حرمت قلم و خبر
16 مهر 95 - 20:07  | 1290 بازدید

 

محمد کاظم شکوهی راد

 

هرگز دلم برای کم و بیش غم نداشت

آری نداشت غم که غم بیش و کم نداشت

در دفتر زمانه افتد نامش از قلم

هرملتی که مردم صاحب قلم نداشت

در پیشگاه اهل خرد نیست محترم

هرکس که فکر جامعه را محترم نداشت

 

در آشفته بازار مناسبت ها، روزها،هفته ها و سال ها که از راه می رسند روز 17 مرداد به احترام و یاد شهید صارمی، که در ماموریت خبری شهید جهالت و لئامت گروه طالبانی شد، برای اهل قلم و اطلاع رسانی و خبر اگرچه یک روز است اما تاثیری عمیق دارد. این روز بخصوص برای اهالی مطبوعات ازاین جهت درخور است که در این روز خبر رسانان خود "خبری" شده و دیده می شوند. خوشبختانه طی چندسال اخیر مسئولین  نهادهای خصوصی و دولتی نیز به این روز و مناسبت توجه کرده و به صورت مختلف علاقمندی وگرایش خود را برای بزرگداشت و ارج گذاشتن به کار خبرنگار نشان داده اند.

اما آنچه فعالان عرصه مطبوعات و اطلاع رسانی، چه از نوع سنتی و متعارف چه در عرصه های جدید، دیجیتالی و متکی به فن آوری های نو باید به آن توجه کنیم این است که به حرفه و کار خبر رسانی ونوشتن به مثابه یک فن و حرفه ی متعارف نگاه نکنیم، بلکه همه ی ما باید برای درست و راست گفتن و امانت داری در انعکاس خبر حرمت ویژه ای قائل شویم و ارزش قلم و خبر و نوشته خود را بالاتر و برتر از هر مصلحت جویی و معامله و سودای شغلی بدانیم. ارزش و اهمیت کار خبرنگار و صاحب قلم و گفتار این است که با قبول همه ی تعهد و مسئولیت و متکی به عهدی که با خود، خدای خود و مردم خود می بندد در چهارچوب قوانین و هنجارهای جامعه گام بردارد و وظیفه اطلاع رسانی را با صداقت به انجام برساند.

زنهار از کسی که خود را متعهد به هنر و فن خبرنگاری بداند اما قلم صداقت خود را برای وجهی کم یا زیاد و تعارف و خوش آمد صاحب جاه و مقام معامله کند.

امروزه در آشفته بازار حضور رسانه ها از جمله نشریات، خبرگزاری ها، سایت های خبری و تحلیلی و...در استان و کشور بیش از آنچه کمیت کار و غوغاسالاری عرض اندام های بی ریشه و بدون پشتوانه علمی و حقیقی جلوه گری کند، باید صداقت و شهامت درست گفتن و درست منعکس کردن اخبار و رویدادها و پالایش حوزه نقد از زد و بندهای سیاسی، مالی، باندی و...  و توجه به آینده، آینده مردم کشور، آینده استان، آینده فرزندان که صاحبان اصلی این مرز و بوم اند باید مهم باشد.

تعدد نشریات و سایت های خبری نباید به آشفته کردن صحنه عرضه خبر و اطلاع رسانی بینجامد بلکه این توسعه کمی باید با مدیریت به سوی افزایش کیفیت به رقابتی سالم و کارآمد تبدیل شود.

روزنامه نگار و صاحب قلم رسالتی سخت بر دوش دارد که باید خود را وقف اطلاع رسانی،آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی کند، مهم نیست که چقدر دیده می شود،یا اصولا" دیده می شود یا خیر!

برای یک خبرنگار وظیفه شناس، کار هرچه سخت تر و محیط هر قدر بسته تر عشق به کار افزون تر می شود و شرایط و محیط بسته یا محدودیت ها نمی تواند و نباید مانع از انجام وظیفه خبرنگار شود. صد البته شرایط حاکم بر زندگی و معیشت خبرنگاران در جامعه ما و عدم تضمین شغلی و نا امنی برای آینده، پیوسته این جامعه فعال را دچار دغدغه و مشکل کرده است. اما خوشبختانه علیرغم ضعف ها و موارد محدود نارسایی ها و کج فهمی ها در این جامعه، در مجموع جامعه خبرنگاران بیش از وسع و امکانات خود توانسته اند در مقاطع مختلف زمانی منشاء اثر شوند..

امید که ضمن رفع مضیقه ها و کمبودهای مالی و معیشتی جامعه خبرنگاران،این همکاران با تجهیز خود به فنون و علوم و فن آوری های جدید و آگاهی های مستمر بتوانند هرچه بیشتر نقش اساسی خود را در توسعه و تنویر افکار و آگاهی های عمومی ایفا نمایند

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code