دکتر نصرتی، شهردار رشت: چاپ
پشت درهای بسته نمی توان مدیریت کرد
18 فروردین 97 - 00:01  | 1466 بازدید

 

گیلان فردا- حتی اگر شهروند رشت هم نباشید ممکن است در ماه ها و سال های اخیر در مورد شهر رشت اخبار زیادی به گوشتان خورده باشد. خبرهایی مبنی بر پروژه های عمرانی شهر که علاوه بر داشتن موافقان، مخالفان زیادی هم داشته، تغییر مکرر شهرداران، فراز و نشیب های اعضای شورای شهر در مقاطع مختلف، پول های نجومی، حقوق های معوق، ترافیک سرسام آور در خیابان های کوچک و کم عرض قدیمی، چاله چوله های دایمی و آبگرفتگی معابر به واسطه جمع شدن آب های سطحی، زیبایی یا نازیبایی شهر، کسادی بازار، وفور فارغ التحصیلان بیکار در شغل شریف دستفروشی! کمبود فضای سبز، نبود امکانات تفریحی، و بی بهره از اقتصاد گردشگری و ... . در این بین پیاده راه فرهنگی و میدان مرکزی رشت هم که با هدف رونق اقتصادی و جذب گردشگر طراحی و بازسازی شده، علیرغم صرف هزینه زیاد و مقبولیت از سوی بسیاری از افراد، هنوز نتوانسته به کارکردهای اصلی خود دست یابد تا مخالفان را نیز به جرگه موافقان بیفزاید، چون نیازمند زیباسازی، خلاقیت و نورپردازی های ویژه چنین میدان هایی است.

از سوی دیگر رشت، شهری فرهنگی است. زمینش، هوایش، فضایش، مردمش و فرهنگش با شهرهای دیگر فرق می کند. و طبیعتا مدیریت این شهر هم متفاوت است و خلاقیت و توانمندی خاص می خواهد.

ولی به نظر می رسد مهمترین گام در وهله نخست باید از سوی خود شهروندان برداشته شود و آن هم انتخاب افرادی توانمند و صاحب ایده و فکر برای شوراست تا آن ها نیز در یک خرد جمعی با نیاز سنجی درست، با رعایت و اعمال قانون و انتخاب شهردار اصلح، قادر به پاسخگویی مطالبات شهروندان باشند.

از سیزده شهریور 96 تا الان که روزهای پایانی اسفند 96 را می گذرانیم با بالاترین رای در شورای پنجم، دکتر مسعود نصرتی (شهردار سابق قزوین) سکان شهر رشت را بعهده گرفته اند. شاید بتوان گفت که در اوج بی پولی این مسئولیت به ایشان واگذار شده است. اما نمی توان قدرت خلاقیت و چانه زنی و ابتکار را هم نادیده گرفت. هرچند می دانیم که با چشم بندی هم نمی توان شهر را اداره کرد.

اما آنچه در سوابق دکتر نصرتی می خوانیم این است که ایشان همواره مدیر موفقی بوده اند که امیدواریم در مقام شهردار رشت در سال آتی برگ زرین دیگری به سوابق کاری خود بیفزایند.

خیلی ها انجام ندادن هیچ گونه کار عمرانی در شش ماه اخیر در رشت را به خاطر کمبود بودجه می دانند و نگران هستند که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند رشت بیش از پیش متضرر شود. اما وضعیت همین طور که نخواهد ماند. باید دست بدست هم بدهیم و به قولی کنیم میهن مان را آباد. البته اگر کار عمرانی انجام نشد به جای آن میله های بی .آر.تی مسیر بانک ملی تا میدان فرهنگ که هزینه زیادی برایش صرف شده و یکی از اقدامات شهردار اسبق بود برچیده شد! لازم به ذکر است که با توجه به طول و عرض کم و کوتاه این مسیر و نبود مسیرهای تردد مناسب دیگر، نصب میله های بی.آر.تی در هنگام اجرا مخالفان زیادی به همراه داشته است و صد البته پس از برچیده شدن این میله ها که در ماه اخیر انجام شد، همه(موافق و مخالف) به خاطر صرف هزینه زیاد در این پروژه و به بار نشستن آن یا به عبارت دیگر هدر رفت این همه پول و وقت و هزینه تاسف خوردند. و حسرت که چرا در این تنگنای اقتصادی که جامعه با آن رو به روست عدم کارشناسی درست و نابسامانی در کارها دیده می شود!

