محمد رضا عیوضی: چاپ
گیلان و شهر رشت را بسیار دوست دارم
11 خرداد 96 - 00:03  | 1710 بازدید

 

گیلان فردا، سارا فرزانه- هنوز اجرای آهنگ رنگین کمان و حس خوب شنیدن آن کار زیبا که از تلویزیون برای اولین بار زنده پخش می شد در خاطرم هست...«ترک رنگین کمان» تیتراژ سریال موفق روزگار جوانی آن دوران، از آن کارهای ماندگار و خاطره سازی شد که هنوز هرکجا می شنوی به سال های آغاز فعالیت موسیقی پاپ و آن حس وحال برمی گردی...

دیدار و گفتگو با محمد رضا عیوضی عزیز که حالا دیگر باید ایشان را آقای دکتر عیوضی خطاب کنیم شیرین بود و لذت بخش... آشنایی ام با ایشان از خانه ترانه ارسباران شکل گرفت و ممنون که برای جشن رونمایی آلبوم جدیدشان با نام «حس خوب» دعوتمان کردند.

روز رونمایی 18 اردیبهشت ماه دوستان وهمکاران این خواننده خوش صدا متفق القول از مهربانی، صبوری و اخلاق خوب و آرام ایشان تعریف می کردند. من به این خصایص متانت و وقار و حوصله زیاد ایشان را هم اضافه می کنم. این گفت و گو در واپسین روزهای مراحل چاپ مجله انجام شد و به علت ضیق وقت امکان مصاحبه حضوری فراهم نشد اما ایشان با فروتنی ومهربانی پیشنهاد مصاحبه مرا از طریق تلگرام پذیرفتند. شاید کمترهنرمندی با این صبوری و حوصله و به دقت حاضر به مصاحبه تلگرامی می شد! ایشان برای انتخابات شورای شهر تهران نیز به تازگی کاندیدا شده اند. برایشان آرزوی موفقیت و پیشرفت هر چه بیشتر دارم. چرا که لایق آن هستند...

 

آغاز فعالیت شما از چه سالی بود؟  چرا چند سال اخیر کم کار شدید؟ این کناره گیری علت شخصی داشت یا حرفه ای؟

فعالیت من در حوزه موسیقی و خوانندگی از سال 77 – 76 شروع شد. علت کم کار بودن من در این سال ها ( چیزی حدود 8 تا 10 سال اخیر) این بود که هم مشغول تحصیل و هم مدتی در سفر و خارج از ایران بودم. گرچه آلبوم جدید من با نام حس خوب، حدودا از چهار سال پیش آماده بود ولی به این خاطر که شرایط را مناسب نمی دیدم اقدام به انتشار آن هم نکردم. چون احساس می کردم هنوزجامعه آمادگی این آلبوم را ندارد، چرا که یک مقدار مردم از شعر و ملودی و تنظیم خوب دور شده بودند. اما خوشبختانه الان مجددا به ترانه ها و ملودی های خوب روی آوردند و کار خوب را می پسندند. خب ما نسلی بودیم که ازدهه 70 کارهای خوبی انجام می دادیم به همراه آقای امیر کریمی، آقای علیرضا عصار، آقای محمد اصفهانی، آقای حمید حامی و دیگر دوستان... به هر حال وقتی آلبومی را قرار است منتشر کنیم باید مناسب حال و هوای روز باشد. من گمان می کنم با تغییراتی در تنظیم کارها و به روز کردن آنها اکنون زمان مناسبی بود تا آلبوم را منتشر کنیم.

