شهرزاد اسفرجانی، مشاور ارتباطات و تبلیغات در گفت و گو با گیلان فردا: چاپ
مد و لباس آینه ای از آن چیزی است که در جامعه وجود دارد
18 فروردین 97 - 00:01  | 1463 بازدید

 

گیلان فردا- شما تا چه اندازه در انتخاب لباس اهل مد هستید؟ اهل برند چطور؟ البته همیشه در اطراف ما برخی از افراد به شیک پوشی معروف هستند و تعدای هم اگر اهل خرید پوشاک و کفش و لباس گران نباشند حداقل سعی می کنند با بودجه ای که دارند بهترین، زیباترین و شیک ترین لباس را انتخاب کنند. اما این روزها جدا از مد و شیک پوشی موضوع دیگری نیز بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بیش از پیش به چشم می خورد و آن توجه به برندهای خاص و معروف است. و این کشش به گونه ای است که حتی افراد غیر متمول هم سعی می کنند در این وادی اعلام حضور کرده و با خرید لباس، کفش، کیف و یا ... خود را در جرگه علاقمندان و مصرف کنندگان برندها معرفی کرده و شاید هم به زبان عامیانه پز بدهند. بدون شک در جامعه امروزی نمی توان بدون توجه  به نیازها، سلایق متنوع و تاثیر ارتباطات کالاها و اجناسی را تولید کرد و انتظار موفقیت داشت.

یکی از مشاوران خلاق ارتباطات و تبلیغات معتقد است که امروزه باید ماهرانه بدوزیم و استادانه بفروشیم. چون متدلوژی دنیای امروز عوض شده و اگر زیرساخت فکری مان درست باشد به موفقیت دسترسی پیدا می کنیم.

 شهرزاد اسفرجانی، مشاور خلاق ارتباطات و تبلیغات با تخصص برنامه ریزی برند، طراحی، بسته بندی و بازاریابی نامی آشنا و مؤثر در بازار حرفه ای وپیچیده ی امروز ایران است. به عنوان خبرنگار روزنامه گیلان امروز و مجله گیلان فردا نظر ایشان را در مورد صنعت مد و لباس و جایگاه این صنعت در کشورمان جویا شدم که در ادامه می خوانید:

 

قدیم هر چه می دوختیم، می خریدند

وی در خصوص این که آیا اصلا به ساختن برند احتیاج داریم و چرا می گوید: بله، احتیاج داریم چون مردم مثل گذشته فرصت و اعتماد ندارند. بنابراین برای بدست آوردن اعتماد مشتریان باید برند سازی کنیم. قدیم هر چه می دوختیم، می خریدند. اما امروزه باید ماهرانه بدوزیم و استادانه بفروشیم. یعنی چیزی که می دوزیم مطابق با نیاز بازار باشد.

 

وی در مورد این که کارشناسان داشتن یک برند را یک سرمایه ناملموس به حساب می آورند می گوید: بله، همین طور است.

چون برندها در طول زمان با ایجاد معنی و مفهوم جای خاصی را در ذهن ما بوجود می آورند. یعنی برند احساس درونی افراد از یک موضوع بوده و در واقع  می تواند یک سرمایه ناملموس باشد که در دست جا نمی شود ولی در عدد و رقم می گنجد و به حساب می آید. به بیان دیگر برند مجموعه ای از چیزهایی است که دیگران  در مورد ما می گویند. پس برند تبدیل کردن یک کالا، یک فرد یا یک جایگاه به گونه ای است که در محیط رقابتی تمایز داده شود. و البته این کار سخت است و باید برای ساختن این مفهوم در تمام عناصر بازاریابی نفوذ کرد.

وی با تاکید بر این که «کیفیت» شرط اصلی برند است اضافه می کند: برنامه برندینگ با تبلیغات فرق می کند، چون برندینگ کلی نگر است. و مد و لباس آینه ای از آن چیزی است که در جامعه وجود دارد. مد نقش مهمی در زندگی هر کسی دارد چون ابزاری است برای معرفی فرد.

این متخصص برنامه ریزی برند، طراحی، بسته بندی و بازاریابی در پاسخ به این سوال که آیا صاحبان مد و برند به این نکته که کی چی می خرد؟ و چرا؟ توجه خاصی دارند؟ تاکید می کند: بله، فعالان حوزه مد و لباس باید مدام این سوال را از خود بپرسند که «کی چی می خرد؟ و چرا می خرد؟» چون باید با نیاز و آرزوی مخاطب آشنا باشند. چون نوع لباس پوشیدن در جهان تغییر کرده وبه همان نسبت سلیقه ها متنوع شده است. به عنوان مثال تمرکز روی فصل ها یا رنگ ها و ارایه پیشنهادات خاص برای شاغلین برخی از حرفه ها و مشاغل و مشتریان حوزه مد و لباس  بسیار مهم است..

وی با تاکید بر اهمیت بسته بندی های زیبا و خلاقانه و جدید در حوزه لباس به گیلان فردا می گوید: برند برای مخاطب آرامش ایجاد می کند و صاحبان برندهای بزرگ با دسته بندی درست و همچنین ایجاد اتاق های پرو بزرگ و ویترین های ساده، شفاف و بزرگ سعی می کنند مشتریانشان را با ارایه تولیدات با کیفیت و همچنین تامین مطلوبیت و رضایتمندی به عنوان مشتریان وفادار حفظ کنند.

اسفرجانی اضافه می کند: در کشور ما هم برندهای خوبی که مشتریان خود را دارند فعال هستند و مشتریان نیز نسبت به استفاده از برندها تمایل نشان می دهند ولی هنوز جای کار در این زمینه بسیار است که صاحبان تولیدی ها و طراحان باید با نیاز سنجی بیشتر و توجه به سلیقه مشتریان و جامعه ی ما گام های خوب و بزرگی در این راستا بردارند که اگر درست و حساب شده عمل کنند با موفقیت و فروش خوب رو به رو خواهند شد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code