دکتر سید محمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت : چاپ
ضرورت مشارکت عمومی شهروندان در توسعه شهری
11 خرداد 96 - 00:03  | 1514 بازدید

 

گیلان فردا- شهروندان رشت در سال جدید نیز همچنان شاهد اجرای پروژه های کوچک و بزرگ شهری هستند. پروژه هایی که با کارکردهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سعی در کاهش مشکلات و حل مسایل دارند و با کارکردهای چند وجهی تعریف می شوند. در ادامه نمونه هایی از این  اقدامات را که در اردیبهشت 96 انجام شد به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت  مرور می کنیم:

 

بهبود فضاهای عمومی شهری با به کارگیری جوانان و دانشگاهیان

دکتر سید محمدعلی ثابت قدم، شهردار رشت فضاهای عمومی شهری را یکی از مهم ترین رویکردهای دو سال اخیر شهرداری در راستای نیل به ارتقا کیفی زندگی شهروندی دانست و اظهار داشت: هر شهروند در زندگی خود سه رویکرد سکونت، فراغت و فعالیت دارد. و هر خانوار در فضای عمومی شهر می خواهد زندگی بهتری داشته باشد، لذا به دنبال اشتغال با درآمد مکفی است. در شهر رشت، مدیریت شهری با ساماندهی مشاغل در رویکردهای گوناگون از سال ۹۵ تا ۹۸ با نگاه خاص توسعه شهری از منظر اقتصاد گردشگری و ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با خوراک، هنر و سلامت سعی در ارتقا کیفی زندگی شهروندان دارد.

وی با تاکید برمشارکت عمومی شهروندان در توسعه شهری گفت: با ساماندهی مشاغل ضمن کاهش بعضی از مشکلات مانند ترافیک شهری می توان باایجاد فضاهای شغلی مناسب در کاهش مهاجرت از روستاها حرکت کرد.

وی گفت: به کارگیری جوانان و دانشگاهیان و مشارکت پذیری مردم در هر محله و منطقه در راستای ارتقای کیفی فضاهای عمومی شهر سبب می شود تا مردم خوب دیدن فضاهای عمومی را تجربه کنند.

 

فاطمه شیرزاد، سخنگوی شورای شهر نیز با تاکید بر افزایش توجه مدیریت شهری به توسعه در سال جدید گفت: براساس برنامه ریزی های شورای چهارم و مدیریت شهری در شهرداری توجه به محلات کم برخوردار و ارایه خدمات عمرانی و زیست محیطی بیش از سنوات گذشته در دستور کار قرار گرفت و نوسازی و بهسازی پارک کشاورز و دیگر پارک های شهر و ارایه خدمات و توجه به اقشار آسیب پذیر از جمله برنامه های شورای چهارم بوده است. امید است در آینده هم مورد توجه اعضای شورای پنجم قرار گیرد. ایجاد فرهنگسرا در محلات هم ضروری است و تحولات خوبی در محله رودبارتان انجام شده و قرار است حاشیه رودخانه‌ به فضاهای ورزشی تبدیل شود.

 

نرجس محجوب، مدیرعامل سازمان زیبا منظر و فضای سبز شهرداری نیز گفت: منظر شهری ماهیتی است که به واسطه ی فعالیت های انسانی و همراه شدن آن با کالبد در طول تاریخ یک شهر پدید می آید و در ذهن شهروند تفسیر می شود. منظر شهری مجموعه ای از عوامل طبیعی و مصنوعی است که تحت تاثیر ویژگی های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک شهر شکل گرفته و یا می گیرند.

وی افزود: سیمای بصری پل های شهر با گذشت زمان تحت تاثیر فرسودگی ها و آلودگی ها قرار گرفته ودر صورت عدم رسیدگی منظر نازیبایی به چهره شهر می بخشد.

محجوب مبلغ هزینه کرد پل های فوق را بالغ بر چهار میلیارد و 500 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: مساحت هریک از این پل ها ۴۰ متر مربع و جنس سازه ی آنها بتنی بوده و جنس رویه پل های نامجو، گیل و رودبارتان از سنگ پل مصلی از آجر نسوز و پل چمارسرا از ترکیب آجر نسوز ترموود و سنگ است.

 

 

حفظ سرمایه های انسانی در شهر در راستای کسب توسعه پایدار

دکتر ثابت قدم با اشاره به مقام والای معلمی، سخنوری در مقابل فرهنگیان را دشوار دانست و بیان کرد:

دانش آموز خوب بودن زمانی جلوه گر خواهد شد که انسان در شیوه زندگی خود بیش از آن که حرف بزند عملگرا باشد.

وی افزود: یادگیری وظیفه هر شهروندی است ویادگیری عملی زمانی محقق خواهد شد که انسان در زندگی روزمره خود آگاهی های کسب شده در سر کلاس درس را به صورت اجتماعی استفاده کند و درنهایت با تبدیل این آموزش ها به سرمایه اجتماعی به توسعه پایدار دست یابد.