و اما برای اقدامات و کارنامه آینده دکتر نصرتی ارجمند فایل جدیدی باز می کنیم به این امید که با همکاری شورای محترم و همکاران عزیز شهرداری در کنار مردم شریف رشت خوش بدرخشند.

در هفتمین شماره مجله«گیلان فردا» در باره برخی از مسایل شهری از جمله بودجه، سراوان، شهر خلاق خوراک، نقش کشاورزی در اقتصاد شهر، جاده ابریشم و... پای صحبت دکتر نصرتی می نشینیم. وی معتقد است که پشت درهای بسته نمی توان مدیریت کرد. وی همچنین ضمن تبریک فرا رسیدن عید نوروز و خبر آماده سازی شهر برای شهروندان و مهمانان نوروزی می گوید:«هدف ما حرکت به سوی توسعه پایدار و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان است.»

 

تامین مالی سنتی پاسخگوی شهر رشت نیست

دکتر نصرتی با اشاره به بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت به اداره دارایی خاطر نشان کرد: سایر شهرداری های کشور، با دریافت اعتباراتی، بدهی خود را پاس کرده اند زیرا اطلاع رسانی برای دریافت اعتبارات برای آنان به موقع انجام شده است اما این ضعف در رشت وجود داشته و درنهایت شرایط دریافت اعتبارات برای این شهر مهیا نشد.

وی با بیان این که پشت درهای بسته نمی توان مدیریت کرد گفت: سایر شهرها اوراق قرضه خود را منتشر کرده اند اما رشت به تامین مالی سنتی مشغول بوده است و با این روش نیز کاری از پیش نمی رود.

شهردار کلانشهر رشت بر لزوم ‌پیگیری طلب ها و راهکارهای تامین منابع مالی تاکید و تصریح کرد: ادارات تابعه درصدد تهاتر بیمه هستند اما بیمه نیز نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان بدهی داشته و پیگیری این مساله نیز نیاز به مدیر موضوعی دارد.

وی با اشاره به درنظرگرفتن جایزه خوش حسابی برای شهروندان و استقبال شهروندان از این اقدام گفت: مراقبت از این پروژه باید اعمال شده و مدیران مناطق باید در مدیریت این مساله ورود کنند.

وی با تاکید بر تراز پروژه های اقتصادی و غیر اقتصادی افزود: همه پروژه ها باید اقتصادی بوده و جمع پروژه ها نیز باید سود اقتصادی به همراه داشته باشد

 

دو هزار پرونده تخریبی در شهر وجود دارد

شهردار رشت همچنین در مورد موضوع طرح تفصیلی نیز بیان داشت: در شهر دو هزار پرونده تخریبی وجود دارد در حالی که این پرونده ها سرمایه های ملی بوده و چنین آماری فاجعه آمیز است.

وی گفت: سه ماه برای بازنگری طرح تفصیلی فرصت لازم است و در این مدت نیز باید برابر طرح تفصیلی قبلی کار شود.

 

مدیر سایت مرکز سراوان معرفی و مستقر خواهد شد

وی در ادامه پیرامون حل مشکلات مربوط به زباله در منطقه سراوان نیز افزود: قرار شد یک مدیر سایت به طور ثابت در مرکز سراوان معرفی و دو دستگاه سمپاش با توانایی شش لیتر بر ثانیه مشغول به کار شوند.

شهردار خاطر نشان کرد: تسطیح جاده دسترسی به منطقه سراوان در حال انجام بوده و تا چند روز آینده آسفالت می شود.

