گزارشی از جلسات «سرمایه‌گذاری» در اداره کل اقتصادی و دارایی گیلان چاپ
شناسایی و معرفی فرصت های جدید سرمایه‌گذاری
18 فروردین 95 - 00:01  | 1610 بازدید

 

ماهنامه گیلان فردا- سالن جدید مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان گیلان با حضور استاندار ،مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، نمایندگان تام الاختیار و مدیران کل استانی همزمان با دهه فجر افتتاح شد.

   مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان با رویکرد ایجاد وحدت رویه، هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و تسهیل‌گری در صدور مجوزها، رفع موانع کسب و کار، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری در استان بر اساس 40 برنامه‌ی راهبردی ابلاغی استاندار گیلان فعالیت می‌کند.

   رییس این مرکز استاندار و نایب رییس آن مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گیلان است و در این مرکز نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی مستقر هستند. پذیرش متقاضیان خارجی سرمایه‌گذاری در استان، شناسایی سرمایه‌گذاران ملی و استانی، اطلاع‌ رسانی و ارائه‌ی مشورت های لازم به سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح ها و پروژه‌های استانی، بازدیدهای مستمر از پروژه‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی و معرفی فرصت های جدید سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف استان و تبدیل آن به بسته‌ها و پکیج‌های آماده‌ی سرمایه‌گذاری، برقراری تعاملات لازم با صاحبنظران، پژوهشگران  و دانشگاهیان برای تدوین برنامه‌های عملیاتی و جلب و جذب سرمایه‌گذار برای ورود سرمایه‌‌های خارجی به استان گیلان از اهداف و برنامه‌های این مرکز است. همزمان با افتتاح سالن جدید مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان گیلان، 11 نرم‌افزار جدید ارائه‌ی خدمات الکترونیک سرمایه‌گذاری خارجی نیز در آن ارائه و فعال شده است.

با امید به اینکه شاهد سرمایه گذاری های مفید و اشتغالزا در استان باشیم، در ادامه گزیده هایی از مطالب سخنرانان در جلسات اخیر را می خوانید:

           

قره‌خانی، مدیر عامل اتحادیه‌ی تعاونی های کشاورزی صنعت دامپروری استان:

 گیلان استانی مساعد و مناسب برای توسعه صنعت دامپروری

 

   - استان گیلان به دلیل داران بودن ویژگی های بسیار مساعد از نظر آب و هوایی و اقلیمی، استانی مناسب برای پرورش دام است و بیشتر دام هایی که بومی این استان هستند در شرایط کنونی همانند دام های کشورهای استرالیا و برزیل به صورت چرای آزاد تعلیف می‌شوند.

   - گیلان می‌تواند استانی پیشرو در زمینه‌ی صنعت دامپروری باشد چون در حال حاضر 250 هزار تن گوشت قرمز و 300 هزار تن شیر در استان تولید می‌شود که قابل افزایش است. و حتی به دلیل همجواری با استان های اردبیل و قزوین می‌تواند محصولات دامی این استانها را نیز تامین کند. اما جای تاسف است که استان هم‌اکنون محصولات دامی دیگر استانها را نیز وارد می‌کند که این به صلاح صنعت دامپروری گیلان نیست.

   - شش ماه از سال زمین های کشاورزی استان گیلان بیکار مانده و رها می شود، اگر از این زمین ها برای کشت یونجه و شبدر استفاده شود علوفه‌ی مورد نیاز دام ها تامین شده، در حاصلخیزی خاک برای کشت دوباره‌ی برنج نیز موثر است.

   - صنعت مادر در استان گیلان دامپروری و صنایع وابسته به آن است که باید مسوولان استان و مقامات ارشد به این موضوع توجه کنند و سازمان جهاد کشاورزی استان و بانک کشاورزی دو نهادی هستند که می‌توانند به این صنعت کمک کنند.

     - زراعت یونجه و شبدر به عنوان نخستین مولفه‌ی مهم در توسعه‌‌ی صنعت دامپروری و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب و جالب باشد.

   - در صنعت دامپروری می‌توان از پسماندهای کشاورزی نیز بهره برد و با کاشت علوفه در زمین های حاصلخیز گیلان و سرمایه‌گذاری در این زمینه ضمن کم کردن هزینه‌های تولید محصولات دامی، سودآوری بخش کشاورزی را افزایش داد. و در واقع سودآوری در بخش دامپروری در استان گیلان تضمین شده است.

