ماه رمضان در گیلان چاپ
رشته و خوشکار برند غذایی رشت
11 خرداد 96 - 00:03  | 1733 بازدید

گیلان فردا- ماه رمضان همیشه حال و هوای خاص خود را دارد. هرچند این روزها بسیاری از رسم و آیین ها یا دچار تغییر شده اند و یا به شیوه ای دیگر جایگزین عادات قبلی. در ماه رمضان چهره‌ شهر و روستا تغییر می کند و مردم هم با تغییر در برنامه های روزمره به استقبال رمضان می روند. بد نیست آداب و رسوم گیلانیان را مرور کنیم. البته برخی از این آداب دچار تغییر شده و بخشی دیگر به قوت خود باقی است. در واقع رمضان برای ایرانیان یعنی نوستالژی، گذشته و کودکی‌های فراموش شده، یعنی حال و هوای نشستن در کنار سفره سحری، با شوق به انتظار نشستن در کنار سفره افطار، شنیدن طنین دعای ربنا…به راستی آیا رمضان هنوز حال و هوای گذشته را دارد؟

 

آداب ماه رمضان در استان گیلان

چند روز قبل از آغاز ماه رمضان، مردم به نظافت و پاکسازی خانه‌ ها، محله ‌ها، تیمچه ‌ها، بازارها، دکانها، تکیه ‌ها، مساجد و حسینیه ‌ها می ‌پردازند، خانه ‌تکانی، تمیز کردن و تهیه مایحتاج ماه رمضان از دل‌ مشغولیهای این روزهای مردم است.

در برخی شهرهای گیلان از جمله رشت، رودسر،بندرانزلی و سایر مناطق به پیشواز رفتن ماه رمضان را ” پیشاشو” گویند و اکثر مردم پیشواز ماه رمضان را مستحب می ‌دانند و بر انجام این امر مصر هستند.

مردم گیلان با رویت هلال ماه مبارک رمضان روزه گرفتن را آغاز می‌ کنند، در برخی از مناطق گیلان معتقدان چند روز قبل از ماه رمضان علاوه بر تمیز کردن مساجد،‌ منازل و شستشوی لباس ها و طهارت خود یک شب مانده به ماه رمضان به پیشواز می ‌روند و آخرین روز ماه شعبان‌ المعظم را روزه می‌ گیرند که در اصطلاح محلی “پیشاشو” می ‌گویند.

در ماه مبارک رمضان رسم پسندیده و شایسته ای در بخش های کوهستانی استان گیلان رواج دارد بدین شکل که بچه های نوجوان خانواده که برای نخستین بار روزه می گیرند از سوی پدر بزرگ یا پدر خانواده مورد تشویق قرار می گیرند.

برای افطار نیز در گیلان رسم هایی وجود دارد. افطاری دادن به عنوان نذری و دعوت از خویشاوندان عروس یا داماد به ویژه در دوران نامزدی تقریبا در تمام نقاط استان گیلان در ماه مبارک رمضان معمول است. در برخی مناطق و روستاهای استان گیلان مانند نومندان برای خیرات به اصطلاح “احسان آش” می ‌پزند و “افطار آشی” می ‌دهند.

 

بعد از افطار بچه‌ های کوچک و عده ای از زنان و مردان می ‌خوابند،‌ ولی ۵۰ درصد مردم شهر اعم از مردان، نوجوانان و پیران به خیابان می ‌آیند یا در چایخانه ‌ها، مغازه دوستان و آشنایان می ‌نشینند.

جنب و جوش و گردش مردم در شب‌های ماه رمضان گیلان بیش از روزهاست.

شاید گیلان تنها منطقه ایران باشد که جنب و جوش و گردش مردم در شب های ماه رمضان بیش از روزهای آن است. آلبالو، اخته، آلو و انجیر خیس‌ کرده به مقدار زیاد عرضه و خورده می ‌شود، تقریبا کمتر کسی است که بعد از افطار به خیابان و بازار بیاید و انجیر و آلبالوی خیس کرده نخورد.

نیم ساعت بعد از افطار بچه ‌های بزرگتر زولبیا، بامیه و رشته خشکار را در سینی می ‌چینند و برای فروش در کوچه‌ ها به راه می ‌افتند و عده ‌ای نیز پس از صرف افطاری به مسجد می ‌روند و به سخنان واعظ یا امام جماعت گوش می ‌دهند.

یکی از مراسم رمضان دعوت از آشنایان و فامیل به هنگام افطاری است که در برخی از مناطق اهالی از یکدیگر در مسجد برای افطار پذیرایی می ‌کنند و در روز میلاد امام حسن (ع) در پانزدهم ماه رمضان کسانی که نذری دارند، ‌آش و رشته ‌خشکار بین مردم پخش می‌ کنند.

همچنین آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) کوکو، خرما،‌ رشته ‌خشکار، شیر،‌ فرنی و آبگوشت نیز از غذاهای افطاری گیلانی هاست.

 

اما برند غذایی خاص گیلان یعنی رشته خوشکار(رشته-خشکار) طرفداران بیشمار خود را در اقصا نقاط استان، کشور و حتی خارج از کشور دارد. یادتان باشد اگر به گیلان سفر کردید حتما از رشته خوشکار شهر رشت تناول کرده و خاطرات تان را شیرین کنید.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code