وی افزود: استاندار با تقاضای تاسیس شرکت ویژه سایت سراوان از طرف شهرداری موافقت کرده اند و تجهیزات مورد نیاز برای منطقه سراوان نیز خریداری شده است. همچنین با پرداخت ۲۵ میلیارد تومان برای خرید دستگاه زباله سوز با حمایت استاندار و نمایندگان مجلس نیز موافقت شده است.

شهردار رشت با اشاره به مشکلات فراوان در شهر پیرامون بازگشایی مسیرها گفت: هرچه که از سوی مجموعه مدیریت شهری بیان می شود باید دست یافتنی بوده و نباید قول مازاد بر توان به شهروندان داد.

نصرتی بازگشایی مسیر و حل مشکلات ترافیکی را مختص شهرداری ندانست و با اشاره به این که با توجه به مشکلات گذشته شهرداری به سختی درحال اداره کردن امورات است و نمی تواند ملک جدید برای بازگشایی مسیر خریداری کند گفت: استاندار و مراجع قضایی برای خریداری ملک و بازگشایی مسیرهای شهر باید ورود کنند.

 

جایگاه کشاورزی در عرصه فعلی جاده ابریشم باید تغییر کند

شهردار با اشاره به وجود ۴۱ شهری که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند و وجود ۷ منطقه آزاد تجاری در این مسیر خاطر نشان کرد:ارتباط میان صنایع کشاورزی در این شهرها و مناطق باید به هم گره بخورند تا بتوان از آن بهره برداری کرد.

وی ضمن بر شمردن ویژگی های جاده ابریشم ایران و تاثیر هزار و ۷۰۰ ساله آن تصریح کرد: وضعیت فعلی این کشور با جایگاه کشاورزی فعلی و شعار یک جاده، یک کمربند درمحور جاده ابریشم برای چین حائز اهمیت فراوانی شده است.

رییس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم گفت: در گذشته امورات کشاورزی، تولید، بازرگانی و اقتصاد به صورت نانوشته در مسیرهای آبی و خاکی انجام می شد اما امروز برنامه ریزی های نوینی در مجموعه جهانی شهرهای ابریشم در ایران تدوین شده است.

 وی افزود: علاوه بر مباحث بازرگانی، سیاسی و اقتصادی خاص، جایگاه کشاورزی در عرصه فعلی جاده ابریشم نیز باید تغییر کند.

 وی با اشاره به وجود ۵۸ کشور، ۳۰۰ شهر اصلی و ۹۰۰ شهر و روستای فرعی از شرق چین ‌تا غرب اروپا در مسیر جاده ابریشم اظهار داشت: تبادل و تعامل با این کشورها در سطوح کشاورزی میسر است و می توان برای تولید و عرضه محصولات با منابع آبی فعلی، مدیریت و برنامه ریزی کرد.

به گفته دکترنصرتی عرضه محصولات کشاورزی در واردات و صادرات یکی از فضاهای اقتصادی موجود در تجارت جاده ابریشم است.

وی با بیان این که نگاه درستی نیست اگر بخواهیم هنوز به صادرات و واردات قبلی بپردازیم زیرا همه چیز تغییر کرده به لزوم تغییر جایگاه کشاورزی در عرصه فعلی جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: برای موفقیت در اقتصاد کشاورزی نیاز است که از ظرفیت های آب و خاک کشورهای واقع در مسیر جاده ابریشم استفاده شود.

وی با ذکر مثالی از کشور تاجیکستان گفت: براساس تفاهم نامه امضا شده با این کشور در سال گذشته، اعلام شد که ایران آمادگی دارد تا بسیاری از محصولات کشاورزی ایرانی و غیرایرانی را در تاجیکستان تولید و عرضه کند.  

وی با بیان این باید با وظیفه مداری، هم در حوزه علمی و دانشگاهی و هم در حوزه اجرا، صنعت کشاورزی را پیش ببریم تاکید کرد: عرصه بین المللی جاده ابریشم این‌ظرفیت را ایجاد می کند که از تمام کشورها و شهرهای واقع در مسیر به نحو مناسب بهره برداری کنیم.

