دکتر محمد علی نجفی، استاندار گیلان: چاپ
گردشگری، محور توسعه گیلان در سال جدید است
16 فروردین 96 - 16:01  | 1603 بازدید

 

مجله گیلان فردا- در سال 95 اقدامات زیادی برای بهبود وضعیت اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، اجتماعی و ...در گیلان انجام شده است. این که تا چه حد نتایج این اقدامات برای مردم ملموس هست یا نیست بحثی است که نیاز به بررسی و موشکافی بیشتری دارد. اما بر اساس آمارها و گزارشاتی که از سوی مدیران ارایه می شود می توان امیدوار بود که اقدامات هر چه زودتر به بار بنشیند و مطلوبیت حاصل از انجام آن ها برای همگان ملموس هم بشود. در روزهای پایان سال 95 بخش هایی از سخنان دکتر محمد علی نجفی، استاندار ارجمند گیلان را که در مصاحبه با روزنامه گیلان امروز، مجله گیلان فردا و ... عنوان کرده اند با هم مرور می کنیم:

 

گردشگری مذهبی از موضوعات مهم توسعه گردشگری گیلان است

استاندار گیلان با بیان این که سال 96 را به عنوان سال توسعه‌ی گردشگری گیلان تعریف کردیم گفت : باتوجه به جاذبه‌های مختلف استان، گردشگری فقط محدود به بحث طبیعت نیست بلکه گردشگری زیارتی، سلامت و سواحل نیز از اهمیت خاصی در استان گیلان برخوردار است و یکی از ارکان توسعه گردشگری در سال ۹۶ توجه به پتانسیل گردشگری مذهبی با اثرات فرهنگی ارزشمند آن است.

وی با اشاره به این که قطعاً گردشگری در استان گیلان به دلیل محدودیت زمین از حوزه‌های کشاورزی و صنعت بازخورد بیشتری دارد افزود: سال 95 به گسترش حوزه‌ی صنعت و اقتصاد در گیلان پرداخته شد و در سال 96 تمرکز مجموعه‌ی استان به بخش توسعه زیرساخت‌های گردشگری است. توسعه بخش گردشگری، فرصت اشتغال را در پی خواهد داشت و با ورود هر یک نفر گردشگر شش شغل ایجاد می‌شود.

دکتر نجفی پیشنهاد احداث شرکت توسعه‌ی عمران برای توسعه بقعه متبرکه آقا سیدجلال الدین اشرف را با مشارکت اقشار مختلف مردم ارایه کرد و گفت: با اندیشه و حساسیتی که مردم نسبت به حرم آقا سیدجلال الدین اشرف دارند اگر در طرح توسعه‌ی حرم مشارکت داشته باشند قطعاً نتایج مثبتی را شاهد خواهیم بود و من حاضرم بدون داشتن سهمی در این شرکت اولین مبلغ را شخصاً برای شروع این اقدام اختصاص دهم.

دکتر نجفی همچنین با اشاره به اقدامات در حال شکل‌گیری در توسعه بنادر انزلی و کاسپین اظهار داشت : تحقق این مهم در توسعه گردشگری استان موثر بوده و مسافرین خارجی و داخلی به راحتی خواهند توانست از این ظرفیت بهره گیرند و گردشگری سالم و حلال از موضوعات امروز است که از طریق آن می توان توسعه گردشگری استان را رونق بخشید. اگر بتوانیم حتی درصدی از جمعیت یک و نیم میلیاردی مسلمان جهان را پذیرا باشیم رونق بسیاری برای گیلان در پی خواهد داشت.

وی تاکید کرد : باتوجه به تعریف شدن 71 منطقه نمونه گردشگری در استان باید با برنامه‌ریزی و فراهم کردن زمینه مناسب زمینه توسعه بخش گردشگری در استان را فراهم کنیم.

 

افتتاح راه آهن آستارا – آستارا تحقق آرزوی ۵۰ساله است

استاندار گیلان افتتاح راه آهن آستارا – آستارا با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان در تهران را تحقق آرزوی ۵۰ساله عنوان کرد و با اشاره به اهمیت این مسیر که شوروی سابق شامل روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه  اروپایی را طی می کند وارد بندر آستارا در ایران می‌شود، افزود: این راه آهن در ادامه مسیر خود از طریق قزوین به راه آهن جنوبی کشور و کریدور شمال جنوب متصل خواهد شد.

