محمد ابراهیم گوهریان: چاپ
توسعه گیلان با مشارکت همه مردم
16 مهر 95 - 22:07  | 1529 بازدید

 

گیلان فردا- محمد ابراهیم گوهریان محقق و مدیرعامل موسسه توسعه فکر اندیشمندان گیلان معتقد است  بدون همدلی و همکاری کاری از پیش نمی رود. او که متولد و بزرگ شده رشت است پس از سال ها تحصیل، کار و زندگی در تهران با دغدغه آبادانی و توسعه همه جانبه گیلان به استان برگشته است. وی با بیان اینکه شرکت در کار خیر فقط مادی نیست تاکید می کند که هر کسی به اندازه وسع و توان خود در زمینه های فرهنگی، علمی، آموزشی باید در کار خیر سهیم باشد. خلاصه ای از گفت و گو با ایشان را در ادامه می خوانید:

برای آبادانی و توسعه همه جانبه گیلان چه اهداف و چشم اندازی دارید؟

آبادانی گیلان در گرو همفکری و همکاری دانشگاهیان و نخبگان است. به نظرم تاسیس مرکز تحقیقات جامع علمی دانش‌بنیان با حمایت دولت و پی‌گیری استانداری گیلان  یک ضرورت است تا با یک تیم قوی متشکل از دانشگاهیان، متخصصان، و افراد مسئولیت‌پذیر و دلسوز در قالب کارگروه‌های تخصصی بتوان در زمینه‌های اقتصادی، عمرانی و ... با هم‌اندیشی و همکاری، برنامه‌های توسعه را برای بهبود وضعیت استان و گیلانیان عزیز با تحقیقات اصولی و کاربردی که قابلیت عملیاتی هم داشته باشند را دنبال کرد.

 

منشور اخلاقی شما در موسسه فوق چیست؟

رئوس منشور اخلاقی موسسه در 30 بند تهیه شده است. از جمله: تفکر خلاق به جای تفکر مخرب،

تشریک مساعی در امور به جای تک روی، احترام به ارباب رجوع به جای بی‌احترامی و سنگ‌اندازی،

خدمت به مردم به جای خدمت به خود، آبادانی و توسعه گیلان به جای آبادانی و توسعه شخصی، همکاری با یکدیگر به جای ایجاد دسیسه و پشت پا زدن، به کارگیری نیروهای انسانی لایق و شایسته به جای به کارگیری نیروهای غیرمتخصص و تنبل و نفع‌طلب و مال‌اندوز.

همچنین راحت گرفتن کارها به جای سخت‌گیری، تلاش، پشتکار فراوان، همت، خلاقیت در کارها و کارآفرینی به جای کاهلی و تنبلی و دوری از بی‌عاری و مال‌پرستی از دیگر بندهای این منشور است. در همین راستا باید مسوولیت‌پذیری،‌ داشتن وجدان کاری، انگیزه قوی،‌ اهداف والا، اعتماد به نفس بالا، خوش قولی و روحیه خستگی‌ناپذیری به جای رفع تکلیف،‌ عدم پاسخگوئی و وعده‌های دروغ دادن در سرلوحه کارها قرار بگیرد. و الگو و سرمشق قرار دادن راه و روش نخبگان و مشاهیر گیلان به جای سردرگمی و بی‌‌برنامه‌گی، صداقت در کارها به جای رشوه‌خواری، حلال‌خوری به جای حرام‌خوری، درست کاری به جای کم‌فروشی و کم‌کاری، نوع‌دوستی به جای خودخواهی و خودمحوری، گذشت و عفو به جای انتقام‌گیری، دوستی و مودت به جای خشونت و مردم‌آزاری،  مهربانی و محبت به جای خشونت و مردم‌آزاری، همفکری و هم‌اندیشی از طریق شبکه‌سازی و تیم ورکینگ به جای فعالیت‌های انفرادی و تک روی ،انفاق مادی،‌ معنوی و علمی به جای مال‌اندوزی و تنگ‌نظری، نیکوکاری و خیررسانی به جای ثروت‌اندوزی و خودخواهی، همچنین یاری رساندن به ایتام و معلولین.

