عنایت‌الله سلیمانی، مسؤول فنی بهداشتی واحدهای پرورش طیور گیلان خبر داد: چاپ
پرورش بوقلمون سبز در گیلان
16 فروردین 96 - 00:01  | 1608 بازدید

 

گیلان فردا- «استفاده از مرغ سبز به عنوان یک غذای سالم را در سبد غذایی مان بگنجانیم.»

مهندس عنایت‌الله سلیمانی، عضو نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان  ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی با تاکید بر ارزش غذایی مرغ سبز به فواید مصرف محصولات ارگانیک اشاره کرد.

وی با بیان این که درخت در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد گفت: در هفته منابع طبیعی هستیم و در کشور و استانی زندگی می کنیم که بحث محیط زیست برایمان خیلی مهم است. و امیدوارم برای حفظ این منابع طبیعی قدم های خوبی برداریم.

وی در ادامه با پرداختن به موضوع پرورش ارگانیک (بدون مواد شیمیایی در کشاورزی و بدون آنتی بیوتیک در طیور) گفت: «مرغ سبز» در سال های اخیر بارها به گوش مان رسیده و منظور از آن پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک است. بارها شاهد بودیم مرغداران ما تا پایان دوره (45 روزه) آنتی بیوتیک را از گله حذف نمی کنند و در فصول سرد سال ریسک حذف آنتی بیوتیک برایشان بیشتر هم هست. اما در مورد مرغ سبز که همان دوره (45 روزه ) مرغ معمولی را دارد چون آنتی بیوتیک مصرف نمی شود، حساسیت خیلی بیشتر است و دغدغه مرغداران افزایش می یابد.

مسؤول فنی بهداشتی واحدهای پرورش طیور گیلان با بیان این که مرغ سبز نسبت به مرغ معمولی گران تر است گفت: ایران بیستمین کشور دنیا و دومین کشور آسیاست که در پرورش طیور از آنتی بیوتیک استفاده می کند. و مصرف آنتی بیوتیک به غیر از مضراتی که دارد باعث خروج ارز از کشور می شود.

سلیمانی با تاکید بر این که سازمان دامپزشکی در طول یک دوره پرورش، سه بار کنترل انجام می دهد و یا نمونه جگر می گیرد گفت: جگر نقش تصفیه کننده برای بدن دارد و اگر جواب نمونه گیری در طی دوره مثبت باشد آن گله به اسم مرغ معمولی وارد بازار می شود و در غیر این صورت به اسم مرغ سبز.

وی با بیان این که متاسفانه ممکن است عامه مردم قدرت خرید مرغ سبز را نداشته باشند، این نکته را یکی از معضلات این بخش ارزیابی کرد و گفت: در چرخه مرغ، مرغدار، کشتارگر و مصرف کننده نقش دارند و اگر مرغ سبز به فروش نرود مرغدار ضرر می کند. و امیدوارم مرغ سبز به جایگاه واقعی اش در کشور برسد و عامه مردم از آن مصرف کنند.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلی که آنتی بیوتیک برای ما ایجاد می کند این است که بدن ما را به آنتی بیوتیک عادت می دهد در نتیجه باید در مواقع ضروری و بیماری از آنتی بیوتیک قوی تر استفاده شود. حتی برخی از پزشکان به این باور رسیده اند که آنتی بیوتیک می تواند به مغز استخوان آسیب برساند و یا موجب عقب ماندگی ذهنی بشود.

وی با اشاره به این که در اروپا مردم با مرغ سبز آشنا هستند و مصرف می کنند افزود: ولی در ایران هنوز نه، البته در گیلان تلاش هایی شده و تا حدی این موضوع جا افتاده است که امیدوارم این روند رو به رشد باشد.

وی گفت: در استان در مورد پرورش بوقلمون سبز هم اقداماتی شده است. و الآن یکی از فروشگاه های ما بوقلمون سبز عرضه می کند. بنابراین گیلان که یکی از قطب های اصلی پرورش طیور در کشور است می تواند در زمینه مرغ سبز و بوقلمون سبز پیشرو باشد.

به گفته وی بر اساس آمار چند سال پیش بالغ بر 900 واحد ثبت شده طیور در استان گیلان داریم.

مدیر مزرعه و مسؤول فنی بهداشتی واحدهای پرورش طیور گیلان با اشاره به این که باید به فکر سلامت جامعه باشیم گفت: ما باید آگاهی مرغداران را نیز افزایش دهیم تا فرهنگ پرورش سنتی طیور به روش جدید و پرورش مرغ سبز تغییر پیدا کند. همان طور که در کشاورزی برای کشت محصولات ارگانیک تلاش می شود، در مورد مرغداری نیز باید با نگاه همه جانبه به موضوع نگاه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: پرورش ارگانیک در دام های بزرگ هم قابل اجراست و در بحث شیر و فراورده های شیر می توانیم خیلی بهتر عمل کنیم. تا بتوانیم در حد ممکن آنتی بیوتیک را از صنعت کشاورزی حذف کنیم. و در این مسیر دولت می تواند با حمایت بیشر و همه جانبه از مرغداران، آن ها را به پرورش مرغ سبز تشویق کند تا ضمن کاهش قیمت تمام شده مرغ سبز، با رونق این بخش، افراد بیشتری بتوانند مصرف کننده مرغ سبز باشند و این کار به عنوان یک فرهنگ غذایی سالم ترویج یابد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code