علی مهر پور دارستانی،رئیس انجمن شرکت های تاسیسات و تجهیزات آب، گاز و مخابرات استان گیلان: چاپ
استفاده از خرد جمعی و ترویج فرهنگ کار و خود باوری
20 مهر 94 - 00:07  | 1877 بازدید

 

گیلان فردا-ضمن مصاحبه چندین بار تکرار می کند «همه چیزهایی که طی سال های اخیر بارها گفته ام، برای گیلان فردا بوده است. برای گیلانی که می خواهیم بهتر از امروزش باشد...»

مهندس علی مهرپور دارستانی، رئیس انجمن شرکت های تاسیسات و تجهیزات آب، گاز و مخابرات استان گیلان، پس از سال ها فعالیت در این حوزه به خوبی با چاله ها و البته چالش های این بخش ها، آشناست. نسبت به مسائل شهری دلسوزانه صحبت کرده و آرزو می کند گوش شنوایی هم باشد...

وقتی با وی در مورد وضعیت نابسامان برخی از پروژه های شهر گفت وگو می کنم، به نامه نگاری های خود به مسئولان شهری، استانی و حتی بالاتر اشاره کرده و می گوید: "در تمام این مدت سعی کردم برای رسیدن به تصویر بهتری از گیلان فردا، پیشنهاد و راهکار ارائه دهم تا وضعیت استان بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت بالار نصب رشت که عضو شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری گیلان است، آبادگر نمونه استانی و کشوری در تمامی ارزشیابی های فصلی و دوره ای، همچنین کارآفرین برتر جشنواره کارآفرینان استان گیلان در زمینه آموزش صنعتی و . . بوده و عضو اتاق فکر صنعت با دانشگاه گیلان و رئیس هیات مدیره شرکت دانش محور کاسپین نیز است.

مهرپور با اشاره به نامه ای که طی سال های اخیر خطاب به معاون مالی و اداری وقت در استانداری، شهردار و اعضای شورای شهر رشت وقت و همچنین خطاب به معاون رئیس جمهور جناب آقای نوبخت نوشته می گوید: برای کاهش و حل مشکلات موجود در استان و بخصوص شهر رشت باید با همدلی کارها را به صورت اصولی و درست انجام داد.

وی با امیدواری به اینکه در جلسات شورای فنی استان به عنوان بالاترین مرکز تصمیم گیری مرتبط استان با استفاده از خرد جمعی و تجربه جهانی تصمیماتی گرفته شود که دوباره کاری نشود، مدیریت یکپارچه شهری و همچنین توجه ویژه به آموزش های پایه ای، توجه به مهندسی ارزش در طرح فاضلاب شهر رشت را نیز ضروری می داند. خلاصه ی نظرات ایشان در سرمایه گذاری جهت توسعه شهر رشت، ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود، ایجاد شهرک های جدید، استفاده از فناوری های روز دنیا برای ایجاد کار و اشتغال پایدار درادامه به نظرتان می رسد:

  • ترویج فرهنگ کار و خود باوری به عنوان یک اصل مهم

1-پیش نیاز پیشرفت و توسعه هر جامعه استفاده بهینه از تجارب گذشتگان، داشتن برنامه با استفاده از خرد جمعی، تشکیل اتاق فکر بالنده، تصویب قوانین طرح هادی شهر و روستا و البته حمایت و اجرای بدون قید و شرط آن است.

اینجانب به عنوان فردی که تمامی عرصه های سازندگی و آموزش را بیش از 40 سال تجربه کرده و متعاقب آن در معرفی و اجرای برخی پروژه های فن آور و کارآفرین نقش داشته ام ترویج فرهنگ کار و خود باوری را یک اصل مهم دانسته و بر این باورم که توسعه سرمایه گذاری و شرط ماندگاری آن در کشور و خصوصاً در گیلان و شهر رشت فعال کردن نخبگان، اشاعه وطن پرستی و بوجود آوردن فضای مناسب تر اجتماعی و سیاسی جامعه برای ایجاد انگیزه جهت فضای مناسب کسب و کار و تلاش است. مثلا تقویت صنعت گردشگری به عنوان یک درآمد محوری برای استان حایز اهمیت است.

