فاطمه قدیمی، مدیر برنامه های یونسکو در رشت در همایش چهره های نامی بانوی ایرانی «خلاقیت و تاثیرات آن در حوزه اش چاپ
به خلاقیت ها و توانمندی های بانوان بیشتر اعتماد کنیم
18 فروردین 97 - 00:01  | 1479 بازدید

 

گیلان فردا- انسان ها خلاق و نوآور همواره راهی جدید و طرحی تازه به ذهنشان می رسد. راه و طرحی نو که برای شکوفا شدن علاوه بر بستر مناسب به اعتماد و پشتیبان هم نیازمند است. هر چند در این مسیر ممکن است شخص مسیر دشواری را پیش رو داشته باشد اما نوآوری و خلاقیت در هر حوزه و در هر جنسیت همیشه با ارزش است. در همین راستا علاوه بر مردان زنان موفقی هم داشته ایم که توانسته اند در حوزه های کاری خود خوش بدرخشند. در همین راستا همایش چهره های نامی بانوی ایرانی «خلاقیت و تاثیرات آن در حوزه اشتغال زنان»اواسط اسفند 96 در تهران برگزار شد که خانم فاطمه قدیمی حرفه رییس روابط عمومی شهرداری و مدیر برنامه های یونسکو در رشت دراین همایش

شرکت داشتند. گزارشی از مطالب ارایه شده توسط ایشان در ادامه به نظرتان می رسد:

 

قدیمی، رییس روابط عمومی شهرداری و مدیر برنامه های یونسکو در رشت دراین همایش ضمن تبریک روز زن اظهار داشت: بانوانی که الگویی همانند حضرت فاطمه زهرا (س) را سرمشق خودشان قرار دادند و ثابت کردند که در هر زمانی و هر مکانی جز عشق به فاطمه و فاطمه بودن مسیر دیگری را نمی شناسند به موفقیت های زیادی رسیده اند.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت در خصوص چیستی و فواید شبکه شهرهای خلاق دنیا گفت: ۷۷ کشور، ۱۸۰ شهر در شبکه‌ای به نام شبکه شهرهای خلاق در هفت محور خلاقیت کنار هم گرد آمده اند.

وی خلاقیت را عنصری تحول آفرین و آرمانگرایانه در راستای پیشرفت جوامع بشری عنوان کرد و گفت: امروزه با توجه به رشد جمعیت، محدودیت منابع و از سوی دیگر رشد و توسعه علم و فناوری، خلاقیت به عنوان عنصری تحول آفرین و آرمانگرایانه در راستای پیشرفت جوامع بشری شناخته می شود و باید از این عنصر به عنوان عامل برتری شهرها و کشورها بر یکدیگر یاد کرد که می تواند زمینه ساز رشد و ظهور ظرفیت های نهفته در پهنه های مختلف جغرافیایی و رشد اقتصادی و فرهنگی باشد.

 

قدیمی با بیان این که خلاقیت امروزه دریچه های جدیدی را به روی انسان باز می کند افزود: این خلاقیت می تواند در سبک زندگی افراد به کار گرفته شود و یا در کسب و کار و آموزش و فرهنگ سازی لحاظ شود. می تواند در سیاست گذاری شهری و یا ملی دیده شود و یا با تعامل و رسیدن به زبان و منافع مشترک میان ملل مختلف به کار گرفته شود. اما در همه حال نمی توان از نقش بانوان در تحقق اهداف دیپلماسی مبتنی بر خلاقیت چشم پوشید. ضمن آن که اقلیم و همینطور سبک زندگی جوامع نیز در نحوه بروز این خلاقیت تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: دیپلماسی مبتنی بر خلاقیت می تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد و پایه گذار بسیاری از سیاست ها و روابط بین کشورها باشد و حتی مانع از بسیاری از جنگ و کشتارها شود.

