تحولات جهان معاصر و سلوک رفتاری هنری
16 فروردین 96 - 00:01  | 1683 بازدید

 

محمد تقی مرتاض هجری

مجله گیلان فردا- درک این موضوع که جوانان و به طور کلی نسل معاصر با آرمان ها و تمایلات خود زندگی می کنند، چندان دور از واقعیت نیست. به ویژه این که دانسته شود برای بیان خواسته های خود راه هایی را بر می گزینند که درپاره ای مواقع ممکن است چالش برانگیز بوده باشد. و این نه به خاطر امر ذاتی و یا از سر غبار و دشمنی است، که بیشتر تحت تاثیر شور سال های جوانی و شرایط جهان معاصر است که پا را از دایره عرف جامعه بیرون می گذارند و به ساختارشکنی و به هم زدن معیارهای شناخته شده دست می زنند. نادیده گرفتن ارزش ها و دوری جستن از مفاهیمی که آنان را با گذشته مرتبط می سازد، از مواردی است که در رفتار فردی و جمعی آنان می توان مشاهده کرد. تصور چنین دیدگاهی برای آن عده افراد که شناخت کافی در این زمینه ندارند و گاها" با نگاهی بسته به این امور می نگرند، خالی از اشکال نیست و چه که رو در روئی و تقابل دو نسل گذشته و حال را فراهم سازد. بی تردید گسستی که در این سال ها از معبر این نوع رفتارها در بخشی از جامعه به وجود آمده است باید ناشی از تحولات اجتناب ناپذیر دنیای معاصر بوده باشد که زمینه را برای چنین دیدگاهی آماده ساخته است. و این چیزی نیست جز رشد مناسبات اجتماعی و اقتصادی و امکانات بالقوه مادی و رفاهی و دسترسی به دنیای مجازی و فناوری اطلاعات تا جوانان زندگی را آن گونه که خود می پسندند تجربه کنند. گسترش چنین پدیده ای اختصاص به منطقه جغرافیایی خاص ندارد که در جوامع پیشرفته نیز از مدت ها قبل رواج داشته و با آن رو به رو بوده اند. اما کشورهای در حال گذار و توسعه به دلیل تداخل امر سنتی با مدرنیته است که سبب تسریع آن می شود.

بی شک جوامع امروزی مشکلات خود را دارند، اما آنچه اهمیت دارد نه فقط زمینه اقتصادی و رفاهی جامعه است، که نقش هنر به عنوان یک نیاز مبرم احساسی و عاطفی است که مورد توجه قرار می گیرد. چه هنر به عنوان عامل ارتباطی بین سایر امور جامعه است که می تواند به اهداف اصلی که همان تفاهم و نزدیک ساختن افراد با یکدیگر است دست پیدا کند و به نیازهای انسانی پاسخ دهد.

از طرفی چشم انداز جهان امروز آن نیست که در گذشته از آن تصویر می کردند. جهانی که با سرعت صنعتی و شهرنشین شد و بر جمعیت شهرها روز به روز افزوده گشت و به همان میزان نیز تولید نسل کاهش یافت و عرصه خانوادگی کوچک گردید. دیگر نباید انتظار داشت که افراد هم چنان در روزگار چند دهه قبل به سر برند و پدیده های جدید را به عنوان حقیقت مطلق بپذیرند.

فراموش نشود که در گذشته افراد ناگزیر بودند با شرایط موجود کنار بیایند و با آن بسازند. اما در عصر الکترونیک و در عصر کنار آمدن با ماهواره و فیس بوک و در عصر داشتن اتومبیل شخصی و خانه های مجردی، باید قبول کرد که در دنیای جدیدی به سر می بریم که با فرهنگ گذشته تفاوت بسیار دارد و به عبارتی همه چیز تغییر کرده و در حال دگرگون شدن است.

