کنسرسیوم صادرات و واردات کالاها و خدمات شرکت های دانش بنیان راه اندازی شد چاپ
کنسرسیوم دانش محور کاسپین
16 مهر 95 - 20:07  | 1639 بازدید

گیلان فردا- به گفته کارشناسان ظرفیت های زیادی در بخش بازرگانی و تجاری  در کشورهای حاشیه دریای خزر وجود دارد که اگر به درستی از این ظرفیت ها و فرصت ها استفاده شود می توان نوید این را داد که تحرک اقتصادی خوبی در گیلان و به تبع آن در کشور انجام شود. در همین راستا اخیرا پایانه تخصصی مدیریت صادرات و واردات کالاها و خدمات شرکت های دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران در پارک علم و فناوری استان گیلان تشکیل شده است. برای کسب اطلاع از چگونگی فعالیت این کنسرسیوم نظر آقای مهندس علی مهرپور دارستانی رییس هیات مدیره و مهندس محمد تقی فرجی زاده مدیرعامل کنسرسیوم دانش محور کاسپین را جویا شدیم. آنچه در ادامه به نظرتان می رسد حاصل گفت و گوی گیلان فردا با این مدیران محترم است:

 

لطفا کمی در مورد کنسرسیوم دانش محور کاسپین توضیح دهید.

«کنسرسیوم دانش محور کاسپین» متشکل از 22 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان بوده و پارک علم و فناوری گیلان نیز یکی از اعضای هیات موسس این کنسرسیوم است. این کنسرسیوم با هدف ایجاد پایانه صادراتی فن بازار جمهوری اسلامی ایران جهت ارایه محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان و واردات مواد اولیه، تجهیزات و سایر ملزومات تخصصی مورد نیاز این شرکت ها خصوصا به کشورهای سی. آی. اس و سایر بازارهای هدف در منطقه انزلی مشغول به فعالیت است. این کنسرسیوم در صدد کشف فرصت های جدید در بازارهای جهانی برای کسب و کارهای دانش بنیان است و ما این مسئولیت را احساس می کنیم تا فرصتی برای موفقیت نوابغ و نوآوران در عرصه کسب و کار فراهم کنیم و در این راستا فلسفه وجودی ما ایجاد فرصت جهت کسب منافع از دانش و فناوری برای همگان است.

 

آیا قرار است در بخش خاصی فعالیت کنید؟

خیر، محصولات شرکت های این کنسرسیوم در بخش های مختلف علوم از جمله صنایع، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، نانو فناوری و فناوری شیمی و غیره علاوه بر قابلیت صادراتی(خصوصا به کشورهای سی. آی. اس) از توان رقابتی نسبتا مناسبی برخوردار هستند و کنسرسیوم در تمامی این بخش ها فعال است.

 

این کنسرسیوم برای چه اهدافی برنامه ریزی کرده است؟

از مهمترین اهداف این کنسرسیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ایجاد بستر مناسب جهت پایانه صادراتی برای ارایه محصولات شرکت های دانش محور(با هدف برون رفت از صادرات مواد خام و تک محصولی)

- استفاده از همه ظرفیت ها و مزیت های منطقه آزاد تجاری صنعتی بندرانزلی بر اساس قوانین موجود کشوری

- ایجاد بستر مناسب برای همکاری با مراکز و نهادهای دانش بنیان از جمله پارک های علم و فناوری و مراکز دانشگاهی و بنیادهای دانش پژوه در مقیاس ملی و بین المللی

- بازوی اجرایی فن بازار جمهوری اسلامی ایران در صادرات محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان

- ایجاد زمینه و بستر مناسب برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی

- فعال سازی بخش نوآوری و خلاقیت و صدور کالاهای دانش بنیان به بازارهای هدف

- ایجاد برند ملی جهت محصولات صادراتی با تاکید بر دستاوردهای پژوهشی و فناوری

- کمک به حذف واسطه های غیر ضرور و کاهش سطح قیمت ها

- رقابت پذیر شدن کالاهای صادراتی از طریق اعمال صرفه جویی های ناشی از مقیاس از نظر تمرکز فعالیت های خدماتی

 

بیشتر کدام کشورها در حاشیه دریای خزر مورد توجه کنسرسیوم است؟

سه کشور (آذربایجان، روسیه و قزاقستان) به عنوان پایلوت انتخاب شده اند. چون بازار مصرف این کشورها در حال گسترش و توسعه است. و ما نماینده هایی را در این کشورها انتخاب کردیم تا بازاریابی و تبلیغات  محصولات را انجام دهند. در قزاقستان با یک شرکت قزاقستانی تفاهم نامه امضا کردیم مبنی براینکه آن ها محصولات دانش بنیان اینجا را تعرفه کنند و بلعکس. البته در قزاقستان هم پارک علم و مراکز رشد هست ولی کمی ضعیف هستند. اما در روسیه و آذربایجان به صورت مستقیم وارد شدیم و به زودی دفتری در آنجا راه اندازی می کنیم. با توجه به انعقاد قرارداد «آلایزر» یکی از محصولات این کنسرسیوم با وزارت آب و فاضلاب کشور آذربایجان (آذرسو) طی چند ماه آینده برنامه ها و طرح هایی را نیز برای دیگر کشورهای همسایه داریم.

