خلاصه ای از مباحث ارایه شده در در نشست های تخصصی «توسعه» در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان
18 فروردین 97 - 00:01  | 1601 بازدید

 

 گیلان فردا-ساختار هر اکوسیستم شامل پارامترهای اقلیم، آب، پستی و بلندی، خاک، سنگ، رستنی و جانور است.

-ساختار اکوسیستم معرف عملکرد آن اکوسیستم است. لذا «توسعه» به فرایند تبدیل ساختار به عملکرد اطلاق می‌شود.

-توسعه نامتوازن در کشور موجب تخریب محیط زیست ما شده است، وگرنه چه لزومی دارد که استانی مانند گیلان پالایشگاه داشته باشد؟

-آمایش سرزمین، طرح جامع سرزمین، طرح‌ریزی کالبدی، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و برنامه‌ریزی محیط زیست از جمله مبانی «توسعه پایدار و درخور» است.

-توسعه پایدار در ژاپن، سومالی، سنگال، آمریکا و استرالیا با توسعه پایدار در ایران فرق دارد. ساختار زیربنایی فقط شامل راه آهن، بندر و بزرگراه نمی شود، بلکه گاهی نیازمند ساختار زیربنایی فرهنگی هستیم.

-بودجه سازمان محیط‌زیست حتی از بودجه ساخت یک سد کمتر است لذا باید در ابتدا منابع مالی طرح توسعه را تامین کنیم و سپس به اجرای آن بپردازیم.

-آمایش سرزمین به معنی تنظیم کنش متقابل بین عوامل انسانی و عوامل محیطی به منظور ایجاد سازمان سرزمینی مبتنی بر بهره گیری بهینه از استعدادهای انسانی و محیطی است

-برنامه آمایش سرزمین به معنی تطابق نیاز اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با توان طبیعی سرزمین است و مدل ریاضی آمایش سرزمین برای هر آبخیز فرق می کند.

-هر پهنه از منطقه هیدرولوژیک آغاز و به حوزه آبخیز، زیرحوزه، آبخیز و اکوسیستم کلان و خرد ختم می شود که ایران دارای هشت منطقه هیدرولوژیک است.

-اطلاعات اقتصادی-اجتماعی باید تجزیه و تحلیل، جمع بندی، طبقه‌بندی و نقشه‌سازی شود لذا برای تهیه نقشه‌های هم مقیاس به مولفه‌هایی نظیر استفاده از سرزمین، طبقه‌بندی درآمد کاربری‌ها، طبقه‌بندی تراکم فیزیولوژیک جمعیت، طبقه‌بندی صنایع از نظر شدت آلودگی، طبقه‌بندی ساختار زیربنایی، طبقه‌بندی درصد اشتغال و طبقه‌بندی پراکندگی واحدهای دامی نیاز است.

 

 نشست بیست و سوم با موضوع «سیاست‌های کلی محیط‌ زیست و جایگاه آن در برنامه ششم توسعه

دکتر سید محمّد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط‌ زیست کشور

 

-در برنامه ششم توسعه، احیای 20 تالاب پیش بینی شده که یکی از آن ها، تالاب بین المللی انزلی است.

-تا وقتی برای ما آب، جارو و ریختن زباله در هر جا راحت است و تا زمانی که یک سیاستگذار کلان بگوید به‌خاطر چهارآهو و شش گوزن جلوی فلان کار را گرفته‌اید(!) مشکلات باقی است.

-میزان مصرف منابع زیستی ما حدود سه برابر منابع زیستی برآورده شده است.

-در کشور ما نیز سال 93 – 92 برآورد وزارت بهداشت و درمان از میزان احتساب مرگ ناشی از آلودگی هفت هزار و 500 نفر بوده است ولی در سال 95 این میزان را به پنج هزار و 700مرگ انتساب داده‌اند.

-میزان افزایش دما در ایران بالاتر از میانگین جهانی است.

-الان با شش کیلومتر سرعت باد، کانون گرد و غبار شکل می‌گیرد در حالی‌که در وضعیت عادی باید با 15 کیلومتر سرعت باد، کانون گرد و غبار به‌وجود آید.

-ابتدای سال 96 قانون حفاظت و مدیریت تالاب‌ها به تصویب مجلس رسید.

-میزان استحصال اقتصادی ما از یک مترمکعب آب، نصف میانگین جهانی است.

-جنگل را خراب می‌کنند می‌گویند اینجا را آباد کردیم.