این که با تغییر شرایط اجتماعی جامعه افراد به نوع جدیدی از زندگی روی می آورند و به گزینی را از ضرورت های خود می دانند، چندان دور از منطق نیست. باور آنان بر این است که از امکانات دنیای معاصر برای زندگی بهتر باید استفاده کرد.اما آنچه بیش از هرچیز به حاشیه رفت و کمتر توانست  با تحولات جامعه هماهنگی لازم را داشته باشد یا در شیوه زندگی مردم موثر واقع شود هنر بود که در فراز و فرود مناسبات اجتماعی مغفول ماند و کمتر مطرح گردید. در جوامع امروز اگر بر جنبه های رفاهی تاکید می شود، هنر نیز به عنوان یک پیش نیاز از آن نام می برند و نقش آن را در روند تحولات اجتماعی پر رنگ می بینند. به ویژه اگر هنرمندی مطرح و شناخته شده آن را نمایندگی کرده باشد. از یاد نبریم که در جوامع امروزی، شهروند جدید شکل تازه ای از زندگی را در شهرها تجربه می کند که در گذشته کمتر با آن روبه رو بوده است. او خوب می داند در زمانه ای زندگی می کند که همه چیز آن گونه نیست که به نظر می رسد. واقعیت های امروزی را باید با معیارهای شناخته شده جهان معاصر تجربه کرد. از جمله هنر و الزامات دنیای هنر است که خود بخشی از واقعیت های جهان معاصر است. هنر می تواند لحظه های عاطفی سرشار از احساس و آرامش را در دنیای بحران زده مطرح نماید تا افراد فارغ از تنش ها و دغدغه های پیرامونی با هر نوع تصوری که از آن در ذهن دارند به زندگی خود ادامه دهد.

این که هنرمند با خلق آثار هنری به همگان یادآور می شود که هستی و جهان متعلق به آن را از نگاه هنر ببینند، این خود یک نوع سلوک رفتاری است که ما را با دلبستگی خود بیشتر نزدیک می سازد. به ویژه نسل جوان که با مناسبات جامعه امروزی نزدیکی بیشتری دارد.

 

از استاد محمد تقی (احمد) مرتاض هجری تقدیر شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهجت نیوز، آیین نکوداشت استاد محمد تقی (احمد) مرتاض هجری به همت کانون فرهنگ فرهت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فومن برگزار شد.

شایان ذکر است محمد مرتاض هجری، نقاش، داستانویس و منتقد هنری در سال ۱۳۲۱ در فومن متولد شد. او سال ۱۳۴۸ در رشته ی هنرهای تجسمی به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران وارد و در سال ۱۳۵۲ فارغ التحصیل شد. وی از سال ۱۳۴۱ به استخدام آموزش و پرورش در آمد و به عنوان مدرس هنر در مراکز آموزشی دولتی تهران، اصفهان و رشت خدمت کرده است.

از مرتاض تاکنون شش کتاب تحت عناوین با ستارگان روشن غروب، در همنشینی رنگ ها، تاملات هنری، هنر و هنرمند، بگذار فانوس ها روشن بماند، خط نازک نگاه، در زمینه های داستان، نقد هنری و شعر منتشر شده است. وی در مجموع 24 نمایشگاه در شهرهای رشت، بندرانزلی، لاهیجان، تهران، دانشکده معماری اردبیل، دانشکده معماری یزد داشته و برنده ی جایزه ی اول در نمایشگاه گرافیک یزد هم هست.

سبک بیشتر کارهای ایشان انتزاعی است. از اساتید دانشگاه ایشان می توان به هانیبال الخاص، پرویز تناولی، مرتضی ممیز، جلال شباهنگی، حبیب الله آیت الهی، سیما کوبان، مهندس میرفندرسکی، خانم شاهند پاینده، محسن وزیری مقدم، مارکو گریگوریان، اشلامینگو و دکتر هادی شفائید نام برد.

 

طرح از سینا رمضانی مقدم هنرمند فومنی

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code