داشتن اندامی عضلانی و به قول خیلی ها روفرم بودن چاپ
شکم صاف یا شش تکه
20 مهر 94 - 00:07  | 1526 بازدید

 

گیلان فردا- به نظر می رسد این روزها جوانان بیشتر از قبل به ظاهر خود توجه می کنند.البته این توجه اگر درست و علمی باشد خوب است. به عنوان نمونه افزایش باشگاه های بدن سازی و به تبع آن افزایش جوانان مشتاق به بدن سازی یا بلعکس، مد رایج این روزهاست. همه می خواهند اندامی خوب، ورزیده و هیکلی موزون داشته باشند، تا بدانجا که داشتن شکم شش تکه یک امتیاز در میان این جوانان محسوب می شود! به عبارت دیگر داشتن اندامی عضلانی و به قول خیلی‌ها روفرم بودن یکی از علاقمندی های جوانان است. بعضی ها گرایش جوانان به رشته ورزشی پرورش اندام را به عنوان تب بدنسازی در کشور می خوانند. خیلی از جوانان با تمرینات سنگین و رژیم های تقریبا سخت تلاش می کنند تا خود را به حد استاندارد در این ورزش برسانند، تا اینجای کار مشکلی نیست، مشکل از زمانی آغاز می شود که مانند همه کارها افراط و تفریط به میان می آید. به گونه ای که بعضی از این افراد با مصرف مواد نیروزای غیر مجاز سعی می کنند یک شبه آرنورلد شوند! البته باشگاه های متخلف هم در این مسیر به ورزشکاران عجول کمک کرده و با ارایه داروهای غیرمجاز و مواد نیروزا آن ها را که آگاهی کافی از مضرات این مواد ندارند، می فریبند. به عنوان مثال طی ماه قبل بر اساس اخبار صدای مرکز گیلان فقط 30 باشگاه متخلف بدن سازی در استان پلمپ شدند. تخلفات این باشگاه ها هم مختلف بوده است که ضرورت نظارت بیشتر را هم در باشگاه ها و هم در مراکز عرضه مواد مکمل نمایان می سازد، چون مصرف مواد مکمل در پرورش اندام باید تحت نظر پزشک انجام شود.

بر اساس اطلاعات موجود مصرف هر یک از انواع خوراکی و تزریقی مواد نیروزای غیرمجاز و حتی مواد نیروزای مجاز بدون مشورت با پزشک باعث بروز عوارضی نظیر تغییر در میل جنسی، ناباروری، سرطان پروستات، بروز اختلالات رفتاری، کوتاهی قد، بروز صفات ثانویه جنسی زودرس، ریزش مو و ده‌ها نوع آسیب دیگر می‌شود.
شهرام فرج‌زاده متخصص پزشکی ورزشی معتقد است: «مصرف مکمل‌های غذایی بدون نظر پزشک ورزشی یا متخصص تغذیه باعث ایجاد اختلالاتی در سلامت ورزشکاران می‌شود. اما گرایش غلطی در اکثر ورزشکاران ما حاکم است که بیش از حد پروتئین مصرف کنند در صورتی که نیاز آن ها به پروتئین تا حد خاصی بوده و بقیه پروتئین دریافتی دفع می‌شود».

به گفته صاحبنظران تمرینات سنگین ورزش پرورش اندام علاوه بر تقویت جسم موجب می شود تا بر اثر ممارست اراده ورزشکار هم تقویت شود و این یک مزیت است به شرطی که در همه حال چه در بعد تقویت جسمانی و چه روحی و روانی و ارادی تعادل حفظ شود. بی شک با افزایش آگاهی می توان ضمن دوری از فریب افراد سودجو و نادان، به موفقیت رسید.

البته هیات پرورش اندام و بدنسازی استان گیلان طی یک سال اخیر با فعالیت خود توانسته است ضمن ارتقای این ورزش، این بخش را ساماندهی کرده و عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

 

  •  ساناز فرزانه
  • دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی
برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code