 

فضای موسیقی حال حاضر را چطور ارزیابی می کنید؟

ببینید به هر حال فضای موسیقی یک مقدار آشفته بازاراست. گاه آنچه که لایق مردم ایران هست را مشاهده نمی کنیم. البته در این بین آلبوم های خوبی هم در بازار موجود است. اما کلیات قضیه به عقیده من به گونه ای است که پاسخگوی نیازهای فرهنگی جامعه ما نیست. ما که مدعی هستیم هنر نزد ایرانیان است باید بهترین هنر را ارائه دهیم. باید علت به وجود آمدن موسیقی های زیرزمینی را موشکافی کنیم. که البته دلیل آن هم واضح و مبرهن است. باید فضای راحت ترو آزادتری برای کار کردن دراختیار جوان ها قراردهیم. وقتی موسیقی ما زیرزمینی شود مسلما اشعار و ترانه ها هم زیرزمینی می شوند. به عنوان مثال برخی از موسیقی های رپ خیلی خوب از آب در می آید اما بعضی از آنها کلام را به فحاشی می رسانند. یا در برخی دیگر ازاین موسیقی های زیرزمینی ما شاهد عاشقانه های زخمی سه ضلعی هستیم. یعنی مردی که ناراحت است عشقش او را رها کرده و با دیگری در ارتباط است! واین مضامین را در کلام می آورند و حتی در کلیپ سازی هایشان هم نمایش می دهند و متاسفانه به سرعت در جامعه پخش می شود و  گسترش  می یابد که واقعا جای شرمندگی است! اما اگر وزارت ارشاد و حتی  صدا وسیما امکانات مناسبی را برای علاقه مندان به این حوزه فراهم وحمایتی جدی را آغاز کنند و آن ها از کانال درستی وارد این فضا شوند اتفاقات بهتری را شاهد خواهیم بود. چون به هر حال آثاری که برای ارشاد یا رسانه ملی ساخته می شوند به طور طبیعی کنترل شده است و از ممیزی های خوبی رد می شود. یعنی از ترانه های خوب و منسجم و آبرومند وفاخر استفاده می شود. ملودی و تنظیم ها در حد استاندارد تولید می شود و این اتفاق مطلوبی خواهد بود. اینکه درموسیقی های زیرزمینی هم اکنون بسیاری افراد با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری و دیجیتالی می خوانند و صدا را ملوداین می کنند. این ملوداین آفتی است برای جامعه و خوانندگان ما، چون بدون اینکه زحمتی بکشند و آموزشی ببینند یا سعی بر صحیح خواندن داشته باشند در استودیوی شخصی خود می خوانند و صدا را دستکاری و روانه بازار می کنند. اما همین ها روی استیج و اجرای زنده دیگر آن جذابیت و قدرت صدا و حنجره واقعی را که از ترک هایشان که در فضای مجازی پخش کرده اند را نخواهند داشت! در این بین گاه خود وزارت ارشاد نیز مقصر است و بیشتر به این مشکل دامن می زند. به این صورت که ازخوانندگانی که درخواست مجوزبرای آلبوم یا کنسرت دارند تست صدایی صورت نمی گیرد و در واقع برای اجرا زنده خواننده را محک نمی زنند!

این موضوع سبب می شود که ما در اجراهای زنده با بسیاری ناخواننده مواجه شویم که بسیار ناکوک و فالش می خوانند. در واقع اگر ارشاد کلاس های خوانندگی، سولفژ و ... برگزار کند موسیقی استاندارد و درست و خوانندگانی  خوب و با کیفیت در جامعه گسترش پیدا می کنند. ما نسلی هستیم که ازگذشته، قبل ازانقلاب، خوانندگان بسیار قوی و خوبی داشتیم که همان ها الگوی ما بودند؛ بنابراین ما هم به نوبه خود باید سعی کنیم برای خوانندگان نسل بعد بتوانیم الگو باشیم. اما استفاده ناصحیح از ابزار و ادوات دیجیتالی امروز باعث شده جوان های ما این مسائل را سهل و ساده فرض کنند و از روی تنبلی حتی سعی بر درست خواندن نداشته باشند و پیگیر کلاس های آموزشی و دوره های تخصصی آواز و صدا هم نباشند.

