گزارشی از نشست های تخصصی توسعه در سازمان برنامه و بودجه استان گیلان چاپ
سه مولفه توسعه پایدار کار، کار و کار است
16 فروردین 96 - 18:01  | 1726 بازدید

 

مجله گیلان فردا- همان طور که در شماره های قبل گزارشات کوتاهی از نشست های تخصصی توسعه در سازمان برنامه و بودجه استان گیلان را به نظر شما خوانندگان عزیز رساندیم در این شماره نیز به اختصار به بخش هایی از مباحث این جلسات اشاره می کنیم. دکتر کیوان محمّدی رییس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در چهاردهمین نشست با بیان این که توانمندی بانوان در همه عرصه های جامعه بالاست افزود: عموما زمانی شاهد حضور بانوان در صدر امور بودیم که موضوع مربوط به امور بانوان و خانواده بود. در حالی که زنان جامعه ما در عرصه های مختلف پزشکی، علوم انسانی و اقتصادی، نظام فنی، مهندسی و... صاحب نظر، فعال و توانمند هستند و می توانند مسئولیت های مهمی را در جامعه بر عهده بگیرند.

وی در نشست هیجدهم با تشریح مراحل تنظیم لایحه بودجه،گفت: یکی از نقاط ضعف بودجه ما این است که ۸۰ درصد هزینه می کنیم و ۲۰ درصد صرف کالا و خدمات می شود. وی با تاکید بر این که جدول توزیع اعتبارات از سال های ۹۰ تا ۹۶ روی سایت سازمان قرار دارد گفت: سهم استان نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرده و تملک دارایی سرمایه ای ما یک روند ثابت رو به رشد در سه سال اخیر داشته است . در سال ۹۰ ، ۸/۲ سهم ما از بودجه عمرانی بود در سال ۹۴، ۹۵و ۹6 این عدد به ۱/۳ افزایش پیدا کرد و در بودجه ی هزینه ای هم روند نزولی را داریم.

وی در نشست گزارش سفر به ژاپن گفت: طی بازدید از مراکز گردشگری و منابع طبیعی ژاپن همواره شاهد حضور گروه های دانش آموزی بودیم که منحصر به روزهای تعطیل نبود. در واقع نقش پررنگ آموزش و پرورش در مسائل مختلف علی الخصوص محیط زیست را دیدیم.

دکتر محمّدی در نشستی دیگر با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم وداع با آیت الله هاشمی، اظهار کرد: ملت ایران نشان داد که هرگز فداکاری ها، جانبازی ها، ایثارها و تلاش های خادمان خود را فراموش نمی کند.

 

 

چهاردهمین نشست « پیامد تداوم رکود بر بازار کار ایران»

دکتر زهرا کریمی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه مازندران و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

- رکود اقتصادی یکی از بزرگترین دغدغه ها است. اگر اقتصاد طی دو فصل متوالی رشد منفی داشته باشد، با رکود مواجه هستیم.

- شوک های اقتصادی از خانوارها آغاز نمی شود و دولت هم نقشی ندارد لذا سرمایه گذاری در بنگاه هاست که آغازگر شوک های مثبت و منفی یا به عبارت دیگر، تغییر اقتصادی هستند.

- افزایش صادرات نفتی عامل رشد اقتصادی 4.4 درصد در سال 94 بوده است.

- طی سال های 85 تا 94 یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شدند. در حالی که به طور طبیعی باید سالانه یک میلیون نفر وارد بازار کار شوند. متاسفانه طی سال های 85 تا 92 حدود 70 درصد واحدهای صنعتی در سراسر کشور از ادامه فعالیت باز ماندند.

- بازار کار و سایر بخش های اقتصادی کشور توان اشتغالزایی خود را از دست داده است.

- نرخ مشارکت زنان در این شرایط بازار کار بسیار پایین است. و افراد به دلیل نبودن شغل به دانشگاه‌ها روی می آورند.

- مهمترین منبع ایجاد اشتغال در گیلان خود اشتغالی مانند کشاورزی است. دست فروشان و تعمیرکاران در جایگاه بعدی قرار می گیرند.

- 45 درصد جمعیت فعال گیلان خوداشتغال هستند و این در حالی است که جامعه از ارائه خدمات اشباع شده است.