شهردار کلانشهر رشت گفت: شاید نیاز نباشد در تمام بندهای مربوط به کشاورزی خودکفا شویم زیرا عرصه بین المللی این امکان را فراهم کرده تا از تمام ویژگی های همدیگر از راه تبادل استفاده کنیم.

وی با اشاره به تفاهم نامه امضا شده با کشور چین توسط رییس جمهور در سال ۲۰۱۶ ادامه داد: از تعداد ۱۷ تفاهم نامه شش تفاهم نامه مربوط به جاده ابریشم بود که صنعت کشاورزی جزو توافق های اصلی تفاهم نامه امضا شده میان ایران و چین است.

وی با تاکید بر این که با کمبود آب نیز می توان فعالیت های مفیدی در عرصه کشاورزی بر اساس پتانسیل های موجود انجام داد، خاطر نشان کرد: در تجارت بازرگانی، صادرات و واردات، این ظرفیت در مجمع وجود دارد که شرایط برای امورات کشاورزی در مبدا و مقصد شهرهای اطراف جاده ابریشم ایجاد شود و نیاز نیست که با کمترین منابع آبی در بسیاری از کشورها، اقدامات به شکل سنتی انجام شود.

 

امروز بدهی شهرداری رشت ۷۳۰ میلیارد تومان است

دکترنصرتی با بیان این که ما در شهرداری رشت با گرفتاری هایی روبرو هستیم که به سال های قبل برمی گردد اظهار داشت: امروز بدهی شهرداری رشت ۷۳۰ میلیارد تومان است و وضعیت بودجه شهرداری رشت منطقی نیست و فشارهایی برای ما وجود دارد که باید مرتفع شود. از سوی دیگر معمولا املاک شهرداری طبق قانون باید برای پروژه های عمرانی صرف شود و اگر شرایط شهرداری عادی بود ما به سراغ وام و فروش املاک نمی رفتیم.

وی گفت: سه کد وام، املاک و انتشار اوراق همیشه باعث متورم شدن بودجه بوده و گاها درآمد تحقق نیافته ولی هزینه های آن انجام شده است. یعنی ما قراردادهای عمرانی بسته ایم و هزینه شده است و من با شورا رسما مکاتبه کرده ام که بسیاری از این تعهدات امروز آرای دادگاه هستند.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر پرداختی به بسیاری از پیمانکاران که پای شهرداری ایستاده اند صورت نگیرد قدم از قدم نمی توانند بردارند .

شهردار افزود: وام، انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه برای پروژه ها، خاص فعالیت هایی است که همه شهرداری ها انجام می دهند، ما به هر دنده ای بچرخیم یکسری هزینه ها مانند رفت و روب و جمع آوری زباله ها و ... را باید انجام دهیم و هزینه های جاری ما اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به برنامه های ساخت و ساز و آبادانی در منطقه پنج گفت: اگر این کار انجام شود و پیمانکاران بزرگ زمین ها را از ما به عنوان منابع تحویل بگیرند کارها پیش می رود تا زمانی که پیمانکاران کلان رشت مطمئن نبودند همراهی نمی کردند ولی به محض این که احساس کردند کار شروع می شود ورود کردند.

وی اضافه کرد: طبیعتا راحت تر است بودجه ۵۰۰ میلیاردی بسته شود و کارها پیش برود اما وقتی زیر بار این بودجه با این شیوه می رویم گرفتاری و سختی هم دارد و احتیاج است که به ما کمک شود و این امر از نظر ما شدنی است. همه با هم باید همدل شوند تا کارها راه بیفتد و گرنه نمی توان ریسک کرد و باید با بودجه اندک کارها را پیش برد.

شهردار رشت افزود: ما باید کاری کنیم تا این سه کد خاص به نتیجه برسد و مقدمات آنها را فراهم کنیم. بانک ها باید همراهی کنند و انتشار اوراق حمایت نمایندگان را نیاز دارد .