   - اگر مدیران عامل بانک ها با سرمایه‌گذاران و فعالان بخش دامپروری در گیلان تعامل بیشتری داشته باشند، راستای اقتصاد مقاومتی صنعت دامپروری استقلال اقتصادی کشور را رقم خواهد زد. سرمایه‌گذار  باید احساس امنیت کند تا در این صنعت وارد شود و مسوولان ما باید این تضمین و شرایط را برای سرمایه گذار فراهم کنند.

   - در بودجه‌ی سال 1394 رقم قابل توجهی برای صنعت دامپروری لحاظ نشده بود که امیدواریم در بودجه‌ی سال 1395 به این مقوله‌ی مهم بیش از پیش توجه شود و جلوی ضرر و زیان در این زمینه گرفته شود.

 

           

رشیدی، کارشناس مسوول نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی راهنمایان گردشگری گیلان:

احیای فرهنگ سنتی با فن تفسیر برای توسعه‌ اکوتوریسم گیلان

 

- با توجه به پتانسیل های فراوان طبیعی استان گیلان زمینه‌های بسیاری در این استان برای توسعه‌ اکوتوریسم وجود دارد که بایستی به آنها توجه شود. اکوتوریسم یکی از شاخه‌های مهم گردشگری است که رابطه‌ی موثر با توریسم فرهنگی و روستایی دارد.

   - سازمان ملل سال 2002 را سال اکوتوریسم نامید و  تاکید کرد که اکوتوریسم باید برای سلامت و بهبود جامعه ترویج شود.

   - در اکوتوریسم دو ویژگی بسیار مهم است یکی حفاظت از طبیعت و دومی توسعه‌ی جوامع محلی به نحوی که همه‌ی افراد این جامعه از آن سود لازم را ببرند.

   - اکوتوریسم، صنعتی پاک است و توسعه‌ آن به غنای میراث فرهنگی و میراث معنوی جامعه کمک می‌کند. چون حفاظت از منابع طبیعی و عوامل زیست محیطی در اکوتوریسم بسیار مهم است. در استان گیلان با این همه پتانسیل و ظرفیت بالقوه می‌توان فرصت های سرمایه‌گذاری خرد و کلان را در این بخش شاهد بود.

   - اکوتوریسم شامل «اکولوژ یا اقامتگاه بوم‌گردی و تورگردانی» است. یک اقامتگاه بوم‌گردی فرهنگ و طبیعت منطقه را به همگان نشان می‌دهد.

   - اقامتگاه های بوم‌گردی به وسیله‌ی افراد خانواده‌ی بومی اداره شده و به خودی خود جاذبه‌ی گردشگری محسوب می‌شوند و سبب آشنایی گردشگران با طبیعت، فرهنگ، غذاها، آداب، رسوم، بازی ها، صنایع دستی، نمایش ها، موسیقی و حتی وسیله‌ی حمل و نقل محلی می‌شوند.

- مکان فیزیکی استقرار گردشگران در اقامتگاه های بوم‌گردی با معماری و مصالح بومی تهیه شده و در آنها رابطه‌ی طبیعت و فرهنگ منطقه به خوبی حفظ می‌شود. یک نمونه‌ موفق آن هم مطالعه‌ موردی روستاهای اطراف تالاب انزلی با تمرکز روی روستای جیره‌سر باقرخاله است. این طرح با هدف حفاظت از تالاب انزلی و احیای دانش بومی و فرهنگ سنتی منطقه برای توسعه‌ی فرصت های سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی اکوتوریسم استان گیلان مورد بررسی و اجرا قرار گرفته و با توجه به پتانسیل های موجود در اکوتوریسم و گردشگری روستایی در این روستا ضرورت اجرای  این طرح به عنوان پایلوت، با ایده‌های نو همچون فن تفسیر لحاظ شده است.

  - افزایش مدت زمان اقامت، قدردانی از دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاری در این بخش از جمله مزایای تفسیر اکوتوریسم در جوامع محلی است.

   - از آنجایی که روستاها از نظر زیرساخت توریستی فقیر هستند مطالعه‌یی در زمینه‌ی نیازهای اولیه روستا ضروری است تا پیش از اجرای طرح مشکلات موجود با همکاری بخش های دولتی و نهادهای مردمی برطرف شده و جاذبه‌های پیش بینی شده در تورگردانی روستا بیشتر خود را نشان دهد.