البته نکات دیگری از جمله  صلح و آشتی به جای خصومت، کار و تلاش به جای مفت‌خوری و بیکاری و خوش‌گذرانی، خلوص نیت به جای حیله‌گری و مکر، میانه‌روی به جای اسراف و فزون‌طلبی، خرد و عقلانیت به جای بی خردی، سهیم شدن در امور خیریه به طور مثال کمک به ازدواج و تهیه جهیزیه، سرپرستی ایتام، کمک مالی به مدارس به جای افزایش ثروت و خوشگذرانی خود و خانواده و به فکر نفع شخصی بودن، شاد بودن به جای غمگین بودن و افسردگی...خلاصه این که همیشه خدا و امام زمان را در نظر داشته باشیم و بدانیم که هر کاری در محضر خدا دیده می شود.

 

آیا انتشار کتاب را هم  نوعی کار خیریه میدانید؟

بله، کار فرهنگی نیز نوعی کار خیریه است.

 

 تا کنون چند عنوان کتاب تالیف و منتشر کرده اید؟

ما در ابتدا با تاسیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های تجارت جهانی یک برنامه‌ریزی 50 ساله (1409 – 1360) تدوین کردیم و از سال 1360 الی 1393 توانستیم به یاری و لطف خداوند متعال بیش از 70 عنوان کتاب در زمینه‌های تجارت جهانی، صادرات، بازاریابی، ‌فروش، ‌مذاکره و روانشناسی منتشر کنیم. که انشاالله تا سال 1409 این میزان را به تعداد 100 عنوان کتاب خواهیم رساند. البته هر آنچه انجام داده‌ایم لطف پروردگار متعال بوده است.

 

گویا شما کتاب زندگینامه مفاخر و مشاهیر گیلان را در هم سال 1393 منتشر کردید.

بله، این کتاب که درباره مفاخر و مشاهیر علمی، پزشکی، ادبی، هنری، سیاسی، ورزشی و نیکوکار منتشر شده و به نظرم کتابی است که هر گیلانی می‌بایست در کتابخانه منزلش جهت آشنایی با نخبگان و فرهیختگان استانش داشته باشد. به‌خصوص برای نسل جوان می‌تواند الگو و سرمشق مناسبی باشد تا ضمن آشنایی با این مفاخر در کار، زندگی و تحصیل آنها را سرمشق و الگو قرار دهند. این کتاب در اکثر کتاب‌فروشی‌های معتبر استان هم قابل تهیه است.

 

آیا کتاب های دیگری را در دست تدوین دارید؟

بله یک دانشنامه و راهنما جهت نخبگان در دست تهیه دارم که نمی‌دانم شامل چند عنوان می‌شود چون هنوز در حال انجام کار هستم.

 

به نظر می رسد به کارهای پژوهشی علاقمند هستید.

بله، از سال 1360  فعالیت‌های پژوهشی را شروع کردم و در حقیقت بدون حضور در دانشگاه و کلاس درس رساله دکترای خود را تدوین کرده‌ام و افتخار می‌کنم که برای مملکت و مردم عزیزمان توانسته‌ام به یاری خدا کار کوچک و ماندگاری انجام دهم. بعضی ها فکر می کنند برای کار پژوهشی حتما باید مدرک دکترا داشت ولی به نظرم برای انجام کارهای پژوهشی لزوما نیازی به مدرک دکترا نیست و هرکس می‌تواند با هر مدرکی با خلاقیت و پشتکار کارهای خارق‌العاده انجام دهد. ثانیا چون قصد نداشتم در دانشگاه تدریس کنم یا وارد فعالیت های دولتی شوم دنبال مدرک دکترا نبودم. ثالثا مدرک کار انجام نمی‌دهد به‌طور مثال فرضا بنده بروم و مدرک پروفسوری را از داخل یا خارج اخذ نمایم ولی قادر نباشم یک پروژه پژوهشی ساده را به اتمام برسانم چه تاثیر و ثمری برای جامعه دارد؟!

 

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code