دکترعلی مهرپور دارستانی، مدیرعامل شرکت بالار نصب رشت و رییس هیات مدیره شرکت سیرنگ تجارت ایرانیان: چاپ
باید از تجربیات کشورهای توسعه یافته دنیای پیشرفته استفاده کنیم
18 فروردین 97 - 00:01  | 1823 بازدید

 

گیلان فردا- معمولا بسیار دلسوزانه نسبت به شهر، استان و کشور صحبت می کند. دکترعلی مهرپور دارستانی، موسس و سهامدار و مدیرعامل شرکت بالار نصب رشت از سال 1376 تاکنون و رییس هیات مدیره شرکت سیرنگ تجارت ایرانیان، موسس اولین نمایشگاه دایمی صادرات کشور در منطقه  آزاد انزلی و عضو پارک علم و فناوری استان گیلان از سال 1382 تاکنون و رییس هیات مدیره کنسرسیوم شرکت های دانش بنیان به نام دانش محور کاسپین در منطقه آزاد انزلی و کلون پنجره کادوس، موسس اولین شرکت رادیوگرافی صنعتی به نام گیل پرتو در گیلان و همچنین موسس شرکت های درفک نصب چاوش دارستان و... تاکنون

 بارها در جشنواره های مختلف کارآفرینی، عمرانی و تاسیسات رتبه برتر را کسب کرده  و دفتر کار ایشان پر است از تقدیرنامه ها و تندیس هایی که جایزه گرفته اند. با ایشان در مورد انتقال تجربیاتشان به برنامه ریزان و تصمیم گیران صحبت کردیم. ایشان می گویند:«نظراتم را که برگرفته از تجارب عملیاتی در توسعه کارآفرینی و کسب و کار و همچنین حفاظت از محیط زیست و توسعه گردشگری در شهر رشت و استان گیلان است به جناب استاندار و معاون محترم ایشان و شهرداری رشت و سایر ارگان ها ارایه دادم که امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد.»نظرات و پیشنهادات ایشان را در ادامه می خوانید:

 

آقای مهرپور شما سال ها در زمینه پروژه های عمرانی، تاسیسات و کسب و کار تجربه دارید. به نظرتان برای بهبود شرایط کسب و کار چکار باید کرد؟

به نظرم ابتدا ایجاد اتاق فکر با استفاده از فرهیختگان و نخبگان جامعه و مدیران انجمن ها و شرکت های کارآفرین در هر بخش و شهر و روستا بسیار مهم است جهت استفاده کامل از پتانسیل کارآفرینی با پیشنهادات سازنده، برنامه ریزی و تشویق به سرمایه گذاری آحاد جامعه و سهامداران شرکت های تحت مدیریت انجمن های ساختمانی و تأسیساتی و سایر بنگاه های اقتصادی استان. و ایجاد فضای همدلی و گفتگو و سرمایه گذاری با ایرانیان مقیم خارج از کشور و استفاده از پتانسیل فنی و تجربی آنان در مسیر کارآفرینی کشور موجبات رونق اقتصادی و کارآفرینی می شود.

 

معمولا در حوزه کارآفرینی حرف بیشتر از عمل است.

باید اقدامات اجرایی موثری در مسیر کارآفرینی انجام شود. با رعایت قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی توسط سازمان تأمین اجتماعی و اداره دارایی می توان گام های خوبی برداشت. باید از تجربیات جاهای دیگر هم استفاده کنیم. به عنوان مثال ایجاد ارتباط و استفاده از تجربیات و توانمندی های بنیاد اشتاین بایس آلمان (الگوی امیر کبیر ایران در آلمان) و دعوت از مسئولین اجرایی استان برای بازدید از مراکز علمی آلمان در مسیر توسعه فناوری و کسب تجربیات علمی در جهت رفع مشکلات از جمله زباله شهری، زباله بیمارستانی و تکنولوژی حفاظت از جنگل ها و جلوگیری از آتش سوزی، غنی سازی علمی غلات و همچنین انتخاب درست مسیر مناسب فاضلاب و تصفیه مناسب آن و تاسیسات شهری موثر است، به هرحال کشورهای پیشرفته هم زمانی مشکلاتی مثل ما داشتند ولی با کار اصولی و کارشناسی دقیق مشکلات را حل کردند. می توان از تجارب آن ها استفاده کرد.