   - تورهای بوم‌گردی از مزایای روستاهای گیلان هستند. در این تورها می‌شود از غذاهای سنتی، لباس های محلی، آداب و رسوم و... جوامع محلی با گردشگران صحبت و آنها را بیش از پیش با جوامع محلی آشنا و علاقمند کرد.

 

            خداوردی، کارگزار بانک توسعه صادرات گیلان:

 جذب سرمایه‌گذار و نقدینگی‌های خرد و کلان مهم ترین وظیفه‌ی بازار پول و سرمایه‌ است

 

- ایده‌ی اولیه‌ی تشکیل بازار پول، سرمایه و بانک ها، حفظ و نگهداری نقدینگی مردم بود، اما بانک ها کم‌کم به سپرده‌های جمع‌آوری شده‌ی مردم بهره پرداخت کردند و از محل این سپرده‌ها به شرکت ها وام و تسهیلات ارائه دادند و از آنها بهره دریافت کردند. ضعف این نوع بازار زمانی مشخص شد که با بروز بحران های اجتماعی و سیاسی مردم برای دریافت سپرده‌های خود به بانک ها هجوم می‌آوردند و بانک ها هم به دلیل ناتوانی در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در چنین مواقع بحرانی مجبور شدند بازار سرمایه را تشکیل دهند.

   - در بازار سرمایه‌پس‌انداز افراد به جای اینکه به بازار کالا سرازیر شود و تورم ایجاد کند با خرید سهام شرکت ها به سوی شرکت های مختلف تجاری و تولیدی سرازیر شده و سبب شد تا با تامین منابع مالی این شرکت ها حرکت به سمت افزایش تولید باشد تا جایی که امروزه همه‌ی موسسات و شرکت های بزرگ برای برخورداری از مزایای پذیرش در بورس در تلاش هستند.

   - بازار سرمایه هم دو بازار اولیه و ثانویه دارد.در این بازارها تامین مالی به صورت سهام عادی، اوراق مشارکت، اوراق بهادار، اوراق قرضه و وام و اعتبار صورت می‌گیرد که همه‌ی این موارد با ابزارهای تامین مالی همراه است.

   - جذب سرمایه‌گذار و نقدینگی‌های خرد و کلان یکی از مهمترین وظایف بازار پول و سرمایه است و بر این اساس متولیان بورس هر روزه در تلاش هستند تا با ارائه‌ی ابزارهای جدید و متنوع که متناسب با ریسک‌پذیری افراد باشد، بستری مناسب و فعال برای تامین مالی شرکت ها، موسسات و سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

- ویژگی مهم بازار سرمایه این است که بدون اینکه لطمه‌یی برای شغل اصلی هر فرد ایجاد کند، می‌تواند به عنوان شغل دوم وی با بازدهی مناسب مد نظر افراد قرار گیرد.

   - در این بازار هیچ منعی از نظر میزان سرمایه وجود ندارد و سرمایه‌گذار با هر مبلغ هرچند اندک می‌تواند در این بازار به صورت کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت سرمایه‌گذاری کند.

- موضوعی که در بازار سرمایه خیلی مهم است افزایش سرمایه‌ها است که به سه طریق انجام می‌شود و همان تامین مالی یا بودجه‌یی است که شرکت ها می‌توانند  فعالیت خود را با آن افزایش دهند.

 

 

            پنداشته، عضو هیات علمی دانشگاه:

کشورهای خاورمیانه طرفداران استفاده از روش نمک‌زدایی در تصفیه‌ی آب

- کمبود آب از نظر کیفی و کمی به ویژه در کشورهای در حال توسعه، مردم و حکومت ها را در معرض خطر جدی قرار داده است. برای پیشگیری از این تهدید  استفاده از فناوری های جدید از جمله نانوتکنولوژی ضروری است.

- با توجه به  گسترش استفاده از فناوری های نانو نسبت به روش های قدیمی در حذف و کنترل آلودگی های محیطی و تصفیه‌ و جلوگیری از انتشار آلودگی ها می‌توان این روش را به عنوان یک تکنولوژی کلیدی و تاثیرگذار و ابزاری موثر برای دستیابی به توسعه‌ پایدار از نظر اقتصادی و بهره‌وری بیشتر مورد توجه قرار داد.

