گزارشی از جلسات «سرمایه گذاری» در اداره کل اقتصادی و دارایی گیلان چاپ
دکتر مولایی پور،مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان: ضرورت راه اندازی بازار مالی
16 مهر 95 - 00:07  | 2254 بازدید

 

گیلان فردا- دکتر منصور مولایی پور،مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان گفت: بازار سرمایه گذاری گیلان یک کارگاه تخصصی سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به این که یکی از اجزای بازار مالی بورس است گفت: اوراق سهام، اوراق قرضه و...از دیگر اجزای بازار مالی است و ما نیاز به تشکیلات جدیدی در بازار مالی داریم. به گفته وی 76 کشور در دنیا مرکز مالی دارند که در آن ها 250 ابزار مالی وجود دارد. و یکی از دلایلی که ما نیاز به تامین مالی داریم وجود حدود 1200 پروژه نیمه تمام صنعتی (در بخش دولتی و خصوصی) در استان است.

 

           

حقیقی‌منش؛ مدیر طرح و برنامه‌ی شرکت شفارود:

توسعه‌ی گیلان با ترویج اقتصاد جنگل و چوب شتاب می‌گیرد

   

   - در ایران صنایع مرتبط با چوب حدود ۱۰ درصد اشتغال افراد را به خود اختصاص داده و مجموع مصارف چوب و انواع آن در سال ۱۳۹۳ در کل کشور حدود شش میلیون و ۵۲۹ هزار مترمکعب  برآورد شده است.

    - ایران در سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۴ با ترکیه از نظر تولید چوب مقایسه شد و ایران در سال های اول ۵ میلیون مترمکعب تولید چوب داشته اما درحال حاضر به ۵۰۰ هزار مترمکعب رسیده است در حالی که در ترکیه در سال ۱۹۶۱ حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب چوب تولید شده و بر عکس ایران روند رو به افزایش داشته و به هفت میلیون مترمکعب رسیده یعنی کشور ترکیه در حال حاضر به عنوان یک بازوی اقتصادی از جنگل های خود استفاده‌ی بهینه می‌کند.

   - ترکیه در ۲۵ سال گذشته جنگلداری صنعتی را در تمام عرصه‌هایی که امکان جنگلداری وجود داشته انجام داده و با سرمایه‌گذاری، جنگل های خود را به جنگل های صنعتی تبدیل کرده است و این موضوع ثابت می‌کند آن چیزی که اقتصاد چوب را در این فرآیند ارتقا می‌بخشد تنها وجود جنگل نیست بلکه مدیریت خوب و درست است در حالی که ما در سال چیزی حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب واردات چوب داشته‌ایم و ۹۷ درصد واردات ما در این بخش به صورت الوار بوده است.

   - اجرای طرح های جنگلداری در شمال کشور، واردات چوب و باغ ها و ضایعات زراعت چوب از جمله مواردی است که باید در اقتصاد چوب مورد توجه قرار گیرد.

   - مطابق آمار وزارت جهاد کشاورزی، در پنج سال اخیر بین ۵۵۰ تا ۸۰۰ هزار مترمکعب در سال از اجرای طرح های جنگلداری شمال کشور انواع فرآورده‌های چوبی تولید و وارد چرخه‌ی فرآوری صنایع مربوط به چوب شده است.

   - ایران سالانه حدود ۶۰۰ هزار مترمکعب انواع چوب‌آلات خام را به صورت الوار وارد می‌کند و کشورهای حوزه‌ی CISروسیه و امارات کشورهایی هستند که ایران از آن ها به واردات چوب مبادرت می‌ورزد.

   - در زمینه‌ی تولید نئوپان مطابق آخرین آمار منتشر شده، گیلان ۸۸ هزار مترمکعب تولید داشته و همچنین ۱۲ هزار متر مکعب هم MDF و ۱۶۵ هزار مترمکعب کل چوبی بوده که برای تولید اوراق فشرده مصرف شده است.

    - ۵۶ کشور دارای جنگل صنعتی هستند و ایران هم جزو این کشورها است و باید از این فرصت و ظرفیت به خوبی بهره‌ ببریم و با مدیریت بهینه هم در حفظ جنگل ها و هم در بهره‌برداری اصولی از آن بکوشیم.