 

با استان های دیگر هم در ارتباط هستید؟

بله، کنسرسیوم با سایر استان ها نیز از طریق نامه نگاری تعرفه شد و خوشبختانه تا الآن بیش از 10 استان به صورت کتبی از ما تقاضا کردند تا در جلسات پارک های علم و فناوری آن استان ها حضور پیدا کرده و کارمان را بیشتر معرفی کنیم. حتی چند شرکت به صورت جداگانه رزومه ای از فعالیت ها و تولیدات خود را برایمان ارسال کردند.

 

کنسرسیوم دانش محور کاسپین تنها کنسیرسیوم مرتبط با محصولات دانش بنیان در کشور است؟

فقط در تهران یک کنسرسیوم صادرات محصولات دانش بنیان برای اروپا فعال است. و برای کشورهای سی. آی. اس و کنفدراسیون کشورهای مشترک المنافع این کنسرسیوم نوپاست. در سال 94 ما کار بازاریابی و نیاز سنجی را انجام دادیم و امسال واقعا به صورت عملی و اجرایی پیگیر کار هستیم. و خوشبختانه به عنوان اولین قدم اجرایی موفق به عقد قرارداد با آذربایجان شدیم. مهمترین هدف ما این است که تکنولوژی خودمان را به درستی تعرفه کنیم. به عبارت دیگر توانمندی خودمان را ثابت کنیم. و انشاالله خبرهای خوبی در آینده خواهیم داشت.

 

آیا این کنسرسیوم اعضای جدید را هم پذیرش می کند؟

بله، شرکت های زیادی علاقمند هستند که به این کنسرسیوم ملحق شوند و ما به همین خاطر بخشی از سهام را آزاد گذاشته ایم تا در آینده نزدیک شرکت هایی که تمایل داشته و محصولاتشان دارای توانمندی صادراتی باشد بتوانند عضو این کنسرسیوم شوند و از مزایای آن استفاده کنند.

 

علاقمندان چطور می توانند با شما ارتباط داشته باشند؟

سایتی را طراحی کردیم تا با چهار زبان در دسترس کاربران و علاقمندان قرار بگیرد و افراد بتوانند محصولات خود را به ما تعرفه کرده و ما شرایط را برای آن ها مهیا کنیم.

 

نظرتان در مورد مدیریت صادرات چیست؟ آیا این مقوله مهم در کشور ما مورد توجه هست؟

متاسفانه ما در کشور مدیریت صادرات نداریم. الآن اساس این کنسرسیوم مدیریت صادرات از چند جهت است تا مورد حمایت مدیران مرتبط قرار گیرد. کیفیت محصولات، دقت در بسته بندی محصولات، همچنین خدمات پس از فروش در مورد محصولات تعرفه شده تا ماندگاری صادراتی  داشته باشند از محورهای فعالیت این کنسرسیوم است. البته بزرگترین کارآفرینی در جامعه استفاده از تجربه دنیا است. به عنوان مثال تجربه چین در صادرات، در واقع یکی از موفقیت های بزرگ چین مدیریت صادرات است. حمایت از صادرات حتی تا 200 درصد از طریق دارایی و بیمه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمک می کند. بنابراین یکی از اهداف بزرگ این کنسرسیوم، مدیریت صادرات است. نه تنها در مورد محصولات، بلکه در مورد صادرات فنی مهندسی هم برنامه هایی داریم تا از ظرفیت های موجود  در کشورهای مختلف بخصوص کشورهای حاشیه دریای خزر استفاده کنیم.

 

چطور شد دفتر کنسرسیوم را در منطقه آزاد انتخاب کردید؟

برای اینکه توانمندی این شرکت افزایش بیشتری داشته باشد استفاده از ظرفیت های تولیدی گیلان از جمله منطقه آزاد انزلی را در دستور کار قرار دادیم.

و این شرکت را در منطقه آزاد انزلی ثبت کردیم  و دفترش آنجا خواهد بود. منطقه آزاد زمینی به وسعت 1150 مترمربع در فاز صنعت به این شرکت اهدا کرده تا ما طرحی را به عنوان پایانه مدیریت صادرات و ایجاد نمایشگاه دایمی از محصولات دانش بنیان کل کشور در راستای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشیم. و اکنون در حال اخذ مجوز ساختمانی هستیم تا یک نمایشگاه دایمی از محصولات دانش بنیان داشته باشیم. در واقع این کنسرسیوم عضو انجمن کارآفرینان منطقه آزاد انزلی بوده و زمینه همکاری مشترکی را با آن انجمن آغاز کرده است.

 

آیا کنسرسیوم فعالیت دیگری هم دارد؟

بله، در شهریور 95 بزرگترین نمایشگاه فن بازار کشور را در منطقه آزاد انزلی با مشارکت پارک علم و فناوری گیلان و معاونت علمی و فناوری کشور برگزار می کنیم. یکی از مهمترین اهداف ایجاد این نمایشگاه فن بازار داشتن برند ملی از محصولات صادراتی با تاکید بر دستاوردهای پژوهشی و فناوری و ایجاد صنایع بسته بندی برای محصولات ما است.

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code