در نشست تخصصی «توسعه» در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان عنوان شد: چاپ
در استفاده از دریا در حوزه گردشگری، آبزی پروری و شیلات کم کاری شده است
18 فروردین 97 - 00:01  | 1522 بازدید

 

گیلان فردا- در راستای ترویج فرهنگ توسعه و آشنایی هر چه بیشتر مدیران، کارشناسان و همچنین آحاد مردم با مباحث توسعه در حوزه های مختلف، پنج شنبه آخر هر ماه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نشست هایی با حضور صاحبنظران استانی و کشوری برگزار می شود. در شماره های قبل «مجله گیلان فردا» خلاصه ای از مطالب ارایه شده در این نشست ها را انعکاس دادیم. در این شماره نیز به مطالب ارایه شده در ماه های اخیر اشاره می کنیم.

 

دکترکیوان محمّدی، رییس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان:

محمدی پرداختن به مفهوم توسعه و پیگیری آن را یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها دانسته و از "محیط‌زیست" به عنوان اولین مشکل در گیلان نام می برد و می گوید: مابقی مشکلات را می‌توان در دور کوتاه مدت با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی حل کرد ولی اگر محیط‌زیست آسیب ببیند غیرقابل جبران است. چون بدون آب، درخت و خاک نمی‌توان زندگی کرد.

وی می گوید: جلسات توسعه مختص جریان و گروه خاصی نیست بلکه همه کسانی که عشق به گیلان و ایران دارند در این جلسات  گردهم می‌آیند و پیرامون توسعه و راه‌های آن تبادل نظر می‌کنند و تاکنون بیش از یک چهارم نشست‌های تخصصی توسعه در این سازمان به موضوع محیط زیست اختصاص داشته است و جایگاه توسعه در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنعت، شیلات و... باید تبیین شود.

وی همچنین با بیان این که توریست هیچگاه از گیلان حذف نمی‌شود می گوید: خداوند در کوه، دریا، دشت و جلگه هنرنمایی کرده و این زیبایی‌ها همراه با شیوه زندگی مردم گیلان در برنجستان، نارنجستان و باغات زیتون و چای همه را علاقمند به تماشای آن می‌کند

و اما کشاورزی در گیلان به ویژه کشت برنج جزو موضوعات چالش برانگیز است، زیرا تولید این محصول صرفاً به دلیل ملاحظات اقتصادی نیست بلکه ممکن است دلایل دیگری هم داشته و کارکردهای پنهان آن بر کارکردهای آشکار آن غالب باشد. لذا کشت برنج در گیلان فرآیند فرهنگی پیچیده‌ای دارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه در برش استانی با کمک مجموعه‌ای 350 نفره از کارشناسان، دانشگاهیان و بازنشستگان اضافه می کند: برنامه ششم توسعه صرفاً کار کارشناسان این سازمان نبوده است بلکه حاصل همفکری کارشناسان همه دستگاه‌هاست.

وی همچنین تاکید می کند: تولید مبتنی بر درون‌گرایی، تولید مبتنی بر صادرات است و کسانی که به امر صادرات همت می‌گمارند باید با قوانین و بخشنامه‌های آن آشنا و نسبت به ظرفیت‌های کشور اشراف کامل داشته باشند.

وی در بخشی دیگر بر ضرورت تجزیه و تحلیل روشن‌ و شفاف از مسایل جنگ با توجه به مقتضیات زمان می گوید: یکی از مظالمی که در آینده ممکن است نسبت به دفاع مقدس اتفاق بیافتد، قضاوت تاریخ جنگ با معیارها، مقتضیات و ارزش‌های امروز است.

 

دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان:

-ابتدا باید بدانیم کجا هستیم و چه وضعیتی داریم، به کجا می خواهیم برویم و چشم انداز ما چیست و نهایتا کجا باید باشیم و چگونه طی مسیر کنیم.

-طی کردن مسیر توسعه محدود به دولت نیست و دستگاه های دولتی بدون پشتوانه مردم نمی توانند این مسیر را طی کنند. در واقع مشارکت آحاد مردم و تشکل های مردمی اعم از سمن ها، اصناف، احزاب و... می تواند در مسیر توسعه راهگشا باشد.