 

29 میلیارد تومان هزینه شهرداری رشت در مسکن مهر پس گرفته شود

وی با اشاره به این که شهرداری رشت در مسکن مهر ورود کرد در حالی که هیچ شهرداری در کشور ورود نکرده است گفت: ۲۹ میلیارد تومان باید هزینه های ما پس گرفته شود و مابقی هزینه های مسکن مهر را باید خود دولت هزینه کند. ما موردی موضوعات را بررسی می کنیم و جدیدا با فشار و ارایه مستندات برخی از سازمان ها و ادارات پذیرفته اند به شهرداری بدهکار هستند.

شهردار همچنین در مورد مشکلات موجود در منطقه مسکن مهر نیز بیان کرد: در رشت پروژه هایی از جنس مسکن مهر که حق و حقوق فراموش شده ای دارند وجود دارد.

وی گفت: بخشی از امورات مسکن مهر بر عهده شهرداری گذاشته شد در حالی که انجام آن همچون جمع آوری آب های سطحی هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد.

شهردار رشت ادامه داد : مسکن مهر سایتی مستقل بوده و مستقل نیز باید هدایت شود.

 

750 پرونده شهرداری به دیوان رفته است

نصرتی با اشاره به ۷۵۰ پرونده از شهرداری در دیوان اظهار داشت: بین ۱۴ کلانشهر ما رتبه ۵ را از نظر تعداد پرونده ها داریم و زمانی که جمعیت را ورود دادند ما نفر اول شدیم.

 

 ***

انتخاب شصت و پنجمین شهردار

 

گیلان فردا- سیزده شهریور 1396 دکترمسعود نصرتی، با رای قاطع ۱۱ عضو شورای پنجم رشت به عنوان شصت و پنجمین شهردار رشت انتخاب شد.

وی دارای دکترای شهرسازی- گرایش جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و کارشناسی مهندسی عمران است. وی از سال 1370 فعالیت خود را در شهرداری قزوین شروع کرده است. و از سال ۱۳۹۲ تاکنون به عنوان رییس مجمع جهانی شهرهای اسلامی انتخاب شده است.

بر اساس آنچه که در رسانه ها آمده دکتر نصرتی در رابطه با معرفی مجمع در سطح جهان اسلام و البته در میان سایر کشورهای جهان فعالیت‌های موفقی داشته است. تلاش او برای بهبود کیفیت زندگی شهری در قزوین باعث شد تاکنون دو بار در جایزه بهترین عملکردهای برنامه اسکان بشر ملل متحد مورد تقدیر قرار بگیرد. براساس شنیده ها وی با تلاش شبانه‌روزی زیر ساخت‌های توسعه شهری قزوین را به خوبی ایجاد کرد و با تمرکز روی آن، شهر را آماده یک جهش بزرگ دیگر ساخته است.

او تجربه‌های ارزنده ای در حوزه مدیریت شهری ایران و در طول نزدیک به سه دهه تلاش و کوشش در شهرداری اندوخته و البته آن‌ها را در مسیر تحقق توسعه پایدار در شهر قزوین به کار بسته است. شخصیت تعاملی و عملگرایی نصرتی او را به چهره ای پیشرو در حل مسایل شهری تبدیل کرده که همواره آماده پذیرش نقطه نظرات و رویکردهای جدید در حوزه مدیریت شهری است.

شهر قزوین در دوره مدیریت نصرتی بر اساس ظرفیت سازی‌های انجام شده در فرآیندی مسابقه ای و از میان شصت و شش شهر به عنوان پایلوت جهانی برنامه شکوفایی شهری انتخاب شد.

دکتر نصرتی؛ مقالات و سخنرانی‌های متعددی در خصوص رویکردها، چالش‌ها و ظرفیت‌ها شهرها و شهرداری‌ها ارایه کرده است.

وی از سال ۱۳۹۲ تاکنون به عنوان مدرس دانشگاه در حوزه آکادمیک فعالیت جدی داشته است.

