دکتر مولایی‌پور، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان: چاپ
100 فرصت سرمایه‌گذاری فوق العاده در گیلان وجود دارد
18 فروردین 95 - 21:01  | 1516 بازدید

 

   گیلان فردا- گیلان منطقه ای پر از فرصت، گیلان دارای توانمندی های فراوان بالقوه، گیلان دارای بهترین دسترسی به بازارهای داخلی و بین المللی، گیلان دارای بهترین آب و هوا و اقلیم، گیلان دارای بهترین فرهنگ و هنر، گیلان دارای بهترین و بیشترین سابقه در توسعه در گذشته، گیلان دارای بهترین ظرفیت در گردشگری و کشاورزی، گیلان دارای بهترین ظرفیت در استقرار صنعت پاک و ...

همه ما از مزایا و نعمت های خدادادی گیلان سرسبز بارها شنیده یا گفته ایم ولی کمتر شاهد به بار نشستن این ظرفیت های بکر و فوق العاده در راستای اشتغالزایی و بهبود اقتصادی و رفاه گیلانیان بوده ایم. اما اقداماتی اخیرا در استان اتفاق افتاد که نوید بخش ایجاد تحرک در سرمایه گذاری است. نگاه ویژه مدیریت ارشد استان به ضرورت تقویت سرمایه گذاری در گیلان و همچنین فعالیت برخی از مدیران مرتبط در این زمینه یقینا موجب هم افزایی و زمینه ساز ورود سرمایه گذاران به استان خواهد بود. در همین راستا افتتاح  مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان و معرفی 100 فرصت سرمایه‌گذاری در گیلان از سوی دکتر منصور مولایی‌پور مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان و نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان بهانه ای شد تا نظر ایشان را در مورد فعالیت این مرکز جویا شویم.

در مصاحبه قبلی مجله گیلان فردا با شما، جنابعالی به ضرورت رسیدن به نرخ هشت درصدی با توسعه دریا محور اشاره کرده بودید. حال سازمان های جهانی چه پیش بینی در خصوص افزایش نرخ رشد ارایه داده اند؟

 بانک  جهانی در سال آینده نرخ رشد 5/5 درصد را برای ایران پیش‌بینی کرده است.

تالار جدید مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان چه اهدافی را مد نظر قرار داده است؟

مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان پس از اجرای برجام در تصمیماتی که با هدایت رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان یعنی شخص استاندار گرفته شده، تالار جدید مرکز را طراحی و افتتاح کرده که در این تالار 10 نفر از نمایندگان تام‌الاختیار ادارات و دستگاه های اجرایی استان مستقر هستند و مکلف شده‌اند به تقاضاهای سرمایه‌گذاری واصله به استان در اسرع وقت جواب دهند تا سرمایه‌گذاران به جای اینکه به دستگاه های اجرایی استان برای انجام کارهای خود ارجاع شوند در این مرکز درخواست هایشان پی گیری شود و دیگر درگیر مسائل اجرایی دستگاه های مختلف نشوند.

آیا روند کار در تالار فوق به صورت الکترونیک است؟

   علاوه بر اینکه افراد می توانند با حضور در تالار سرمایه گذاری پیگیر کار خود باشند، در این تالار 11 نرم‌افزار مختلف نیز برای سامانه‌ی جامع ارائه‌ی خدمات الکترونیک سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان طراحی و اجرا شده که امکان ارائه‌ی خدمات مختلف از جمله ثبت اولیه‌ی طرح های پیشنهادی به وسیله‌ی سرمایه‌گذاران، امکان معرفی طرح های نیمه تمام استان، مدیریت ارتباطات، نظارت بر روند سرمایه‌گذاری،  دریافت شکایات به طور مستقیم، پاسخگویی و... وجود دارد

آیا در استان های دیگر هم همین روند دنبال می شود؟

با بررسی هایی که به عمل آوردیم مشاهده کردیم که این امکان در بسیاری از استان های کشور به سه یا چهار مورد می‌رسد و به همین دلیل به صورت پایلوت قرار است در استان گیلان اجرا شود و دقیقاً به همین دلیل این استان از طرف وزارتخانه جزو سه استان برتر کشور شناخته شده و قرار است همایشی هم در اردیبهشت سال 1395 به میزبانی گیلان برگزار شود و نقشه‌ی راه سرمایه‌گذاری و فیلم فرصت های سرمایه گذاری استان در آن برای شرکت‌کنندگان تبیین شود. (و از پنج دستگاه اجرایی استان که در این زمینه بیشترین همکاری و تعامل را برای ارائه‌ی پکیج‌های‌ سرمایه‌گذاری داشته‌اند در همایشی با حضور استاندار محترم تجلیل و قدردانی شد.)

