خلاقیت حلقه مهم در کسب و کار موفق
25 آذر 94 - 13:09  | 1594 بازدید

ساناز فرزانه

یکی از موضوعات مورد بحث در سال های اخیر حمایت از کسب و کارهای کوچک بوده است. اما بیشتر افراد فارغ التحصیل از دانشگاه های کشور نه تنها مهارتی ندارند بلکه سرمایه و تجربه ای هم برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک ندارند. شاید از بین صدها فارغ التحصیل چند نفر علاقه و استعدادی در این زمینه داشته باشند ولی بقیه نه. از طرف دیگر بسیاری از حمایت ها در حد حرف باقی مانده و یا در مرحله اجرا در پیچ و خم تبصره ها و بخشنامه ها کمرنگ می شوند.

اما براستی در دنیای امروز می توان به همان شیوه های قدیمی، کسب و کاری راه اندازی کرد؟ اگر نه، شیوه های جدید چیست و اصلا چطور باید پس از راه اندازی یک کسب و کار آن را تداوم بخشید؟

فکر کردن به آغاز کسب و کار و رویای شیرین راه اندازی یک کارموفق، پر پول و آینده دار در ذهن خیلی ها است، اما تعداد کمی می توانند این رویا را به واقعیت تبدیل کنند.

بر اساس آن چه که صاحبنظران توصیه می کنند تحقق کسب و کار موفق نیازمند پیش زمینه ها و مقدماتی است که تا نباشند، کاری از پیش نمی رود.

به عنوان مثال سفارش می شود که اول خودتان و کاری که می خواهید انجام دهید را بشناسید. و بدانید که دقیقا دنبال چه کاری هستید. و این اولین و مهمترین گام برای رسیدن به هدف است. سپس با توجه به سرمایه ای که برای کار درنظر گرفتید بهترین اقدام را انجام دهید تا راندمان بهتری حاصل شود.از سوی دیگر لازم است از قوانین مرتبط در کاری که می خواهید انجام دهید مطلع باشید. و موانع احتمالی را بشناسید. داشتن برنامه و چشم انداز برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شاید مهمترین بخش کار باشد تا بتوان هدف گذاری کرد. و سپس مرحله به مرحله با ارزیابی از روند انجام کار، یک کسب و کار موفق راه اندازی کرد.

داشتن مزیت رقابتی، شناخت رقبا، شناخت نیاز مصرف کننده از جمله نکات دیگری است که می تواند برای رسیدن به موفقیت امیدوارتان کند. اما نکته مهم تر بازاریابی درست است. هر چند که این بخش از کار سختی خاص خود را دارد.

داشتن نظم و ترتیب و جدی گرفتن کار و احساس مسئولیت به هنگام انجام کار از نکات کلیدی دیگر در یک کسب وکار موفق است.

بر اساس آنچه که اساتید در دروس مرتبط به آن اشاره می کنند، شناخت بازار و توجه به عوامل تاثیر گذار درون سازمانی و برون سازمانی، آمادگی داشتن برای شرایط پیش بینی نشده و آگاه بودن از میزان قدرت خرید مصرف کننده از دیگر مواردی هستند که باید به آن ها توجه کرد. البته توجه به بسیاری از نکات لازم و ضروری در یک کسب و کار کوچک، همانند رعایت قوانین مربوطه در یک تجارت و شرکت بزرگ است، چون برخی از موارد به عنوان پایه و اساس کار مطرح است.

ولی آیا با وجود مهارت، تجربه، سرمایه و رعایت دیگر شاخص های تاثیرگذار می توان امیدوار بود که همیشه شرایط بر وفق مراد باشد؟ طبعتا خیر، و اینجاست که تفاوت افراد خلاق و شرکت ها و کسب و کارهای واکنش گرا با افراد معمولی و سیستم های عادی مشخص می شود. چون برخی از افراد از دوران رکود و تحریم به عنوان یک فرصت خوب برای شکوفایی کار خود بهره می برند. بنابراین خلاقیت و نوآوری در دنیای امروز نه فقط به عنوان یک چاشنی بلکه به عنوان یک استراتژی مهم باید مد نظر قرار گیرد. کارشناسان می گویند مهمترین ویژگی برای به کار گرفتن استراتژی درست در زمان رکود، شناخت مشتری است. بایددانست که آنها چگونه می اندیشند و چگونه رفتار می کنند. همچنین باید دانست که وضعیت اقتصادی فعلی چگونه بر مشتری ها شما تاثیرمی گذارد.

 

  • دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code