نگاهی به وضعیت کتابفروشی مخروبه سبزه میدان رشت چاپ
ملک شخص حقوقی واگذار شد به اشخاص حقیقی
19 مهر 94 - 00:07  | 1661 بازدید

 

گیلان فردا- بیش از سی سال از راه اندازی کتاب فروشی داخل پارک سبزه میدان رشت می گذرد، اما سال هاست که در این کتاب فروشی بسته و تقریبا شبیه یک بنای مخروبه شده است. بسیاری از شهروندان، حتی مسافران و گردشگرانی که به رشت می آیند از خود می پرسند داستان این بنای نیمه مخروبه چیست و چرا در پارک مرکزی و قدیمی شهر رها شده است! حتما شما هم بارها از سبزه میدان رد شده و این کتاب فروشی قدیمی را دیده اید. حالا دیگر این بنای کوچک با آن ظاهر رنگ و رو رفته و پله های شکسته و پرچمی که سال هاست زیر آفتاب و باران رنگ پریده و پاره شده است نمای زشت و بدقواره ای را در پارک بوجود آورده و بدون هیچ کارکرد فرهنگی هر روز تصویر ناموزونی را به شهروندان هدیه می دهد! اما براستی این وضعیت و بلا تکلیفی تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟ این سوال شهروندان را از آقای یاسر صفاکار، مدیر حقوقی شهرداری رشت پرسیدم. با هم این گفت و گو را می خوانیم:

 

وضعیت ملکی و حقوقی کتاب فروشی داخل پارک سبزه میدان رشت به چه صورتی است؟ چرا این بنا سال ها به حال خود رها شده؟

- در سال 1360 کتابفروشی سبزه میدان (معروف به کتاب فروشی شهید انصاری) توسط جهاد سازندگی با متراژ 52 متر مربع احداث شد و هدف آن ترویج معارف دینی، کتب مذهبی و در واقع مکانی غیر انتفاعی و غیر تجاری بود. اما پس از آن در سال 1368 این کتاب فروشی با اخذ بها به دفتر تبلیغات اسلامی واگذار شد. دفتر تبلیغات نیز از سال 1373 مکان فوق را توسط شخص دیگری به صورت استیجاری در اختیار اشخاص حقیقی قرار داد و عملا کتاب فروشی از حالت غیر تجاری و مکان صرفا فرهنگی خارج شد.

 

یعنی ملک عمومی(حقوقی) به اشخاص حقیقی واگذار شد ؟!

- متاسفانه بله، واگذاری ملک به شخص حقوقی بر خلاف مقررات تبدیل شد به واگذاری ملک به شخص حقیقی!

 

 چرا شهرداری اقدامی نکرد؟

- سال 1380 شهرداری طی نامه ای (به شماره الف/1272/112) از متصرف ملک تقاضا کرد ضمن معرفی نماینده ای برای چگونگی جمع آوری کتاب فروشی اقدام کند و حتی شهرداری نسبت به ارزیابی و تعیین غرامت اعیان کتاب فروشی هم اقدام کرد اما پاسخی دریافت نکرد و کتاب فروشی حدود شش تا هفت سال همانطور ماند.

 

بعد از آن چه اتفاقی افتاد؟

- در سال 1381 مرحوم ... مکان فوق را به اشخاص حقیقی دیگری از جمله آقایان ... و ... منتقل کرد. به عبارت دیگر حقوق متصوره برای مکان فوق را علی رغم عدم مالکیت منتقل کرد.

 

پس این تخلف باز هم تکرار شد و دوباره ملک عمومی به اشخاص حقیقی دیگری واگذار شد ؟!

بله، اما این واگذاری خلاف بود و شهرداری سال ها پیگیر موضوع بوده است. چون شهرداری رشت مالک ششدانگ پلاک ثبتی 788 بخش دو رشت (سبزه میدان) است و کلیه نقل و انتقالات بدون اجازه و اطلاع شهرداری غیر نافذ است. بنابراین در سال 1382 طی اظهارنامه ای به شماره 2741/ظ/د/3 به متصرفین اخطار شد که نسبت به رفع تصرف و پرداخت حقوق قانونی شهرداری اقدام کنند و حتی قید شد که در غیر این صورت شهرداری وفق مقررات و از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد کرد.

 

آنوقت متصرفین چکار کردند؟

اقدامی نکردند و عدم توجه متصرفین به اخطارها منجر به طرح دادخواستی شد که طی آن شهرداری در جهت حفظ اموال عمومی تقاضای خلع ید و ارایه اعیانان و اجرت المثل ایام تصرف را کرد.