   -لازم است زراعت چوب به صورت حرفه‌ ایی در کشور دنبال شود چون هم پتانسیل این کار را داریم و هم این شیوه، آب کم مصرف می‌کند پس بهتر است با آب موجود محصولی را تولید کنیم که دارای ارزش افزوده‌ی بیشتر است.

     

  

محمدی لیمائی؛ عضو هیات علمی دانشکده‌ی منابع طبیعی دانشگاه گیلان:

جنگل های شمال از توانایی کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی فراوان برخوردار هستند

   - هم‌اکنون مساحت جنگل های استان گیلان به ۵۶۵ هزار هکتار می‌رسد یعنی تقریباً ۳۸ درصد مساحت این استان پوشیده از جنگل است.

   - گونه‌های ارزشمند درختی از پهن‌برگ ها همچون راش، ممرز، بلوط، انجیلی، توسکا، افرا و... در جنگل های استان گیلان به عنوان گونه‌های بومی دیده می‌شود و این استان قطب کشت و تولید صنوبر در کشور بوده به طوری که حدود ۴۵ هزار هکتار صنوبرکاری درگیلان انجام می‌شود.

   - متوسط رویش جنگل ها در استان گیلان حدود سه مترمکعب در سال در هر هکتار است و از تولیدات چوبی جنگل های گیلان می‌توان به الوار، کاتین، تراورس، هیزم و... اشاره کرد.

   - مشکل اصلی اقتصاد جنگل طولانی بودن مدت و زمان فرآیند تولید است چون یک نهال صنوبر طی پنج تا ۱۰ سال به درخت تبدیل می شود و راش ۱۰۰ سال طول می کشد تا به درختی بزرگ تبدیل شود و به همین دلیل میزان سرمایه‌گذاری در جنگل بسیار کم است.

   - از سال ۱۳۳۸ که نخستین طرح جنگلداری برای جنگل های شمال کشور تهیه شد، برداشت چوب و کسب درآمد یکی از ارکان اصلی اقتصاد جنگل تاکنون بوده است و برنامه‌ریزی هایی که برای اقتصاد جنگل صورت می‌گیرد بیشتر با این هدف است اما به علت تبدیل زمین های جنگلی به زمین های کشاورزی، قاچاق چوب، وجود دام و افراد جنگل‌نشین، برداشت های غیراصولی و بدون برنامه به وسیله‌ی مجریان طرح های جنگلداری و عوامل دیگر، برداشت قانونی چوب از جنگل های شمال در چند سال اخیر بسیار کاهش یافته است.

   - نواری بودن منطقه‌ی جنگلی و کوهستانی بودن جنگل های استان گیلان سبب شده تا هزینه‌های جاده‌سازی برای بهره‌برداری از جنگل و حمل و نقل در این منطقه افزایش یابد و همین موضوع سبب کاهش برداشت چوب  و کم‌شدن درآمد مجریان طرح های جنگلداری شود که به اقتصاد جنگل در این منطقه آسیب زده است.

   - تعداد واحدهای صنایع چوب و کاغذ استان گیلان ۱۵۰ واحد است و قدیمی‌ترین آن کارخانه‌ی چوکا است که تولید اسمی آن ۱۵۰ هزار واحد بوده و اخیرا هم یک شرکت به نام کارخانه یکتا خزر از پسماند کشاورزی برای تهیه‌ی خمیر کاغذ استفاده می‌کند که حرکتی ارزنده و رو به جلو است.

   - استان گیلان پتانسیل فراوانی برای جذب سرمایه در بخش هایی همچون راه‌اندازی واحدهای چوب و کاغذ، ایجاد کارخانجات چوب و کاغذ متناسب با تولیدات جنگلی استان، سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی جنگل های صنعتی، ایجاد نهالستان ها و سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی اکوتوریسم دارد و این استان می‌تواند در زمینه‌ی ایجاد پارکهای جنگلی در کشور سرآمد باشد و از این طریق با جذب گردشگر سبب اشتغال و درآمد گیلانیان شود.

