سالن تئاتر و سالن موسیقی با بالاترین استانداردهای روز دنیا در رشت ساخته شد چاپ
تالار مرکزی رشت اوایل سال ۹۷ افتتاح می‌شود
18 فروردین 97 - 00:01  | 1971 بازدید

 

گیلان فردا، ساناز فرزانه- بالاخره به زودی شاهد افتتاح تالار مرکزی شهر رشت خواهیم بود. این تالار که یکی از پروژه های ملی استان است در سال 1386 کلنگ احداث آن به زمین زده شد.

بی شک طراحی و ساخت تالارهای مرکزی در هر کشوری از شاخص‌های بالای فرهنگی در آن دیار حکایت می‌کند. در همین رابطه کشور ما ایران که به گذشته غنی خود می‌بالد باید در دنیای امروز تلاش کند خود را در کلیه زمینه‌ها با استانداردهای رایج در جهان معاصر نیز هماهنگ نماید. طرح و ساخت تالار مرکزی در مراکز استان‌ها در همین راستا بوده است. انجام مطالعات و خدمات مشاوره‌ای و تهیه طرح تالار مرکزی شهر رشت به خواست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مهندسین مشاور آباد صورت گرفت. مهندسین مشاور هدف خاص خود را پاسخ گویی به نیازهای منطقه و استان طبق برنامه توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارایه بستر مناسب جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و موسیقی قرار دادند. خوشبختانه اکنون این پروژه تکمیل شده و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در سفر به رشت و بازدید از پروژه نوید داد که تالار مرکزی رشت در فروردین 97 افتتاح و آماده بهره برداری شود.در همین راستا و با این توضیح که شرکت فراز ساز شمال پیمانکار کل، شرکت مهندسین مشاور آباد، مشاور و شرکت پارسه هنر، پیمانکار دکوراتیو پروژه بوده اند، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی ساخت و فضای فیزیکی تالار با مهندس فرشید فیروزی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مهندسین مشاور آباد و مهندس میرباذل طراح پروژه تالار مرکزی رشت صحبت کردیم. مهندس فیروزی با تاکید بر این که این سالن تئاتر اولین سالن در ایران است که با استاندارهای روز دنیا ساخته شده گفت: همچنین سالن موسیقی نیز در این تالار با بالاترین استانداردهای روز سالن های موسیقی دنیا ساخته شده و قابلیت اجرای موسیقی به صورت زنده را دارد.

توضیحاتی که این عزیزان به گیلان فردا ارایه دادند به اختصار در ادامه به نظرتان می رسد:

 

مشخصات کلی پروژه:

محدوده‌ ی درنظر گرفته شده جهت احداث پروژه تالار مرکزی شهر رشت در محله امین الضرب جنب بوستان ملت و در فاصله 1.5 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. مساحت این محدوده در حدود 14000 مترمربع است. مجموعه تالار مرکزی شهر رشت با توجه به نیازهای فرهنگی استان در سه حوزه: 1)فرهنگی–جمعی 2) فرهنگی–آموزشی 3) خدماتی–رفاهی طراحی و زیربنای کلی 13000مترمربع ساخته شده است.

 

1) فرهنگی – جمعی: این حوزه شامل فضاهایی است که از طریق برنامه‌های کوتاه مدت برای عده زیادی از مردم قابل استفاده است. تالارهای درنظر گرفته شده برای این حوزه شامل تالار تخصصی موسیقی (کنسرت) به ظرفیت 920 نفر، تالار تخصصی تئاتر و نمایش به ظرفیت 480 نفر، تالار موسیقی سنتی به ظرفیت 90 نفر و تالارهای تمرین تئاتر به ظرفیت 70 و 30 نفر جهت آموزش و تمرین تئاتر است.

2) فرهنگی – آموزشی: این حوزه شامل فضاهایی است که از طریق برنامه‌های بلندمدت به هنرجویان خدمات فرهنگی – هنری ارایه می‌کند و شامل فضاهایی مانند کتابخانه، مرکز اسناد موسیقی، مرکز کامپیوتر، کافی‌نت، کلاس‌های آموزشی نقاشی،‌ خطاطی طراحی، بازیگری، موسیقی و ... است.