  • توجه ویژه به آموزش پایه ای و مهارت و ایجاد اشتغال

2-ملزم کردن آموزش و پرورش به انجام  آموزش های اجباری پایه ای زبان های خارجی خصوصاً زبان انگلیسی و کامپیوتر از مهد کودک و  دبستان تا دانشگاه، تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی با استفاده از فناوری های نوین جهان از جمله آموزش نمونه سازی سریع و سیستم عامل لینوکس، جدی گرفتن آموزش های صنعتی کارشناسی شده منطبق با نیاز روز صنعت و جامعه  برای پرکردن خلاء بین مهندس و کارگر ساده، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر و فراموش شده که می بایست به شکل انقلابی و عاجل عملیاتی شده و با طرح همکاری قانونمند هر دانشگاه با حداقل 50 بنگاه اقتصادی و تولیدی دنبال شود تا در این مسیر دانشجویان همزمان با آموزش تئوری عملاً با فرهنگ کار آشنا شوند که نهایتاً منجر به پرورش نیروی انسانی بالنده، مسئولیت پذیر و فارغ التحصیل خودباور و متخصص برای تضمین ماندگاری سرمایه گذاری شده و همچنین زمینه ایجاد کار و اشتغال پایدار فراهم گردد. چون یقیناً بدون آماده سازی این پیش نیازها و عدم تربیت نیروی انسانی کارآمد نمی توانیم شاهد توسعه کارآفرینی بوده و یک سیستم مالیاتی منطقی و کارآمد برای کشور داشته باشیم.

  • سرمایه گذاری در حاشیه رودخانه های شهر رشت

3-در راستای گسترش سرمایه گذاری به عنوان بهترین گزینه می توان در حاشیه رودخانه های شهر رشت این کار را انجام داد. چون وجود رودخانه ها در داخل شهر برای هر نقطه از دنیا یک نعمت الهی محسوب می شود.

 ولی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت که روزگاری نام زر و گوهر بر آن بود،امروزه با گسترش شهر و هدایت کلیه فاضلاب های صنعتی، بیمارستانی و خانگی به آن متاسفانه به آلوده ترین رودخانه های جهان تبدیل شده اند و محیط زیست را با خطری جدی روبرو ساخته،بنابراین ضروری است با استفاده بهینه از تجربه جهانی مانند شهرهای حاشیه رودخانه های دانوب، سن، راین، پاریس، فرانکفورت و. . . شهر رشت را نیز با مدیریت و هم اندیشی و اقدام عملی کارشناسی شده به جلوه ای از زیبایی و طراوت و زندگی تبدیل کنیم. در این راستا پیشنهاد می شود، با فعال سازی بخش دولتی و بخش خصوصی و تشکیل نهضت نجات رودخانه و متعاقب آن تالاب انزلی که یک ضرورت انکار ناپذیر است، با جلب حمایت دولت و با آزادسازی ضربتی حریم رودخانه ها و ایجاد جاده دسترسی در طرفین رودخانه ها و لوله گذاری در حاشیه طرفین آن به جهت جلوگیری از نفوذ فاضلاب به رودخانه ها و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب در نقطه ای مناسب و یا انتهای شهر به تصفیه خانه موجود،در مرحله اول طراوت و شادابی و محیطی پاک و سالم برای زندگی را با رفع آلودگی رودخانه ها به شهر بازگردانیم.

