لحظاتی در کنار استاد امین الله رشیدی آهنگساز، خواننده و نویسنده پیشکسوت چاپ
چرا سومین کتاب من به نام «ایران در رهگذر زمان منتشر نشد»
11 خرداد 96 - 00:03  | 1600 بازدید

 

گیلان فردا- به عنوان یک خواننده پیشکسوت بسیار فعال و پر شور است. از مصاحبت کنار او لذت می برم. به محض این که مجله گیلان فردا را به ایشان معرفی می کنم، از چند خواننده پیشکسوت گیلانی یاد کرده و چند بیت کوتاه از آن ها زمزمه می کند. وقتی می گویم گیلانی هستم و رشتی،  بلافاصله ترانه دریا را که از ساخته های خودش است نجوا می کند و می گوید:«اولین نفری بودم که در باره دریا ترانه ساختم» ...

امین‌الله رشیدی آهنگساز، خواننده و نویسنده که بسیاری از ما با صدا و آهنگ های زیبای ایشان آشنا هستیم کمی گله مند هم هست. می گوید سال ها در این عرصه زحمت کشیدم ولی الآن شرایط  فرق کرده است. و در واقع آشفته بازاری در کار هنر و موسیقی وجود دارد.

او در گفت و گو با گیلان فردا از خاطراتش می گوید و از این که  چندین بار به گیلان سفر کرده و خاطرات خوبی از این سفرها دارد.

از این که کتاب سومش پس از سال ها در نوبت انتشار ماندن هنوز چاپ نشده است گله می کند.

می گوید: بالاترین هنر در عرصه موسیقی، آهنگسازی است. آهنگسازی علمی است که صرفا آموختنی نیست بلکه نیاز به یک استعداد ذاتی هم دارد. شما به اتریش و وین و مسکو هم که بروید درس موسیقی بخوانید آهنگساز نمی شوید بلکه تنظیم کننده آهنگ می شوید. من از ۱۰ سالگی متوجه شدم می توانم آهنگساز شوم. در حال حاضر آهنگسازی تبدیل به این شده که لای کتاب های حافظ و سعدی و مولانا و… را باز می کنند و روی یکی از اشعار این شاعران آهنگی می گذارند. در حالی که این ضربی خوانی است و آهنگسازی نیست. آهنگساز واقعی یک ملودی را بر اساس احساس خود می سازد و بعد با شاعر و ترانه سرایی تماس می گیرد و آن ساخته را یا زمزمه می کند یا اگر بتواند با سازی می نوازد و روی آن آهنگ و بر اساس حسی که آن آهنگ دارد ترانه ای نوشته می شود.

این هنرمند که به تازگی کتابی در فضای مجازی منتشر کرده درباره این اتفاق نیز گفت: من پیش از این دو کتاب نوشته ام؛ یکی سفرنامه «از کاشان تا جزایر قناری» که سال ۷۲ منتشر شد و دیگری کتاب «عطر گیسو » که خاطره ها و نغمه ها بود و دهه ۸۰ منتشر شد. کتاب سومم با نام «ایران در رهگذر زمان» در دولت قبل به وزارت ارشاد ارایه شد تا مجوز چاپ بگیرد اما ماند تا دولت تدبیر و امید روی کار آمد. علیرغم ۲ بار دستوری که شخص آقای جنتی وزیر وقت ارشاد برای چاپ این کتاب دادند این اتفاق نیفتاد.

اما وقتی انتشار این کتاب به جایی نرسید آن را بر بال تیز پرواز عقاب اینترنت سوار و در فضای مجازی منتشر کردم. در این کتاب از هیچ خط قرمزی عبور نکرده ام و در واقع تاریخ صد ساله هنر و سیاست را نوشته ام.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code