریهای فضای اطراف نخاع یا فضای اپیدورال است.

وی افزود: در این روش با استفاده از یک دستگاه آندوسکوپی مخصوص از طریق یک سوزن باریک وارد فضای داخل ستون فقرات کمری شده سپس با مشاهده مستقیم رشته های عصبی، دیسک بین مهره ای سخت شامه و بافت های اطراف اعصاب، آسیب های احتمالی تشخیص داده شده و روش های درمانی در هر مورد و با استفاده از آندوسکوپی انجام می پذیرد.

رئیس بخش درد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این روش نیاز به بیهوشی و انجام جراحی نداشته و کاملا در حالت بیداری و با بی حسی خفیف موضعی صورت می پذیرد، تصریح کرد: اپیدوروسکوپی روشی است که با استفاده از آن می توان چسبندگی های فضای اطراف نخاع را که به دنبال جراحی باز ستون فقرات ایجاد شده و با فشار آوردن روی ریشه های عصبی باعث ایجاد درد می شوند را تشخیص داد و سپس با استفاده از دارو یا وسیله برش از بین برد.

دکتر نادری نبی اضافه کرد: همچنین در این روش بیماری ها و اختلالات دیگر رشته های عصبی، فضای اپیدورال عروق خونی ناحیه، التهابات و هر نوع ضایعه دیگر مورد مشاهده مستقیم قرار گرفته، تشخیص داده شده و مورد درمان همزمان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اپیدوروسکوپی یکی از روش های با تهاجم اندک بوده و عوارض آن نسبت به جراحی بسیار کم تر است، اظهار کرد: این روش در حال حاضر در کشورهای پیشرفته و بطور همزمان در مراکز بسیار محدودی در ایران انجام می شود و چشم انداز آتی آن بسیار روشن و راهگشاست.

این فوق تخصصی اینترونشنال درد در خصوص موارد انجام این روش گفت: این روش در مواردی از جمله؛ مشاهده مستقیم پاتولوژی و آناتومی، تزریق مستقیم دارو، از بین بردن اسکار یا چسبندگی با دارو، جدا کردن کور با لیزر یا سایر وسایل با دید مستقیم، گذاشتن کاتتر جهت درمان دردهای سرطانی و مقاوم و سیستم های الکترودی و محرک های نخاعی، جهت درمان دردهای مزمن و شدید ستون فقرات پس از اعمال جراحی و قطع نخاع انجام می شود.

وی بیشترین موارد انجام اپیدوروسکوپی را در بررسی فضای اپیدورال نخاعی، لومبوساکرال یا کمری و دنبالچه در بیماران مبتلا به درد مزمن انتشاری (رادیکولر) یا کمر درد مزمن به منظور تزریق مستقیم دارو در نقاط پاتولوژک عنوان کرد.

دکتر نادری نبی در خصوص موارد ممنوعیت این روش تصریح کرد: اپیدوروسکوپی را نباید در بیمارانی انجام داد که برای آنها سایر روش های تشخیصی یا موارد بارزی برای سایر درمان ها مانند جراحی وجود دارد.

وی سایر موارد ممنوعیت را شامل؛ عفونت سیستمیک یا موضعی در محل ورود به فضای اپیدورال، سوء مصرف دارو یا وابستگی به آن، افسردگی شدید یا سایر اختلالات روانی کنترل نشده، بیماری های داخلی، حاد یا کنترل نشده، اختلالات خونریزی دهنده یا آزمایشگاهی غیر طبیعی که نشان دهنده اختلال انعقادی باشد، حاملگی یا شیردهی، بیماری های عروقی یا ضایعه فضاگیر در دستگاه عصبی مرکزی بیان کرد.

دکتر نادری نبی خاطرنشان کرد: قبل از انجام اپیدوروسکوپی باید بیمار را از نظر معاینه فیزیکی (جهت بررسی محل ورود سوزن از نظر عفونت و آناتومی مختل) ام آر آی لوبوساکرال، بررسی اورولوژیک (در صورت لزوم ) و بررسی های آزمایشگاهی شامل شمارش سلولی، پلاکت زمان پروترومبین، زمان ترومبوپلاستین نسبی، مطالعه عملکرد پلاکت زمان خونریزی و آزمایش ادرار مورد بررسی قرار داد. همچنین از داروهای آرام بخش، ضد درد و سایر داروها در صورت نیاز می توان استفاده کرد.

گفتنی است این عمل توسط دکتر بهرام نادری نبی فلوی فوق تخصص اینترونشنال درد و دکتر پیروزی جراح مغز و اعصاب در بیمارستان آریا با همکاری کلینیک درد گیلان با موفقیت انجام پذیرفت.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code