3) فرهنگی – رفاهی: این حوزه شامل سرسرای اصلی مجموعه، نمایشگاه‌های هنری، فضای نشیمن و گردهمایی، بوفه، نمایشگاه کتاب و آثار هنری، نمازخانه و وضوخانه است.

 

ویژگی‌های معماری:

باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه همه فعالیت‌های تالار در یک مجموعه به‌هم پیوسته و در زیر یک پوشش دیده شده است. شامل بلوک یک، سالن تاتر و بلوک دو، سرسرا و بلوک سه، سالن موسیقی، به‌طوری که یک سرسرای اصلی به‌صورت مرکز ثقل، فعالیت‌های جمعی از قبیل برگزاری نمایشگاه‌های کوتاه‌مدت، کلاس‌های آموزشی، بوفه، سالن‌های کنسرت، سالن‌های تئاتر، کتابخانه و دیگر فعالیت‌های جنبی را به هم پیوند می‌دهد. تالار اصلی مجموعه (موسیقی) نیز جهت برگزاری موسیقی سنتی، پاپ و ارکستر سمفونی به عنوان اولین تالار با سن مرکزی و رعایت تمامی ضوابط فنی و اکوستیکی به‌صورت یک مخروط ناقص ساخته شده است.

 

انتخاب سازه پروژه:

باتوجه به معماری پروژه و پیچیدگی فرم‌ها چه از لحاظ تغییرات سختی در طبقات و چه از لحاظ پلان، سیستم سازه پروژه متناسب با معماری هر بلوک انتخاب شده است: بلوک 1 (سالن تئاتر) در طبقه همکف ستون‌گذاری معمول دارد و در طبقه فوقانی سالن با دهانه 30 متر به‌صورت خرپای سه بعدی اجرا شده است. ضمن این که فرم معماری سقف نهایی در طراحی خرپا لحاظ شده و از اتلاف فضا جلوگیری شده است. بلوک 2 (سرسرا) نسبتا منظم بوده و دهانه‌های بزرگ و غیرمعمول ندارد. لذا قاب خمشی با سقف‌های دال و تیر برای آن انتخاب شده است. بلوک 3 (سالن موسیقی) سازه‌ای فوق‌العاده پیچیده است که شامل سه تراز شیبدار (جایگاه تماشاچیان – بالکن و سقف نهایی) است. علاوه بر پیچیدگی در پلان، در ارتفاع نیز به‌علت جایگاه شیبدار تماشاچیان از تحلیل و طراحی سازه‌ی خاص استفاده شده است. فرم سازه نهایی توسط طرح معمار پروژه مشخص شده که به‌صورت هرم ناقص است و با توجه به دهانه بزرگ این سقف، سازه تیر ورق و تیر مشبک که روی ستون‌های گرد بتونی مستقر شده‌اند طراحی شده است.

 

تاسیسات مکانیکی:

جهت استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف سوخت مجموعه با تفکیک زون‌ها و موتورخانه مرکزی به متراژ 350 مترمربع شامل بروزترین تجهیزات حرارتی و بروردتی طراحی و اجرا شده است. لوله‌کشی ساختمان شامل لوله‌های پوش فیت در بخش فاضلاب و لوله‌های پلی‌اتیلن در بخش آب باران و لوله‌های فولادی در بخش گرمایش و سرمایش و لوله‌های فولادی با وزن متوسط در بخش فن‌کوئل و لوله‌های پنج لایه سوپرپایپ در لوله‌کشی سرویس‌های بهداشتی است. و همچنین کانال‌های پلی یورتان وظیفه انتقال هوای گرم و سرد از طریق هوا سازها که خود فضای جداگانه در هر بلوک را دارا می‌باشد، به فضاهای مختلف ساختمان را به عهده دارند. علاوه بر آن سیستم لوله‌کشی آتش‌نشانی تر و خشک با استفاده از جعبه‌های استاندارد و منبع ذخیره 000/30 لیتری و سامانه اطفاء حریق در مکان‌های مورد نیاز استفاده شده است. در ضمن پروژه دارای لوله‌کشی مستقل جهت آبیاری فضای سبز هم هست.

