نقش سرمایه‌های اجتماعی در بهبود کارآفرینی
25 آذر 94 - 00:09  | 1674 بازدید
  • دکتر مسعود اصفهانی

 

 نقش سرمایه های اجتماعی در بهبود کارآفرینی

هزاره سوم میلادی عصر دانایی و خلاقیت است. در این عصر اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانش بنیان تبدیل شده و یا می‌شود. کشور ما نیز همسو با تحولات جهانی، چشم اندازی را در افق بیست ساله کشور برگزیده است تا بتواند در بیست سال آینده به کشوری توسعه یافته و براساس رویکرد توسعه دانایی محور، به جامعه‌ای دانش بنیان تبدیل شود. تردیدی نیست که وجود جمعیت تحصیل کرده و ماهری که به خوبی بتواند دانش را خلق و آن را به کار گیرد و ارزش افزوده تولید کند از الزامات اقتصاد دانش بنیان است و سرمایه‌ای است که بدون آن اقتصاد دانش بنیان ناموفق و ناپایدار خواهد بود. بنابراین در برهه کنونی نیاز به تربیت "کارآفرینان دانش بنیان" ضرورت دارد.

  • توجه به مفهوم کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است. بعد از انقلاب صنعتی، جهان وارد عصر اطلاعات شده است و این مهم‌ترین تحول اقتصادی اخیر محسوب می‌شود. با آغاز دهه 1990 میلادی، جهان به روشنی دریافت که نوع جدیدی از اقتصاد در حال ظهور است که مبنای متفاوتی برای توسعه اقتصادی کشورها ارائه می‌کند. این اقتصاد جدید که در واقع اقتصاد دانش بنیان است، نتیجه تعامل جهانی شدن توسعه و تحول دانش است. در این اقتصاد، کلید ایجاد ثروت، انباشت و به کارگیری دانش در فعالیت‌ها و جهانی شدن اقتصاد است. در گذشته مهم‌ترین عامل توسعه سرمایه بود و این اعتقاد وجود داشت که متفاوت بودن توسعه یافتگی کشورها ناشی از تفاوت منابع سرمایه‌ای آنهاست و انتظار می‌رفت که کشورهای فقیرتر با تقویت این منابع به توسعه دست یابند .طی دهه‌های 1950 و 1960، اهمیت سرمایه‌های فیزیکی و زیرساخت‌های فناورانه مانند مخابرات و نیروگاه‌ها مورد تأکید قرار گرفت. پس از دهه‌های 1970 و 1980 سرمایه انسانی در اولویت قرار گرفت و «انقلاب اقتصاد دانش بنیان» بر اهمیت نقش محوری نیروی متخصص، خلاق، مولد و کارآفرین افزود. با این تغییرات، تنها راه توسعه، دیگر گذار از دوره کشاورزی به صنعتی نیست و این امکان وجود دارد که کشورهای در حال توسعه با درک مبانی و ساز و کارهای اقتصاد دانش بنیان بدون نیاز به پشت سر گذاشتن مراحل سنتی، توسعه و الزام به پیمودن فرایند زمان بَر و پرهزینه تغییرات از اقتصاد کشاورزی به صنعتی و سرانجام به اقتصاد دانش بنیان، به یک راه میانبر برای پیشرفت و استقلال دست یابند. در برنامه چهارم توسعه کشور و سند چشم انداز 1404، دوره اقتصادی جدید یعنی اقتصاد دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته است. تاکیدات مکرّر مقام معظم رهبری بر «اقتصاد مقاومتی» و تاکید بی سابقه ایشان به ویژه به نخبگان، با رویکرد توجه به تولید دانش بنیان و فاصله گرفتن از خام فروشی و تکمیل حلقه‌های ایجاد ارزش افزوده بیشتر از منابع اولیه در کشور، گواه مهمی بر درک این موقعیت ویژه برای توسعه کشور و نقش ویژه نخبگان در مدیریت این تحول است. تردیدی نیست که وجود جمعیت تحصیل کرده و ماهری که به خوبی بتواند دانش را خلق و آن را به کار گیرد و ارزش افزوده تولید کند از الزامات اقتصاد دانش بنیان است و سرمایه‌ای است که بدون آن اقتصاد دانش بنیان ناموفق وناپایدار خواهد بود. پس در این برهه نیاز به تربیت "کارآفرینان دانش بنیان" یک ضرورت محسوب می‌شود.