-مصرف آب شرب در کارواش‌ها،‌ در استخر مجتمع‌های آپارتمانی و نظایر آن از جمله چالش‌های کم‌آبی و محیط زیستی در کشور است. 

-با میزان دور ریز غذای ما 12 میلیون نفر سیر می شوند.

-به اسم شهربازی و یا حوزه علمیه درست کردن می‌آیند اراضی را تصاحب می‌کنند.

-هر دولتی در مورد محیط زیست و ارزیابی زیست محیطی یک نظری می‌دهد.

-مجلس نهم دو مجوز عجیب داشت از جمله مجوز به چاه‌های غیرمجاز و حذف محیط زیست در ارزیابی از معادن

-در بیشتر موارد برنامه ششم محیط زیست حضور دارد. یعنی در ماده‌های مختلف و از جمله از ماده 38 به بعد بحث ارزیابی موردی و ارزیابی استراتژی مورد توجه قرار گرفته است.

-باید نسبت به محیط زیست تغییر رویکرد داشته باشیم و انسان باید مسوولانه با محیط زیست برخورد کند.

 

نشست بیست و چهارم با موضوع «روابط متقابل و اصول همکاری‌ بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه»

کنستانتین آلکسیف سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت:

 

-براساس گزارشات سال گذشته، حجم عمومی مبادلات تجاری بین ایران و روسیه حدود دو میلیارد دلار بوده که بسیار کم است و باید چندین برابر افزایش داشته باشد.

-سهم 80 درصدی ایران در صادرات فرش دستباف، زعفران، تولیدات کشاورزی و صنعتی و ماهیگیری به ویژه میگو بخش کوچکی از پتانسیل تجاری ایران است که مورد استقبال روسیه برای همکاری های اقتصادی قرار دارد.

-تجارت بین ایران و روسیه باید تقویت شده و از حالت سنتی در بیاید.

-سال گذشته بیش از 16 هزار ویزای روسیه برای شهروندان در رشت صادر کردیم و لذا حذف ویزای دو کشور در آینده در دستور کار است تا موجب افزایش گردشگران روسیه در ایران و بالعکس شود.

-مشکلاتی نظیر حمل و نقل و بسته بندی، نداشتن بانک مشترک و عدم آگاهی تجار نسبت به محصولات صادراتی تاثیرات منفی بر این تجارت متقابل گذاشته است.

-پرتقال، گوجه، خیار و انواع ماهی گیلان از محصولات مورد توجه بازار روسیه دانست و روسیه به راه اندازی مرکز تجاری ایرانیان تمایل دارد.

-در سفر دکتر روحانی به روسیه سند ساده سازی گردشگری گروهی از طریق مرز زمینی به امضا رسید که منتظر تسهیل طرف ایرانی هستیم تا شهروندان دو کشور به راحتی بازدید داشته باشند.

 

نشست بیست و پنجم با موضوع «کشاورزی و توسعه اقتصادی گیلان با تأکید بر زراعت برنج»

دکتر ناصرعظیمی دوبخشری پژوهشگر و مدرس دانشگاه:

 

-کشت برنج در گیلان نقش غالب داشته و دارد اما سهم کشاورزی در اقتصاد به طور مستمر رو به کاهش است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در سال 82، در گیلان 253 هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که 160 هزار هکتار آن زیر کشت برنج است. آخرین سرشماری‌ها در سال 93 نیز نشان می‌دهد که در 127 هزار هکتار از 209 هزار هکتار مساحت زمین‌های کشاورزی استان، برنج کشت می شود.

-براساس آمارها، سهم مساحت کشت برنج در جلگه 34.6 درصد اما به روایت جهاد کشاورزی، 51 درصد است.

-سکونت‌گاه 90 درصد از جمعیت روستایی گیلان در نواحی جلگه‌ای است.

-امروزه انتخاب گونه‌هایی از گیاهان در فعالیت کشاورزی ارجح‌ است که بتواند در قیاس با سایر گونه‌ها هم به لحاظ زمان و هم به لحاظ توان جذب انرژی بیشتری تثبیت کند.

-در 9 ماه از سال زمین های زیر کشت برنج هیچ استفاده‌ای ندارند.

-یکی از مهمترین دلایل اصرار بر کشت برنج در گیلان سیاست ملّی فراهم کردن امنیت غذایی با تداوم کشت‌های استراتژیک است، این در حالی است که یکپارچگی جهان چندقطبی دستیابی به غذا را در بازار جهانی آسان‌تر کرده است.

