علی اشرف تدبیری، مبتکر و سازنده دستگاه زباله سوز بدون دودکش: چاپ
اگر بتوانم یک کیسه زباله را از زمین بردارم عبادت اکبر کرده ام
20 مهر 94 - 00:07  | 1774 بازدید

 

گیلان فردا- سال هاست که روی طرحش کار کرده است. خودش می گوید:« ثمره نیم قرن تجربه و تلاشم را با صرف جان و مال برای احیای محیط زیست به کار گرفتم تا طرحی نو دراندازم، ولی افسوس با متولیانی روبرو شدم که خود را به خواب زده اند... »

آقای علی اشرف تدبیری، مبتکر دستگاه زباله سوز بدون دودکش با بیان اینکه با هزینه شخصی و وام از بانک ها بالغ بر 50 میلیون تومان برای این کار هزینه کرده است به «گیلان فردا»می گوید: طی این سال ها بارها به واسطه طراحی و ساخت زباله سوز بدون دودکش که فاقد آلاینده‌های زیست‌محیطی است از سوی مدیران دستگاه های مرتبط تقدیر نامه دریافت کردم. در شروع سرمایه اندکی داشتم و مجبور شدم از بانک وام بگیرم و چهار دستگاه زباله سوز ساختم. اما آخرین دستگاه زباله سوزی که ساختم بدون دودکش است، یعنی بدون آلودگی زیست محیطی و این موضوع هم به تایید اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی رسیده است، حتی این طرح در جهان بی نظیر است و در واقع این زباله سوز برای اولین بار در دنیا طراحی و ساخته شده است، اما متاسفانه در عمل هنوز توجه جدی به آن نشده و مسئولان علی رغم وجود چنین ظرفیتی در استان، قصد خرید دستگاه زباله سوز چینی را دارند!

وی می افزاید: در تمام این مدت سعی کردم به ناملایمات غلبه کنم و اگر عشق به مولایم حضرت علی«ع» و عشق به کار نبود از پا در می آمدم. دلم می خواست با ساخت این دستگاه به اندازه خودم خدمتی به حفظ محیط زیست و جامعه بشری کرده باشم. وقتی کار را شروع کردم در دلم گفتم خدایا این کار را به عشق تو و برای بندگانت انجام می دهم و حتی اگر بتوانم یک کیسه زباله را از زمین بردارم عبادت اکبر کرده ام. و به شکر خدا امروز در سن 67 سالگی به اندازه یک جوان کار می کنم و خسته نمی شوم.

تدبیری ادامه می دهد: طی این مدت بارها رسانه های مختلف از جمله روزنامه گیلان امروز با من مصاحبه کردند، ولی هنوز سرمایه گذار پیدا نشده است. این در حالی است که در سال 1386 طراحی و ساخت ماشین زباله سوز بدون دودکش ( به شماره 45784 ) در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ثبت شد. در سال 1382 لوح تقدیر هیات داوران جایزه ملی محیط زیست ایران را از خانم دکتر ابتکار معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کردم. در سال 1379 از سوی معاون تحقیق و تکنولوژی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، به واسطه تائید دستگاه زباله سوز شهری گواهینامه گرفتم. همچنین از شبکه ملی پژوهش و فناوری محیط زیست، مدیر کل دفتر پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری، چهارمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، جشنواره نوآوری شکوفایی و هفته پژوهش و... لوح تقدیر دریافت کردم. ولی هزار حیف که درعمل اقدامی نشد.

وی اضافه می کند: بعد از طراحی زباله سوز آن را به پارک علم و فناوری استان گیلان معرفی کردم و پس از بررسی کارشناسان با همکاری پارک ساخت آن را شروع کردم.

به گفته تدبیری، طراحی این دستگاه یک سال و ساخت آن شش ماه به طول انجامید که در سه ظرفیت روزانه 500 کیلو گرم، دو هزار و 500 و پنج هزار کیلوگرم زباله را امحاء می کند.

این مبتکر گیلانی با اشاره به زباله های عفونی و غیرقابل بازیافت می گوید: زباله‌های عفونی بسیار خطرناک هستند و باید در هزار درجه حرارت امحاء شوند و این زباله سوز بدون دودکش، هیچ گونه پسماندی را وارد طبیعت نمی کند و پس از سوخته شدن زباله در آن، مقداری از آب باقی مانده در دستگاه تبخیر شده و مقداری هم در خود کوره تزریق می شود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه فوقمی تواند زباله‌های عفونی و غیرعفونی را بدون دود، بو و ذرات معلق امحا کند، گفت: این دستگاه هیچ گونه آلودگی هم ندارد.

(لازم به ذکر است شرکت ماشین سازی تدبیر افروز سبز اولین و تنهاترین سازنده ماشین زباله سوز بدون دودکش در جهان در پارک علم و فناوری استان گیلان مستقر است.)

 

واردات دستگاه زباله سوز علی رغم توان ساخت آن در داخل

 

به نقل از خبرگزاری ایسنا

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با انتقاد از واردات 61 دستگاه زباله سوز چینی به کشور به ارزش 500 میلیون دلار گفت: این حجم عظیم واردات به کشور در حالی انجام شده که توانایی تولید داخلی ماشین های زباله سوز وجود دارد.

 

به نقل از خبرگزاری فارس «گیلان»

عضو شورای اسلامی شهر رشت از خرید دستگاه زباله‌سوز با ظرفیت روزانه 600 تن خبر داد و گفت: وضعیت نامطلوب زیست‌محیطی در سراوان و وجود زباله‌های شهری در آن منطقه یکی از نگرانی‌های فعلی اعضای شورای اسلامی شهر رشت است.و در این راستا  با رایزنی‌های صورت گرفته و در قراردادی با کشور چین، به‌زودی دستگاه زباله‌سوز با ظرفیت 600 تن برای شهر رشت خریداری می‌شود.

 

به نقل از خبرگزاری ایسنا «گیلان» 

معاون امور عمرانی استانداری گیلان گفت: روزانه 2000 تن زباله در گیلان تولید  و به خطرناک ترین شیوه دفن می شود. وی گفت: در مجموع 140 میلیارد تومان برای خرید همه دستگاه‌های مورد نیاز زباله سوز در گیلان نیاز است این در حالیست که کل بودجه استان در سال گذشته 302 میلیارد تومان بوده است و برای خرید زباله سوز رشت 11 میلیارد تومان به شهرداری رشت اعتبار اعطا شده است.

 

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code