گزارشی از برگزاری استارتاپ گرایند در پارک علم و فناوری گیلان چاپ
ما چه کمکی می توانیم به شما بکنیم، شما چه کمکی می توانید به ما بکنید
18 فروردین 95 - 00:01  | 1601 بازدید

 

ساناز فرزانه«دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی»

مجموعه مجله گیلان فردا چه کمکی می تواند به شما بکند؟ شما چه کمکی می توانید به ما بکنید؟ به همین سادگی می توانیم کار را شروع کنیم. ما و شما هر کدام مان توانایی هایی داریم که می شود با هم افزایی این توانایی را چند برابر کرد. اما نکته مهم در این بین نحوه به اشتراک گذاری این پتانسیل هاست. به اعتقاد کارشناسان هر آنقدر که مهارت های شما در زندگی مهم و برای موفقیت شما موثر است، همانقدر نیز ارتباطات شما مهم و موثر در موفقیت شماست.

خیلی ها می گویند همه چیز صرفا در ارایه خدمات عالی خلاصه نمی شود. به بیان دیگر اینکه همه چیز مهیا باشد کافی نیست. بلکه ارتباطات هم بسیار مهم است. البته منظور از ارتباطات «پارتی» نیست.

این روزها واژه «استارتاپ» زیاد شنیده می شود. در این مقوله توصیه می شود برای موفقیت، ارتباطات حرفه ای داشته باشیم. اما با چه کسانی باید شبکه سازی کنیم؟ آیا اینکه هر جایی یک رفیق داشته باشیم کافی است یا نه؟

صاحبنظران این حوزه می گویند باید کسانی را انتخاب کنیم که توصیه هایی به ما بکنند که به درد کار ما بخورد. یعنی کسانی باید در لیست ارتباط شبکه ای ما باشند که بتوانند اعتبار لازم را مهیا کنند. و مهمتر اینکه در برخی موارد قوی تر از ما باشند.

در سومین رویداد استارتاپ گرایند که بهمن 94 به میزبانی پارک علم و فناوری گیلان و با حضور مهندس رضایتی، مدیرکل فناوری و اطلاعات استان گیلان، دکتر اصفهانی، رییس بنیاد نخبگان استان، دکتر متقی طلب، رییس پارک علم و فناوری گیلان، دکتر همایون کاوه، نیما نورمحمدی موسس و مدیر سایت "پونیشا و میزنو" و همچنین کارآفرینان جوان و علاقه مندان حوزه کسب و کار برگزار شد در خصوص چگونگی شبکه سازی بحث و تبادل نظر شد.

لازم به ذکر است پونیشا سایت برون سپاری آنلاین پروژه‌ها است که توانسته بازار کار بزرگی را برای فری لنسرها ایجاد کند. فری لنسر به فرد ماهری می گویند که به صورت پروژه‌ای و برای خود کار می‌کند.

آقای نورمحمدی با بیان اینکه به کارآفرینی و ایجاد اشتغال علاقه زیادی دارد و تا به امروز توانسته برای فری لنسرهای زیادی در سراسر ایران شغل تمام وقت و پاره وقت به صورت آنلاین و دورکاری ایجاد کند گفت: داشتن یک شبکه دوستی بزرگ که یادمان نیاید کجا با برخی از آن ها آشنا شده ایم، زیاد ارزش ندارد و شبکه کوچکتر که موثرتر باشد بهتر است.

اما نکته مهم دیگری که وی به آن تاکید کرد «هاب بودن» است. به این معنا که اگر شخص خود مهارت زیادی نداشته باشد اما آدم های زیادی را بشناسد، خوب هست ولی کافی نیست چون چنین فردی مدتی پس از ایجاد ارتباط کنار گذاشته می شود. بنابراین بهتر است شخص یک ویژگی خاص و منحصر به فرد داشته باشد. ویژگی و مهارتی که علاوه بر کمیاب بودن در بلند مدت حفظ شده و ارزش تبادلی بلند مدت را داشته باشد.

در این استارتاپ تاکید شد که برای ایجاد ارتباط قوی تر و موثرتر، نخست خود پیش قدم شویم و به طرف مقابل بگوییم «چه کمکی می توانیم به شما بکنیم؟» اما مرحله مهمتر بعد از این آغاز می شود که اصطلاحا به آن «آبیاری» گفته می شود. برای تداوم ارتباط ایجاد شده باید از علایق و دغدغه های مخاطب آگاه بوده و کار را حرفه ای عمل کرد و دنبال زمینه های مشترک باشیم.

در واقع استارتاپ گرایند یک برنامه در راستای تقویت ارتباط کارآفرینان و موسسان کسب و کارهای نوپا (استارتاپ ها) در فضای کارآفرینی با رویکرد وب و تکنولوژی است.

این رویداد با هدف آموزش، به ارتباط سازی کمک می نماید تا ذینفعان حاضر در اکوسیستم استارتاپی شهرهای مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند و از تجربیات هم بیاموزند. گفتنی است این برنامه پس از گذشت چهار سال از زمان شروع، اکنون در اغلب شهرهای معتبر دنیا توسط نمایندگان منطقه ای برگزار شده و بیش از 75000 نفر عضو از کشور های مختلف دارد.

لازم به یادآوری است در این نشست آقایان شهبازی و سپهری نیز در مورد استارتاپ مطالبی بیان کردند و درپایان این استارتاپ از کتاب «گفتگو با مردم» (فرآیند شناخت مشتری بر اساس مدل استارتاپ ناب) که توسط آقایان دکتر همایون کاوه دکترای طراحی منظر و متخصص برنامه ریزی ژئوتوریسم و مهندس صالح سپهری فر ترجمه شده است رونمایی شد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code