گیلما صدای پیشکسوتان کشتی گیله مردی را درآورد
25 آذر 94 - 13:09  | 4957 بازدید

مجتبی عابدینی بی بالانی

 

مدتی است ورزش رزمی «گیلما» که زیرمجموعه ی هیات کونگ فو بوده و فدراسیون کشتی آن را به دلیل وجود برخی از فنون، به طور کلی کشتی نمی داند، در گیلان رواج یافته و طرفدارانی نیز پیدا کرده است.

گیلما به طور کلی همان کشتی گیله مردی است و حتی رئیس کشتی گیله مردی استان گیلان 90 درصد آن را از کشتی گیله مردی می داند، این در حالی است که ورزشکاران و کشتی گیرانی که در سطح استان سال هاست در کشتی گیله مردی فعالیت می کنند، در این رشته ورزشی تازه تاسیس نیز حرف اول و آخر را می زنند. اما این مهم صدای برخی از پیشکسوتان، مربیان و نیز برخی از ورزشکاران بومی و محلی و ... را درآورده، تا جایی که جعفر عابدینی، رئیس کشتی گیله مردی استان گیلان در نامه ای به مجمع نمایندگان استان گیلان با انتقاد از وضع موجود خواستار صیانت از ورزش گیله مردی شده است.

دربخشی از این نامه خطاب به نمایندگان آمده است: همانطور که استحضار دارید کشتی گیله مردی با قدمت بسیار بالا ثبت شده درآثارمعنوی کشور سابقه ی آن به 700 سال می رسد که ریشه ی عمیق تاریخی در فرهنگ و اعتقادات مذهبی مردم گیل ودیلم و غرب مازندران داشته و به نوعی با گوشت وخون مردم عجین است.

این ورزش کهن گیلان به واسطه ی آداب و رسوم خاص با سایر رشته های ورزشی متفاوت و مزین به نیایش و ستایش به درگاه خداوند و ادای احترام به قبله ی مسلمین و بارگاه امام هشتم (ع) است و دو حریف قبل از مبارزه با دست رفاقت به رقابت می پردازند، که نشان از صلابت و فتوت و جوانمردی است. در فصل گرما در فضای آزاد و در فصل سرما در سالن های ورزشی بدون بار مالی و هزینه برای متولیان ورزش با سیل عظیمی ازمشتاقان و علاقمندان درسنین مختلف بعضی اوقات جمعیتی بالغ بر پنج تا شش هزار نفر در هر شب به تماشای کشتی می نشینند و در طول سال حداقل در 15 نقطه ی استان توسط پیشکسوتان برگزار می شود. که درحقیقت یکی از بهترین و رایگان ترین شیوه ی مبارزه با تهاجم فرهنگی وگذراندن اوقات فراغت مشتاقان است. بی گمان هر کدام از شما سروران ارجمند به این ورزش کهن به جا مانده از اجداد و نیاکانمان تعصب خاص و خاطره ای دارید. متاسفانه این ورزش دوسالی است توسط ورزشی بیگانه، وارداتی و سلیقه ای به نام گیلما مورد تهاجم و تهدید است و با جعل 90 درصد از فنون کشتی گیله مردی و کمتر از 10 درصد فنون رزمی در گیلان سر در آورده و باعث تشویش اذهان عمومی (علاقه مندان و پیشکسوتان) شده و شدیدا مورد اعتراض است. مراتب به طرق مختلف شفاهی، کتبی وحضوری به اطلاع مدیر کل محترم ورزش رسیده که عنایتی نشد، بلکه در تاریخ 17/7/94 مجوز برگزاری مسابقه درسالن تختی رشت تحت عنوان کشتی گیلما صادر شد که اعتراض پیشکسوتان و علاقه مندان را به همراه داشت. خوشبختانه با حضو جناب آقای کوچکی نژاد نماینده محترم شهرستان رشت درمحل سالن و به حرمتشان از شدت اعتراض کاسته شد. ما بر سوء استفاده از فنون و هویت کشتی بومی استان اعتراض داریم و همچنین نگرانیم که به چه دلیل در گیلان که مهد کشتی گیله مردی است باید چنین اتفاقی بیفتد. لذا از محضر مجمع نمایندگان گیلان انتظار داریم از هویت و فرهنگ بومی و محلی به ویژه کشتی گیله مردی دفاع نمایند تا بیش از این مورد تعرض قرار نگیرد.

 

«رزم گیلما» مولود کشتی‌ گیله‌مردی است

به گزارش خبرگزاری فارس:

«فرامرز کشاورز» رئیس کمیته مبارزات حرفه‌ای رزم گیلما که خود پهلوان کشتی گیله‌مردی منطقه ماکلوان فومن و چهره‌ای شناخته شده در دنیای ورزش است می گوید«رزم گیلما» مولود کشتی‌ گیله‌مردی است.

وی می گوید: همیشه آرزو داشتم روزی بتوانم کشتی گیله‌مردی را به ایران و بعد به جهانیان بشناسانم و زمانی که هشت سال پیش تصمیم بر این شد کشتی آزاد را از المپیک حذف کنند بنده در صدد شدم تا بتوانم کشتی گیله‌مردی را زیر نظر فدراسیون جهانی کشتی ببرم و حتی با آقایان طالقانی و برزگر در فدراسیون کشتی ایران صحبت کردم و اساسنامه و قوانینی را که نوشته بودم به این دو بزرگوار نشان دادم که نهایتاً آقای برزگر به من گفتند از آنجا که در این ورزش از ضربات مشت استفاده می‌شود بنابراین جزو ورزش‌های رزمی محسوب می‌شود اما با کمک آنها مکاتباتی با دفتر آقای مارتینی رئیس فدراسیون جهانی کشتی برقرار کردم که وی نیز پس از هشت ماه پاسخی مشابه آقای برزگر را از سوی فیلا به من دادند.