 

در بهبود کیفیت و بازتر شدن فضای موسیقی به نظرتان مسئولین مربوطه چه حمایت هایی می توانند داشته باشند که تا الان یا دریغ شده یا بی توجه ای؟

وزارت ارشاد و دفتر موسیقی باید کلاس ها و آکادمی هایی را برای علاقه مندان به موسیقی برگزار کند. اینکه صرفا مجوز صادر کنند مسلما کافی نیست. چون به نظر من وزارت ارشاد به جز مجوزدادن هیچ کاری نمی کند. هیچ حرکتی نداشته، حتی خود ارشاد هیچ گاه بانی اجرای موسیقی پاپ هم نشده. این خود اهالی موسیقی پاپ هستند که اجرا برگزار می کنند. ولی به موسیقی کلاسیک که حتی ایرانی هم نیست بیشتر بها می دهند. از انواع و اقسام کنسرت های کلاسیک چه در داخل و چه در خارج حمایت می کنند اما برای موسیقی پاپ تنها مجوز می دهند. همین امکاناتی که به موسیقی کلاسیک می دهند به موسیقی پاپ نیز بدهند. ما هیچ شبکه ای که مختص موسیقی ایرانی و پاپ باشد نداریم. هرازگاهی لابه لای برنامه ها موسیقی هایی پخش می شود که آن هم نه در حد و شان تلویزیون است نه مردم!

 

ارتباط شما با خانه موسیقی یا رسانه ملی به چه شکل بوده؟ آیا خانه موسیقی قدمی در پیشبرد وضعیت هنرمندان این عرصه برمی دارد یا صرفا یک نهاد فرمالیته محسوب می شود؟

خانه موسیقی فقط در خصوص بیمه هنرمندان اقداماتی انجام داده که آن هم سهم پرداختی هنرمندان امسال از 18 درصد افزایش هم یافته و به این صورت خانه موسیقی حتی حمایت خود را در این زمینه نیزازهنرمندان  کم کرده است. من به شخصه هیچ مورد خاصی از خانه موسیقی جهت بهبود وضعیت و کمک  به هنرمندان موسیقی پاپ ندیده ام. از هیچکدام از اهالی پاپ هم نشنیده ام خانه موسیقی برایشان قدمی برداشته باشد.

 

عوامل آلبوم حس خوب چه کسانی هستند؟

آهنگسازان خوبی که در این آلبوم همکاری داشته اند، آقایان: علیرضا افکاری، محمد خاکزاد، حامد حنیفی و وحید مهراد بوده اند.

ترانه سرایان: آقایان بابک صحرایی، روزبه بمانی، داوود رحمت اللهی، سروش دادخواه و خانم ها: فریبا وکیلی و الناز اسفندفر

تنظیم ها نیز توسط  آقایان : علیرضا افکاری، میلاد اکبری، وحید مهراد، رضا تاجبخش و معین راهبر صورت گرفته است.

انتخاب ترانه ها مثل گذشته بوده. سعی کردم ترانه های پرمحتوا و عاشقانه های خوب و ماندگار انتخاب کنم و امیدوارم این امر در این آلبوم اتفاق افتاده باشد.

 

زمان برگزاری کنسرت تهران کی هست؟

تاریخ کنسرت ان شاالله بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 

آثار کدامیک از خوانندگان دیگر را می پسندید و مخاطبشان هستید؟

من از خوانندگان سنتی و پاپ - سنتی، صدای همایون شجریان، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و محمد اصفهانی، امیر کریمی و حمید حامی را بسیار دوست دارم. صدا و موزیک برخی جوان هایی که در حال حاضر خیلی خوب کارمی کنند و در انتخاب ترانه ها و ملودی هایشان دقیق و موفق بوده اند و کارهای ماندگار داشته اند را هم می پسندم.