- استفاده از فناوری های نانو در زمینه‌ی مهندسی محیط زیست و نیز بهره‌گیری کاربردی از آن به ویژه در زمینه‌های تصفیه‌ی آب و فاضلاب و ایجاد شرایط لازم برای استفاده‌ی مجدد از پسابهای تصفیه‌شده با توجه به قرار گرفتن بسیاری از کشورها در شرایط بحران آب بسیار ضروری است  و با توجه به محدود بودن منابع آب کشور ما و نیز ضرورت خارج کردن فاضلاب از چرخه‌ی آلودگیهای زیست‌محیطی و کاهش آلایندگی ها این روش در کشور ما نیز روز به روز مورد استفاده‌‌ی بیشتر قرار گرفته است.

- تامین آب آشامیدنی در استان گیلان یک مشکل جدی است چون غلظت زیاد آهن و منگنز یکی از مشکلات آب های منطقه‌ی نزدیک غرب گیلان است و هر چه به سمت غرب می‌رویم این مشکل بیشتر می‌شود و مشکل آبهای به سمت تالاب هم وجود ماده‌ی آلی است که به همین دلیل دورنمای استفاده از روش های نانوتکنولوژی برای تصفیه‌ی آب و فاضلاب در استان بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

- در فناوری های نانو برای تصفیه‌ی آب حتی باکتری ها و ویروس ها را می‌توان از آب جدا و سد محکم و قابل اعتماد در برابر آنها ایجاد کرد و چون قابلیت عبور انتخابی وجود دارد ذرات جامد معلق در کنار آنیون ها و کاتیون ها از آب دفع می‌شود.

- بازار محصولات نانو ساختار مورد استفاده در تصفیه‌ی آب در سال 2010 حدود 4/1 میلیارد دلار بود و تخمین زده شده که ظرف پنج سال بعدی این میزان، از رشد ترکیبی سالیانه 7/9 درصد برخوردار باشد. بسیاری از محصولاتی که هم‌اکنون در بازار این فناوری ها وجود دارند، محصولاتی شناخته شده در زمینه‌ی تصفیه‌ی آب هستند از جمله غشاهای اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون  و همچنین ترکیبات پیچیده از جمله نانوالیاف و نانولوله‌ای کربنی.

- ما انتظار داریم با توسعه و گسترش بیشتر استفاده از فناوری های نانو کارآیی روش های مختلف تصفیه و فیلتراسیون آب و فاضلاب همچون خالص سازی، نمک‌زدایی، ضدعفونی، پالایش و... بهبود یابد. همچنین انتظار داریم که استفاده از محصولات مبتنی بر فناوریهای نانو هزینه‌های تصفیه و استحصال آب را کاهش دهد.

- ممکن است در آینده تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای کشور یکی از مهمترین مشکلات و چالش ها باشد. اما استفاده از فناوری های نانو در کاهش مشکلات مرتبط بسیار موثر خواهد بود. و افق خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش به روی سرمایه‌‌گذاران داخلی و خارجی ترسیم می‌شود که وارد کردن تکنولوژی های نوین در این زمینه با شرایط سیاسی موجود و فضای پس از تحریم می‌تواند کارساز باشد.

 

قاسمی، مدیر عامل تامین سرمایه‌ بانک ملت:

ضرورت استفاده از بازار مالی در توسعه‌ی اقتصادی استان های شمالی

  

- تا دهه‌ی 70 تامین مالی کشور تنها بانک‌محور بود و با تسهیلات بانکی صورت می‌ گرفت اما از سال 1382 بازار سرمایه‌گذاری با ابزارهای مالی گسترده شد. اما هنوز نقش بازارهای مالی در توسعه‌ اقتصادی سه استان شمالی کشور کمتر از شیوه‌های استفاده شده در دیگر استان ها است و گیلان، مازندران و گلستان کمتر از آن استفاده می‌کنند. اما اگر بتوانیم از بازار سرمایه بیشتر استفاده کنیم واحدهای  تولیدی و صنعتی شکوفا می شوند.

  - ابزارهای مرتبط با تامین مخارج سرمایه‌گذاری ثابت اوراق مرابحه، اوراق اجاره، اوراق مشارکت، صندوق های سرمایه‌گذاری، صندوق های زمین و ساختمان، صندوق پروژه، اوراق استصناع و گواهی سپرده خاص هستند.