وی گفت: این پروژه ماحصل مذاکرات فشرده روسای جمهوری دو کشور در دولت تدبیر و امید است که در کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور مورد توافق نهایی قرار گرفت و از ۱۰ماه قبل به صورت اجرایی درآمد و هم اکنون هشت کیلومتری که طی سال اخیر حتی تا نزدیکی مرز ما نمی‌آمد، اجرا و پل مشترک بین دو کشور زده شد و دو کیلومتر از این راه آهن توسط جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ترمینال و ایستگاه‌های زیادی در این مسیر پیش بینی شده است افزود: بارها، از طریق بندر هلسینکی و اروپای شمالی و شرقی، روسیه و آذربایجان وارد بندر آستارا در ایران خواهد شد.

به گفته دکتر نجفی؛ مذاکرات بعدی جهت اتصال این راه آهن به راه آهن سراسری معروف به راه نوستراک در حال شکل گیری است که نتیجه اجرای این پروژه بزرگ کاهش زمانی ۲۶روزه حمل و نقل و به عبارتی کاهش بیش از ۲هزار کیلومتر فاصله طولی حمل کالا در دنیا خواهد بود.

استاندار گیلان با بیان این که هزاران میلیارد صرفه جویی در حمل ونقل در اثر اجرای این پروژه صورت می‌گیرد، گفت: این پروژه توسط روسای جمهوری دو کشور به صورت آزمایشی افتتاح شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون آنچه اهمیت دارد استمرار این خط راه آهن تا رشت است و برای آن اعتباری بالغ بر هزار میلیارد یورو منظور شده است که نیمی از آن در تعهد دولت آذربایجان و نیمی به عهده جمهوری اسلامی ایران است

 

 

 

انتخابات نباید موجب تفرقه و به چهارسال دشمنی ختم شود

نماینده عالی دولت در استان گیلان گفت: افتخار می کنیم که در مسایل معشیت و رفاه به گونه ای عمل کردیم که در بحث گندم دیگر نیازی به واردات نداریم بلکه صادر کننده نیز هستیم و در استان ذخیره گندم داریم.

وی با اشاره به اینکه در نظامی زندگی می کنیم که بر اساس ارزش پایه گذاری شده و رهبری می شود، تصریح کرد: اگر اخلاق مداری را از آن بگیریم هیچ چیز نمی ماند.

نجفی با بیان این که نرخ بیکاری را در استان کاهش دادیم، گفت: همه این ها هنگامی زیبا است که راستگویی و اخلاق را سرلوحه کار قرار دهیم و نباید تقدس یک تریبون از بین برود و نباید پشت آن تریبون حرف نادرستی زده شود.

 

کشورهای مختلف در کنار رودخانه و دریا، هتل و رستوران می‌سازند

دکتر نجفی با بیان این که گیلان استانی است که با مشکلات منابع طبیعی و زیست محیطی مواجه است افزود: هیچ توسعه ای بدون پیوست زیست محیطی نباید شکل بگیرد اما امروزه کشورهای مختلف در کنار رودخانه و دریا هتل و رستوران می‌سازند پس ما باید به دنبال راهکار جهت حل مشکلات باشیم و می بایست دانش خود را افزایش دهیم. بسیاری از مناطق گردشگری استان در دنیا بی‌نظیر و کم‌نظیر هستند و پتانسیل بسیار ارزشمندی در این بخش وجود دارد. و باتوجه به شکل گیری زیر ساخت‌های مناسب نظیر راه آهن و آزاد راه در استان باید شرایط لازم را در جهت حضور هرچه بیشتر گردشگران در استان فراهم کنیم.

 

به صنعت و کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت اعطا شد

استاندار گفت: در سال جاری اقدامات ارزشمندی از سوی دولت تدبیر و امید در جهت اعطای تسهیلات ارزان قیمت و بخشودگی جرایم و امکانات ویژه‌ای در بخش صنعت و کشاورزی در نظر گرفته شد و خوشبختانه گیلان در این بخش پیش‌رو بود و با تلاش‌های صورت گرفته بیش از 102 درصد از سهم تعیین شده تسهیلات در کارگروه رفع موانع تولید استان بهره گرفته شد.