در تاریخ 3/8/86 طی رای شماره 670، شعبه پنجم دادگاه عمومی حقوقی، دعوی شهرداری را ثابت تشخیص و به استناد مواد 307 و 308 و 311 و 317 و 320 و 337 قانون مدنی و مواد 198 و 516 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی، متصرفین را محکوم به پرداخت اجرت المثل ایام تصرف و خلع ید و ازاله اعیانات احداث و هزینه دادرسی و دستمزد کارشناسی کرد. نهایتا پس از فراز و فرود فراوان در تاریخ 4/5/91 طی دادنامه شماره 9109971314200433 شعبه نهم دادگاه تجدید نظر استان نیز رای صادره از شعبه پنجم را تائید کرد و رای قطعی شد.

 

آیا متصرفین تمکین کردند؟

پس از تائید حکم آراء صادره مبنی بر خلع ید و ازاله اعیانات منجر به صدور اجرائیه شعبه پنجم اجرای احکام حقوقی شد ولی طی چند مرحله، تقاضای استمهال متصرفین مورد موافقت قرار گرفت و اجرای آن به تعویق افتاد.

 

یعنی متصرفین علی رغم رای دادگاه باز حاضر به تخلیه آنجا نیستند؟

حدود دو سال است که حکم خلع ید برای آنجا صادر شده، متصرفین آنجا را خالی کرده اند اما قسمت دیگر حکم که قلع و قمع بنا بود را انجام ندادند.

 

چرا؟ نظرشان چیست؟

در مورد این موضوع از سوی خدمات شهری، متصرفین دعوت شدند و از آن ها پرسیده شد که چرا برای قلع و قمع بنا هنوز اقدامی نکرده اند، که آن ها گفتند «این بنا مال ماست و شهرداری باید مبلغی را به ما پرداخت کند» اما این حرف وفق مقررات نیست چون در رای دادگاه پرداخت غرامت دیده نشده است. حتی شهرداری می گوید متصرفین باید اجرت المثل ایام تصرف را پرداخت کنند. این محاسبه انجام و رقم اجرت المثل با آن ها در میان گذاشته شد اما آن ها به پرداخت تمکین نکردند و پرونده مفتوح مانده است.

 

شهرداری رشت بالاخره چه اقدامی کرد؟

در نهایت شهرداری (در تاریخ 20 مهر 92) نامه ای به رئیس وقت شورا نوشت و ضمن ارایه توضیحات لازم و دادن مهلت کافی به محکومین از شورا خواست برای حفظ اموال و حقوق عمومی و جلوگیری از تضییع آن، حکم دادگاه که پس از طی مراحل و مواعد قانونی لازم الاجرا است در دستور کار قرار گیرد.

 

بنابراین پس از گذشت این همه سال، الان به گفته شما دو سال هم از خلع ید گذشته ولی هنوز این مکان به صورت بلاتکلیف و فرسوده در مرکزی ترین پارک رشت رها شده است. بالاخره تصمیم مدیران مرتبط و خدمات شهری رشت در این مورد چیست؟ آیا پیشنهادی از طرف مردم نشده است؟

درست است هنوز اقدامی صورت نگرفته، اما پیشنهادات مختلفی بوده که باید بهترین انتخاب شود. ولی برای این کارهم  باید نکاتی مد نظر قرار گیرد. از جمله اینکه برای آنجا ابنیه و تاسیسات دیده نشده است. از طرف دیگر محوطه سبزه میدان زیر نظر سازمان میراث فرهنگی هم هست و باید با آن اداره هماهنگ باشیم.

 

برای کاربری آنجا چه پیشنهاداتی بوده است؟

پیشنهاداتی مبنی براینکه آنجا به عنوان یک سکو برای اجرای نمایش باشد و یا تندیسی گذاشته شود. چون همانطور که گفتم در آن محوطه ساخت و ساز نمی توان کرد.

 

امیدواریم حداقل در اجرای یکی از طرح های پیشنهادی، بهترین و بیشترین کاربرد و کارکرد برای شهروندان در نظر گرفته شود و سلیقه ای عمل نشود...

(لازم به ذکر است اسامی کسانی که ادعای مالکیت این ملک و بنا را داشته اند در دفتر ماهنامه محفوظ است.)

 

رقیه ابراهیم زاده اصلی

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code