مروری بر دیدگاه های صاحبنظران پیرامون انتخابات
11 خرداد 96 - 00:03  | 1541 بازدید

 

گیلان فردا- مروری بر دیدگاه های صاحبنظران پیرامون انتخابات

***

مهندس هادی حق شناس نماینده سابق انزلی:

 تنها برنامه رقبای دولت روحانی، افزایش یارانه است

اوج برنامه های اقتصادی جریان مقابل در یارانه خلاصه شده است. یکی می خواهد یارانه ۵۰ هزار تومانی را ۲۰۰ هزار تومان بدهد، آن یکی می خواهد ۲۵۰ هزار تومان بدهد و این نکته را دقت نمی کنند که یارانه ۴۰ هزار تومانی، ۴۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و یارانه ۲۵۰ هزار تومانی طبیعتا ۵ برابر بار مالی خواهد داشت، یعنی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. بعد در بودجه سال جاری درآمد ایران از مالیات، و نفت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نخواهد بود.

بعد از ۲۶ سال ما سال ۹۶ را در حالی شروع کردیم که هم تورم تک رقمی است و هم رشد اقتصادی بالای ۷ درصد داریم. یعنی در ۲۶ سال گذشته هیچ سالی شروعش با این دو شاخص نبوده است. مفهومش این است که بستر اقتصادی برای ایجاد رشد اقتصادی مناسب در سال ۹۶ فراهم شده است. ما سال ۹۲ را وقتی شروع کردیم که تورم ۳۵ درصد بوده است، نرخ رشد اقتصادی منفی ۷ درصد بود، ولی سال ۹۶ را با نرخ رشد اقتصادی بالای ۷ درصد و تورم ۹ درصد شروع می کنیم.

برنامه های طرف مقابل به نظر می رسد فقط در افزایش یارانه ها باشد وگرنه برنامه اقتصادی جریان مقابل را ما در ۸ سال دولت قبلی دیدیم که منجر به رشد اقتصادی منفی ایران در دو سال پیاپی در سال های ۹۱ و ۹۲ شد.

 

دکتر کیوان محمدی، رییس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان:

 بیش از شور و شعار به دانش نیاز داریم

مدیران و مسئولان نباید برخوردهای شعارگونه با مسایل داشته باشند و بیش از آن که به شور و شعف و شعار نیاز داشته باشیم به خرد، دانش، تخصص و عمل متعهدانه نیاز داریم و باید با تکیه بر این موارد طی طریق کنیم.

تولید واشتغال بدون داشتن زمینه لازم امکان پذیر نیست و ایجاد زیرساخت ها یکی از این زمینه هاست . ایران کشوری با پتانسیل بالاست .اگر در 20سال آینده با برنامه ریزی و عقلانیت پیش رویم و قوا و پتانسیل هایی که در این جامعه وجود دارند را به فعل نزدیک کنیم و از امکاناتی که داریم با بهره وری بالا بر مبنای اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم آن چیزی که پیش بینی شده محقق می شود.

در کشور یک طبقه متوسط در حال رشد داریم هرچقدر این طبقه متوسط بزرگ تر بشود زمینه دموکراسی در کشور بیشتر فراهم می شود و بنابراین تلاش همه ما باید این باشد که طبقه متوسط را در این جامعه رشد دهیم و این رشد پس از بر روی کار آمدن دولت دکتر روحانی و در دولت های قبل در کشور ما شکل گرفت.

براساس برآورد موسسات اقتصادی در بیست سال آینده به 3500 میلیارد دلار پول نیاز داریم و باید جذب سرمایه گذار داشته باشیم و کشورهای دیگر را ترغیب نماییم تا در ایران سرمایه گذاری کنند و به طور متوسط باید در هرسال 175میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری شود.

 

مهندس جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی:

 اعداد را در کنار هم مقایسه کنید

در دولت های پنجم و ششم دولت مرحوم آیت الله رفسنجانی، کل درآمد نفتی اش ۱۲۳ میلیارد دلار درآمد بود. در دولت های هفتم و هشتم، دولت مظلوم سیدمحمد خاتمی، که ممنوع التصویری اش خلاف قانون است، خلاف شرع است، خلاف عقل است، درآمد حاصل از فروش نفت ۲۰۶ میلیارد دلار بود. در دولت نهم و دهم، ۵۷۹ میلیارد دلار درآمد نفتی احمدی نژاد بود و در دولت یازدهم ۱۷۵ میلیارد دلار درآمد دولت روحانی بود. فقط این اعداد را در کنار هم مقایسه کنید.

 

سروش اکبرزاده، فعال سیاسی و رییس اولین دوره شورای شهر رشت:

 دولت روحانی وارث یک برهوت بود

از طرفی به بدنه دولت در دوره‌ی احمدی‌نژاد هزاران نفر اضافه شده بود. ما در دوره روحانی با یک برهوت اقتصادی مواجه شدیم؛ خالی شدن صندوق ذخیره ارزی،عدم امکان چانه زنی برای فروش منابع نفتی و ذخایر ما در سطح بازارهای جهانی و عرصه‌های بین‌المللی و بانکی و همچنین پرعیار شدن سیستم دولتی. در دوره احمدی نژاد حجم عظیمی از نیروها در دوره هشت ساله او به خصوص در وزارت نفت وارد شد. دولت بدین ترتیب فربه شد، عایدات و مخارجش زیاد شد و منابع نفتی را نتوانستیم بفروشیم و از صندوق ذخیره ارزی هم که خبری نبود.

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code