 

 

مطالبات کارکنان تمامی دستگاه ها پرداخت شود

دکتر نجفی بر ضرورت پرداخت مطالبات کارکنان تمامی دستگاه ها تاکید کرد و افزود : با توجه به قرار گرفتن در ایام پایانی سال تمامی دستگاه ها باید حقوق، مزایا و رفاهیات کارکنان عزیز در بخش های مختلف دولتی، نیمه دولتی، نهادهای عمومی، صنایع، کشاورزی و گردشگری را پرداخت کنند.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امسال یارانه 100 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده توسط دولت در بخش چای با پیشنهاد استان به 145 میلیارد تومان افزایش یافت افزود : الحمدا... کل این مبلغ قریب به سه ماه گذشته توسط دولت پرداخت شد.

وی با بیان این که در حدود 4 تا 5 درصد از چایکاران عزیز هنوز تمام مطالبات خود را از تعداد محدودی کارخانجات چای دریافت نکردند گفت: سازمان چای و کارخانجات چای باید در این بخش با جدیت ورود پیدا کنند. دولت حتی یک ریال بابت این بخش بدهکار نبوده و تنها تعداد محدودی از کارخانه داران بدهکار چایکاران هستند که باید هر چه سریعتر مطالبات این عزیزان را پرداخت کنند.

 

نرخ بیکاری گیلان پس از 14 سال به متوسط کشوری رسید

 استاندار گیلان با بیان این که رتبه بیکاری استان از پنجم در سال 92 ، به بیستم در پایان سال 94 رسیده است، گفت: به استناد گزارش مرکز آمار ایران، پس از 14 سال نرخ بیکاری گیلان به متوسط کشوری رسید. کسب رتبه اول کشور در شاخص های بهبود فضای کسب و کار به صورت مستمر از سال 92 تا 94 براساس گزارش های فصلی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی حاکی از تلاش های سازنده در دولت یازدهم در گیلان است.

وی اظهار کرد: بهبود فضای کسب و کار به همراه تلاش های انجام شده در زمینه های رفع موانع تولید و همچنین افزایش محصولات کشاورزی استان موجب کاهش نرخ بیکاری استان از 15 و شش دهم درصد در پایان سال 91 به 11 درصد در سال 1394 رسید.

وی با بیان این که نرخ مشارکت اقتصادی گیلان نیز از 40 و شش دهم درصد در پایان سال 91 به 41 و یک دهم درصد در سال 94 رسید، گفت: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کسب رتبه دوم حاکی از افزایش امید به ایجاد اشتغال و تقاضای بیشتر برای جمعیت فعال جامعه است.

 

برای رفع مشکلات هزار واحد صنعتی گیلان تلاش می کنیم

دکتر نجفی با اشاره به تلاش های انجام شده در گیلان در خصوص فعال کردن صنایع راکد گفت: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی هزار واحد صنعتی که عمدتا در شهرک های صنعتی و شهرک صنعتی رشت هستند و مشکلات آن ها با کمک های مالی، بانکی و استفاده از منابع اعتباری صندوق توسعه برطرف می شود، شناسایی شده اند که با تسهیلات پیش بینی شده برای رفع مشکلات آن ها تلاش می کنیم.

استاندار گیلان با بیان این که درحال حاضر برخی از واحدهای صنعتی گیلان نیمه فعال و یا با ظرفیت پایین تر فعالیت می کنند، اظهار کرد: با برنامه جدید و تسهیلاتی که دولت فراهم کرده، هزار واحد از سه هزار و 600 واحد که نیمه فعال و بعضا ظرفیت شان می تواند افزایش پیدا کند را در برنامه داریم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری که برای احداث واحدهای موجود انجام شده چه از سرمایه بخش خصوصی و چه تسهیلات دولتی انجام شده منابع مملکت است؛ از این رو،رفع مشکلات شان می تواند آن ها را به تولید انبوه برساند تا از حداکثر ظرفیت آن ها بهره ببریم.