 

شما چه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت دارید؟

به نظر می رسد اقدام عملی در جهت حل پیش نیازهای کارآفرینی برای توسعه کشور مهم باشد. برای این کار باید پایه ای به مسایل توجه کرد. تجارب چندین ساله من می گوید قبل از هر چیز حس زیبای وطن پرستی واقع گرایانه و اجتناب جدی از دروغگویی باید از کودکی توسط خانواده و آموزش و پرورش به طور جدی و واقع گرایانه آموزش داده شود. آموزش پندار و گفتار و کردار نیک و مسئولیت پذیری به فرزندان ابتدا باید توسط خانواده ها مورد توجه قرار بگیرد.

نکته دیگر این که آموزش زبان خارجی (الویت زبان انگلیسی) به عنوان اصلی ترین آموزش علمی پیش نیاز، جهت امکان استفاده از دانش پیشرفته کامپیوتر می بایست به صورت قانونمند در خانواده و مدرسه مد نظر قرار گیرد. از سوی دیگر آموزش هفت مهارت آی.سی.دی.ال به عنوان آموزش سیستم عامل لینوکس اصلی ترین واحد درسی از دبستان تا دانشگاه و یکی از موارد موثر اخذ مدرک تحصیلی باشد. توجه به آموزش های فنی و حرفه ای به صورت برنامه ریزی شده، قانونمند و علمی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای کشور است. یعنی این ها پیش نیازهای اولیه و ضروری برای پیشرفت در جامعه امروزی و توسعه کسب و کار است.

 

نظرتان در مورد همکاری های بین بخشی برای تسریع در کار چیست؟

ضرورت دارد به عنوان یک پیش نیاز کارآفرینی وترویج و توسعه علمی جامعه، ارتباط منطقی بین دانشگاه ها با استفاده از الگوی منطقی دانشگاه های علوم پزشکی با علم درگیری دانشجویان با کارهای عملیاتی در کنار آموزش تئوری خصوصا دانشکده های فنی و کشاورزی و بخش خدماتی و صنعتی کشور با بنگاه های اقتصادی تقویت شود، تا با استفاده از دانش نوین دنیای پیشرفته از جمله نمونه سازی سریع و آموزش های پایه ای کامپیوتر و شناخت و استفاده منطقی از ابزار فنی در برنامه دانشگاه های کشور در الویت قرار بگیرد که قطعاً توسعه کسب و کار عملی را موجب خواهد شد.

 

در مصاحبه قبلی، شما به مدیریت یکپارچه شهری تاکید داشتید.

بله، همینطور است. در حوزه شهری اعمال سیستم مدیریت یکپارچه شهری با واگذاری مسئولیت کلیه خدمات شهری به شهرداری ها  از دوباره کاری و موازی کاری غیر اصولی توسط سازمان های آب و گاز و مخابرات و برق و... جلوگیری کرده و باعث کاهش وقت و هزینه ها خواهد شد. این مهم تجربه عملیاتی کشورهای توسعه یافته علمی دنیای امروز است.         

و یا استفاده از سیستم نرم افزار کامپیوتری در تمامی عرصه های فعالیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی کنترل شهرها و راه های کشور و فروش تمامی محصولات و اقلام مورد نیاز در سیستم شفاف نرم افزار کامپیوتری کشورموجب ایجاد تحول نوین در کسب درآمدهای شفاف و کارآمد مالیاتی با سیستم کنترل منطقی می شود و درآمد سالم و بی حاشیه ای را به همراه خواهد داشت. و سلامت و یکرنگی و همدلی و عدم سوء استفاده ها را در جامعه تداوم خواهد بخشید.

همچنین حمایت همه جانبه از توسعه صادرات به عنوان اصلی ترین عامل توسعه کارآفرینی است. تقویت صادرات در کشورهای یگر از جمله الگوی کشورهای ترکیه و چین با استفاده از ابزارهای علمی و شرکت های دانش بنیان نهادینه و موجب  اصلی رونق اقتصادی و توسعه کسب و کار در آن کشورها شد. نمی شود کاری نکنیم و بعد انتظار توسعه کارآفرینی و یا صادرات بیشتر باشیم. البته خوشبختانه در دولت تدبیر و امید در منطقه آزاد انزلی با حمایت مسئولین دولتی و حضور بخش خصوصی اقداماتی عملیاتی استارت خورده که امیدواریم تا حصول نتیجه پیگیری شود و موجبات توسعه کارآفرینی را فراهم کرده و نفع آن به مردم برسد.

