فرهنگی که فضای مجازی گسترش می دهد...! چاپ
ز بزن ج می دم
20 مهر 94 - 00:07  | 1629 بازدید

مرسده دیلمی

متولد کدام دهه هستید؟ بیست، سی، چهل، پنجاه،شصت، هفتاد، هشتاد یا دهه نود؟ یادتان هست تا همین چند دهه پیش حتی تلفن ثابت هم در اختیار همه ی شهروندان نبود؟ از باجه های تلفن سکه ای راه دور و یا از باجه های تلفن سکه ای شهری خاطره ای دارید؟ اما از آن روزها تاکنون تغییرات زیادی در تکنولوژی و بخش ارتباطات جمعی رخ داده است.وهم اکنون  میلیون ها ایرانی عضو شبکه مجازی تلگرام هستند.بنابراین استفاده از شبکه های مجازی یکی از ضروریات زندگی امروزی به نظر می رسد. اما این ضرورت ظاهرا" اجتناب ناپذیر پاسخگوی چه نیازهایی است؟!

 

ز بزن ج میدم!

1-یکی دو سال قبل که هنوز گوشی های هوشمند فراگیر نشده بودند و دادن پیامک رایج تر بود افراد سعی می کردند خیلی از خبرها و مطالب را در جملاتی کوتاه به طرف مقابل خود انتقال دهند.حتما شما هم تجربه کرده اید که متنی را بنویسید و بعد برای کوتاه تر شدن فاصله ها را بگیرید و کلمات اضافی را حذف کنید و خلاصه اینکه برای صرفه اقتصادی به یک یا دو پیام بسنده کنید.البته اینکه در این پیامک ها چه بر سر املا و انشای فارسی آمد بماند، چون افراد به دور از دستورالعمل زبان فارسی به هر شکلی کلمات را می نویسند.اما اینکه افراد تحصیل کرده هم به این نکات توجه نداشته باشند کمی جای تامل و تعمقق دارد.به عنوان مثال تصور کنید خانمی که دانشجوی دکتری است در پاسخ به دانشجوی ارشد پیام بدهد: "ز" بزن "ج" می دم!نمی دانم این نحوه پیامک دادن نشان از تنبلی است یا بی حوصلگی؛ولی بی شک زیبا و پسندیده نیست.

امروز خانواده ام را دیدم

2-تقریبا" این روزها درد مشترکی بین اکثریت مردم شیوع پیدا کرده است و آن هم اعتیاد شدید به گوشی است در نتیجه افراد دور نزدیک و افراد نزدیک، دور و مغفول مانده اند!

این روزها بیشتر وقت افراد مصروف کار کردن با گوشی های هوشمند می شود.به قول بازیگر برنامه کودک " شاید باورش سخت باشه اما واقعیت داره».جالب اینکه همه از این وضع، منتقدانه صحبت می کنند ولی در عمل به کار افراط گونه ای خود ادامه می دهند! و تنها اگر دقایق یا ساعاتی اینترنت قطع شود افراد به دور و بر خود توجه کرده و یادشان می آید که خانواده ای هم دارند!

فضای حافظه اندک است

3-خواسته یا ناخواسته شما را عضو گروههای مختلف می کنند.شبکه های مجازی را می گویم. وایبر، واتس اپ، تلگرام. این روزها بازار گروه های تلگرامی حسابی داغ است. از صبح خروس خوان تا شب دیر هنگام انواع و اقسام پیام ها برایتان ارسال می شود، آنقدر که فرصت نمی کنید همه ی آن ها را بخوانید و تصاویر را ببینید. در مقابل مدام گوشیتان پیغام می دهد "فضای حافظه اندک است." و شما مجبور می شوید خوانده یا نخوانده مدام پیام ها را پاک کنید و یا از گروه خارج شوید.