به نظر شما یک مجموعه خوب سرمایه‌گذاری، باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

بایستی در این پکیج مطالعات اقتصادی، مالی، فنی، و زیست‌محیطی هر یک از پروژه‌ها انجام شده باشد، زیرساخت های لازم برای اجرای پروژه‌ها اعم از آب، برق، گاز و... مهیا شده باشد و همچنین همه‌ی مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری از دستگاه های مرتبط اخذ شده باشد، که با بررسی هایی که شده می‌توان گفت که بیش از دو هزار مجوز در زمینه‌های مختلف به وسیله‌ی دستگاه های اجرایی داده می‌شود که این موضوع قدری کار را پیچیده کرده اما علی‌رغم این پیچیدگی، از سوی مجلس فضای کسب و کار در استان گیلان بالاتر از 30 استان کشور عنوان شده است.

آیا گیلان از هر نظر زمینه مساعدی برای ورود سرمایه گذار را دارد؟

   برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به استان نیاز به فضای مناسب از نظر امنیت و همچنین اطلاع‌رسانی در این زمینه داریم و خوشبختانه به دلیل امنیت خوب استان گیلان و اطلاع‌رسانی بخش های مختلف در زمینه‌ی فضای کسب و کار، بالاتر از 30 استان دیگر قرار گرفته‌ایم و این موضوع چیزی نیست که ما بگوییم بلکه آمار و اطلاعاتی است که مجلس ارائه داده است و ما هم  بایستی از این پتانسیل و ظرفیت استفاده کنیم و سرمایه‌گذاران بیشتری را به استان جذب نماییم. سرمایه‌گذار خارجی علاوه بر اینکه میزان بازدهی و سوددهی سرمایه‌گذاری خود را می‌سنجد، دغدغه‌ی این را هم دارد که آیا ریسک سرمایه‌گذاری او بالا است یا خیر؟ آیا دارایی‌اش در فرایندی که تعریف می‌شود رشد صعودی خواهد داشت؟ و نکاتی از این قبیل، و آمارها نشان می‌دهد که فضای استان گیلان از این نظر مناسب است و می‌توان با مراجعه به سایت مجلس شورای اسلامی این واقعیت را دریافت تا سرمایه‌گذاران با یک آرامش خاطر  به استان ورود کنند.

یعنی گیلان شاخص های راه اندازی یک کسب و کار خوب را دارد؟

   بله، کاملا، آرامش یک بحث روانی است که ما بایستی آن را برای بهبود سرمایه‌گذاری در استان ترویج کنیم . و در مورد زمینه مناسب برای سرمایه گذاری و کسب و کار موفق حدود 21 شاخص در زمینه‌ی فضای کسب و کار لحاظ می‌شود که استان گیلان با بررسی این شاخص‌ها وضعیت‌مطلوبتری داشته است. هر چند ما نمی‌گوییم وضعیت استان ایده‌ال است اما از دیگر استان های کشور در این زمینه مطلوب‌تر است.

فرصت های سرمایه گذاری در گیلان به لحاظ کمی و کیفی چطور است؟

   100 فرصت سرمایه‌گذاری مختلف در استان گیلان در بخش های گوناگون وجود دارد که با ویژگی هایشان در سایت این مرکز معرفی و اطلاع‌رسانی شده‌ است، این فرصت های سرمایه‌گذاری با لحاظ کردن منطقه‌ای آزاد انزلی و دو منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی آستارا و لاهیجان که دارای اولویت هستند، افزایش خواهد یافت. همچنین در سایت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان پروژه‌های نیمه تمام گیلان نیز معرفی شده‌اند. و استاندار محترم گیلان برای در اولویت قرار گرفتن بیش از 70 درصد آنها برای جذب اعتبار نگاه ویژه ای دارند. همه‌ی این طرح ها و پروژه‌ها مربوط به بخش خصوصی بوده و اصلاً دولتی نیستند که با بسته‌شدن ال‌سی و سوئیفت که ابزارهای مهم اقتصادی هستند در زمانبندی خاص خود نتوانسته‌اند به سرانجام برسند و اینک در فرصت به دست آمده پسابرجام و ایجاد روابط بین‌الملل امیدواریم با ورود مشتاقان سرمایه‌گذاری به ایران و حتی گیلان در سال آینده وضعیت خوبی از این نظر داشته باشیم

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code