-هم اکنون ظرفیت تولید 14 میلیون تن گندم و بیش از پنج میلیون تن سیب زمینی و محصولات دیگر نظیر جو در کشور وجود دارد که می تواند در شرایط اضطراری جایگزین برنج شود.

 -مزیت اقتصادی یک محصول کشاورزی در این است که رقابتی باشد و بتواند ارزش افزوده بیشتری در قیاس با فضای اشغال شده تولید کند. لذا تولید برنج در گیلان مزیت رقابتی و اقتصادی ندارد.

95 درصد آب مصرفی ایران در بخش کشاورزی و عمده آن در کشت برنج استفاده می‌شود.

-میزان بارندگی در طی سه ماهه کاشت و داشت برنج در گیلان حدود 141 میلی متر است که 10 درصد از کل بارندگی های استان را به خود اختصاص می دهد. در واقع برنج از مزیت‌های اقلیمی استان بی بهره و وابسته به آب‌های خارج از استان است.

-کشاورزی یکی از سه بخش اقتصادی محسوب می‌شود که امروزه سهم آن در کل اقتصاد به طور مستمر رو به کاهش است. در واقع کشاورزی دیگر محور توسعه نیست و هم اشتغال در بخش کشاورزی، هم سهم آن در تولید ناخالص و هم میزان مصرف مواد غذایی در سبد خانوار رو به کاهش است.

 

 

نشست بیست و ششم با موضوع «جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه با تأکید برگیلان»

دکتررضا معصومی‌راد عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و رییس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور:

 

-برنامه ششم توسعه بر سه محور اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علم و فناوری و تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی تأکید دارد.

-هدف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمد نفت و اتکا به ظرفیت های بومی و داخلی کشور است.

-بند 50 اقتصاد مقاومتی بر توسعه پایدار صنعت ایرانگردی تاکید دارد، به گونه‌ای که ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابند.

-توسعه در تعریف عام مجموعه اقداماتی است که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و فرادولتی انجام دهیم تا شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا کند، اما توسعه در تعریف خاص منابع در اختیار دولت است که آن را طی پنج سال تخصیص می‌دهد.

-سهم گردشگری در توسعه به معنای خاص بسیار کم است، زیرا توسعه به معنای خاص در حوزه گردشگری نه تنها درآمد حاصل نمی کند، بلکه نیازمند یارانه است لذا به توریسم به عنوان یک محور عام توسعه توجه داریم.

-گردشگری در افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمد نفت بسیار مهم است.

-بخش گردشگری کشور با اتکا به ظرفیت میراث فرهنگی و صنایع‌دستی می‌تواند از رونق قابل توجهی در انواع گردشگری فرهنگی(شامل مذهبی، زیارتی، علمی، درمانی و ورزشی) برخوردار شود.

-گردشگری 10 درصد تولید ناخالص داخلی کل جهان، یک یازدهم اشتغال در جهان و 7 درصد ارزش صادرات جهانی را به خودش اختصاص داده است. براساس آخرین آمارها یک میلیارد و 186 میلیون نفر سفر در سال 2015 انجام و یک هزار و 260 میلیارد دلار درآمد حاصل شده است. فرانسه، ایالات متحده، اسپانیا، چین و ایتالیا پنج کشور برتر جهان در گردشگری بین المللی هستند.

-ضرورت افزایش جریانات آمد و شد هوایی برای استان گردشگرپذیری مانند گیلان اجتناب ناپذیر است. همچنین نیازمند محوربندی جاذبه های گردشگری جهت بازتوزیع گردشگران هستیم، زیرا یکی از مشکلات عمده حوزه گردشگری در کشور پراکندگی جاذبه هاست.

-4 میلیون و 911 هزار نفر گردشگر در سال 95 به کشور ما آمدند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چشم انداز 1404، 20 میلیون نفر گردشگر را هدفگذاری کرده است، اما این میزان باید در پایان برنامه ششم محقق شود. در سال 95، یک میلیون و 700 هزار نفر گردشگر از حوزه خاورمیانه وارد ایران شدند. در واقع 78 درصد گردشگران ایران از کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، هند، کویت و چین هستند.