پیام های خبری

4-بخش اصلی پیام ها را می توان به پیام های خبری اختصاص داد.در این شبکه های مجازی بسیار زودتر و سریعتر از وسایل ارتباط جمعی اخبار منتشر می شود، آنقدر سریع که گاه ممکن است هنوز واقعه و سوژه خبر کاملا اتفاق نیفتاده باشد! در این شبکه ها شهروندان و کاربران خود خبرنگارانی هستند که  اخبار را بصورت لحظه ای مخابره می کنند و گاه حتی بدون هیچ دقت و تاملی مطالب دریافتی دوباره به اشتراک گذاشته می شود!

پیام های عشق و دوستی

5-خب به نظرتان چه نوع پیام هایی در گوشی های هوشمند رد و بدل می شوند؟ البته گوشی همراه یک وسیله شخصی و خصوصی است و هدف از این سوال چیز دیگری است. به عنوان مثال در پنجاه درصد پیام ها به خوش خلق بودن، انسانیت، عشق، مرام، وفاداریی، دوستی، دوستی با محیط زیست، دوستی با حیوانات و... توصیه می شود ولی به نظرتان افرادی که این پیام ها را رد و بدل می کنند تا چه حد در مراودات روزمره به توصیه ها عمل کنند؟

پیام های خانه برانداز

6-پیام های زیادی هم هستند که بدون هیچ منبع موثقی مدام توسط کاربران به اشتراک گذاشته می شوند.پیام هایی که در آنها با فرهنگ و رفتار و کردار و زبان و عادات ما منتقدانه برخورد می شود، بدون اینکه پالایشی صورت بگیرد و سره از ناسره تمیز داده شود. اما پیام هایی هم هستند که تنها حرمت ها را لگدمال می کنند و حریم ها را می شکنند! پیام هایی که نه برای شخصیت فردی، احترام قائل می شوند و نه حریم خانوادگی! و گاه همین پیام ها موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شوند! البته چرایی دست به دست شدن این سری از پیام ها نیز آسیب شناسی خاص خود را می طلبد و لازم است کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسان با بررسی پاره ای از علل و معلول ها به تحلیل و تفسیر این فضا بپردازند.

پیام های سیاسی

7-در این فضای مجازی با پیام های دیگری هم برخورد می کنیم که با اهداف سیاسی رد و بدل می شوند و هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم این نوع پیام ها که بعضا" ترور شخصیت و یا بزرگ نمایی و کوچک نمایی عمدی نیز در آنها مستتر است بیشتر به چشم می خورند.

پیام های اطلاعات عمومی

8-با این همه نمی توان محاسن بی شمار این ارتباطات لحظه ای را نادیده گرفت و اینجاست که دهکده جهانی به معنای واقعی لمس و درک می شود و می توان هر لحظه از وقایع دورترین مکان نیز با خبر بود.به مدد همین شبکه های مجازی می توان با بسیاری از نقاط دنیا آشنا شد . فرهنگ ها،آیین ها،آثار باستانی، جاذبه های دیدنی و گردشگری و ...دیگر ملل را دید و فرهنگ و آیین و جاذبه های دیدنی و گردشگری کشور خود را هم شناساند.

پیام های تبلیغاتی و کسب و کار

9-و باز به مدد همین شبکه های اجتماعی افراد می توانند کارهایشان را معرفی کنند، با ایده ها و خلاقیت های دیگران آشنا شده و به راحتی اطلاعات لازم در زمینه علاقمندی خود را کسب کنند.خرید، فروش و گرفتن سفارش کار بخشی از کارکرد شبکه های اجتماعی مجازی است.

عناوین گروه های تلگرامی

10-و اما با همه محاسنی که گروه های شبکه مجازی دارند گاه در جهت عنوان و محتوای گروه زیاد دقت نمیشود و بسیاری ازپیام های به اشتراک گذاشته شده به دور از عنوان و هدف اصلی گروه و تکراری و غیر مرتبط بنظرمی رسد که خود باعث خستگی مضاعف کاربران می شود.

و در یک کلام خود ما کاربران هستیم که نحوه استفاده از این امکانات با ارزش را مشخص می سازیم، افراط، تفریط یا استفاده صحیح...

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code