وی گفت: بعد از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و به ویژه سیاست اقتصادی راهبردی معظم له در شعار امسال جدیت برای تحقق این مهم را در کشور شاهد هستیم و دولت نیز بیشترین تاکیدات را در نشست های استانداران در این زمینه دارد.

استاندار با ذکر این که از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، افزون بر 15 هزار میلیارد ریال در بخش صنعت استان سرمایه گذاری شده است گفت: در دوران یادشده، تعداد 540 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان راه اندازی شده است.

نجفی با بیان این که حل این مشکلات نظیر مسائل بانکی، مالیاتی، بیمه تأمین اجتماعی، فراهم کردن زیر ساخت های زیر بنایی نظیر آب، برق و گاز و حل اختلافات بین دستگاهی از اختیارات استانی است، گفت: بیش ترین مصوبات کارگروه در حوزه مطالبات معوقه بانکی بوده و مسائل محیط زیست، مالیاتی و تأمین اجتماعی در رده های بعدی مصوبات قرار دارند.

وی تصریح کرد: در همین راستا، واحدهای صنعتی با اشتغالزایی حداکثر یکصد نفر در استان شناسایی شده اند که با 470 میلیارد تومانی که از طریق شهرک های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای آن ها پیش بینی شده است، برای رفع مشکلات آن ها کمک خواهیم کرد.

 

تا کنون 60 کیلومتر از ریل گذاری راه آهن رشت- قزوین انجام شده است

استاندار به اهتمام دولت برای راه اندازی راه آهن رشت- قزوین در موعد مقرر تاکید و بیان کرد: در حال حاضر راه آهن قزوین- رشت در بخش زیرسازی 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ریل گذاری از سمت قزوین به رشت، رشت به سمت قزوین و یک بخش دیگر در اواسط این مسیر در حال انجام است.

و ریل گذاری این مسیر تا کنون 60 کیلومتر انجام شده است

وی با بیان این که برای ساخت راه آهن رشت- قزوین تاکنون هزار و 258 میلیارد تومان هزینه شده است،افزود : تکمیل راه آهن قزوین- رشت 700 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

نجفی با قدردانی از توجه رئیس جمهور به این پروژه راهبردی گفت: در نشستی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه وشهرسازی که به دستور دکتر روحانی برگزارشد مقرر شد تأمین اعتبار راه آهن رشت- قزوین به دلیل اهمیت راهبردی آن در تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب و یکی از مهمترین مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به گیلان به صورت ویژه انجام شود.

وی با بیان این که هشت ایستگاه راه آهن پیش بینی شده بود، گفت: هفت ایستگاه آماده است و هشتمین ایستگاه نیز در حال آماده شدن است.

دکتر نجفی با اشاره به فاصله حدود 15 کیلومتری ایستگاه فلکده تا رشت گفت: برای تسهیل در تردد مردم مقرر شده تا مسئولان مربوطه ایستگاه دیگری را در شهر رشت در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: این مسیر جز و بحث های اساسی ماست که اگر موانع خاصی نباشد با جدیت در حال انجام کار هستیم.

نجفی به راه آهن رشت – بندر انزلی و رشت - آستارا نیز اشاره و بیان کرد: بحث بسیار مهم، امتداد راه آهن قزوین- رشت به سمت بندر انزلی و منطقه آزاد و رشت- آستارا است. و راه آهن رشت در نقطه پیربازار به دو شاخه می شود که از یک مسیر به سمت انزلی و از مسیر دیگر به سمت آستارا امتداد می یابد و ادامه راه آهن رشت - آستارا به سمت روسیه نیز با استقبال خوبی از سوی جمهوری آذربایجان و روسیه مواجه شده است. در همین راستا، آذری ها برای سرمایه گذاری حدود 500 میلیون دلار اعلام آمادگی کرده اند که با تکمیل این بخش راه آهن ما معنا دار و اقتصادی می شود.

