این افراد مثل ما یک شهروند و به دنبال حقوق خود هستند چاپ
کودکان سندروم داون را دریابیم
16 مهر 95 - 20:07  | 1403 بازدید

ماهنامه گیلان فردا- هجدهمین همایش بازی‌های المپیاد ویژه ایران با محور کودکان سندروم داون در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان در رشت برگزار شد و فرزندان سندروم داون گیلان ستارگان آن بودند.

اصغر دادخواه، رئیس المپیاد ویژه ایران با اشاره به مشارکت اساتید دانشگاه و خانواده‌ها در برگزاری این المپیاد ویژه در مورد تعداد افراد تحت پوشش بیان کرد: برگزاری این المپیاد ویژه یک کار مردمی است و 9 هزار و 700 نفر از فرزندان ایران تحت پوشش این المپیاد ویژه قرار دارند و در تلاش برای ارائه خدمات ورزشی به آنها هستیم.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مختلف در برگزاری این المپیاد مشارکت داشتند گفت: در کمیته‌های مختلف این المپیاد نیز افراد متخصص حضور دارند و از کارشناسان در هر حوزه‌ای برای آموزش بهبود کیفیت زندگی در این المپیاد کمک گرفتیم. دادخواه با اشاره به سفر افراد تحت پوشش این المپیاد به کشورهای مختلف در مورد افراد شرکت کننده در هجدهمین دوره توضیح داد: 206 ورزشکار از 12 مرکز توانبخشی در این المپیاد ویژه گرد هم آمدند و 500 نفر با این مسابقات درگیر هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت رئیس المپیاد ویژه ایران با اعلام کمک دانشگاه‌ها به افراد سندروم داون گفت: با دو دانشگاه برای یاری رساندن به افراد سندروم داون قرارداد بستیم و قرار است دانشگاه گیلان با توجه به وجود استادان مجرب به این فرزندان کمک کند.

در ادامه محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت در مجلس نیز با قدردانی از تمامی مربیان و افراد درگیر با فرزندان سندروم داون که با مشقت زیاد برای تربیت این عزیزان تلاش می‌کنند گفت: عشق را می‌توان در چهره این فرزندان مشاهده کرد و باید توجه ویژه‌ای به این افراد داشت. وی با بیان تاثیرات ورزش بر تمامی افراد جامعه در مورد اثرات ورزش بر افراد سندروم داون اظهار کرد: در هر لباس و نقش اجتماعی می‌توان ورزش کرد و ورزش برای تمامی افراد به‌ویژه این فرزندان با شرایط خاص  مفید است.

دکتر احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان نیز در این همایش با اشاره به همکاری دانشگاه گیلان با افراد سندروم داون اظهار داشت: سعی کردیم تا این المپیاد را در گیلان و با استفاده از توان دانشگاه گیلان برگزار کنیم  و اعتقاد داریم محیط دانشگاه گیلان یک محیط ویژه و صمیمی برای افراد سندروم داون است.

محمدرضا پارسی، مدیرکل بهزیستی گیلان نیز در این همایش با اشاره به غیردولتی بودن بیشتر سازمان‌های مرتبط با سندروم دان اظهار داشت: یکی از افتخارات مهم برای برگزاری این المپیادها برگزاری آن ها توسط انجمن‌های غیردولتی است. و چنانچه بسترها برای فعالیت موسسات غیردولتی فراهم باشد می‌توانند باعث مباهات کشور شوند و قدم‌های بزرگی را در امر کارهای خیرخواهانه بردارند و موسسات آموزش عالی می‌توانند یکی از عوامل موثر در گسترش این نوع کارهای خوب و موثر باشند.

پارسی در مورد ظرفیت‌سازی جامعه برای افراد سندروم داون افزود: جامعه با تکیه بر تمامی استعدادها می‌تواند به پیشرفت دست یابد و این افراد با کمک و راهنمایی قادر به بروز خلاقیت‌های خود هستند..

مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید بر افتخارآفرینی افراد سندروم داون در مورد افراد تحت پوشش این سازمان تصریح کرد: با استفاده از تمامی ظرفیت‌های جامعه توانستیم افراد تحت پوشش را از 13 هزار نفر به 44 هزار نفر برسانیم که می‌تواند امید بخش آینده باشد.

 

 

تجربه شادی قهرمانی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه گیلان همایش بازی‌های المپیک ویژه ایران با حضور بیش از ۴۵۰ ورزشکار سندروم داون و کم توان ذهنی به میزبانی کانون حمایت از فرزندان سندروم داون گیلان با هدف توانمندسازی این فرشتگان زمینی و با تاکید بر سلامت آنها و حضور این عزیزان در جامعه برگزار شد تا با تغییر نگرش جامعه نسبت به آنها، فرصت‌های اجتماعی بیشتر و برابری برایشان مهیا شود.

گفتنی است این مسابقات در چهار رشته ورزشی شنا، دوچرخه سواری، دو میدانی و فلوربال انجام می شود و در المپیک ویژه، همه ورزشکاران قهرمان هستند و سکوهای قهرمانی در ۸ پله چیدمان می شود، به گونه‌ای که بعد از مقام‌های اول و دوم و سوم که مدال دریافت می‌کنند به سایر شرکت‌کنندگان نیز نشان‌های المپیک ویژه اهدا می‌شود تا همه ورزشکاران شوق و شادی قهرمانی را تجربه کنند و المپیک ویژه بزرگترین سازمان ورزشی برای افراد دارای کم توانی ذهنی در دنیا است که با بیش از چهار و نیم میلیون ورزشکار در بیش از صد و هفتاد کشور دنیا توسط بیش از یک میلیون داوطلب و حامی اداره می‌شود. علاوه بر ورزش، المپیک ویژه یک جنبش اجتماعی جهانی در حمایت از حقوق افراد کم توان ذهنی است.

           

 

 

سندرم دان چیست ؟

سندرم یعنی مجموعه علائم بدنی و ذهنی، علت این پدیده نوعی بی نظمی در ترتیب کروموزومی است که در مراحل جنینی و هنگام تقسیم سلولی رخ می دهد. کسانی که سندرم دان دارند در سلول های بدن خود به جای 46 کروموزوم 47 کروموزوم دارند. کروموزوم بخش بسیار کوچکی از سلول است که ژن ها درآن جمع شده و حاوی اطلاعاتی است که بدن ما را شکل می دهد. به عنوان مثال رنگ پوست چشم، موها، مونث یا مذکر بودن در همین بخش کوچک مشخص می شود، کروموزوم اضافی در بدن فردی که سندرم دان دارد در روال شکل گیری موارد یاد شده تاثیر می نهد و موجب تغییرات بدنی وذهنی می شود. افراد با سندرم دان تفاوت هایی با دیگران دارند. بخشی از این تفاوت ها مربوط به خصوصیات ظاهری افراد وبخشی دیگر مربوط به ویژگی های ذهنی است. سندرم دان مانند سرماخوردگی نیست که کسی به آن مبتلا شود بلکه درقبل از تولد بروز می کند. گر چه این افراد تفاوت هایی با افراد عادی دارند اما استعداد آنان در انجام برخی از  امور ما را شگفت زده می کند.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code