وی با تاکید بر این که با نگاهی خلاقانه می توان بسیاری از محدودیت ها را تبدیل به فرصت کرد، افزود: تعریف منافع مشترک بر پایه خلاقیت و ایجاد فرصت های مکمل بین جوامع، تبادل تجربیات خلاقانه شهرها و کشورها، تشکیل مجامع جهانی و تعریف ظرفیت های اقتصادی مشترک و نوآورانه و همچنین حفظ و ترویج و صدور فرهنگ های اصیل جوامع مختلف نمونه هایی از مواردی است که جایگاه خلاقیت را در آینده حیات بشر نشان می دهد.

قدیمی ادامه داد: با محدودیت منابع تجدید ناپذیر و منابعی که تجدید آن ها به میلیون ها سال زمان نیاز دارد بشر ناگزیر به سمت تکیه بر درآمدهای حاصل از تولید و یا ارایه خدمات خلاقانه سوق پیدا کرده است. امروزه ابنیه تاریخی با معماری های خلاقانه، صنایع دستی منحصر به فرد هر خطه، خوراک های خلاقانه و نظایر آن، ظرفیت های کم نظیری را برای ایجاد درآمدهای پایدار، کارآفرینی و ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری و به تحرک درآوردن چرخه اقتصادی در سطح محلی، ملی و حتی فرا ملی ایجاد نموده است.

 

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت عنوان کرد: شهر خلاق، متشکل از طبقات و انسان های خلاق است که با ایده های نو و فرصت سازی از ظرفیت های موجود، راهگشای مشکلات امروز جوامع می شوند و در چنین شهرهایی، طبقه خلاق ضمن آن که فرصت تحقق ایده های منطبق با واقعیت خود را به دست می آورد مسئولیتی خطیر را به دوش می کشد.

وی محورهای خلاقیت را خوراک شناسی، رسانه، ادبیات، صنایع دستی، طراحی، هنرهای آئیینی، هنرهای نمایشی و موسیقی برشمرد و گفت: از سال ۲۰۰۹ برای اولین بار تعدادی از شهرها به این شبکه پیوستند.

وی خاطرنشان کرد: ایران دو شهر خلاق ثبت شده در شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو دارد. اصفهان در حوزه صنایع دستی و رشت در حوزه خلاقیت خوراک که در سال ۲۰۱۵ به این شبکه اضافه شده اند.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت ضمن امیدواری برای پیوستن شهرهای بیشتری از ایران به شبکه خلاق دنیا افزود: انتظار می رود در سیاست گذاری های کلان با توجه به جایگاه خلاقیت، برنامه ریزی های ویژه ای با در نظر گرفتن مقام بانوی ایرانی، برای شهرهای خلاق ایران صورت بگیرد چرا که در واقع این دو شهر نماینده ایران در شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو هستند و می توانند در آینده اقتصادی شهرها و روابط بین الملل ایران به خوبی ایفای نقش کنند.

 

قدیمی با تاکید بر این که همه ما مفهوم خلاقیت را می ‌دانیم ادامه داد: رویداد مفیدی که در این زمینه اتفاق می افتد این است که دیدگاه و زمینه‌ای مبتنی بر توسعه اقتصادی ایجاد می‌کنند.

رییس روابط عمومی شهرداری رشت تاکید کرد: امروز زمانی است که تمام دنیا برای ایران به پا می خیزند و این به دلیل رویکردهای جدیدی است که در عرصه دیپلماسی فرهنگی مان به وجود آمده است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با ابراز خرسندی از تداوم توسعه دیپلماسی بر مبنای خلاقیت در خصوص این که "خلاقیت" چگونه می‌تواند ادامه دار باشد تشریح کرد: ما در «دیپلماسی خلاقیت» طبقه‌ای به نام طبقه خلاق داریم. این طبقه خلاق ،همان ایده خلاق است که توسط کارآفرینان ما برای توسعه فرهنگی هنری و اقتصادی با اسم کارآفرین ایرانی به کار برده شده است.

