با نماینده ها
16 فروردین 96 - 22:01  | 1954 بازدید

 

مجله گیلان فردا- برخی از اظهار نظرات نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی در سال 95 را مرور می کنیم:

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود: وضعیت محیط زیست کاملا بحرانی است

سخنگوی فراکسیون محیط زیست با تاکید بر این که «دولت توانسته تا حدودی مسئله محیط زیست را در کشور حل کند» گفت اما وضعیت کاملا بحرانی است و از این به بعد لازم است مجلس به دولت برای حل این مشکل کمک کند.

لاهوتی افزود: دولت تا حدودی توانسته مسئله محیط زیست را در کشور حل کند اما مشکلاتی مثل آلودگی هوای تهران و یا پدیده گردوغبار و ورود ریزگردها باعث بروز گلایه‌هایی شده است. به نظرم سازمان محیط زیست نیز نمی‌تواند به تنهایی کاری کند.

وی با تاکید بر این که «باید اراده ملی برای حل مشکلات محیط زیستی وجود داشته باشد» گفت: مجلس باید به دولت کمک کند تا با اصلاحات و قوانین سازمان محیط زیست بتواند از اختیارات قانونی‌اش استفاده کند و شاهد حل مشکلات محیط زیستی کشور باشد.

 

محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه: مقابله با «پخش کنسرو و شام» سخت است

نماینده مردم آستانه اشرفیه گفت: تعیین میزان مشخصی برای هزینه کردن کاندیداها سبب انحراف انتخابات می‌شود و مقابله با کاندیداهایی که برای اخذ رای مردم یک وعده شام یا یک تن ماهی می‌دهند کار بسیار سختی است و این موضوع را نمی‌توان محدود کرد.

قربانی در خصوص شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، اظهار داشت: قانون انتخابات را به صورت جامع، شفاف و کامل داریم ولی ممکن است در مسیر انتخابات برخی تخلفات انجام شود و وعده وعیدهایی داده شود که سبب انحراف افکار عمومی گردد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان این که من مخالف تعیین میزان معین هزینه‌‌ها هستم، گفت: به نظر من باید نحوه برگزاری و تبلیغات کاندیداها شفاف باشد و موضوع دیگر بالا بردن سطح آگاهی مردم است، البته مردم می‌دانند که بیان وعده های فراوان از سوی کاندیداها به جهت جلب آرا، سبب می‌شود که این کاندیداها به هیچ وجه پاسخگوی مطالبات مردم نباشند.

 

جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت: اعتبار ساماندهی رودخانه های رشت گوشت قربانی شد

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان این نکته که اعتبارات ساماندهی رودخانه های رشت گوشت قربانی شده است، گفت: به هر دستگاه یک تکه از این گوشت قربانی را دادند و پروژه هم اجرا نشد.

کوچکی نژاد، گفت: متأسفانه رودخانه های معروف شهر رشت به یک بیماری زیست محیطی مبتلا شده اند.

وی با بیان این که با سفر رییس جمهور به استان گیلان قرار بود ۵۰میلیارد تومان اعتبار به این دو رودخانه تخصیص داده شود، اضافه کرد: باید این پول را به یک نهاد می دادند.

وی افزود: ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود در حوزه مدیریت شهرداری است باید این پول را در اختیار شهرداری قرار می دادند و شهرداری هم با سازمان آب و دستگاه های مرتبط دیگر هماهنگ می کرد.

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت: مگر می شود مجموعه  ای برای مردم فعالیت کند، اما بگوید که به هیچ نهادی پاسخگو نیستم!

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به تصویب بندی در بودجه ۹۶ کشور مبنی بر این که بانک ها و موسسات اعتباری باید تمامی اقدامات مربوط به دریافت و پرداخت حساب های درآمدی و هزینه‌ای خود را از طریق خزانه و تحت نظارت دیوان محاسبات انجام دهند،گفت: بانک ها به عنوان شرکت ها عمل کرده و در نهایت در مجامع داخلی در مورد عملکرد خود به تفاهم می رسند و به عنوان جزیره ای مستقل فعالیت می کنند.

وی با بیان این که بخشی از عملکرد بانک ها مربوط به حقوق مردم است که باید برآن نظارت شود،افزود:گاهی بانک ها در مجامع خود تصمیماتی مبنی بر بخشش یا عفو جرایم یا سود می گیرند یا جریمه سبک یا سنگین وضع می کنند، لذا این جزایر مستقل از یکدیگر ضرورتی به پاسخگویی در برابر مردم نمی بینند.

جعفرزاده ادامه داد:نهادهای دولتی، غیردولتی، خصوصی و نیمه خصوصی همه زیر یک چتر قانونی در کشور هستند، این که هر مجموعه ای باید زیر مجموعه خود را اداره کند، صحیح است؛اما این مجموعه ها باید تابع یک استراتژی واحد باشند که این استراتژی واحد باید توسط دیوان محاسبات کنترل شود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به این که در قانون اساسی شرکت ها و نهادها تعاونی، دولتی یا خصوصی هستند، افزود:در قانون اساسی چیزی به نام نهاد عمومی غیر دولتی وجود ندارد،لذا این مجموعه هایی که تشکیل شده و مغایر با قانون اساسی است، باید حسابرسی شود. مگر می شود که مجموعه برای مردم فعالیت کند و مردم از او خدمت دریافت کنند، اما این مجموعه بگوید که به هیچ نهادی پاسخگو نیستم؟مجلس با مصوبه خود تمام نهادهای عمومی غیردولتی را پاسخگو می کند.

 

محمدصادق حسنی، نماینده رشت: هزینه تولید برنج با نرخ خرید از کشاورز همخوانی ندارد

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این که کارگری بر روی زمین همسایه از تولید برنج با صرفه تر است،گفت: هزینه تولید با نرخ خرید از کشاورز همخوانی ندارد.

حسنی درباره وضعیت تولید برنج درکشور،گفت: خرید برنج کیلویی 10 الی 11  هزار تومان  از کشاورز تنها پاسخگوی هزینه های  تولید محصول  را می دهد و این درحالی است که هزینه تولید برنج با شرایط کنونی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: بسیاری از  شالیزارهای برنج هم اکنون به علت عدم صرفه اقتصادی رها شدند و اگر عِرق مردم این مناطق به کشت برنج نبود کشاورزان کشت نمی کردند.

وی ادامه داد: کشاورز از آینده کشت محصولاتش در زمینه بازار فروش اطلاعی ندارد، بنابراین بدیهی است که  انگیزه برای کشت توسط  کشاورز  به شدت کاهش می یابد.

 نماینده مردم رشت با بیان این که عدم پرداخت به موقع خسارت توسط  بیمه کشاورزی در کنار  ناکافی بودن بهای محصولات خسارت دیده کشاورزان را  متضررکرده است، یادآورشد:کاهش تعرفه واردات محصولات کشاوزی رقابت میان تولیدکننده  داخلی و خارجی را در شرایط نابرابر ایجاد می کند و در این راستا بدیهی  است که تولید کننده  داخلی متضرر می شود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code