-در استان گیلان جاذبه‌ها عمدتا طبیعی است، اما از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی کهن و غنی مانند تمدن درخشان و باشکوه مارلیک نیز برخورداریم. متاسفانه آثار و ابنیه تاریخی دستخوش فرسایش شده و کمتر باقی مانده اند.

-در گیلان 76 پروژه گردشگری نیمه تمام با اعتباری معادل 39 میلیارد تومان، برآورد اشتغال 5 هزار و 775 نفر و پیشرفت فیزیکی 40 درصد داریم و همچنین 29 پروژه در حوزه تولید صنایع دستی گیلان با اشتغالزایی یک هزار و 990 نفر نیازمند اعتباری معادل 30 میلیارد تومان است.

-عدم شناخت و درک ارزش‌های نهفته در صنعت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی و مداخلات مخرب در این زمینه یکی از مهمترین چالش‌های گردشگری است.

-توسعه پایدار صنعت گردشگری در استان گیلان مبتنی بر ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، معماری، آداب و آیین ها، جشن ها و مراسمات، فعالیت های مردم گیلان در کشاورزی برنج، چای و زیتون، ابریشم، صید، دامداری، زندگی ساحل نشینان، جنگل نشینان و کوه نشینان است.

 

نشست بیست و هفتم با موضوع «راه‌های توسعه گیلان»

دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان:

 

-ابتدا باید بدانیم کجا هستیم و چه وضعیتی داریم، به کجا می خواهیم برویم و چشم انداز ما چیست و نهایتا کجا باید باشیم و چگونه طی مسیر کنیم.

-طی کردن مسیر توسعه محدود به دولت نیست و دستگاه های دولتی بدون پشتوانه مردم نمی توانند این مسیر را طی کنند. در واقع مشارکت آحاد مردم و تشکل های مردمی اعم از سمن ها، اصناف، احزاب و... می تواند در مسیر توسعه راهگشا باشد.

-در کشور همه استان گیلان را می شناسند، اما شناخت چندروزه من از گیلان نشان می دهد که پیری جمعیت یکی از آسیب ها در وضعیت موجود این استان است و دلیل آن مهاجرت جوانان گیلانی به پایتخت یا سایر استان هاست. در این مورد شاید از ظرفیت های استان به میزان کافی استفاده نکرده ایم که جای بحث و بررسی دارد.

-گردشگری در گیلان به دو نوع میهمان داری و صنعت گردشگری تقسیم می شود. صنعت گردشگری یعنی گردشگری درآمدزا و اشتغالزا که منجر به تولید ثروت برای جامعه میزبان می شود.

-باید بررسی کنیم گردشگرانی که وارد گیلان می شوند چقدر برای ما درآمد، شغل و رونق اقتصادی ایجاد می کنند و سپس به دنبال کسب درآمد بیشتر از گردشگری باشیم.

-باید به دنبال افزایش درآمد در واحد سطح باشیم تا کشاورزی رو به زوال نرود.

-درخصوص استفاده از دریا در حوزه گردشگری، آبزی پروری و شیلات کم کاری شده است؛ طوری که اگر دریا را از مردم گیلان بگیریم، تغییر قابل توجهی در معیشت و درآمدزایی اتفاق نمی افتد.

-ارزان ترین و دسترس ترین شیوه حمل و نقل هم برای گیلان و هم استان های همجوار به حوزه سی.آی.اس، راه دریایی است لذا نیازمند هم اندیشی در راستای استفاده بهینه از این موهبت هستیم.

-شهر رشت صاحب برندهای متعدد در حوزه تولید بوده است اما طی دهه های اخیر این برندها یا قوتشان کم شده و یا اصلا وجود ندارند. رشت جزو پنج شهر صنعتی کشور بوده و بدون تعارف امروز نیست. این که رشت زمانی از چنین جایگاه صنعتی برخوردار بوده نشان می دهد ظرفیت و استعداد لازم هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ مواهب طبیعی وجود داشته است و اکنون از آن استفاده نمی کنیم.

-اگر برای حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی نکنیم و استفاده از ظرفیت های طبیعی برای صنعتی شدن و رونق اقتصادی را در تعارض با محیط زیست بدانیم، تهدیدی است که به صورت غیر مستقیم ما را از توسعه محروم می کند.

-بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا در سرسبزی به گیلان شباهت دارند. اما کشورهای صنعتی به خوبی از محیط زیستشان حفاظت می کنند لذا نباید صرفا دید سلبی نسبت به محیط زیست داشته باشیم و ایجاد کارخانه را مشکل زیست محیطی تلقی کنیم.