-  در شرایط رکود شاغلین غیر مولد گسترش پیدا کرده اند. پدیده بیکاری و گسترش مشاغل ناامن، گسترش فقر و نابرابری را در پی خواهد داشت. ومشکلات بازار کار به صورت مشکلات اجتماعی نیز بروز می کند.

- قطعا برجام تحریم هایی که اقتصاد ما را خفه کرده بود را کنار زد، اما مشکلات اقتصادی ایران همچنان باقی است.

 

 

پانزدهمین نشست «تعهدات مالی دولت وابزارهای بازپرداخت آن»

(1) دکتر امیر باقری، رییس دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور:

- حجم میزان بدهی های دولت به میزانی است که رشد حرکت اقتصادی کشور را  آهسته می کند.

- دولت به سمت یکسان سازی نرخ ارز مبادله ای و آزاد حرکت می کند.

- رویکرد دولت در برنامه ششم تعامل سازنده با منطق جهانی در راستای افزایش سرمایه گذاری خارجی است.

- رشد سالانه اقتصادی 12 درصد شرط تحقق اهداف سند 1404 مبنی بر دستیابی به جایگاه اول منطقه است.

- روند رشد اقتصادی کاملا فزاینده بود و اکنون با رشد اقتصادی 4.4 درصد مواجه هستیم. البته گزارش بانک مرکزی 5.4 درصد است.

- بنگاه داری بانک ها، تملیک وثایق ملکی و سرمایه گذاری بانک ها در املاک و مستغلات باعث می شود به رقابت با یکدیگر  بپردازند و نرخ سود بانکی به سمت بالا حرکت کند.

- در صورت تصویب لایجه برنامه ششم، دولت مجاز است تا پایان برنامه ششم معادل کل بدهی قطعی شده خود تا پایان سال 94 به اشخاص را از طریق انتشار اوراق بهادار مصون از تورم تسویه کند.

 

 

(2) مجتبی شهبازی مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد

- اسناد خزانه اسلامی اصلی ترین ابزار بازار پول جهت اعمال سیاست‌های پولی است.

- ابزار مالی، بازار مالی و نهاد مالی ارکان بازار پول و بازار سرمایه است. دولت باید به سمت بازار سرمایه محور شدن اقتصاد حرکت کند.

- اسناد خزانه اسلامی باید در بازار سرمایه نقد شود. بزرگترین دغدغه فعالان اقتصادی بازار سرمایه درخصوص اسناد خزانه اسلامی، عدم ایفای تعهدات دولت در زمان سررسید.

- اوراق اجازه، اوراق رهنی، اوراق مشارکت، اسناد خزانه و... از جمله ابزارهای مالی است و تعیین نرخ سود با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا مهمترین مزیت اسناد خزانه است.

- بازار سرمایه به دو بازار اولیه(عرضه اوراق) و ثانویه(فروش اوراق در تابلوی بورس) تقسیم می‌شود و بازار سرمایه‌ ایران از نظر شرایط شرکت‌ها به دو بازاربورس اوراق بهادار و فرابورس تقسیم می‌شود.

 

شانزدهمین نشست:گزارش سفر به ژاپن

 

(1) حجت شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار:

- رودخانه های استان با ورود شیرابه ناشی از زباله های سراوان، پساب هفت بیمارستان، پساب شهرک صنعتی و شسته شدن پودرهای شیمیایی در اثر بارندگی یک بسته کامل از آلودگی را با خود به تالاب انزلی می برند.

- ژاپن با 120 میلیون نفر جمعیت و 3 هزار جزیره، یک چهارم ایران وسعت دارد، بسیاری از مشکلات ژاپن در گذشته در حوزه محیط زیست و پسماند شبیه مشکلات فعلی گیلان بوده است، با این تفاوت که یک فرهنگ مشارکت در مردم این کشور وجود دارد.

- مرکز دفن پسماند ژاپن یک منطقه جنگلی مانند سراوان است. در این مرکز سلول های ایزوله ویژه دفن زباله همراه با زهکشی و بدون حتی یک قطره نشتی وجود دارد، اما تفاوت 180 درجه ای پسماندهای ژاپن با پسماندهای ما در این است که اصل تفکیک زباله کاملا رعایت می شود.

- در سطح شهر سطل زباله ای وجود ندارد. خاکستر حاصل از نیروگاه های زباله سوز نیز در زیرسازی ها به کار می رود و یا دفن می شود.

- مردم ژاپن از صابون ها و مواد شوینده ای استفاده می کنند که به سلامت آب رودخانه ها آسیب نمی زند.