  • کارآفرینان و کاهش بیکاری

کارآفرینان افرادی هستند که باعث پیدایش نوآوری در زمینه فناوری، تجارت، فرهنگ و اقتصاد می‌شوند. به عبارت دیگر، این افراد همیشه به دنبال روش‌های تازه برای تولید یا ارائه خدمت به جامعه هستند. بیراه نیست اگر گمان کنیم نخبگان علمی کشور در ایجاد «کارآفرینی دانش بنیان» باید نقش اساسی را به عهده داشته باشند.

کارآفرینی برخلاف صورت ظاهری آن، تنها به معنی ایجاد کار نیست. این موضوع در جامعه و حتی

در میان تحصیل‌کردگان ما نیز به‌صورت اشتباه و به معنای "ایجاد کار" متداول شده است؛ در حالی که ایجاد کار و شغل ممکن است یکی از نتایج کارآفرینی باشد. تا به حال معادل فارسی دقیقی برای عبارت انگلیسیEntrepreneurship   ابداع نشده است، گرچه بعضی آن را معادل "ارزش‌آفرینی" می‌دانند. واژه کارآفرین در حدود 1475 میلادی از واژه فرانسوی Entreprendre به معنی "متعهد شدن و مسؤولیت پذیری" گرفته شده است. در قرون وسطی شخصی که مسؤولیت پروژه‌های تولید انبوه را به عهده می‌گرفت، کارآفرین نامیده می‌شد. تعاریف جدیدتر، کارآفرینی را فرایند آفرینش اثری جدید و با ارزش می‌داند که با صرف زمان و کوشش لازم و پذیرش ریسک‌های توأم مالی، روانی و اجتماعی و دریافت پاداش‌های مالی و رضایت شخصی و استقلال، عجین است.

نقش شایسته کارآفرینی و تأثیر آن در رشد و توسعه اقتصادی، استقرار و توسعه عدالت اجتماعی و افزایش امید به زندگی و سایر آرمان‌های اجتماعی به ویژه اقتصاد مقاومتی بر کسی پوشیده نیست. نخبگان علمی کشور ویژگی‌های روان شناختی کارآفرینی را تا حد قابل قبولی دارا هستند که این موضوع می‌تواند به عنوان فرصتی استثنایی برای تصمیم گیران و برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی به منظور بهره برداری برای رشد و توسعه کارآفرینی دانش بنیان در کشور مورد استفاده قرار گیرد. وجود ویژگی‌ها و گرایش‌های کارآفرینی در میان افراد جامعه باعث می‌شود که اقتصاد آن جامعه رشد و توسعه بیشتری داشته باشد. با این وجود علاوه بر ویژگی‌های روان شناختی، به نظر می‌رسد که مجموعه آموزش‌ها و مهارت‌افزایی در زمینه کارآفرینی نیز مورد نیاز است.

  • توجه به کارآفرینی در کشور

طی چند سال اخیر توجه خاصی به مفهوم کارآفرینی در کشورمان شده است. در کشورهای توسعه یافته این مفهوم بسیار محترم و مقبول است، به طوری که آرزوی هر جوان و فرد جستجوگر، یافتن فرصت تبدیل رویاهای خویش به کسب و کار، تولید و ارائه

محصول و خدمات و سرانجام تبدیل شدن به یک قهرمان کسب و کار در صحنه اجتماعی است.

 

  • شرایط لازم برای کارآفرینان

یکی از الزامات اساسی اقتصاد دانش بنیان وجود محیطی مناسب برای انجام فعالیت‌های اقتصادی است که سبب تشویق و رشد سرمایه گذاری، تعامل با اقتصاد جهانی و گسترش زمینه رقابت در اقتصاد می‌شود. با توجه به نماگرهای مربوط به محیط اقتصادی-تجاری برای حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان می‌توان گفت که فاصله ایران با دیگر کشورهای در حال توسعه در زمینه ایجاد محیط مناسب اقتصادی-تجاری و استفاده از مزایای آن نسبتا زیاد بوده و در این مسیر کشور را با موانعی مواجه می‌کند. بنابراین یکی از چالش‌های حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان، تامین ساختارهای مناسب برای انجام فعالیت‌های اقتصادی – تجاری است. فراهم آوردن سازوکارها و یا ساختارهایی که قدرت ریسک پذیری نخبگان را افزایش دهد، از راه حل‌های بالقوه موثر برای استفاده از توان نخبگان در کارآفرینی دانش بنیان است. در کشور ما این مفهوم باید ابتدا در سطح نخبگان علمی ترویج شود و سپس طی یک برنامه منظم در قالب یک استراتژی جامع، نسبت به عمق بخشیدن به سیاست‌های ترویجی، آموزشی و پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی اقدام شود و در سطح جامعه نیز قهرمانان شایسته کسب و کار که همواره پیشتازان و نوآوران خدمات در کشور هستند، به جامعه معرفی شوند.