 

حضور بانوان را در عرصه موسیقی، آهنگ، ترانه و .. چطور ارزیابی می کنید؟

به هرحال حضور بانوان در عرصه موسیقی خیلی کم رنگ است. اولا سیاست کلی ما اجازه نمی دهد که خانم ها به صورت تک خوان حضور فعالی داشته باشند. البته داریم بانوانی مانند خانم سیمین غانم که برای خانم ها اجرا دارند. ولی در کل فعالیت چشمگیری برای بانوان در عرصه موسیقی پاپ وجود ندارد چه به لحاظ آهنگ و چه تنظیم. اما در بحث نوازندگی گاه شاهد استعدادهای خیلی خوبی هستیم. امیدوارم خانم ها در عرصه آهنگسازی و ملودی سازی ( به ویژه در ارائه خط ملودی خواننده )حضور پررنگ تری داشته باشند. چون بانوان انسان های پراحساسی هستند و می توانند خالق آثار موسیقایی خوبی باشند.

 

ورود به سیاست و کاندیدا شدن برای انتخابات شورای شهرتهران چگونه شکل گرفت؟ آیا یک دغدغه شخصی بود؟ به نظرتان ورود هنرمندان به عالم سیاست محبوبیتشان را تحت شعاع قرار نمی دهد؟

ببینید ورود هنرمندان به عرصه سیاست فقط مختص ایران نیست. ما در خیلی ازکشورهای پیشرفته خصوصا آمریکا، شاهد حضور آقای ریگان به عنوان ریئس جمهور و آقای آرنولد به عنوان استاندار یک ایالت بوده ایم و بسیاری موارد دیگر. این دلیل نمی شود که اگر کسی کار یا فعالیت هنری دارد نتواند وارد سیاست شود. ضمن اینکه شغل اصلی بنده خوانندگی و کارهنر نیست. هنر برای من یک مسئله وعلاقه شخصی بوده و چون در جامعه طرفدارانی پیدا کرده، فعالینت من در این زمینه بسط وگسترش یافته. اما تحصیلات من کارشناسی اقتصاد بازرگانی، کارشناسی ارشد روابط بین الملل است و اخیرا هم در مقطع دکترا در رشته علوم سیاسی پذیرفته و مشغول ادامه تحصیل در این رشته هستم. من همیشه به حوزه سیاست علاقه داشتم وحتی پژوهش ها ومقالاتی در خصوص صلح پایدار و محیط زیست نیز داشته ام که در سایت ها موجود است. قطعا هر فردی دغدغه پیشرفت شهر و کشور خود را دارد به طوری که کشورش بتواند الگوی مناسب و شایسته ای برای سایر کشورها باشد و مردم مملکت خودش بتوانند در آسایش و رفاه و پیشرفت زندگی کنند. مسلما اگر عملکرد من خوب باشد یا سایر هنرمندانی که وارد عرصه سیاست می شوند بتوانند مثمرثمر باشند و مردمی که برایشان ارزش و احترام قائلند را فراموش نکنند و فعالیت های مفیدی داشته باشند، از محبوبیتشان کم نخواهد شد. مگر اینکه پس از وارد شدن به این عرصه کم کاری داشته باشند ومردم را فراموش کنند در این حال بله، از محبوبتشان نیز کاسته می شود.

 

شما متولد تهران هستید؟ چقدر به شمال به ویژه شهر رشت سفر داشته اید؟  با موسیقی و غذاهای گیلان چقدر آشنا هستید؟

بله من متولد تهرانم اما اصالتا آذری هستم. منطقه دشت مغان و پارس آباد که از بهترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران است. به شمال خیلی سفر داشته ام. تقریبا بیشتر شهرهای شمالی را دیده ام. به رشت هم زیاد سفر کرده ام. رشت شهری بسیار زیبا با مردمانی بسیار مهمان نواز و دوست داشتنی است.

درسال های پیش که فعالیت موسیقایی بیشتری داشتم، در رشت اجرا هم داشته ام و خوشبختانه همیشه با استقبال زیادی رو به رو بوده ایم. موسیقی گیلانی را خیلی دوست دارم. همچنین غذاهای گیلانی از جمله میرزاقاسمی و باقالاقاتوق را خیلی دوست دارم ( با خنده ) غذاهای دریای شمالی ها هم که خاص خودشان است. در کل من گیلان  و شهر رشت را بسیار دوست دارم.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code