- نظم و انضباط در کارها بسیار مشهود است و مردم ژاپن خودشان را در برابر محیط زیست مسئول می دانند. همچنین دولت این کشور اعتقاد راسخ به برون سپاری دارد.

- در ژاپن عدم تخصیص اعتبار پس از تصویب وجود ندارد، در حالی که سالانه یک اعتبار اندک برای احیای تالاب انزلی در نظر گرفته می شود.

 

 

(2) احمد سیاوش پور،  رییس کل دادگستری گیلان:

- ما از نظر فرهنگی و باورهای دینی چیزی کم نداریم، ولی جای تاسف است که در عرصه عمل و اجرا ناکام می مانیم.

- «کار» یکی از موضوعات اصلی در فرهنگ ملی و مذهبی ما است. اما عجین بودن فرهنگ کار با مردم ژاپن کاملا مشهود و کار کردن یک فرهنگ پذیرش شده در جامعه آن هاست.

- نظم و انضباط یک مولفه اثرگذار در امر توسعه است، چیزی که به وضوح در کارهای اداری و اجتماعی ژاپن دیده می شود.

- ژاپن موفق شده بین تمدن و تکنولوژی جدید با سنت دیرین خودش یک آمیختگی مناسب ایجاد.

- همواره یک جدل میان توسعه و محیط زیست وجود دارد، اما کشور ژاپن توانسته توسعه صنعت و تکنولوژی را درون طبیعت جا دهد، بدون این که خسارت و لطمه ای به محیط زیست و منابع طبیعی وارد شود.

- سرمایه گذاران در گیلان همواره با چالش زیست محیطی مواجه هستند، کارشناسان ژاپنی اولین گام را تغییر نگرش مطرح کردند.

- نگاه به محیط زیست در گیلان با استان های کویری متفاوت است لذا باید این اجازه به گیلان داده شود تا محدودیت های زیست محیطی شدیدتری اعمال کند.

- تمرکز در مدیریت یکی دیگر از جنبه های موفقیت در کشور ژاپن است. باید همپوشانی و همگرایی در کنار یک مدیر تصمیم گیرنده برای اجرای پروژه ها وجود داشته باشد.

 

مهدی حاجتی، مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان:

- آلودگی و تخریب محیط زیست، از عدم شناخت و بی توجهی انسان هاست که  تالاب  ارزشمند و مهم انزلی  با بیش از 100 گونه پرنده، 50 گونه ماهی و حدود 200 گونه موجودات گیاهی را تهدید می کند.

- اگر قرار باشد توسعه ای در کشور صورت بگیرد لازمه آن آغاز آموزش از  کودکان به عنوان قشر آموزش پذیر است.

- مطابق برنامه ریزی آموزشی ژاپن، بسیاری از کودکان در مراکز زیست محیطی حضور دارند. آموزش از کودکی باعث می شود همه نسبت به مقوله محیط زیست حساس باشند و حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک وظیفه اجتماعی بدانند.

- با همکاری جایکا، در منطقه سلکه کارگاه آموزشی برگزار می شود و مدارس اطراف تالاب انزلی در این کارگاه آموزشی شرکت می کنند . این کارگاه برای روسا، معاونین، مدیران مدارس، معلمان و مربیان ابتدایی و متوسطه نیز در حال برگزاری است.

- رویکرد اداره کل آموزش و پرورش گیلان برگزاری برنامه های آموزشی، درسی، پیک نوروزی، تقویم، وب سایت و تجربه محور در راستای حفاظت از محیط زیست است. باید منافع حاصل از احیای تالاب انزلی برای مردم محسوس باشد.

 

 

قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان:

- در برخی مدارس  ژاپن حدود۱۰۰ ساعت در حوزه محیط زیست آموزش داده می شود و از مردم می خواهند که در حوزه اجتماعی همراهی کنند.

- اگر ژاپن و سایر کشورهای توسعه یافته پیشرفت کردند باید ببینم که در حوزه آموزش چگونه عمل کردند و اگر در این حوزه خوب عمل کنیم به توسعه هم خواهیم رسید.

- ژاپنی ها از دستور العمل هایی که از رامسر به دنیا صادر شده نهایت استفاده را کردند و اگر ما بتوانیم همه را همراه کنیم قطعا بازخورد آن توسعه اقتصادی خواهد بود.