  • متولی توسعه کارآفرینی

به طور اخص در مورد توسعه توان کارآفرینی نخبگان علمی کشور، آموزش توانایی‌های فردی و مهارت‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار و تقویت ساختارهای دانایی محور در تولید علم و فناوری، دو راهکار عمده به نظر می‌رسند. درحال حاضر، مراکز رشد دانشگاهی، پارک‌های علم و فنّاوری، شهرک‌های تحقیقاتی، در صدد هستند که از کارآفرینی و کاربردی کردن ایده‌های جدید حمایت کنند، اما طراحی و ارائه دروس کارآفرینی و تأسیس نهادهای مختلف در آموزش وحمایت از کارآفرینی، به ویژه از دوران نوجوانی نیز نقش زیربنایی در نهادینه شدن کارآفرینی دارد. آموزش در مورد خلاقیت، نوآوری، تدوین طرح کسب وکار، تدوین استراتژی بازاریابی، متناسب بودن دروس و برنامه‌های آموزشی رشته تحصیلی با نیازهای بازار کار و جامعه، ارتقای توانمندی‌ها و قابلیت‌های دانش‌آموختگان، فراهم آوردن شرایط لازم برای کارآفرینی و خوداشتغالی دانش آموختگان، ارائه دانش فنی لازم جهت طراحی و ساخت کالا، طراحی و احداث واحد تولید، دسترسی دانشجویان به استادان مشاور در انتخاب دروس و آگاهی از آخرین نیازها و وضعیت بازار کار، ایجاد ارتباط بین دانش‌آموختگان قدیم و جدید با دعوت برای سخنرانی و بحث و گفت وگو جهت بهره‌مند شدن از تجارب آنان، ارائه دروسی در زمینه راه‌اندازی و مدیریت کسب وکارهای کوچک، بازاریابی، امور مالی و بازرگانی، انجام دادن پروژه‌های تحقیقاتی در مورد ایجاد کسب و کارهای جدید و مرتبط با رشته تخصصی خود، تسهیل آشنایی و ارتباط با سازمان‌های تخصصی در زمینه دستیابی به سرمایه و مشاوره‌های مدیریتی، حقوقی، مالی، بانکی، بیمه، مالیاتی، ترغیب و بالا بردن توان ارزش‌آفرینی آنان بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

 

  • نخبه کیست؟

نخبه و نخبگی با توجه به تعریف بنیاد ملی نخبگان عبارت است از حد اعلا و اوج تکامل یافتگی یک فرد صاحب استعداد برتر خدادادی که توانایی به کارگیری این موهبت الهی را در خدمت به جامعه خود کسب کرده است. طبق تعریف مصرّح در «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» و «برنامه راهبردی بنیاد ملّی نخبگان»، «نخبه» فردی برجسته و کارآمد با اثرگذاری بارز در خلق و گسترش علم، فنّاوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی است که لازم است این ویژگی‌ها را داشته باشد. از جمله: بهره‌مندی از هوش، خلاقیت، انگیزه ذاتی- واجد خبرگی و تخصص در حوزه‌ای خاص- دارای اثرگذاری بی‌بدیل یا کم‌بدیل در اجتماع تخصصی خود و در چارچوب گفتمان نظام اسلامی.

  • نخبگی و استعداد

«صاحب استعداد برتر» مستعد نخبگی هست، ولی هنوز به آن شرایط دست‌ نیافته و مستلزم فرایند هدایت و توانمندسازی برای کسب خبرگی و نهایتاً اثرگذاری بر محیط است. به همین نسبت گروه نخبگان و گروه استعداد برتر نیز تعریف شده‌اند که منبعث از توجه اسناد یاد شده به فعالیت‌های گروهی به جای تاکید بر فعالیت‌های فردی است. فعالیت‌های فردی یا گروهی صاحبان استعداد برتر و نخبگان، فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه با اثرگذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف از قبیل: علم، فنّاوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت با تأکید بر شناخت مسائل و مشکلات کشور است.

