افتتاح خط تولید خمیر کاغذ از پسماندهای کشاورزی در فومن
18 فروردین 95 - 22:01  | 4713 بازدید

گیلان فردا- به مناسبت سی و هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اولین کارخانه تولید خمیر کاغذ از پسماندهای کشاورزی با حضور دکتر نجفی استاندار گیلان، مهندس شعبانپور معاون امور عمرانی استاندار، دکتر متقی طلب رییس پارک علم و فناوری گیلان، عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، مهندس یوسفی مدیرکل اداره استاندارد استان، دکتر منتظری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، مهندس آخوندزاده مدیر شرکت ستاره گیلان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی و همچنین مهندس خدابنده لو مدیر عامل شرکت یکتا خزر(سرمایه گذار پروژه) و مهندس راستین از شرکت فناوران راستین(طراح و سازنده ماشین آلات خط تولید پروژه) روز شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ در شهرستان فومن افتتاح شد.  

این کارخانه در فاز اول با ظرفیت ۱۵ هزارتن در سال، سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریال ، اشتغال مستقیم ۱۰۰ نفر، در زمینی به مساحت 200 هزار متر مربع (با زیربنای 7 هزار متر مربع) در دهه فجر امسال آماده بهره برداری شد. استفاده از توان فناوران داخلی، جلوگیری از سوزانیدن پسماندهای کشاورزی و تخریب محیط زیست و بافت خاک، قطع درختان کمتر و حفظ جنگل ها، ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان و... از مزایای این طرح عنوان شده است.

تولید خمیر کاغذ از پسماند کشاورزی و نقش آن در اقتصاد و حفظ محیط زیست

استاندار پس از افتتاح خط تولید سلولز در پاسخ به سوال خبرنگار گیلان فردا، این پروژه را بسیار مهم و با ارزش خواند و گفت: این پروژه دانش بنیان، بسیار خاص و با اهمیت است. زیرا علاوه بر تولید مواد مختلف از کاه و کلش و سایر پسماندهای کشاورزی، نقش مهمی نیز در حفظ جنگل و سلامت محیط زیست داشته و همچنین ضمن جلوگیری از هدر رفت مواد باقیمانده از پسماند کشاورزی که سال ها به آن بی توجهی شده بود موجب صرفه جویی و ایجاد ارزش افزوده می شود و اقتصاد مقاومتی را به درستی عملیاتی می کند.

دکتر نجفی با اشاره به نقش اشتغالزایی این پروژه ضمن قدردانی از دکتر متقی طلب رییس پارک علم و فناوری استان گیلان به جهت حمایت و توسعه  شرکت های دانش بنیان، از مهندس خدابنده لو که با سرمایه گذاری شخصی چنین پروژه با ارزش، اثرگذار و مهمی را به مرحله بهره برداری رسانده است قدردانی کرد و گفت: انشاالله فازهای بعدی این پروژه نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده تکمیل و افتتاح شود و ما نیز از این کار خوب و دانش بنیان حمایت خواهیم کرد، چون این کارخانه در آینده نزدیک یقینا نقش مهمی برای استان و کشور خواهد داشت.

 

توسعه شرکت های دانش بنیان در صنایع تکمیلی

دکتر منتظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در حاشیه  افتتاح اولین کارخانه تولید خمیر کاغذ از ضایعات کشاورزی گفت: این کارخانه به جهت اهمیتی که دارد یکی از طرح های بزرگی  است که سال ها دنبالش بودیم. چون کشاورزان پسماندهای کشاورزی مانند کاه و کلش را می سوزاندند و ضمن هدر رفت آن موجب آلودگی محیط زیست می شدند. و ما بسیار خوشحال هستیم که شرکت فناوران یکتا خزر اولین تولید کننده خمیر کاغذ از پسماند کشاورزی توانسته خط تولید خمیر کاغذ را راه اندازی کند. البته حمایت از صنایع تبدیلی در دستور کار ما قرار دارد، چون توسعه این گونه صنایع به دلیل اهمیت و تاثیر آن در اقتصاد استان بسیار مهم است. و تلاش می کنیم فعالیت شرکت های دانش بنیان در راستای ایجاد ارزش افزوده در حوزه صنایع تبدیلی پسماند کشاورزی در استان را بیش از پیش توسعه دهیم. زیرا یکی از محورهای توسعه صنعتی در گیلان، برنامه ریزی و بهره گیری از این ظرفیت ها در راستای توسعه صنایع تبدیلی و پسماند کشاورزی است.