 

 

یوسفی؛ قائم مقام مدیر عامل مجتمع تولیدی و صنعتی فومنات:

با کنترل واردات می‌توان به اقتصاد کارخانجات تولیدکننده‌ی نئوپان و ام‌دی‌اف کمک کرد

   است. شرکت نئوپان و MDF - فومنات عمده‌ترین تولیدکننده‌ی نئوپان خام و تنها تولیدکننده‌ی نئوپان ملامینه در استان گیلان است که در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده و در سال ۱۳۸۲ با راه‌اندازی نخستین واحد تولید نئوپان به بهره‌برداری رسیده است.

   - این مجتمع هفت خط تولید فعال شامل یک خط تولید نئوپان خام، یک خط تولید ام‌دی‌اف خام، سه خط روکش ملامینه، یک خط آغشته‌سازی و یک تولید «های گلاس» دارد و عمده ماده‌ی اولیه‌ی مصرفی این کارخانه برای تولید محصولات، مقطوعات چوبی غیرقابل استفاده در صنایع دیگر و ضایعات نجاری، هیزم، پشت لا و خاک اره است.

   - سرانه‌ی مصرف نئوپان در کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در سال و میزان تولید ام‌دی‌اف در کشور ۶۰۰ هزار مترمکعب در سال، میزان مصرف ام‌دی‌اف در کشور یک میلیون و ۵۸۰ هزار مترمکعب در سال و میزان کسری تولید ام‌دی‌اف در کشور ۹۸۰ هزار مترمکعب در سال است. امسال کارخانه‌ی بزرگ تولید ام‌دی اف با ظرفیت ۳۶۰ هزار مترمکعب در شهرصنعتی رشت راه‌اندازی شده و همچنین گیلان در حال ساخت یک کارخانه‌ی بزرگ تولید ام‌دی‌اف دیگر نیز هست که  می تواند کسری موجود را تا حدودی برطرف کند.

   -  کشورهای چین، تایوان، آمریکا، کانادا و روسیه پنج کشور برتر تولید نئوپان و کشورهای چین، تایوان، ترکیه، برزیل ولهستان پنج کشور برتر در تولید ام‌دی‌اف در جهان هستند.  

   - مشکلات این بخش از فعالیت تولیدی- صنعتی را می‌توان مناسب نبودن فضای کلی کسب و کار، رکود اقتصادی حاکم در بخش ساخت‌ وساز که مصرف‌کنندگان اصلی تولیدات این شرکت هستند، واردات بدون برنامه‌ و بدون توجه به نیاز کشور، کمبود مواد اولیه (چوب و ضایعات چوبی) به دلیل کاهش برداشت از جنگل و حمایت نکردن از صنوبرکاران، هزینه‌های فراوان بهای تامین مواد اولیه و حامل های انرژی و... عنوان کرد.

 

 

حاجیلو؛ مدیر کارگزاری مبین سرمایه:

نقش بازار سرمایه ‌در توسعه و پیشرفت گیلان انکارناپذیر است  

      - «سبدگردانی» فرآیندی است که در آن فرد خبره در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری بر اساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه‌ی هر سرمایه‌گذار، سبدی از سهام را مناسب این سرمایه‌گذار تشکیل می‌دهد و به صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند تا فرآیند سرمایه‌گذاری کامل انجام شود. در سبدگردانی بابت ارکان از سرمایه‌گذاران هزینه‌یی دریافت نمی‌شود یعنی هزینه‌های امین، حسابرس، نرم‌افزار و دیگر هزینه‌های مدیریت دارایی ها که در صندوق ها از سرمایه‌گذار طلب می‌شود، در سبدگردانی بر عهده‌ی شرکت سبدگردان بوده و فقط کارمزد سبدگردانی از مشتری اخذ می‌شود.

   - این صندوق های سرمایه گذاری هم منابع خرد سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری و یک‌کاسه کرده و به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌پردازند و هم سبدگردانی و هم صندوق سرمایه‌گذاری زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران اداره می‌شود.

    - این صندوق، نهادی مالی است که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بوده و مالکان آن نسبت به سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان شریک‌ هستند و همچنین صندوق ها انواع مختلفی دارند که بر حسب نوع، اندازه و شرایط تقسیم سود طبقه‌بندی می‌شوند.