-دستگاه ها باید کمک کردن به سرمایه گذار را وظیفه خود بدانند، سرمایه گذار به جایی می رود که رفتارهای سلیقه ای و فهم نادرست از سرمایه گذاری و توسعه وجود نداشته باشد لذا «نه گفتن» به سرمایه گذار را از هیچ مسئولی نمی پذیریم و باید راهکار جایگزین به سرمایه گذاران ارایه کنیم.

-در حالی که استان گیلان از حیث سرانه درآمد در کشور متوسط است، اما مردم گیلان به علم و دانش و هزینه کرد برای آموزش فرزندانشان خیلی توجه می کنند و این یکی از ظرفیت های قابل توجه گیلان است.

-کسانی که فکر می کنند طبیعت مانع اجرای پروژه ها و برنامه هاست، به خودشان زحمت تفکر و تعقل نداده اند.

-منطقه آزاد گردشگری و تجاری انزلی یک ظرفیت ملی است، اما هنوز با زندگی مردم استان پیوند نخورده است.

-چرخه کامل سرمایه گذاری از تولید بچه ماهی، خوراک ماهی، پرورش ماهی در قفس های با سیستم مداربسته و آب بندان ها، فرآوری و صادرات باید صورت گیرد. تولید در داخل باعث کاهش هزینه ها و صادرات باعث افزایش فروش می شود. بازرگانی ضعیف تولید را با مشکل مواجه می کند.

 

نشست  بیست و هشتم با موضوع «نقش صندوق ضمانت صادرات در توسعه صادرات کشور و منطقه»

بهمن منتی مدیر خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران:

 

 -همه ما بر نقش صادرات در توسعه تولید، درآمدزایی، کارآفرینی و اشتغالزایی کشور واقف هستیم، اما این کار بدون حمایت دولت از صادرکنندگان امکان پذیر نخواهد بود.

-در سال 2016، شانزده هزار میلیارد دلار صادرات کالا و بالغ بر 4 هزار و 700 میلیارد دلار صادرات خدمات در جهان وجود داشته است. براساس آمار سازمان تجارت جهانی، آمار صادرات غیر نفتی ایران از سال 80 تا 95 حدود 37 میلیارد دلار بوده است.

-استان گیلان طی هفت ماهه نخست امسال 160 میلیون دلار صادرات اعم از محصولات نباتی، معدنی، صنایع غذایی، نساجی و... به کشورهای روسیه، آذربایجان و قزاقستان داشته است.

-در«بیمه اعتبار صادراتی» پوشش خطر عدم پرداخت خریدار در سررسید مقرر می باشد. کشورهای مختلف برای این که نگرانی صادرکنندگانشان را کاهش دهند و آن ها با خیال راحت کالا و خدمات صادر کنند، بیمه اعتبار صادراتی را تعریف کرده اند تا آرامش و اطمینان برای صادرات ایجاد شود، زیرا بازارهای جهانی پر از رقابت هستند.

-بیمه اعتبار صادراتی در ایران در سال 1352 راه اندازی شد، اما پس از غیرفعال شدن در دوران انقلاب و پس از جنگ، اساسنامه صندوق ضمانت صادرات ایران در سال 73 مجدداً تصویب شد.

-بانک ها براساس استراتژی خاص هر موسسه اعتبارسنجی می شوند لذا هرچه رتبه اعتباری ضعیف تر باشد، میزان حق بیمه بالاتر و ریسک بیشتر است.

-خدمات صندوق به چهار گروه پوشش قراردادهای صادراتی، پوشش طرح های سرمایه گذاری، پوشش طرح های تامین مالی قبل و بعد از حمل و ارایه خدمات مشاوره ای تقسیم می شود

 

نشست بیست و نهم با موضوع «تبیین رویکردها و نقش پژوهش و آینده‌نگری در توسعه کشور»

دکتر فرهاد دژپسند رییس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور:

 

-نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت هر جامعه ای است.

-قدرت و استقلال کشورها حتی در زمینه های اقتصادی بر پژوهش و تولید علم و فناوری استوار است.

-دانش بنیانی یکی از رویکردهای پنجگانه سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

-همه فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری باید بر مبنای پژوهش باشد نه این که تعداد طرح های عمرانی ما طی هفت سال 2.5 برابر شود.