  • شرایط عضویت در بنیاد نخبگان

اعضای بنیاد باید صاحب رتبه هایی باشند از جمله:

الف. کسب رتبه برتر در المپیادهای دانش‌آموزی ملّی و جهانی

ب. کسب رتبه برتر در آزمون‌های سراسری ورود به دانشگاه‌های کشور

ج. کسب رتبه برتر در المپیادهای ملّی دانشجویی

د. کسب رتبه برتر در آزمون‌های سراسری علوم پزشکی کشور اعم از آزمون‌های جامع، پیش‌کارورزی، دستیاری در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی و دستیاری فوق تخصصی پزشکی

ه. کسب عنوان دانشجوی ممتاز دانشگاه‌ها

و. کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری

ز. برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی، پژوهشی،‌ فنّاورانه مورد تأیید بنیاد

ح. برگزیده شدن در مسابقات قرآنی مورد تأیید بنیاد

ط. فعالیت‌های هنری یا ادبی برجسته

ی. برگزیده شدن در مسابقه‌های ملی و جهانی مهارت

ک. ثبت اختراع برگزیده

  • شکل گیری بنیاد ملی نخبگان

در دیدارهای سالانه‌ای که نخبگان دانشگاهی و حوزوی با مقام معظم رهبری داشتند و به طرح موضوعات و مسائل خاص این قشر می‌پرداختند، ایشان بارها بر ضرورت تشکیل یک نهاد فراسازمانی مستقل از وزارتخانه‌های فعلی تاکید داشتند و توجه به امور این قشر را فراتر از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی کشور می‌دیدند. بنا بر همین نیاز، ضمن مامور شدن عده‌ای برای تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان، تشکیلاتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با نام «بنیاد ملی نخبگان» تاسیس شد تا شناسایی نخبگان و تولیت امور نخبگانی را ساماندهی کند. بدنبال آن دفاتر استانی بنیاد نخبگان که بعدها به «بنیاد نخبگان استانی» تغییر نام داد، تاسیس شدند و متعاقب آن بنیاد نخبگان استان گیلان نیز در سال 1389 در مرکز استان تاسیس شد.

  • وظایف بنیاد نخبگان استان

بنیادهای نخبگان استانی وظیفه شناسایی صاحبان استعدادهای برتر، سرآمدان و نخبگان و همچنین ساماندهی امور نخبگان استان در رده‌های مختلف دانش آموزی، دانشجویی، استادان دانشگاه‌ها، مخترعان و برگزیدگان جشنواره‌های رسمی کشور (خوارزمی، شیخ بهایی، فارابی و علامه طباطبایی)، مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت ومسابقات بین‌المللی قرآنی را بر عهده دارند. در اولین گام، احراز نخبگی به صورت شناسایی از سوی بنیادهای استانی در دستور کار آنها قرار داشته و این شیوه بر خوداظهاری فردی ترجیح داده می‌شود. شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات سرآمدان و صاحبان استعدادهای برتر در سطوح دبستان و دبیرستان از طریق ارتباط با دفتر استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان، شناسایی برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و رتبه‌های برتر آزمون سراسری دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. یکی از فراگیرترین روش‌های شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی، از طریق اجرای "طرح شهاب" (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) است که براساس قرارداد ملی بین نخبگان و وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی 94-1393 در کلیه استان‌های کشور به اجرا گذاشته شده و وظیفه نظارت بر اجرای آن به بنیادهای استانی محول شده است. این طرح به سفارش بنیاد ملی نخبگان و بودجه بنیاد از مقطع چهارم ابتدایی در یکی از مناطق آموزش و پرورش هر استان به اجرا گذاشته شده و هدف آن شناسایی انواع استعدادهای مختلف (درسی، کلامی، حرکتی، قرآنی و هنری) دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی است که در سال‌های بعدی و پایه‌های تحصیلی بعدی تا انتهای دوره دبیرستان ادامه دارد. بدیهی است که همزمان با شناسایی تدریجی استعدادهای برتر، برنامه‌ریزی برای "هدایت و توانمند سازی" آنها از طریق اجرای برنامه‌هایی چون مشارکت در برگزاری کلاس‌های آمادگی المپیادهای دانش آموزی، اجرای طرح "دوست علمی"، شرکت دانش آموزان در جلسات هم اندیشی با نخبگان، اردوهای علمی و کارگاه‌های آموزشی ایده‌یابی و کسب و کار و برگزاری جلسات مشاوره به اجرا گذاشته خواهد شد.