 

از سد منجیل برداشن غیر مجاز نشود

استاندار با اشاره به اینکه گیلان با وجود بارش هزارو 200 میلیمتری باران طی دو سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده است، اظهار کرد: بیش از هزار میلیمتر این بارش ها در فصل پاییز و زمستان و بخشی فروردین می آید که تا کنون نتوانستیم از این بارش ها در جلگه بهره بگیریم.

وی افزود: متاسفانه علاوه بر کاهش ظرفیت سد منجیل شاهد بهره برداری مجاز و غیرمجاز هشت استان دیگر از آب سپیدرود هستیم که به ناچار برای جلوگیری از اقدامات غیرمجاز به دولت متوسل شدیم.

و البته برای مدیریت آب در داخل جلگه، سدهایی همچون پلرود و شفارود در حال احداث است.

وی با بیان این که از بین رفتن هر درخت هیرکانی مارا نگران می کند،اضافه کرد: تلاش کردیم تا با نظر کارشناسان آسیب کمتری به جنگل ها وارد شود.

وی افزود: قطعا با تمهیدات پیش بینی شده مشکل زیست محیطی سد شفارود رفع خواهد شد، و سد شفارود بدلیل داشتن فاینانس خارجی(چین) مشکل اعتباری ندارد و اگرمشکل زیست محیطی آن برطرف شود می تواند تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

 

گیلان در بین 10 استان کشور در زمینه جذب سرمایه گذاری قرار گرفت

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه و هدفمند در فرآیند جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی با ایجاد دفتر جذب سرمایه گذاری در استانداری و ایجاد پنجره واحد مجازی تحت وب به منظور تسهیل در فرآیند صدور مجوز برای فعالیت های اقتصادی، کسب و کار و ارایه خدمات به کاربران و سرمایه گذاران به منظور تسهیل در تعاملات لازم نیز در گیلان انجام شده است.

دکتر نجفی بهره برداری از 445 واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان با سرمایه گذاری سه هزار و 298 میلیارد ریال طی دو سال گذشته را یادآور شد و گفت: آغاز اجرای برخی طرح های مهم تولیدی در استان در زمینه صنایع سلولزی و صنایع فلزی و تبدیل شدن گیلان به قطب این صنایع در کشور و راه اندازی و فعالیت مجدد و 78 واحد صنعتی غیر فعال در شهرک های نواحی صنعتی نمونه ای از استقبال های انجام شده از سرمایه گذاری ها در گیلان است.

وی گفت : گیلان سال گذشته در بین 10 استان کشور در زمینه جذب سرمایه گذاری انجام شده در حوزه صنعت قرار گرفته است.

 

هشت قفس پرورش ماهی به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد

وی به آغاز نصب هشت قفس پرورش ماهی در ساحل انبارسر به ظرفیت 500 تن با سرمایه گذاری 10 میلیارد تومان اشاره و تصریح کرد: فقط در بحث پرورش ماهی در قفس که از مصوبات سفر رییس جمهوری است امسال برای 9 سرمایه گذار بخش خصوصی به ظرفیت 12 هزار تن مجوز صادر شده است.

وی با بیان این که با تشکیل کمیته پشتیبانی از صادرات براساس مصوبات شورای گفتگو به دنبال رفع مشکلات تجار و بازرگانان هستیم، افزود: در همین راستا، برخی از رویه های غلط روان سازی و 10 درصد میزان هزینه های زاید نیز کاسته شد.

استاندار با اشاره به این که براساس تاکیدات رییس جمهوری دولت گسترش صنعت و ایجاد اشتغال را با حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می خواهد گفت: راه اندازی خط دو کمپوست رشت، اجرای فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اجرای طرح احیای پناهگاه حیات وحش سکله، مقابله با گسترش گونه منسجم سنبل آبی، افزاش 127 درصدی درختکاری در شهرک ها و نواحی صنعتی، افزایش 34 درصدی حفاظت از جنگل ها و مراتع و 30 درصدی طرح های مرتع داری از جمله اقدامات دولت در این بخش است.

وی به 9 هزار هکتار جنگل کاری نیز اشاره کرد و گفت: توسعه 12 هزار هکتاری زراعت چوب و خروج حدود 17 هزار رأس دام از جنگل و ساماندهی 136 خانوار جنگل نشین نیز در این مدت انجام شده است

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code