محمدپور، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گیلان: چاپ
کتاب هایمان را به اشتراک بگذاریم
20 مهر 94 - 00:07  | 1621 بازدید

 

گیلان فردا- استقبال خوب از برگزاری چند نشست کتاب خوان در مرداد و شهریور امسال دراستان گیلان که با حضور جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و مسئولین کشوری و استانی انجام شد نوید بخش ترویج کتابخوانی و زنده کردن فرهنگ مطالعه بوده است.

در واقع به اشتراک گذاشتن خلاصه ای از کتاب های خوانده شده با دیگران فرصت مغتنمی بود تا ضمن تبادل تجربه، هر چند کوتاه با کتاب های دیگر آشنا شویم.

 

حضور گسترده مردم در نشست کتابخوان نشاندهنده علاقه گیلانیان به کتاب خوانی و مطالعه است

 امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور حضور پرشور و گسترده علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی را بسیار با ارزش می خواند و با دعوت از مسئولین دستگاه های اجرایی، نهادها و عموم مردم برای شرکت در این محافل فرهنگی می گوید: کتاب‌خوان نشستی صمیمانه با هدف معرفی و به اشتراک‌ گذاری کتاب‌های مفید و تبلیغ و ترویج کتابخوانی در فضای عمومی کشور است که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مقرر شده به شکلی سازمان‌یافته و ادواری در گوشه و کنار کشور برگزار شود و خوب است تلاش کنیم با همکاری مردم و مسئولین این رویداد فرهنگی مهم به یک سنت تبدیل شود.

متولیان با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری نخستین نشست کتاب خوان در استان گیلان، حضور گسترده مردم در این دوره را نشاندهنده علاقه گیلانیان به کتاب خوانی و مطالعه می داند.

 

«نشست کتاب خوان» هدیه ارزشمندی است که گیلانیان هم میزبان آن هستند

محمدپور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان نیز نشست کتابخوان را برگرفته از منویات و تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب دانسته و می گوید: این کار از اقدامات مبارک نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دوره مدیریت جناب آقای مختارپور و با هدف به اشتراک گذاری تجربیات افراد مختلف در خواندن کتاب های گوناگون است تا خسران بزرگ جامعه امروزی بابت نخواندن کتاب و غافل بودن از این مقوله مهم درک شود.

وی بیان می کند: نشست کتابخوان به تاسی از کلام معصوم و اشاره به این مطلب که یک ساعت تفکر بهتر از هزار ساعت عبادت است، از مصادیق بارز سنت حسنه است که با رویکرد تذکر به تفکر، تحمل، یاددهی، یادگیری، هم نشینی، هم گفتنی و هم شنیدنی و در راستای درک واقعی از کلام پروردگار در جهت تقویت و تسری جریان تعلیم و تعلم و آموختن متولد شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، کتاب خوان را هنر هدیه دادن در انتخاب نوع و تناسب آن با هدیه گیرنده ارزیابی می کند و می گوید: چه چیزی بهتر از کتاب برای جمع کتابخوان، از این منظر هم طرح کتابخوان هدیه ارزشمندی است که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جهت ایجاد بستر انس و محبت در خانواده بزرگ کتابدار و اهالی فرهنگ فراهم شده است که انشاءالله ثمرات و برکات ملموس آن در آینده نه چندان دور به عینه دیده خواهد شد.

وی امیدوار است با رونق کتابخوانی و با فهم اهمیت این نیاز لازم برای آبادانی جامعه ایرانی و رشد روزافزون جامعه کتابخوان یکی از مهمترین دغدغه ها و دل مشغولیهای رهبر فرزانه انقلاب جامه عمل بپوشد.

وی با اشاره به استقبال بی نظیر از این طرح در گیلان تعداد شرکت کنندگان علاقمند را  یک رکورد در این سری از نشست ها اعلام کرده  و می افزاید: در «نشست کتاب‌خوان» ۱۲ نفر و هر کدام به مدت هفت دقیقه با ارایه توضیحاتی، مباحثی از کتابی را که خوانده اند در اختیار دیگران قرارمی دهند.

 

برگزاری 30 نشست کتاب خوان در استان گیلان

زهرا بدن‌آرا، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نشست ملی کتاب خوان را عنوان نشست‌هایی به منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب عنوان کرد و افزود: با توجه به استقبال بسیار خوب علاقمندان به کتاب و مطالعه در استان گیلان، 25 نشست کتاب خوان دیگر نیز تا پایان سال در استان برگزار خواهد شد. و علاقمندان برای شرکت در این سلسله نشست‌ها می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، به نشانی  www.gilanpl.ir  برای حضور و به اشتراک گزاری کتاب های خوانده شده خود، در سامانه نشست کتاب خوان ثبت نام کنند.(گفتنی است حضور در این سلسله نشست‌ها برای کلیه علاقمندان به کتاب و مطالعه آزاد است.)

 

 
پروفسور جعفر مهراد:

 ترویج مطالعه در میان کتابداران و کاربران کتابخانه ها

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پروفسور جعفر مهراد، چهره ماندگار علمی کشور و استاد برجسته رشته کتابداری (علم اطلاعات و دانش شناسی) ضمن اظهار خرسندی و استقبال از اجرای طرح کتاب‌خوان (که از این پس به صورت ادواری و با هدف ترویج کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود)، فعالیت های نهاد را در دوره جدید قابل تحسین دانست و برای همکاران مجموعه موفقیتی روزافزون خواستار شد. وی گفت: افراد از اوان کودکی با توجه به تربیت و پرورشی که پیدا می کنند به مطالعه علاقه دارند و با کتاب زندگی می کنند. شاید این زندگی با کتاب، ناشی از احساس دائمی و نیاز به اطلاعاتی باشد که افراد انسانی در جوامع مختلف به طور روزمره تجربه می کنند.
 
وی گفت: اگرچه مطالعه و کتابخوانی به گروه خاصی تعلق ندارد، اما مطالعه و کتابخوانی کتابداران، در جهت شناخت بیشتر آثار موجود در مجموعه، از انواع دیگر مطالعات اهمیت بیشتری دارد و برگزاری این سلسله نشست‌‌ها با اجتماع کتابداران، نویسندگان و اهل قلم نشان دهنده مسئولیت نهاد کتابخانه‌های عمومی است و از این طریق می‌خواهد کتابداران (و عموم مردم) را به مطالعه و تحقیق پیرامون کتاب‌های منتشر شده ترغیب کرده و حاصل تلاش‌های صورت گرفته را در معرض کاربران کتابخانه‌های عمومی قرار دهد و فرهنگ جامعه را به پویایی و بالندگی برساند.

 

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code