دکتر اسماعیل ربیعی، معاون توسعه پژوهش،برنامه ریزی و موزش نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت: چاپ
توسعه اجتماعی و سیاسی مهمترین کارکردهای آموزش و پرورش
20 مهر 94 - 00:07  | 2384 بازدید

 

گیلان فردا- با شروع سال تحصیلی جدید در مهر ماه هر سال شور و شادمانی در بین دانش آموزان در تمام مقاطع موج می زند، این ایام یادآور خاطرات خوش مدرسه برای اولیاء هم هست. ولی آیا بازگشایی مدرسه فقط به این معنا است که دانش آموزان باسواد شوند و بیشتر یاد بگیرند یا اینکه  آموزش و پرورش کارکردهای ویژه ای هم دارد که از طریق تعلیم و تربیت به انجام رسالت خود می پردازد. در همین خصوص نظر دکتر اسماعیل ربیعی، معاون توسعه پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت را جویا شدیم.

دکتر ربیعی  با بیان اینکه مدرسه جایگاهی است که پرورش و آموزش در آن شکل می گیرد گفت: مشارکت طلبی و مشارکت جویی با اعمال اخلاق و روابط انسانی بسیار حائزاهمیت است. برای انجام مسئولیت های خطیر، مدارس باید پژوهش محور باشند و پژوهش هم لازم است از دوران ابتدایی شروع شود. آموزش و پرورش باید دانش آموزان را مسئولیت پذیر بار آورد تا آنان در دوران زندگی شان مسئولیت هایی را که به آن ها محول می شود به نحو احسن انجام دهند.

وی اضافه کرد: یکی از کارکردهای آموزش و پرورش ایجاد الگوی مصرف صحیح است و مدارس برای انجام این کار از طریق تعلیم و تربیت و رفتار مدیران و معلمان با اجرای اصول مصرف بهینه به تشویق دانش آموزان می پردازند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظرتان مهمترین کارکردهای آموزش و پرورش چیست؟ گفت: رشد و توسعه ی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی از همه مهمتر جامعه پذیری و... از مهمترین کارکردهای آموزش و پرورش همه کشورها است. فرهنگ، روش زندگی مردمان هر جامعه ای است و جامعه برای بقاء و دوام خود نیاز اساسی به آن دارد. وهر جامعه برای تولید دوباره فرهنگ یا باز آفرینی فرهنگی به آموزش و پرورش رسمی نیاز مبرم دارد.

وی یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش را تربیت نیروهای ماهر و متخصص و آماده کردن آنان برای جذب در بازار کار دانست و اضافه کرد: کیفیت آموزش و رشته تحصیلی در تعیین شغل و درآمد و منزلت اجتماعی آینده افراد تاثیر بسزایی دارد ،از این رو آموزش و پرورش می تواند منشاء تغییرات اجتماعی نیز باشد، چون تمام جوامع دستخوش تغییر و دگرگونی می شوند. بنابراین از دستگاه تعلیم و تربیت انتظار می رود که جامعه را برای رسیدن به پیشرفت یاری کند.

دکترربیعی در پاسخ به اینکه دانش آموزان در زمان کنونی با چه مسایلی روبه رو هستند گفت: یکی از موضوعات فعلی این است که این روزها فضای مجازی وقت زیادی از اوقات مردم به ویژه جوانان مشغول به تحصیل را به خود اختصاص داده است، تا جایی که بسیاری از جوانان ما نسبت به آن اعتیاد پیدا کرده اند. اگر مدیریت صحیح اعمال نشود می تواند به عنوان یک عامل مخل فرهنگ و رفتار اجتماعی محسوب شود. البته  فضای مجازی ذاتا" بد نیست، هم می تواند به عنوان یک تهدید و هم فرصت به حساب آید، ولی آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش دانش آموزان باید نقش محوری در این موضوع داشته باشد.

وی با نظر به اینکه آموزش و پرورش، کلیدی است که راه را به سوی پیشرفت جامعه  باز می کند، افزود: آموزش و پرورش در مدارس (و آموزش عالی در دانشگاه ها) با توجه به دیدگاه های علمی و تخصصی می توانند تحول مهمی در حوزه اقتصاد و توسعه پایدار بوجود آورند چون آموزش و پرورش با داشتن سرمایه انسانی عظیم یک سرمایه گذارانسانی بی همتا محسوب می شود که می تواند باعث تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه شود. از طرف دیگر دستگاه  تعلیم و تربیت در هر جامعه ای نقش محوری در پرورش دیدگاه سیاسی هم دارد. پرورش سیاسی در علوم سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به این اشاره دارد که افراد در جامعه ، احساسات و نگرش های مربوط به نظام سیاسی و نقش خود را در آن راه کسب می کنند، اگر چه تربیت سیاسی از سنین پایین ترآغاز می شود و در آن دوران تاثیرپذیری بیشتری دارد ولی این نوع تربیت تا بزرگ سالی ادامه دارد و آموزش و پرورش یکی از کارگزاران مسئول و فراگرد پرورش سیاسی هم به حساب می آید.

 

سارا فرزانه

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code