دکتر مجید متقی طلب، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان: چاپ
تغییر شاخص های رقابت در قرن 21 از ظرفیت های طبیعی و مالی به سرمایه های نامحسوس
11 خرداد 96 - 00:03  | 1528 بازدید

 

گیلان فردا- توسعه شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های علمی و فناوری کشور یکی از موضوعاتی است که از سوی مقام معظم رهبری و مدیران ارشد بسیار به آن تاکید می شود. و یکی از بهترین جاهایی که افراد نخبه و خلاق می توانند ایده ها و طرح های خود را به نشو و نما برسانند پارک های علم و فناوری است. در این بین پارک علم و فناوری گیلان به عنوان سومین پارک علم و فناوری کشور(بعد از تهران و اصفهان)علاوه بر داشتن رتبه خوبی در کشور از ظرفیت ویژه ای  نیز به لحاظ همجواری با کشورهای حاشیه دریای خزر برخوردار است و این توانایی را دارد که با افزایش فعالیت شرکت های دانش بنیان استان، بخش اعظمی از بازار آن کشورها را به خود اختصاص دهد. در همین راستا با دکتر مجید متقی طلب، رییس پارک علم و فناوری استان گیلان که چند روز پیش در راس هیاتی برای حضور در همایش  تکنو کاسپین 2017 به آستراخان سفر کرده بودند گفت و گو کردیم:

 

آقای دکتر لطفا کمی در مورد برنامه سفرتان توضیح بفرمایید.

بر اساس دعوت نامه رسمی استاندار آستراخان جهت شرکت در دومین همایش بین المللی فناوری کاسپین (تکنو کاسپین 2017) و همچنین دعوت نامه رسمی شهردار شهر ولژسکی استان ولگاگراد، هیات فناوری-اقتصادی استان گیلان در آنجا حضور یافت.

 

هیات فناوری-اقتصادی استان گیلان متشکل از چه کسانی بود؟

من به عنوان رییس پارک علم و فناوری گیلان و دبیرکل شبکه پارک های علم و فناوری کشورهای

اسلامی، چند نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان استان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان گیلان و نیز گروهی از مدیران و تجار اتاق بازرگانی استان به کشور روسیه عزیمت کردیم.

 

گویا شما یکی از سخنرانان این اجلاس بودید.

بله، در اجلاس تکنو کاسپین به عنوان سخنران اصلی در پانل حضور داشتم و ضمن اشاره به تغییر شاخص های رقابت در قرن 21 از ظرفیت های طبیعی و مالی به سرمایه های نامحسوس، گسترش علم و فناوری را به عنوان عامل افزایش قدرت رقابت معرفی کردم که لازمه آن تامین زیرساخت های مورد نیاز از جمله تاسیس و گسترش پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است. همچنین در این پانل با اعلام برنامه های جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری از جمله افزایش سهم علم و فناوری در تولید ناخالص ملی تا 20% طی یک برنامه مشخص و اراده ایران بر گسترش و تامین زیرساخت های مورد نیاز، از جمله تاسیس پارک علم و فناوری در تمامی استان های ایران، توانمندی ها و تجارب پارک علم و فناوری گیلان را در زمینه ی انتقال فناوری و تجاری سازی به عنوان یکی از پارک های مهم در منطقه شمال کشور و در همسایگی کشور روسیه تشریح کردم.

البته باید بگویم پیشنهاد برگزاری این اجلاس در استان گیلان سه سال قبل مطرح شد اما به دلیل برخی ناهماهنگی ها، استان آستراخان آن را برگزار کرد.

 

آیا جلسات دیگری هم برگزار شد؟

در کمیسیون کشاورزی اجلاس نیز با برشمردن اهمیت غذا، آب و محیط زیست به عنوان سه چالش پیش روی جهان امروز، شیوه های سنتی را برای غلبه بر این چالش ها ناکارآمد توصیف کرده و بر لزوم کاربرد فناوری های نوین در این زمینه تاکید و اشاره کردم. چون راهکار عملی استفاده از فناورهای نوین، ایجاد و تعمیق ارتباطات قوی و پایدار بین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشورها و به ویژه کشورهای منطقه با هدف تبادل اطلاعات، تجربیات و دانش فنی تولید شده در حوزه کشاورزی است.

 

با مدیران ارشد آنجا هم دیدار و گفت و گو داشتید؟

بله، به اتفاق آقای دکتر تیزهوش رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گیلان، ملاقات خصوصی با آقای الکساندر ژیلکین استاندار آستراخان داشتیم که در آن طرفین بر اهمیت توسعه فناوری و گسترش همکاری های فیمابین تاکید کردند. همچنین طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آستراخان، هدف سفر و مزایای افزایش تعاملات و ارتباطات بین طرفین توسط ایشان تشریح شد.