شناسایی استعدادهای برتر دانشجویی، استادان دانشگاه‌ها، برگزیدگان مسابقات ملی و جهانی مهارت، قرآنی وهنری بر اساس آیین‌نامه‌های خاصی که توسط بنیاد تدوین شده است، صورت گرفته و پس از آن حمایت‌های مادی و معنوی از برگزیدگان بعمل آورده می‌شود. البته کلیه آیین‌نامه‌های حمایتی بنیاد در سال گذشته مورد اصلاح و بازبینی اساسی قرار گرفته و رویکرد آنها از کمک مالی مستقیم به برگزیدگان (مقرری) به حمایت مالی در جهت ارتقای سطح آموزش، پژوهش و فناوری افراد برگزیده تغییر یافته است. این تغییر بر اساس تغییر رویکرد بنیاد از شیوه "حمایت از فرد" به "حمایت از فعالیت فرد" صورت گرفته است. ادامه حمایت‌های بنیاد از استعدادهای برتر نیز منوط به حفظ، تداوم و پویایی فعالیت‌های افراد تحت پوشش بوده و بدیهی است که در صورت عدم استمرار فعالیت نخبگانی، حمایت‌های به عمل آمده نیز از فرد سلب خواهد شد. به همین دلیل "عضویت در بنیاد نخبگان" موضوعیت ندارد. به علاوه به لحاظ تعابیر مختلف و متنوعی که از واژه "نخبه" در افواه عمومی در جامعه وجود دارد، در بنیاد به جای واژه نخبه از واژه " استعداد برتر" استفاده می‌شود، زیرا همان طور که قبلاً اشاره شد، نخبگی حد اعلا و تکامل یافته یک استعداد برتر است که در خلق و گسترش علم، فنّاوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی اثرگذار است.

یکی دیگر از وظایف بنیاد، برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای اختراعات است که در طول سال به تعداد هشت جشنواره به میزبانی یک استان و مشارکت چند استان همجوار برگزار می‌شود. در این جشنواره‌ها مخترعان پس از ثبت اختراع خود در اداره ثبت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک، می‌توانند آن را به شرط داوری اولیه در جشنواره‌های مختلف بنیاد ارائه کنند. اختراعات ارائه شده در زمینه‌های مختلف کامپیوتر، برق و الکترونیک، پزشکی، کشاورزی، شیمی، عمران و .... بوده و پس از داوری دقیق، تعدادی از آنها برگزیده و حائز شرایط حمایت‌های بنیاد می‌شوند. در این جشنواره‌ها علاوه بر مخترعان جدید، شرکت‌های دانش بنیان، برگزیدگان جشنواره‌های اختراعات قبلی، پارک‌های علم و فناوری، جهادهای دانشگاهی و دانشگاه‌ها نیز برای شرکت دعوت می‌شوند و ضمن ایجاد بخش ویژه تجاری سازی و با دعوت گسترده از صاحبان حرف و صنایع و علاقمندان به خرید و یا سرمایه‌گذاری در اختراعات، تلاش می‌شود زمینه تجاری سازی اختراعات جدید و قبلی فراهم شود.

  • حمایت از نخبگان

شیوه حمایت بنیاد از اختراعات نیز از سال گذشته اصلاح شده و سعی بر این است که به جای پرداخت جوایز مستقیم نقدی، اعتبارات لازم برای تجاری سازی آنها از طریق اعطای تسهیلات آسان و کم بهره از سوی "صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری" تامین شود. ترجیح به واگذاری برگزاری این جشنواره‌های اختراعات که با عنوان "جشنواره‌های رویش" نامیده می‌شوند، به سایر دستگاه‌ها وسازمان‌ها و پرهیز از تصدی‌گری توسط بنیادهای استانی نیز در دستور کار بنیاد قرار دارد.

بدنبال شناسایی استعدادهای برتر (که البته فعالیتی مستمر و ادامه‌دار است)، توانمند سازی آنها در دستور کار بنیاد نخبگان قرار دارد. این کار از طریق ایجاد تعامل با کلیه سازمان‌ها و نهادهای اجرایی سطح استان و با حداقل تصدی‌گری توسط بنیاد انجام می‌گیرد. به عبارت دیگر بنیادهای استانی وظیفه هماهنگ سازی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی را بر عهده داشته و به همین لحاط با حداقل تعداد کارکنان و حداقل بودجه (و البته حداکثر بهره‌وری) در استان‌ها فعالیت می‌نمایند. به تعبیر ریاست محترم بنیاد ملی نخبگان (جناب آقای دکتر ستاری) بنیاد باید به جای پاروزنی، نقش سکانداری را ایفا کند.