دکتر ثابت قدم صعود تیم سپیدرود به لیگ برتر را افتخاری برای استان دانست و افزود: وقتی آگاهی و دانش سازمانی را در کنار افراد کارآمد با کمترین هزینه قرار دهیم می توانیم برای ارتقا شهر به سرمایه اجتماعی دست یابیم.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ نخبگان، گفت: احساس افتخار شهروندی زمانی رخ می دهد که سرمایه های استانی خود را حفظ کنیم. و این باعث می شود نخبگانی که توسط معلمان در این شهر آموزش می بیند در این شهر بمانند و این کار تنها زمانی اتفاق می افتد که موضوع کیفی زندگی را به درستی هدایت کنیم.

 

 سید رضا موسوی روزان، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز با قدردانی از حضور پرشور فرهنگیان در مراسم گرامیداشت مقام شامخ معلم اظهار داشت: معلمان امانتدار جامعه هستند و در مسیر خلقت هیچ امانتی بالاتر از امانت انسانی نیست.

وی معلمان را بهترین و پاکترین انسان های جامعه خواند و تصریح کرد: بازنشستگی هیچگاه برای یک معلم معنا ندارد و معلمانی که بازنشسته می شوند هرگز از مقام معلمی دور نمی شوند. بنابراین جایگاه معلم همواره محفوظ خواهد ماند، چون انسان های بزرگی را تربیت می کنند.

گفتنی است در ادامه عبادی، از بازنشستگان فرهنگی نیز با اشاره به اقدامات خوب شهرداری رشت در برگزاری این مراسم گفت: معلمی عشق است و این حس باعث می شود که هیچ زمانی خسته نشویم.

 

امنیت سرمایه گذران در مجموعه شهرداری رشت یک اصل مهم

مجتبی ماه پسند، مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت نیز با تاکید بر این که مدیریت شهری نقش موثری در ارتقاء ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر دارد گفت: بر این اساس باید یکی از رویکردهای مهم شهرداری تمرکز بر جذب سرمایه گذاران در بخش های مختلف باشد.

وی افزود: جذب سرمایه بخش خصوصی در پروژه های شهری با توجه به حجم و تنوع بسیار زیاد پروژه ها در شهر، یکی از بهترین و موثرترین روش های تامین مالی است.

وی با اشاره به این که موضوع امنیت سرمایه گذران در مجموعه شهرداری رشت به عنوان اصل اول و از تعهدات این مجموعه است، پروژه های سرمایه گذاری سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت را بسیار متعدد و متنوع در بخش های زیست محیطی، حمل و نقل، زیرساخت، بازآفرینی و ... بر شمرد و گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک شهر رشت و ازدیاد خودروها در شهر و همچنین محدود بودن منابع مالی شهرداری در بازگشایی معابر جدید، این سازمان اقدام به تهیه بسته سرمایه گذاری بازگشایی و احداث رینگ جدید شهری از محل جذب سرمایه گذار کرده است. وی بازگشایی مسیرهای کانال طول ۱۲ کیلومتر از بلوار امام رضا«ع» (آج بیشه) تا تخته پل در جاده پیربازار، بلوار گلزاران به معلم به طول ۱.۲کیلومتر از پل توحید تا میدان شهید خوش خلقت در بلوار قلی پور، رینگ ۹۰ متری جنوب غربی شهر به طول ۳.۸ کیلومتر از میدان گیل تا جاده لاکان با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۴۳۰۰ میلیارد ریال را به عنوان یکی از اولویت های این سازمان در بحث حمل و نقلی بیان کرد که این بسته در مرحله تهیه اسناد فراخوان قرار دارد.

ماه پسند احداث فضای ورزشی در بوستان ملت با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۳0 میلیارد ریال و همچنین ساماندهی و بهره برداری از کمپینگ عینک با حجم سرمایه گذاری بیش از ۹۰ میلیارد ریال که در مرحله فراخوان قرار دارند را از اقدامات این سازمان در حوزه زیست محیطی اعلام کرد.

 

داشتن شغل پایدار در گرو داشتن مهارت کیفی و ارتقا کیفیت

دکتر ثابت قدم، با پاسداشت روز جهانی کارگر گفت: تبریک به کارگران در روز کارگر زمانی ارزشمند خواهد شد که نیازهای آنان را بدون منت با ارایه خدمت دو طرفه  با محوریت مردم برطرف کنیم.

وی با تاکید بر توجه دولت به مردم اظهار داشت: متاسفانه یکی از موضوعاتی که در اقتصاد وارداتی کشور جا افتاد و سبب گسترش بیکاری و موضوعات کارگری در صنعت و خدمات شهر شده، ورود

مباحث تکنولوژی حرکت، هوشمندسازی، IT و غیره و جایگزین آن با نیروی انسانی کارآمد بود، که این باعث افزایش سرعت و کیفیت کار و از طرفی سبب عدم تعریف ما به ازاء برای نیروی انسانی شد.

وی افزود: ورود و تشدید بیکاری منتج از تکنولوژی  و همسویی آن با سیاست های کلان کشور، سبب ایجاد واگرایی و احساس بیکاری، شرمندگی خانوادگی، درآمد پایین، وافزایش تورم و در پی آن فقدان کرامت انسانی شد.

