بازدید جمعی از ایرانشناسان از پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان
16 مهر 95 - 22:07  | 4262 بازدید

گیلان فردا- هیأتی پنج نفره متشکل از سه ایرانشناس آلمانی، لهستانی و قزاقستانی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشارکت دفتر روابط بین الملل دانشگاه، ضمن حضور در دانشگاه گیلان از پژوهشکدۀ گیلان شناسی بازدید و در نشست مشترک با اساتید این پژوهشکده و مدیران فرهنگی استان شرکت کردند.

دکتر فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان ضمن خیرمقدم به مهمانان و تشکر از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برنامه ریزی این سفر، به معرفی ظرفیت های استان پرداخت. ایشان با اشاره به این موضوع که گیلان استان بسیاری از اولین ها در کشوره بوده، سه مشخصه فرهیختگی و اهل قلم بودن، هوشمندی و مناعت طبع بالا و پایبندی به اصول را از ویژگی های خاص مردم استان گیلان برشمرد. وی با اشاره به نقش پررنگ گیلان در نهضت های کشور و حرکات فرهنگی، این نقش را محصول همین خصائص ویژه گیلانیان دانستند.

دکتر سیدهاشم موسوی مسئول پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان نیز در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم به مهمانان به معرفی استان گیلان پرداخت. ایشان وجود فرهنگ غنی و اقوام گوناگون با مراکز تمدنی درخشان را از ویژگی های استان برشمرد و با اشاره به ثبت شهر رشت در یونسکو به عنوان شهر خلاق در غذا به معرفی تعدادی از غذاهای استان پرداخت. عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان پیچیدگی غذا را ناشی از پیچیدگی و قدمت فرهنگ و تمدن گیلان دانست. دکتر موسوی در ادامه به معرفی تعدادی از آیین ها و جشن ها و همینطور فرهنگ عامیانه مردم گیلان پرداخت و به اهمیت محصولاتی چون برنج، مرغ و ماکیان و زیتون در زندگی مردم در گیلان قدیم اشاره کرد.

شایان ذکر است در این نشست توضیحاتی پیرامون آثار باستانی، مکان های تاریخی و اکتشافات صورت گرفته در گیلان توسط حاضرین ارائه شد و شرکت کنندگان در پایان نشست از آزمایشگاه و موزه مردم شناسی، موزه اسناد کوشیار گیلانی و موزه نهضت جنگل بازدید کردند

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code