-در دنیای پرشتاب کنونی کسب مزیت رقابتی نه با اتکا به مواد اولیه و نیروی کار ارزان بلکه از طریق به روزرسانی فناوری های موجود و خلق فناوری های جدید و پیشرفته امکان پذیر است و این امر صرفا در مسیر توسعه علم، فناوری و پژوهش میسر می شود.

-اگر قرار باشد ایده های خلق الساعه بدون انجام مطالعه و پژوهش به اجرا درآید، بی تردید شکل گیری جامعه دانش بنیان سراب است لذا همه دستگاه های ملّی و محلی باید کارهایشان را منوط به شکل گیری جریان پژوهشی کنند.

-پیشرفت «علم و فناوری» و «اقتصاد» دو انتظار تعیین شده در چشم انداز 1404 است.

-دانشگاه برای این که به راه حل درست همه مسائل برسد، باید فاصله خود را با نظام اجرایی و بنگاه داری اقتصادی کشور بکاهد و این بیگانگی را از بین ببرد.

-گسترش پارک های علم و فناوری یکی از مقولات بسیار مهم است که به دانش بنیان شدن جامعه کمک می کند.

-در راستای اجرای قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مبنی بر حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان و حمایت از نوآوری و پژوهش، 3 هزار و 900 میلیارد تومان در اختیار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور قرار گرفته است.

-در اقتصادهای پیشرفته و کشورهای صادرات محور، بیشترین سهم تامین مالی پژوهش ها مربوط به شرکت ها و بنگاه های صنعتی است و بیشترین سهم پژوهش ها را نیز پژوهش های تجربی و بعد از آن پژوهش های کاربردی تشکیل می دهد، اما در ایران تامین مالی هزینه های پژوهشی، ساختاری کاملا متفاوت دارد لذا باید بدون وقفه به توسعه پژوهش بیاندیشیم و احساس نیاز به پژوهش را بالا ببریم.

 

نشست سی اُم با موضوع «نقش دفاع مقدس در توسعه»

سردار محسن رشید رییس اسبق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ:

 

-اساساً اگر جامعه‌ای می‌خواهد برنامه‌ریزی توسعه‌ای داشته باشد، نیازمند هویت است. اگر جامعه هویت خودش را نشناسد، توسعه هیچ مفهومی نخواهد داشت.

-هویت ما در دوران قبل از پیروزی انقلاب متأثر از تجارب تلخ نسل اول انقلاب از جمله کودتای 28 مرداد و انحراف نهضت مشروطه بود. در واقع نسل دوم انقلاب فرزندان کسانی بودند که هیچ امیدی به پیروزی نداشتند و مانع حرکت رو به جلوی فرزندان خود می‌شدند، زیرا جهت‌گیری و هدف‌گذاری آنان تحت تأثیر آن هویت بود.

-هویت ملّی یکی از پایه های اصلی توسعه است.

-جمع‌آوری اسناد تاریخی در عملیات‌های «طریق القدس»، «فتح المبین» و«والفجر مقدماتی» به صورت شفاهی بود وخیلی از  روش‌های جمع آوری برای ما مشخص نبود و میدان جنگ به ما دیکته می‌کرد لذا در عملیات «والفجر4» اولین جزوه تحقیق میدانی صادر شد که هم آموزش راوی و هم آزمون راوی بود. روش‌های چگونه نوشتن فردی و سپس گزارش دسته جمعی بعد از عملیات «خیبر» رقم خورد و آخرین گام با عملیات «بدر» برداشته شد بود و لذا جریانی تحت عنوان «راوی‌گری» و پژوهش‌های میدانی زیر آتش جنگ بروز کرد.

-دفاع مقدس متاثر از عامل انسانی بود. پس از عملیات «بدر» الزامات ما را مجبور می کرد به فکر خروجی این راوی گری باشیم که به درد جامعه بخورد. لذا طی دو سال آغازین جنگ که فاصله عملیات‌ها کوتاه بود، فرصت نگارش وجود نداشت و یک کتاب ساده منتشر شد. این کتاب‌ها کم‌کم به قدرت سیاسی ما در سطح سازمان‌های بین‌المللی کمک کرد و تدوین کتب موضوعی و اطلسی را شروع کردیم.

-بیش از 30 هزار نوار صوتی و میلیون‌ها برگ سند تاریخی از دوران دفاع مقدس وجود دارد که منبعی منحصر به فرد و بی سابقه در تاریخ ایران و انقلاب است و می‌توان گفت که هیچ کشوری چنین منبعی ندارد.