  • فعالیت های جنبی بنیاد

سایر فعالیت‌های مرتبط با توانمند سازی استعدادهای برتر و نخبگان عبارتند از: برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نخبگان (با هدف ایجاد هم‌افزایی بین نخبگان و مسئولان و سازمان‌های اجرایی و سیاستگذار به منظور استفاده از ظرفیت‌های فکری و عملی نخبگان در یافتن راه‌های حل علمی مشکلات جامعه)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با تجاری سازی و کسب و کار (شامل ایده‌یابی، قوانین و مقررات ثبت شرکت و شرکت‌های دانش بنیان، فنون مذاکره، مقررات و مسائل حقوقی و ...)، برگزاری بازدیدهای علمی و ارائه مشاوره‌های تخصصی برای افراد تحت پوشش.

موضوعات مهم دیگری که در سال جاری در دستور کار بنیاد قرار گرفته، الگو سازی و تکریم از نخبگان، سرآمدان، فرهیختگان و مشاهیر است. به علاوه تلاش بر استفاده از ظرفیت‌های استانی خیّران و واقفان در حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان، تلاش برای ایجاد ارتباط با سرآمدان و نخبگان استانی مقیم در خارج از استان و یا خارج از کشور به منظور بهره رسانی آنها به استان خود نیز مورد توجه بنیاد قرار دارند.

  • فعالیت های بنیاد نخبگان استان گیلان

اهم فعالیت های انجام شده و یا در دست اجرای بنیاد نخبگان استان گیلان عبارت بوده است از برگزاری دومین جشنواره اختراعات با عنوان "جشنواره اختراعات کوهساران" در پاییز سال گذشته به میزبانی استان گیلان و با مشارکت استان‌های البرز، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و قزوین که یکی از بزرگترین و در عین حال مهم‌ترین فعالیت‌های بنیاد نخبگان استان گیلان بود. این جشنواره با یکصد و پنجاه اختراع (جدید) همراه با تعداد زیادی اختراع قبلی در بخش تجاری سازی و حدود دویست شرکت کننده به مدت سه روز در رشت برگزار شد. در طول این مدت علاوه بر بازدید کنندگان علاقمند، طبق دعوت قبلی به عمل آمده، افراد و گروه‌های سرمایه‌گذاری نیز از اختراعات عرضه شده در جشنواره بازدید کرده و تعدادی از مخترعان نیز موفق به عقد قرار داد فروش محصول و خدمات خود شدند.

فعالیت بزرگ و مهم دیگر بنیاد نخبگان استان گیلان، اجرای موفقیت آمیز مرحله اول طرح شهاب با همکاری اداره کل آموزش وپرورش استان گیلان در سطح یکی از مناطق آموزش و پرورش استان بود که در سال جاری نیز ادامه دارد.

برگزاری تعدادی کارگاه آموزشی مرتبط با کسب و کار، بازدیدهای علمی از مراکز مهم پژوهشی و تولیدی داخل و خارج استان، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نخبگان، شرکت و برپایی غرفه در جشنواره‌های استانی و کشوری، معرفی اعضا و تشکیل شورای علمی بنیاد استان و تامین مقدمات تشکیل کارگروه‌های تخصصی، نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استان، همکاری با ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت در برگزاری مسابقه "دریا مسیر پیشرفت" ، در کنار فعالیت‌های اداری و سازمانی در ارائه خدمات به افراد تحت پوشش از فعالیت‌های سال گذشته و در دست اجرای بنیاد استان هستند. اضافه می‌شود که با توجه به موقعیت بی‌نظیر استان گیلان در همجواری با دریای خزر، ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی حمایت‌های ویژه‌ای از طرح‌های کلان مربوط به بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریا در انواع زمینه‌های گردشگری، شیلات، حمل ونقل دریایی و بنادر، نفت و انرژی، کشتی‌سازی، سازه‌های آبی و دریایی و به عمل می‌آورند که بنیاد نخبگان استان گیلان مسئولیت پیگیری امور مرتبط را برعهده دارد.

  • و سخن پایانی

در پایان مایل هستم به این نکته اشاره کنم که صاحبان استعداد برتر، سرمایه‌های فکری اجتماع هستند که در صورت پرورش و اثر گذاری در جامعه خود، به مقام نخبگی نائل می‌شوند و از آن به بعد است که رسالت و مسئولی

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code