وی با تاکید بر وجود  ۳۵ هزار نفر کارگر ساختمانی در استان خاطرنشان کرد: با وجود یک جامعه هفت هزار نفری در شهر رشت، وقتی رکود در کشور حاکم می شود، تعیین تکلیف این تعداد نیرو برعهده مدیران، بدنه ساختار اجتماعی حاکمیتی و نیز شهردار است.

وی بیان کرد: رکود در کار ساختمانی بیکاری را به دنبال خواهد داشت. یک کارگر بیکار با دریافت یارانه خود و همسرش در صورت تاهل فقط می تواند حق بیمه خود را پرداخت کند و بقیه مسائل زندگی اش را به ناچار باید رها کند، و اگر این رها شدن توسط مدیریت شهری انجام شود به منزله عدم توجه و عدم پیگیری ناشی از بیکاری خواهد بود که عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: فلسفه عدم بیکاری و داشتن کار، فلسفه عدم منت گذاری و حفظ کرامت و فلسفه مردمی سازی به جای دولتی سازی سه رکنی است که اگر با رکود همسو شود، باعث خدشه اجتماعی  در جامعه کارگری به عنوان یک انسان و کاهش سرمایه اجتماعی و در نهایت سبب نفوذ این خدشه در همه اقشار شهروندی خواهد شد.

دکتر ثابت قدم با تاکید بر تشخیص مدبرانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تصریح کرد: تاکیدات رهبری در اقتصاد به خاطرعوارض ناشی از پیامدهای بیکاری بوده، که قطعا باید در سیاست گذاری های کلان کشوری به صورت عملی در این زمینه برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به استراتژی شهرداری رشت در فرایند پنج ساله تا پایان سال ۹۸، گفت: با کارشناسی و مطالعات انجام گرفته در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی هدف شهرداری رشت در این فرآیند در راستای ایجاد اشتغال مشخص مبتنی بر مبانی اقتصاد مقاومتی و  توسعه درون زا با محوریت شهر خلاق خوراک شناسی  است.

وی داشتن شغل پایدار را منوط به داشتن مهارت کیفیت و ارتقا کیفیت دانست و افزود: با مشخص شدن و اجرای استراتژی شهری در فرآیند فوق نقش کارگران ساختمانی و کشاورزی نیز کاملا مشخص خواهد شد. لذا در اشتغالزایی باید کیفیت های مطلوب شهر را برای رسیدن به حقوق شهروندی اجرا کنیم و برای این کار نیاز به یک بانک اطلاعاتی منسجم است.

 

علی بهارمست، معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز ساماندهی مشاغل رسمی و غیر رسمی در حوزه مدیریت شهری  را یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری برشمرد و افزود: جمع آوری دستفروشان سطح شهر موضوعی است  که در قانون شهرداری ها به صراحت تکلیف شده، اما نظر به سیاست های دکتر ثابت قدم ساماندهی دستفروشان با ایجاد بازارچه ها در دستور کار مدیریت شهری شهرداری رشت قرار گرفت.

وی با بیان این که بافت مرکزی شهر چندین سال است که با مشکل تجمع کارگران روبروست، گفت: با توجه به ظرفیت پارکینک اداره کل زندان های استان و تبدیل آن به  بازارچه می توان در جهت کاهش هیاهوی خیابان های اطراف بافت مرکزی شهر گام مهمی برداشت.

 

اعلایی، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری رشت هم ساماندهی دستفروشان و کارگران ساختمانی را دو موضوع مهم سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری عنوان کرد و گفت: در ساماندهی دستفروشان با نگرش و حمایت دکتر ثابت قدم ۱۵ بازارچه در سطح شهر در راستای ایجاد امنیت شغلی دستفروشان ایجاد می شود.

وی با تاکید بر راه اندازی دومین سامانه ساماندهی کارگران ساختمانی در شهرداری رشت بعد از تهران تصریح کرد: پس از راه اندازی این سامانه کارگران ساختمانی و شرکت های عمرانی جهت تامین نیرو می توانند با ثبت نام در این سامانه زمینه های ارتقا شغلی کارگران را فراهم کنند.

 

خجسته، رییس امور صنفی کارگران استان نیز اظهار داشت: با تدبیر شهردار رشت شاهد رونمایی و راه اندازی از سامانه ای هستیم که کارگران ساختمانی و شرکت های عمرانی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی با اشاره به لزوم رعایت حقوق شهروندی تصریح کرد: کارگران محرومترین اقشار جامعه هستند، آن ها نیروهای مولدی هستند که چرخ های صنعت را می چرخانند اما متاسفانه آنچنان که باید به حق خود نمی رسند.

وی از گرید بندی کارگران خبر داد و گفت: حفظ کرامت انسانی کارگران اصلی بود که از زمان حضرت محمد رسول الله بدان پرداخته می شد، بنابراین در عصر حاضر نیز به دور از هرگونه سیاه نمایی و حرکت تبلیغاتی باید به واقع نسبت به حفظ شانیت کارگران توجه داشت.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code