 

از دیگر برنامه های هیات اعزامی در سفر به آستراخان بگویید.

            دیدار و گفتگو با آقای ویکتور وینوکوروف رییس اتاق و تعدادی از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی آستراخان

            بازدید از دانشگاه تکنیکی آستراخان

            بازدید از پارک علم و فناوری کودکان آستراخان

            دیدار با آقای سانجای پرساد دبیر کشاورزی و همکاری های بین المللی ایالت گجرات هندوستان

            ملاقات با آقای رومان کولیکوف نماینده پارک اسکولکوو

            ملاقات با آقای شیپلینکو آندری معاون اتحادیه خوشه ها و پارک های صنعتی روسیه

            ملاقات با دکتر الگا ایوانونا رییس موسسه حمل و نقل دریایی و رودخانه ای کاسپین و دکتر یولیا فرولووا رییس کرسی علوم انسانی و زبان های خارجه این موسسه

            مصاحبه با شبکه تلویزیونی آستراخان و تشریح هدف سفر و مزایای افزایش تعاملات و ارتباطات بین طرفین

 

انشاالله مباحث مطرح شده در این سفر با پیگیری همراه باشد.

قطعا همینطور خواهد بود. هیات فناوری-اقتصادی استان گیلان در بازدید از شهر ولژسکی نیز جلسات و ملاقات هایی با مسئولین این شهر از جمله شهردار، رییس اتاق بازرگانی و رییس دانشگاه تکنیکی ولگاگراد داشتند که طی آن بر استفاده از ظرفیت های علمی و اقتصادی دو طرف تاکید کردم و در مورد اجرایی شدن توافقات صورت گرفته در شهر رشت متذکر شدم. همچنین در این دیدار، پیشنهاد آقای دکتر تیزهوش در خصوص برگزاری نشست مشترک اتاق های بازرگانی گیلان و ولژسکی مورد قبول طرفین قرار گرفت.

 

آیا در این دیدارها پیشنهادات مشخصی هم از سوی پارک علم گیلان عنوان شد؟

در ملاقات با تجار و فعالان اقتصادی شهر ولژسکی، بر لزوم به رسمیت شناختن علم و فناوری به عنوان سرمایه نامحسوس تاکید کردم و خواستار ارتقاء سطح تجارت طرفین از بازرگانی سنتی به بازرگانی خدمات و کالاهای دانش بنیان با ارزش افزوده بالا در صنایع مختلف شدم. چون سرمایه گذاری کشورها بر روی افراد خلاق و نوآور به منظور افزایش قدرت رقابت و ارتباط اصولی بین محققین و سرمایه گذاران به عنوان یکی از ابزارهای مهم در تبدیل دانش به ثروت است. از سوی دیگر تبیین اهداف جمهوری اسلامی در زمینه حمایت از افراد خلاق و نوآور از طریق ایجاد زیرساخت هایی مانند پارک علم و فناوری، اطلاعات مربوط به توانمندی ها و ظرفیت های پارک علم و فناوری گیلان را در اختیار حضار قرار دادم و با اشاره به مفهوم و پیام حضور هیات استان گیلان متشکل از روسای پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی و همچنین تجار و مدیران واحدهای فناور مستقر در پارک، هدف از این سفر را افزایش نفوذ فناوری در تولید و تجارت برشمردم.

 

تبادل اطلاعات بین اعضای هیات اعزامی  با مدیران همتا در آنجا چطور بود؟

مدیران شرکت های فناور حاضر در هیات فناوری- اقتصادی استان گیلان نیز در آستراخان و ولژسکی با فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع این مناطق دیدار و گفتگو داشتند و ضمن معرفی دستاوردها، محصولات و ظرفیت های موجود در شرکت های فناور پارک علم و فناوی گیلان، با توجه به زمینه فعالیت خود در خصوص راه های ارتباطی و محورهای تعامل در حوزه های مشترک تبادل نظر داشتند و مقرر شد تا در مورد همکاری های آینده پیگیری های لازم صورت بگیرد.

در این سفر تفاهم نامه همکاری بین پارک علم و فناوری گیلان و دانشگاه تکنیکی ولگاگراد نیز به امضا رسید که از مفاد مهم این تفاهم نامه به موارد زیر می توان اشاره کرد:

            تشکیل شورای مشترک برای برگزاری دوره های آموزشی

            تشکیل گروه‌های تحقیقاتی مشترک

            سفارش محصولات فناورانه مورد نیاز دو طرف

            تبادل تجارب فناوران و محققان طرفین

            توسعه محصولات فناورانه به ویژه در حوزه بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مواد نو

            عرضه خدمات مورد نیاز برای شرکت‌های فناور با هدف انتقال فناوری

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code