وی عنوان کرد: دیپلماسی مبتنی بر خلاقیت می تواند آینده جوامع را تحت تاثیر قرار دهد و پایه گذار بسیاری از سیاست ها و روابط بین کشورها باشد و حتی مانع از بسیاری از جنگ و کشتارها شود.

وی ادامه داد: طبق آخرین سرشماری، ۷۷ میلیون نفر در ایران زندگی می کنند که تعداد مردان تنها ۵۰۰ هزار نفر بیشتر از تعداد زنان بوده و دارای ۲۴ میلیون خانوار می باشد که این نشانگر نقش مستقیم زنان در خلاقیت در حوزه خانواده است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که بانوان ایرانی از دیرباز دوشادوش مردان گام برداشته اند و در اقتصاد خانواده به طور مستقیم نقش آفرینی کرده اند تشریح کرد: در موارد پرشماری این نقش آفرینی توام با خلاقیت بوده و تعداد صنایع و هنرهای دستی ایران گواهی بر این مدعاست.

 

قدیمی با بیان این که نقش بانوان در انتقال میراث های ارزشمند اجتماعی به ارث رسیده از گذشتگان به نسل آتی، کتمان ناپذیر است، افزود: خلاقیت بانوی ایران در کنار پاکدستی موید این موضوع است که باید از ظرفیت های بانوان در سطوح مدیریتی بیش از پیش استفاده شود.

وی وصل کردن بانک ایده توسط مهمانان حاضر را از مهمترین اهداف این شبکه دانست و گفت شبکه شهر خلاق و همچنین شهرداری رشت این آمادگی را دارد که به سه ایده برتر در مسابقه طرح "حامی بانو" جوایز نفیس اهدا کنند.

قدیمی تصریح کرد: علیرغم تبلیغات منفی علیه جنسیت زن که برای کشورعزیزمان، توسط بیگانگان طراحی شده با تلاش مان ثابت کنیم که مواضع جنسیتی در ایران حکمفرما نیست و در برخی موارد محدودیت ها را نیز کمرنگ شده است.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت گفت: افتخار می کنم در حضور جمعی هستم که می توانند رتبه ایران در شاخص های توسعه زنان با محوریت کارآفرینی بر اساس توسعه فرهنگی اجتماعی اقتصادی در جهان را افزایش دهند.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت با بیان این که بانوان در بحث آموزش و فرهنگ سازی می توانند از محیط خانواده ایفای نقش خود را آغاز کنند، گفت: توان افزایی زنان، از طریق انتصاب در سمت های مدیریتی، حمایت از مشاغل خانگی، ایجاد فرصت های راه اندازی کسب و کارهای کوچک و توجه به صنایع دستی و فعالیت های خلاقانه زنان می تواند ضمن کمک به اقتصاد خانوارها، منجر به تحقق اهداف دیپلماسی خلاقانه شود.

 

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش که تحت عنوان خلاقیت و تاثیرات آن در حوزه اشتغال زنان بوده است  گفت: امید آن است با برنامه ریزی و پیگیری مسئولین مربوطه از نهادهای ذی ربط شاهد رشد و بالندگی بیش از پیش ایران اسلامی باشیم و با تکیه بر ظرفیت های خلاقانه بومی و با اعتماد بیشتر به توانمندی های بانوان، در راستای رونق صنعت گردشگری و عرضه و صدور فرهنگ، گذشته و امروز درخشان مردمان این دیار، در راستای آینده بهتر جوامع تحت تاثیر زنان و دیپلماسی خلاقیت گام برداریم.

 

(گفتنی است در این مراسم که هفدهم اسفند 96 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار گردید «ثریا شارقی» معاون امور بانوان و خانواده استانداری تهران، هاجر چنارانی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی، دبیر کمیسیون فرهنگی و نایب رییس فراکسیون زنان مجلس و هنرمند جوان کشورمان «شبنم قلی خانی» حضور داشتند)

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code