تلاش‌های وی در برگزاری و میزبانی نشست‌های بین‌المللی؛ ظرفیت‌های بسیاری را برای معرفی شهر قزوین به همراه داشته است.

” معنویت و مدل شکوفایی برای شهرهای ایرانی اسلامی پایدار ” کتابی است که دکتر نصرتی به رشته تحریر درآورده می‌تواند ابزار مناسبی برای سنجش شهری در حوزه تمدنی شهرهای اسلامی به شمار رود.

مسعود نصرتی، شهردار قزوین دو جایزه بین‌المللی BLP بهترین نشان عملکرد جهانی از سوی برنامه اسکان بشر ملل متحد (UN_HABITAT) به جهت پروژه احیای قنات‌های شمال شهر و احداث بوستان بانوان دریافت کرد.

تدوین برنامه مدت ۵ ساله شهرداری، قزوین +۲۰ پروژه شهری فراشهری تحول گرا، برنامه‌ریزی جهت جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای اجرای پروژ ه‌های شهری و احداث المان‌های ویژه از جمله اقدامات وی در دوران تصدی شهرداری قزوین است.

نصرتی در طول فعالیت خود، همواره یکی از ظرفیت سازان مؤثر در معرفی شهر قزوین و سایر شهرهای ایران و حتی جهان اسلام بوده است.

تلاش او برای بهبود کیفیت زندگی شهری در قزوین دو بار در جایزه بهترین عملکردهای برنامه اسکان بشر ملل متحد مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی با تلاش شبانه‌روزی زیر ساخت‌های توسعه شهری قزوین را به خوبی ایجاد نموده و با تمرکز روی آن شهر را آماده یک جهش بزرگ دیگر ساخته است.

وی پس از میزبانی کنفرانس جهانی شهرداران کشورهای اسلامی در خصوص شکوفایی شهری از سوی قائم مقام دبیرکل سازمان ملل به عنوان هماهنگ کننده برنامه شکوفایی شهری برای شهرهای اسلامی انتخاب گردید.

 

انتخاب شهردار رشت به عنوان‌ رییس هیات عامل بانک شهر در گیلان

 

گیلان فردا- مدیر عامل بانک شهر در کشور، طی نشستی کوتاه و ابلاغ حکمی  شهردار کلانشهر رشت را به عنوان‌ رییس هیات عامل این بانک در گیلان منصوب کرد.

دکتر حسین محمد پور زرندی، تجربیات فراوان شهردار رشت و پتانسیل های موجود در این شهر را از دلایل انتخاب وی برشمرد و اظهار داشت: تحقق اهداف بانک از شهردار در پست جدید انتظار می رود .

وی شناسایی پتانسیل اقتصادی منطقه و برنامه ریزی در جهت جذب منابع با هماهنگی مسئولان، ارایه طرح ها و پیشنهادات جهت دستیابی به مزیت های رقابتی متناسب با شرایط استان، ارایه رهنمودهای مدیریتی و سازنده به منظور تقویت و اثر بخشی شعب بانک در استان را از جمله اهداف خواسته شده از مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت اعلام کرد و خاطر نشان کرد : رعایت کامل قانون عملیات بانکداری بدون ربا و آیین نامه ها و دستورالعمل های بانک مرکزی جی . ای . او بانک شهر، ارتقای موقعیت شعب این بانک در سایه اعمال ابتکار، خلاقیت و نو آوری و انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد درآمد و خدمت رسانی بهتر شعب بانک شهر با رعایت کامل مقررات و حفظ منافع سازمانی از دیگر موارد همکاری شهردار رشت با بانک شهر است. 

 

***

شهردار رشت چهره برتر سال 96 راه و ساختمان در دسته شهرهای بالای 250 هزار نفر شد  

به گزارش اداره اطلاع رسانی مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، در پایان نظر سنجی صورت گرفته در کشور، شهردار رشت با کسب ۶۹۹۱ رای در دسته شهرداران شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر در صدر قرار گرفت و عنوان چهره برتر سال ۹۶ در این دسته را به خود اختصاص داد.

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code