 

تاسیسات الکتریکی:

 باتوجه به ماهیت و کاربری فضاهای اصلی سالن‌ها و نیز جهت تامین مصارف عمومی ساختمان میزان دیماند کل kw1800 است که به‌طور کامل توسط دو عدد مولد برق دیزلی به ظرفیت KVA1250 و KVA800 پشتیبانی می‌شود. سامانه‌های الکتریکی پروژه شامل نور و صوت حرفه‌ای سالن های تخصصی، برق‌رسانی و تلفن، سامانه اعلام حریق، شبکه اطلاع‌رسانی، دوربین مداربسته، سامانه صاعقه‌گیر و اتصال زمین مجهز می‌باشد. علاوه بر روشنایی ساختمان، روشنایی محوطه و نورپردازی ساختمان ها نیز پیش‌بینی شده است.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشت:

اولویت دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است

 

گیلان فردا- معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشت با بیان این که اولویت دولت در اتمام پروژه‌های نیمه تمام است گفت: ۷۰ هزار پروژه نیمه تمام دولت دارد (مربوط به دولت های مختلف) که ۳۰۰ پروژه آن، مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

علی اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سکه در 25 بهمن ماه از پروژه تالار مرکزی رشت بازدید کرد گفت: مشارکت بخش خصوصی و بانک‌ها برای تسریع در کار بسیار مهم است.

وی افزود: ساخت تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از زیر ساخت‌های فرهنگی و با هدف ارایه بستر مناسب برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و موسیقی در سال ۱۳۸۶ آغاز شد. عواملی مانند فقدان تأمین اعتبار پروژه، پیچیدگی‌های فنی و رعایت موارد خاص آگوستیکی سالن کنسرت هال در طولانی شدن پروژه نقش بسزایی داشته است.و حالیه این پروژه تقریبا به اتمام رسیده. همچنین تا حدی مشکل برگشت صدا در سالن کنسرت وجود داشت که با حضور شرکت‌های خارجی مرتفع نشد و در ‌‌‌نهایت، با طراحی استادان داخلی این مشکل رفع شده است. و حالیه این پروژه تقریبا به اتمام رسیده و انشالله بزودی افتتاح می شود.

کاراندیش اظهار کرد: تالار مرکزی رشت یکی از هشت تالار زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و تا کنون ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه و اعتبار اتمام آن نیز تا پایان سال تامین شده و تالار مرکزی رشت اوایل سال ۹۷ طی مراسم رسمی افتتاح می‌شود.

«گفتنی است پروژه تالار مرکزی رشت هم اکنون  در مرحله اتمام محوطه سازی و عملیات دکوراتیو (آکوستیک سالن ها) است و مسئولان نوید داده اند که در فروردین 97 این پروژه افتتاح و به بهره برداری برسد.انشاالله»

 

 

شرکت مهندسین مشاور آباد

گیلان فردا- شرکت مهندسین مشاور آباد ( سهامی خاص ) طی شماره ۸۷۴۸۶ در سال ۱۳۷۰ در اداره کل ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است و عضو جامعه مهندسان مشاور ایران بوده و دارای پروانه اشتغال به کار شخص حقوقی از وزارت راه و شهرسازی است و دفاتر شرکت علاوه بر تهران در شهرستان های رشت و آستارا  مستقر هستند. شرکت علاوه بر خدمات مشاوره در مجموعه خدمات مشاوره و ساخت توإم نیز ثبت صلاحیت شده است.

رتبه بندی:

مهندسین مشاور آبـاد در رشته‌های “ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و خدمات شهری، آب و فاضلاب” و همچنین رشته‌های “ساختمان های آموزشی، بهداشتی درمانی، ورزشی، فرهنگی” و نیز تخصص های طراحی شهری و تاسیسات “رسته سا زه” از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور احراز صلاحیت  و در آخرین فهرست سراسری منتشره سازمان برنامه و بودجه به کلیه وزارتخانه ها ودستگاه ها ی اجرایی معرفی شده است. همچنین این شرکت گواهینامه استاندارد خدمات مدیریت از شرکت دی کیو اس را دارا می باشد.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code