 و سپس با توجه به اینکه حاشیه رودخانه های ساماندهی شده در هر نقطه از شهرهای جهان بهترین مراکز تفریحی، گردشگری، تجاری و با ارزشترین مکان ها برای زندگی است، با جلب مشارکت در سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی با واگذاری مدیریت شده حاشیه مسیر رودخانه ها، زمینه را برای ساماندهی صنوف مختلف در نقاط خاص به عنوان بهترین نقطه برای سرمایه گذاری و ایجاد مراکز تجاری تعریف شده و خصوصاً ایجاد صدها هتل و مهمان پذیر و مراکز تفریحی با ایجاد سدهای لاستیکی در نقاط مختلف رودخانه و ایجاد فضای قایق سواری و... موجب ایجاد هزاران شغل ماندگار و بهترین نقطه برای جذب توریست از سراسر کشور شد. در حالیکه امروز همگان از نزدیک شدن به رودخانه های شهر رشت به جهت وضعیت تاسف بار آن گریزانند!

  • مدیریت و ساماندهی زباله شهری

4-مدیریت و ساماندهی زباله شهری با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا جزء ضرورت هاست. زباله امروز در دنیا یک سرمایه و نعمت است ولی متاسفانه در جامعه ما به علت عدم مدیریت به یک نکبت تبدیل شده است! این مسئله با فعال سازی سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی به راحتی قابل انجام است،و بهتر است از تکنولوزی روز دنیا مانند الگوی موجود در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان از جمله میندن آلمان استفاده نمائیم و دوباره کاری و هدر رفت سرمایه مانند پروژه فاضلاب شهر رشت را تکرار نکنیم.

  • حمایت مستمر و برنامه ریزی شده در عرصه های مختلف

5-تشویق به سرمایه گذاری بخش خصوصی در هر بخش، شهر و استان با همکاری همه ارگان های دولتی و نخبگان بخش خصوصی برای حمایت از سرمایه گذاران خرد و کلان، مانند حمایت از مدیریت کاشت سیب زمینی در کشور آلمان که از ابتدا تاکنون در تمامی مراحل کاشت و برداشت با برنامه ریزی علمی و منظم تحت حمایت دولت است و همچنین حمایت عملی از صنایع و تولیدات در کشور چین و . . .

چون بدون شک رها کردن بنگاه های اقتصادی به حال خود و عدم حمایت مستمر و برنامه ریزی شده در عرصه های مختلف خصوصاً در رقابت ناسالم و رانتی بخشی از جامعه، پایه های تولید و سازندگی و ایجاد کار و درآمد را متزلزل خواهد کرد.

  • یکپارچه کردن کلیه خدمات شهری

6-فعال کردن شهرداری، نظام مهندسی، انجمن صنوف مختلف و تمامی بنگاه های اقتصادی در جهت مکان یابی،شناسایی و ایجاد شهرک های جدید در حاشیه شهر رشت مانند گلسار که 40 سال پیش با هدف سرمایه گذاری ماندگار و ایجاد فضای زندگی مناسب و جلوگیری از تراکم غیر معقول شهر ساخته شد و همچنین هدایت شهرداری ها در جهت یکپارچه کردن و واگذاری مسئولیت کلیه خدمات شهری به شهرداری ها با هدف حذف سازمان های موازی، جزء بایدهای توسعه و کار آفرینی و جلوگیری از موازی کاری هدر رفت سرمایه ملی بوده و نهایتاً موجب ایجاد آرامش شهروندان خواهد شد که دستاورد تجربه جهانی آن در کشورهای توسعه یافته موید این ادعاست.

بدیهی است آیندگان در مورد اثرات عملکرد ما در تصمیم سازی ها قضاوت خواهند کرد. در کشور آلمان شورای شهر و شهردار شهر برلین برای کسانی که 300 سال پیش شهر برلین را طوری طراحی کرده  بودند که امروز هر تغییری را در شهر می توانند به راحتی ایجاد کنند، درود می فرستند! امیدوارم نسل ما هم با اصلاح عملکرد خود و استفاده از تجربه جهانی و نخبگان جامعه و خرد جمعی جهت روان سازی امور و ایجاد درآمد، آرامش، نظم، کار، سازندگی و نوع دوستی در جامعه  مورد تشویق آیندگان شهر و دیارمان قرار گیرند.

باور داشته باشیم که «خواستن» ابتدا دانایی و سپس توانستن است.

 

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code