 -در کشور همه استان گیلان را می شناسند، اما شناخت چندروزه من از گیلان نشان می دهد که پیری جمعیت یکی از آسیب ها در وضعیت موجود این استان است و دلیل آن مهاجرت جوانان گیلانی به پایتخت یا سایر استان هاست. در این مورد شاید از ظرفیت های استان به میزان کافی استفاده نکرده ایم که جای بحث و بررسی دارد.

-گردشگری در گیلان به دو نوع میهمان داری و صنعت گردشگری تقسیم می شود. صنعت گردشگری یعنی گردشگری درآمدزا و اشتغالزا که منجر به تولید ثروت برای جامعه میزبان می شود

-باید بررسی کنیم گردشگرانی که وارد گیلان می شوند چقدر برای ما درآمد، شغل و رونق اقتصادی ایجاد می کنند و سپس به دنبال کسب درآمد بیشتر از گردشگری باشیم.

-باید به دنبال افزایش درآمد در واحد سطح باشیم تا کشاورزی رو به زوال نرود

-درخصوص استفاده از دریا در حوزه گردشگری، آبزی پروری و شیلات کم کاری شده است؛ طوری که اگر دریا را از مردم گیلان بگیریم، تغییر قابل توجهی در معیشت و درآمدزایی اتفاق نمی افتد.

-ارزان ترین و دسترس ترین شیوه حمل و نقل هم برای گیلان و هم استان های همجوار به حوزه سی.آی.اس، راه دریایی است لذا نیازمند هم اندیشی در راستای استفاده بهینه از این موهبت هستیم

-شهر رشت صاحب برندهای متعدد در حوزه تولید بوده است اما طی دهه های اخیر این برندها یا قوتشان کم شده و یا اصلا وجود ندارند. رشت جزو پنج شهر صنعتی کشور بوده و بدون تعارف امروز نیست. این که رشت زمانی از چنین جایگاه صنعتی برخوردار بوده نشان می دهد ظرفیت و استعداد لازم هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ مواهب طبیعی وجود داشته است و اکنون از آن استفاده نمی کنیم

-اگر برای حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی نکنیم و استفاده از ظرفیت های طبیعی برای صنعتی شدن و رونق اقتصادی را در تعارض با محیط زیست بدانیم، تهدیدی است که به صورت غیر مستقیم ما را از توسعه محروم می کند.

-بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا در سرسبزی به گیلان شباهت دارند. اما کشورهای صنعتی به خوبی از محیط زیستشان حفاظت می کنند لذا نباید صرفا دید سلبی نسبت به محیط زیست داشته باشیم و ایجاد کارخانه را مشکل زیست محیطی تلقی کنیم

-دستگاه ها باید کمک کردن به سرمایه گذار را وظیفه خود بدانند، سرمایه گذار به جایی می رود که رفتارهای سلیقه ای و فهم نادرست از سرمایه گذاری و توسعه وجود نداشته باشد لذا «نه گفتن» به سرمایه گذار را از هیچ مسئولی نمی پذیریم و باید راهکار جایگزین به سرمایه گذاران ارایه کنیم.

-در حالی که استان گیلان از حیث سرانه درآمد در کشور متوسط است، اما مردم گیلان به علم و دانش و هزینه کرد برای آموزش فرزندانشان خیلی توجه می کنند و این یکی از ظرفیت های قابل توجه گیلان است

-کسانی که فکر می کنند طبیعت مانع اجرای پروژه ها و برنامه هاست، به خودشان زحمت تفکر و تعقل نداده اند.

-منطقه آزاد گردشگری و تجاری انزلی یک ظرفیت ملی است، اما هنوز با زندگی مردم استان پیوند نخورده است..

-چرخه کامل سرمایه گذاری از تولید بچه ماهی، خوراک ماهی، پرورش ماهی در قفس های با سیستم مداربسته و آب بندان ها، فرآوری و صادرات باید صورت گیرد. تولید در داخل باعث کاهش هزینه ها و صادرات باعث افزایش فروش می شود. بازرگانی ضعیف تولید را با مشکل مواجه می کند

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code