- اگر سایت سلکه را تقویت کرده و گسترش دهیم این امر موجب ، تقویت جایگاه گردشگری هم خواهد شد.

 

 

تومو آئوکی، مشاور ارشد جایکا:

- امروز ژاپن یکی از بهترین کشورهای دنیا در حوزه حفاظت محیط زیست است، چون ما هم بعد از جنگ جهانی تجارب زیادی در تخریب و آلودگی محیط زیست داشتیم، لذا ژاپن بهترین کشور برای یادگیری حفاظت اکوسیستم است.

- تنها یک بار اجرای فعالیت های حفاظت محیط زیست باعث رفع مشکلات تالاب نخواهد شد لذا با ارزیابی و پایش وضعیت تالاب و اقدامات صورت گرفته در یک دوره زمانی می توانیم برنامه ریزی حفاظتی لازم را انجام دهیم.

- تالاب انزلی هنوز قادر به تامین مواد غذایی بوده و ظرفیت گردشگری و طبیعت گردی دارد.

- باید با همکاری یکدیگر تلاش کنیم وضعیت موجود را بهبود و ارتقا ببخشیم. تالاب انزلی به عنوان یک میراث جهانی باید برای ساکنان محلی و نسل های آتی حفظ شود.

 

 

هفدهمین نشست«تبین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی»

محمّد شهبازی ناظر گمرکات گیلان:

- گمرکات استان گیلان شامل گمرک بندرانزلی، بندر آستارا، منطقه آزاد انزلی و فرودگاه رشت(پروازهای خارجی و امانات پستی) است و گمرک بندرانزلی سومین گمرک وارداتی کشور است.

- متاسفانه تجارت کشور وضعیت مناسبی در واردات و صادرات ندارد. از ابتدای امسال تاکنون 21 میلیون تن واردات حدود 27 میلیون دلار و 81 میلیون تن صادرات بالغ بر 28 میلیون دلار داشتیم که نشان دهنده ارزش افزوده نازل صادرات نسبت به واردات است.

- اکنون فرش دستباف ایران که دارای برند جهانی است جایگاه گذشته را ندارد و محصولات کشاورزی را جایگزین این کالای صادراتی کرده ایم.

- رویه های گمرکی در دنیا 3 الی 7 رویه است، اما در کشور ما 16 رویه گمرکی وجود دارد و برای ترخیص کالا نیازمند 32 مجوز از دستگاه ها هستیم.

- در گذشته برای ترخیص کالای وارداتی 24 روز و کالای صادراتی 7 روز زمان لازم بود، اما اکنون کالای وارداتی به 3 روز و کالای صادراتی به 24 ساعت نیاز دارد و همه مجوزها آنلاین دریافت می شود.

 

دکتر مجتبی خالصی رئیس امور اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور:

- برنامه های اقتصاد مقاومتی مخصوص یک دوره زمانی کوتاه نیست و همه برنامه ها در این چارچوب تعریف خواهد شد.

- سند چشم انداز یک طراحی کلان براساس نقاط قوت در راستای رسیدن به رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای درآمد سرانه، اشتغال پایدار و... است.

- درون زایی، برون گرایی، مردمی بودن، دانش بنیانی و عدالت بنیانی پنج رویکرد اساسی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی از جنس دانش بنیانی است.

- سیاست های اقتصاد مقاومتی به دنبال بهره مندی حداکثری از فناوری روز دنیا، سرمایه خارجی، صادرات کالا و خدمات غیر نفتی و توسعه صادرات نفت و گاز است. (به دلیل مشترک بودن میادین نفت و گاز مجبور به صادرات هستیم).

- یک کشور زمانی توسعه پیدا می کند که وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب برساند لذا تحول فناوری عنصری مهم برای افزایش میزان تولید و بهره وری است. ارتقای بهره وری، توسعه کارآفرینی، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، تقویت رقابت پذیری و گسترش همکاری با خارج از جمله شاخصه هایی است که با تحول فنی رابطه مستقیم دارد.

- برنامه ششم توسعه موضوع محور است. آب، محیط زیست و صندوق های بازنشستگی بحران های احتمالی آینده هستند.

 

 

هجدهمین نشست«رویکردهای بودجه 96»

مهندس غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نایب رییس فراکسیون ایثارگران و جانبازان:

- کل بودجه پیشنهادی دولت برای استان گیلان ۹۷۰ میلیارد تومان است.