   - هم اکنون 9 شرکت تامین سرمایه در کشور فعالیت می‌کنند و شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان سومین شرکت تامین سرمایه‌ ای کشور و اولین شرکت سرمایه ا‌ی وابسته به یک بانک  فعالیت می‌کند.

   - این اوراق از مالیات معاف هستند، معاملات ثانویه‌ی آنها در بورس انجام می‌شود و زمان سررسید نیز به میزان انتشار و دوره‌ی انتشار آن بستگی دارد.

   - یکی از این مشکلات برای سرمایه گذارارن این است که وقتی طرح افزایش ظرفیت یا طرح جدیدی را دارند، از زمانی که طرح شروع می شود، به آن طرح از سیستم بانکی تسهیلات می‌دهیم، وقتی به نقطه‌ی 90 درصد می‌رسد، سیستم بانکی دیگر منابع خود را تخصیص داده، اما فرد سرمایه‌گذار دیگر منابع مالی ندارد ولی برای اجرای مرحله اول افزایش ظرفیت، سرمایه در گردش می‌خواهد.در این حالت مطالبات معوق می شود و سرمایه گذار باید با تولید خداحافظی کند. اما استفاده از ابزارهای تامین مالی این فرصت و امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد که با اطمینان بیشتر کارش را دنبال نماید.

 

      یوسفی، مشاور ارشد تامین مالی سد لاسک و راه های نیمه تمام گیلان:

 گیلان  از ظرفیت تامین سرمایه با فاینانس داخلی و روش های اجرایی آن بر اساس ماده‌ی 56 الحاقی بیشتر استفاده کند

 

   - در واکاوی پروژه‌ها از جمله پروژه‌های گیلان می‌توان دریافت به روز رسانی آنها خیلی کند انجام می گیرد و این درخواست وجود دارد که تمهیداتی اندیشیده شود تا مطالعات آن به روز گردد تا محدودیتهای قانونی، اجرای این پروژه‌ها را دچار چالش نکند.

   - پروژه‌یی که مثلاً در سال 1392 مطالعه شده به دلایل مختلف از جمله نداشتن هزینه‌های مشخص برای طرح، در زمینه‌ی اجرا دچار چالش شده است. البته بایستی قبول کنیم که استفاده از ماده‌ی 56 الحاقی راه جدیدی است که باید با همفکری و همکاری پیگیری شود تا از این ظرفیت که در قانون پیش بینی شده سرمایه‌گذاران استفاده ی بهتری ببرند.

   - مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری سد لاسک 231 میلیارد تومان است که حدود 500 میلیارد تومان هم سرمایه‌گذاری دولتی است که با پنج سال برگشت سرمایه محقق می‌شود. اما اگر استفاده از مدل های اقتصادی مالی مشمول مرور زمان بشود مجموعه‌ی قرض هایی که ایجاد می‌کند مطلوب نیست و توصیه‌ی دولت یازدهم هم کاهش این قرض ها است.

   - راه‌حل این است که با همکاری بخش های مالی، اقتصادی، فنی در پروژه‌های گیلان طرح ارزیابی خرید زمین ها هم که جزو برنامه‌های اجرایی شده است را مد نظر قرار دهیم و از ظرفیت اجرایی شرکت های بومی پیمانکاری استفاده کنیم تا از نیروها و امکانات بومی استان در جهت حل موضوع بهره‌برده باشیم و سرمایه برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام زودتر جذب شود که این می‌تواند راهکاری خوب و مطلوب با تامین مالی به وسیله‌ی بخش خصوصی باشد.

   - اکنون ظرفیت اصلی استفاده از ماده‌ی 56 برای اجرای پروژه‌های نیمه تمام استفاده می‌شود و ما هم عزم خود را جزم کرده‌ایم تا به عنوان استان پایلوت از ظرفیت گروه در یک بازه‌ی زمانی کوتاه استفاده کنیم.

- سد مخزنی لاسک و تاسیسات جانبی از مجموعه‌ پروژه‌هایی است که در استان گیلان از فاینانس داخلی ماده‌ی 56 استفاده می‌ کند و برای تامین آب شرب و کشاورزی روستاهای اطراف  ‌و تامین انرژی برق‌آبی استفاده می‌شود. ویژگیهای مالی پروژه 231 میلیارد تومان است که 85 درصد توسط بخش خصوصی و 15 درصد از طریق کارفرما تامین می‌ شود و مدت اجرا هم 48 ماهه است

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code