 رفع 25 درصد از نیاز روزانه کشور به خمیر کاغذ

مهندس احمد خدابنده لو، مدیرعامل شرکت فناوران یکتا خزر که به عنوان یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری گیلان مستقر است در حاشیه مراسم افتتاحیه، در مصاحبه با گیلان فردا گفت: امیدوارم فاز اول تولید فرآورده های سلولزی از پسماندهای کشاورزی که با ظرفیت 15 هزار تن به بهره برداری می رسد برای گیلان و گیلانی و برای کل کشور منشا خیر و برکت باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه خیلی از کشاورزان پسماند با ارزش  برنج را می سوزانند که این کار علاوه بر ضرر اقتصادی باعث افزایش مشکلات محیط زیستی می شود گفت: معمولا برای تهیه کاغذ مصرفی درختان زیادی قطع می شود. بنابراین اجرایی کردن طرح  تولید خمیر کاغذ(سلولز) از ساقه برنج و دیگر پسماند کشاورزی علاوه بر کاهش آلودگی زیست محیطی ناشی از سوزاندن کاه و کلش زمینه اشتغالزایی و تحرک اقتصادی استان را نیز فراهم می آورد و از این جهت بسیار مهم و با ارزش است.

خدابنده لو با اشاره به ساخت دستگاه های مورد نیاز این کارخانه در داخل استان اضافه کرد: از چند سال پیش برای انجام این کار اقدام کردیم و لازم بود که دستگاه های مربوطه را از خارج وارد کنیم ولی به دلیل تحریم و مشکلات اداری این اتفاق نیفتاد و ما تصمیم گرفتیم با استفاده از متخصصان داخلی، خودمان دستگاه ها را بسازیم. و در فن بازار سال 93، دو شرکت از پارک علم و فناوری  یکی به عنوان کارفرما و شرکت دیگر به عنوان سازنده ماشین‌آلات، قراردادی برای ایجاد خط تولید خمیر کاغذ از کاه برنج منعقد کردند و اردیبهشت 94 نیز عملیات اجرایی، ساخت سوله، سازه های بتونی، محوطه سازی و... آغاز شد.(لازم به ذکر است که ارزش ماشین آلات ساخته شده در این پروژه معادل یک سوم ارزش دستگاه های مشابه خارجی عنوان شده است.)  

وی با ذکر اینکه این پروژه در زمینی به مساحت 20 هکتار در روستای گربه کوچه فومن (با زیربنای حدود 7 هزار مترمربع) و بدون دریافت تسهیلات بانکی راه اندازی شده است گفت: این پروژه در فاز اول حدود 100 نفر اشتغالزایی مستقیم  و تعداد بیشتری نیز اشتغالزایی غیر مستقیم دارد اما با راه اندازی فازهای بعدی انشاالله این تعداد به چهار تا پنج هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم خواهد رسید. و با توجه به اینکه نیاز مصرفی روزانه خمیر کاغذ در کشور حدود ۲ هزار تن است، تلاش خواهیم کرد تا انشاالله 25 درصد از نیاز روزانه کل کشور به محصول خمیر کاغذ را مرتفع کنیم.  

وی با اشاره به ایجاد ارزش افزوده در این پروژه اضافه کرد: بجز چند کشور، در تمام دنیا و ایران برای تهیه خمیر کاغذ از درختان استفاده می شود که این کار باعث نابودی و تخریب محیط زیست و جنگل ها می شود. از سوی دیگر پسماند کشاورزی مانند کاه، کلش، تفاله نیشکر (باگاس) و...دور ریخته می شود و یا حتی کشاورزان برای اینکه آن ها را حمل و نقل نکنند آتش می زنند و این کار علاوه بر آلودگی زیست محیطی، ضررهای زیاد دیگری هم به لحاظ اقتصادی دارد. اما اکنون بعد از امریکا، چین، ژاپن، هند و روسیه، ایران ششمین کشوری است که این دانش را دارد و هزینه تهیه مواد اولیه با این روش تقریبا یک دهم هزینه تامین خمیر کاغذ از درختان است.

وی تصریح کرد: انشاالله با راه اندازی این کارخانه در نظر داریم اول خمیر کاغذ مورد نیاز استان را تامین کنیم و سپس در اجرای طرح های توسعه ای پیش بینی شده، کشور را از واردات کاغذ بی نیاز سازیم. و در این راستا در گیلان و مازندران کار را دنبال می کنیم و سپس در استان های دیگر که گندم کاری دارند مانند قزوین، خراسان، سیستان و بلوچستان و... نیز این کارخانه را راه اندازی خواهیم کرد. این سرمایه گذار بخش خصوصی با بیان اینکه در راستای اهداف نقشه جامع علمی کشور و چشم انداز توسعه فناوری و تجاری سازی دستاوردهای دانش بنیان، پارک علم و فناوری استان گیلان به لحاظ علمی- فناوری- اداری همواره در کنار آنها بوده است از همکاری آقای دکتر متقی طلب رییس پارک علم و فناوری گیلان و کارشناسان این مجموعه قدردانی کرد و گفت: استاندار محترم نیز مشوق و حامی ما بودند که جای قدردانی دارد و امیدوارم مردم منطقه، استان و کشور از اجرای این طرح مهم و موثر بهره مند شوند.

(گفتنی است خمیر کاغذ علاوه بر تهیه کاغذ بسته بندی، کارتن، کاغذ فلوتیک «تحریر» و کاغذ مکانیکی کرافت، کاربردهای دیگری از قبیل تهیه شانه تخم مرغ، پاکت، جعبه و ...هم دارد.)

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code