- در خصوص رشد در آمد های مالی در بودجه سال ۹۶، ۶/۸ درصد در رشد داشته ایم و قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۶ ،  ۵۵ دلار و نرخ محاسبات ارز بر اساس دلار ۳۳۰۰ تومانی پیش بینی شده است.

- پیش بینی ما برای تولید ناخالص داخلی ۷/۷ درصد، نرخ تورم ۶/۷ درصد، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی ۲۰درصد بوده است، همچنین ۵۴۴۰۰ میلیارد تومان منابع برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده است.

- بودجه استان گیلان در بخش حقوق و مزایا و سایر ۳۷۰ میلیارد تومان و در بخش تملک و دارایی ۲۴۷ میلیارد تومان و در مجموع ۹۷۰ میلیارد تومان سهم استان گیلان از بودجه کشور است..

- درآمد دولت از مجموع استان ها ۸۷۰۰۰ میلیارد تومان است که از این مقدار ۲۵۶۰۰ میلیارد تومان در بین استان ها تقسیم می شود و سوال مهم این است که استان گیلان در سال چه میزان تعهد درآمد به دولت داشته و چه میزان بودجه دریافت کرده است.

- تعهد استان گیلان در این مبلغ ۸۷۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۲۳۶ میلیارد تومان یعنی ۴۲/۱ درصد و رتبه ما در میان استان ها ۱۵ می باشد، اما سهم ما از منابعی که به خود اختصاص می دهیم ۷/۳ درصد است که در این رقم در رتبه ۱۱ قرار گرفته ایم.

- در سال ۹۶ فروش نفت روزانه دو میلیون و ۱۷۵ هزار بشکه  به علاوه صادرات ۲۴۵  هزار مترمکعب میعانات گازی پیش بینی شده است.

- سهم پسماند از بودجه ۵۴ میلیارد تومان و سهم آن در بودجه  ۲ صدم درصد است.

- چهار حوزه آب،  فاضلاب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی از اولویت های دولت مشخص شده است و تمرکز تمام دستگاه های اجرایی موضوع بند ب در مناقصات و حساب های خزانه داری کل کشور شده است. تامین بار مالی و افزایش حقوقی شاغلان و بازنشستگان ۱۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

- ۱۲۰ میلیارد تومان برای سیاست تشویقی صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است .همچنین ۲۲۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی دیده شده است. تسهیلات سرمایه گذاری و اشتغال حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

- برای توسعه زیر بناهای روستایی ۲۵۰ میلیارد تومان، و برای ساماندهی حاشیه شهرها هم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

 

 

نوزدهمین نشست «به مناسبت چهلمین روز درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»

دکتر جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی:

 

- در حوزه علمیه شخصیت های بسیاری داشتیم که با مبانی اصول،فقه و فلسفه آشنا باشند اما کمتر کسانی را داشتیم که معتقد باشند مبانی فقهی را به گونه ای فرا بگیرند  که بتوان جامعه را با آن اداره کرد.

- هاشمی رفسنجانی سیاست مداری آشنا به تاریخ و جغرافیای ایران و جهان بود. و  از همه مهمتر جزء یاران شناخته شده امام راحل بود و از سال ۴۱ که امام نهضت اسلامی را شروع کرد آقای هاشمی همراه ایشان بودند.

- ایشان یک شخصیت جامع و فراگیر بود که هرگز در قالب جمعیت ها و گروهها و احزاب سیاسی خاصی نمی گنجید.

- هاشمی برای توسعه کشور برنامه داشت و در حالی که خزانه کشور خالی بود سعی کرد از همه منابع و امکانات استفاده کند.

- ایشان پایه گذار توسعه کشور در امور زیربنایی و بنیانی از سد گرفته تا مترو، دانشگاه آزاد اسلامی و… بودند.

- شکل گیری چشم انداز توسعه ۲۰ ساله در مجمع تشخیص مصلحت نظام رخ داد.

- وی در سیاست خارجی نیز دارای برنامه و هدف بود.

- هاشمی پایه گذار گفتمان «اعتدال» است.

. - هاشمی هرگز با امام و رهبری زاویه نداشت و بارها تاکید می کرد که انقلاب و رهبری خط قرمز ماست و دراین زمینه با هیچ چیزی حاضر به معامله نیستم.

 - فکر و اندیشه وی باید زنده بماند و باید گفتمان اعتدال را دنبال کنیم

 

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code