 

چقدر امیدوار هستید وضعیت اشتغالزایی در استان بهتر شود؟

 خب همه باید با هم تلاش کنیم. در بخش هایی که من فعالیت دارم به عنوان مثال مدیریت صحیح در استفاده از پیمانکاران بومی در انجام پروژه های عمرانی استان جهت  توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی در استان گیلان خیلی مهم است، چون تعداد زیادی می توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم در این پروژه ها مشغول کار باشند. و یا انعقاد قرارداد دایمی شهرداری ها و راه و شهرسازی با انجمن های پیمانکاری برای انجام اقدامات عملیاتی در زمان ایجاد بحران های تخریبی در استان گیلان از جمله رفع مشکلات برف روبی، زلزله و سیل و سایر موارد از مهمترین تصمیماتی است که در موارد بحران می توانند از بخش خصوصی با قرارداد دایمی به درستی و با هزینه کمتر و اقدام عملیاتی منطقی تر استفاده کرده و مشکل مردم را در کوتاهترین زمان حل کنند.

 

شما به محیط زیست هم علاقمند هستید و در مورد رودخانه های آلوده رشت پیشنهاداتی داشتید.

ساماندهی علمی رودخانه های زرجوب و گوهر رود شهر رشت خیلی مهم است.، آزاد سازی ضربتی حریم رودخانه ها با همکاری و همدلی شهرداری و شهروندان و ایجاد جاده دسترسی در طرفین رودخانه ها و همکاری با آب و فاضلاب گیلان برای لوله گذاری در حاشیه طرفین به جهت جلوگیری از نفوذ فاضلاب به رودخانه ها و هدایت آن به تصفیه خانه فاضلاب در نقطه ای مناسب و یا انتهای شهر و استفاده از روش علمی پیشرفته جهانی در تصفیه فاضلاب از جمله تصفیه بیولوژیک و ایجاد فضای مناسب گردشگری و زندگی در حاشیه رودخانه ها مفید فایده و آرامش بخش خواهد بود.

مثلا در پروژه های ملی و توسعه ای خصوصاً در مسیر ساماندهی رودخانه های گوهر رود و زرجوب رشت، ساماندهی صنوف در حاشیه رودخانه ها بهترین گزینه برای تحول در کسب درآمد و آرامش در خرید و فروش خواهد بود.و ایجاد فضای کسب و کار و گردشگری در گیلان و خصوصاٌ در شهر رشت از ضرورت های اجتناب ناپذیر است. در واقع باید از تمام ظرفیت هایمان استفاده کنیم، مثلا با آزاد سازی حریم رودخانه های گوهر رود و زرجوب رشت و سایر رودخانه های استان گیلان می توان گام های خوبی در حوزه مسایل زیست محیطی، گردشگری و اشتغالزایی انجام داد. البته به شرطی که کار اصولی و مدیریت در واگذاری امور درست انجام شود.

 

چه پیشنهادات دیگری دارید؟

 به نظر می رسد اجرای عاجل کمربندی دوم رشت از میدان گیل تا جاده لاکان، جاده جیرده، جاده فومن و از جاده تهران تا جاده لاهیجان و جاده انزلی و نهایتاً وصل به جاده فومن با مدیریت مناسب از ترافیک سنگین جلوگیری کند. ایجاد دور برگردان های اصولی و مناسب در خیابان های داخلی شهر رشت با امکان برگشت 180 درجه با حفاظت ایمنی باعث جلوگیری از ترافیک غیر منطقی و کاهش خطر تصادف می شود. همچنین .در رشت هم باید فضای های گردشگری مناسب ایجاد شود. البته اخیرا چند پارک به پارک های قبلی رشت اضافه شده ولی رشت به عنوان مرکز استان و یک کلانشهر از نظر مکان های گردشگری داخل شهر به توجه بیشتری نیاز. دارد

همچنین ضرورت دارد شهرداری با نظام مهندسی، انجمن صنوف مختلف و تمامی بنگاه های اقتصادی جلسات مشترک مشورتی داشته باشد تا در جهت مکان یابی و شناسایی و ایجاد شهرک های جدید در حاشیه شهر رشت و مدیریت مناسب، تحولی بزرگ در مبلمان شهری با طراوت و لذت بخش و علمی را ایجاد نمایند.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code