   - انجام معاملات اوراق بهادار و فرابورس، اوراق مشارکت، صکوک (اوراق اجاره)، تسهیلات مسکن، گواهی سپرده، ارائه‌ی خدمات معاملات آنلاین به اشخاص حقیقی و حقوقی، برگزاری کلاس ها و دوره‌های آموزشی آشنایی با بورس اوراق بهادار و نحوه‌ی فعالیت دفتر کارگزاری، انجام مراحل پذیرش و عرضه‌ی سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار و فرابورس و بورس کالا از جمله برخی خدمات این کارگزاری است.

   - همیشه سود بدون ریسک در کشور وجود دارد که همان اوراق خزانه است اگر سود ریسک پذیر را بپذیریم ممکن است سود بیشتری ببریم و همچنین در رونق اقتصادی سرمایه‌گذاری موثر عمل کنیم.

   - حدود ۳۰ شرکت کارگزاری در استان گیلان وجود دارد که جذب سرمایه های خرد و کلان داخلی و خارجی و همچنین بهره‌بردن از بازار اولیه‌ در جهت پویایی بخش خصوصی را مد نظر قرار می‌دهند.

 

 

مهرانفر رئیس بورس منطقه ی گیلان:

از نظر حجم معاملات بورسی، گیلان فرصت های سرمایه‌گذاری بسیاری دارد 

   - برای هر صنعت یک ابزار تدوین شده است که نقش بازار سرمایه‌ در این بین بسیار مهم و تاثیرگذار است و تامین مالی پروژه ها از طریق ابزارهای متنوع، کشف قیمت اوراق بهادار، بازار ثانویه‌(ایجاد دارایی و نقد شوندگی)، ابزار پوشش ریسک(طراحی ابزار مالی) انجام می‌شود.

   - در بازاری که از رونق کافی برخوردار است سرمایه‌گذار به درآمد حدود ۱۸ درصد نگاه ‌نمی‌کند و از اوراق بهادار ثابت بهره می‌برد. در ۲۰ سال اخیر استان گیلان نتوانسته است شرکتی را در بورس ورود بدهد. بورس ایران تابلوهای متفاوتی دارد که بسته به میزان سودآوری، ریسک‌پذیری و وضعیت شرکت ها، شرکت ها در آن ورود داده می‌شوند و یکی از معیارهای مهمی که ارزش شرکت ها را در بورس با آن می‌سنجند شاخص سودآوری شرکت ها است.

   - حدود ۰.۳ درصد ارزش بازار ایران مربوط به گیلان است و استان دارای پنج شرکت بورسی است در حالی که آذربایجان شرقی دارای ۱۵ شرکت، آذربایجان غربی شش شرکت، اصفهان ۳۱ شرکت، زنجان ۹ شرکت و مازندران ۱۰ شرکت بورسی دارد.

   - مقایسه‌ی ارزش بازار شرکت های بورسی استان گیلان در طول چهار سال گذشته نشان می‌دهد که ارزش بازار این شرکت ها در حال افزایش است.

   - وضعیت بورس گیلان پس از تهران و اصفهان مطلوب است و از نظر حجم معاملات نشان می‌دهد که استان گیلان فرصت های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در بورس کشور دارد  و از آنجایی که ۲۲ منطقه‌ی اصلی بورس در کشور داریم  در کل وضعیت بورس گیلان پس از بورس های تهران، اصفهان و مشهد قرار دارد که نشان می‌دهد مردم گیلان علاقه‌ مندی خوبی در زمینه‌ی معامله‌ی بورسی از خود نشان می‌دهند.

   راهکاری که شرکت های کوچک و متوسط بتوانند وارد بازار بورس شوند یعنی SME- پرداخت ابزار مالی جدیدی که در بازار بورس کشور از سال گذشته نهایی شده و مربوط به فعالیت شرکت های کوچکی است که سرمایه‌یی بین یک تا ۵۰۰ میلیارد ریال دارند. ویژگی های سهام مورد پذیرش شرکت های کوچک و متوسط فرابورس ایران نامیده شده و ویژگی این شرکت ها این است که نزد سازمان بورس ثبت شده ، با نام باشند، محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال وجود نداشته باشد و ارزش اسمی هر سهم عادی برابر هزار ریال باشد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code