-راوی در عملیات «کربلای5» از همه یگان‌ها بیشتر بودند و لذا تنها کسانی که این منابع را جمع آوری کردند، ارزش آن را می دانند که چگونه از بحران ها عبور کردیم و امروز نیز می توانیم چنین کاری کنیم.

 

نشست سی و یکم با موضوع «فرصت‌ها و محدویت‌های سرمایه‌گذاری در گیلان»

کیمیا تنهایی مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان:

 

-در تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه کشور و استان برای اولین بار از مشارکت صاحب‌نظران و فعالان بخش خصوصی استفاده شده است.

-در پنج برنامه‌ توسعه قبلی، دولتی‌ها برای بخش خصوصی برنامه‌ریزی می‌کردند ولی در برنامه ششم علاوه بر متخصصان دولتی و دانشگاهیان، صاحبان صنایع مختلف و فعالان بخش‌های صنعت، کشاورزی و بازرگانی نیز نظرات خود را ارایه دادند که این امر موجب شد ابعاد مختلف برنامه بر اساس واقعیات موجود تهیه و راهکارهای اجرایی بر اساس موانع و مشکلات واقعی پیشنهاد شود.

 

دکتر مهدی خیاطی کارشناس گروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان:

-شایسته است همه کسانی که دغدغه توسعه استان را دارند و خود را نسبت به آن متعهد می دانند، پیش از طرح مباحثی مبنی بر عدم وجود برنامه یا مشخص نبودن اولویت‌ها و فرصت‌های توسعه استان، برنامه‌های تدوین شده توسط مراجع قانونی مربوطه را مورد مطالعه قرار دهند.

-شرکت در رقابت کسب و کارها در بازارهای بین المللی و موفقیت در آن، مانند هر مسابقه‌ دیگری، مستلزم آموزش‌ها و فراگیری مهارت‌هایی است.

-در دنیای امروز تولید و صادرات دو تخصص کاملا مجزاست. ولی ما می‌خواهیم تولیدکنندگان، خودشان هم صادرکننده باشند.

 

دکتر یونس رنجکش فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا:

-جذابیت های زیادی برای سرمایه گذاری در این شهرستان ایجاد شده و برنامه برندسازی آستارا را در زمینه های مختلف ادامه می دهیم.

-دولت با سرمایه گذاری و مشارکت جمهوری آذربایجان، خط ریلی آستارا-آستارا را به ثمر نشاند و فرصت های سرمایه گذاری آستارا در اقتصاد کشور تحول ایجاد خواهد کرد.

-خط ریلی آستارا-آستارا نقطه کانونی کریدور شمال-جنوب است و تاثیر آن در حوزه تجارت خارجی غیرقابل انکار خواهد بود.

 

دکتر مجید متقی طلب رییس پارک علم و فناوری استان گیلان:

-بهترین راهکار توسعه، کاربردی کردن ایده‌های علمی در حوزه اقتصاد و تجارت است و باید به نوآوری‌های جوانان خلاق و صاحب فکر استان، بیش از پیش بها داده شود.

-استان گیلان به لحاظ موقعیت مرزی باید در صدور ایده و طرح های فناورانه پیشگام باشد و با مسئولان مرتبط آستراخان روسیه و باکوی جمهوری آذربایجان، قراردادهایی منعقد کرده‌ایم و سال گذشته با ارایه طرح و تولیدات یکی از شرکت های پارک فناوری ایران، ۶۰ هزار یورو ارزآوری شد.

-۹ مرکز رشد، ۴۰ کانون خلاقیت شکوفایی و ۲۹۰ هسته و شرکت فناور مستقل و مستاجر زیر نظر پارک علم فناوری گیلان فعالیت می کنند و ۵۰ هسته دانش بنیان هستند.

 

(گفتنی است نشست سی و یکم توسعه همزمان با همایش ملی «فرصت‌ها و محدویت‌های سرمایه‌گذاری در گیلان» به همت فرمانداری آستارا و پارک علم و فناوری گیلان، شوراهای اسلامی و شهرداری های آستارا و لوندویل و حمایت دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی و با هدف استفاده از ایده های صاحب نظران برای توسعه همه جانبه آن، با حضور بیش از ششصد نفر از اندیشمندان و چهره های علمی و اقتصادی و مدیران از نقاط مختلف کشور در آستارا برگزار شد.)

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code