آنها معتقد بودند با توجه به اینکه در 70 درصد این ورزش از ضربات مشت استفاده می‌شود باید زیر نظر رشته ورزشی دیگری باشد، و من با فدراسیون کونگ‌فو مکاتبه کردم.

زمانی که هفت سال پیش مسابقات کونگ‌فو قهرمانی جهان در شیراز برگزار می‌شد دو چوب سیستان و بلوچستان، رزم کردستان و کشتی گیله‌مردی گیلان برای نمایش در این مسابقات دعوت شدند که سرانجام پس از انجام هر سه نمایش، کشتی گیله‌مردی مورد تایید بیش از 60 استاد برجسته کونگ‌فو دنیا قرار گرفت و بنده و پهلوان جهاندار چنان در میدان مسابقه با هم کشتی گرفتیم که اصلاً همدیگر را نمی‌شناختیم و در نتیجه رای تایید تمام داوران را گرفتیم و درهمان شیراز استارت رزم «گیلما» زده شد و چون نمی‌توانستیم این ورزش را به نام کشتی گیله‌مردی در همه کشور گسترش دهیم (زیرا کسی حاضر نبود با این نام و بدون قواعد مدون پا به این ورزش بگذارد) در نتیجه مجبور شدم برای آن سبکی انتخاب کنم و قانون و اساسنامه‌ای بنویسم که این کار را با همت برخی از دوستانم از جمله آقایان شرج‌پور، جهاندار و ... انجام دادم.

وقتی تمام موارد این ورزش به صورت قانونی به پیش می‌رفت آن موقع دیگر هیئت‌ها و فدراسیون به این ورزش اعتبار و ارزش می‌دادند که می‌شد یک کشور را برای مسابقاتش بسیج کرد.

زمانی که من کشتی می‌گرفتم بیش از یک‌هزار و 200 پهلوان داشتیم اما در دهه اخیر تنها بالغ بر 30 کشتی‌گیر سنگین وزن و 70 کشتی‌گیر سبک وزن داریم و کشتی با این تعداد پهلوان با خطر نابودی همراه بود و من و دوستانم این فکر به ذهنمان رسید که اگر نجنبیم باید برای نسل فردای خود تنها خاطره‌ای از کشتی گیله‌مردی تعریف کنیم و در واقع کشتی گیله‌مردی را در دامان گیلما قرار دادیم تا از بین نرود.

تولد گیلما موجب فراموشی کشتی گیله‌مردی نمی‌شود چون ما رزم گیلما را با همان ساز و دهل سنتی خودمان انجام می‌دهیم و رزم گیلما یک سبک با همان روش کشتی گیله‌مردی است اما با حذف برخی قوانین دست و پا گیر.

رزم گیلما در سه تایم سه دقیقه‌ای برگزار می‌شود اما در کشتی گیله‌مردی دو حریف گاهی تا نیم ساعت کشتی می‌گیرند ضمن اینکه دنیای امروز عاشق سرعت و هیجان است و ما حرکات و قوانین زائد را از کشتی گیله‌مردی حذف کردیم و نام آن را رزم گیلما گذاشتیم.

تاکنون دو مسابقه جهانی یکی در شیراز و دیگری در چالوس برگزار کرده‌ایم. ولی از آنجا که خاستگاه این ورزش از منطقه فومنات است آرزو دارم در همین منطقه مسابقات جهانی را برگزار کنیم اما امسال که میزبانی مسابقات بین‌المللی را برای فومن گرفتم به دلیل عدم همکاری مسئولان فومن از جمله فرماندار و رئیس سابق اداره ورزش این شهرستان این مسابقات در این منطقه برگزار نمی‌شود، حتی از عاشوری نماینده مردم فومن خواستم که در این زمینه مساعدت کنند اما هیچ کمکی صورت نگرفت و تنها مسعود رهنما مدیرکل ورزش و جوانان گیلان همکاری لازم را با ما داشت.

می‌خواهم با گیلما، فومن را روی آنتن جهانی ببرم و پخش مستقیم بگیرم ضمن اینکه هزینه یک مسابقه جهانی در فومن 200 میلیون تومان است آن هم ورزشی که اساس و بنیاد آن از فومن آغاز و به تمام جهان معرفی شده و این هزینه خودش یک سرمایه‌گذاری برای فومن محسوب می‌شود.

گیلما در تقابل با کشتی گیله مردی است

به گزارش گیل خبر:

جبار کوچکی نژاد، نماینده شهرستان رشت به برگزاری مسابقات کشتی گیلما در شهر رشت اعتراض و آن را در تقابل با هویت و سنت ورزش بومی محلی کشتی گیله مردی خواند.

 

کشتی گیله مردی نماد اصالت و فرهنگ گیلانی ها است

به گزارش خزراسپورت:

فردین معصومی، کاپیتان اسبق تیم ملی کشتی آزاد و پهلوان کشتی گیله مردی با اعلام مخالفت نسبت به رشته ورزشی " گیلما" گفت: کشتی گیله مردی نماد اصالت و فرهنگ گیلانی هاست و من هرگز رشته ورزشی گیلما را به رسمیت نمی شناسم.

یکی از طرفداران کشتی

من از روز اول که این ورزش مطرح شد خیلی مشتاقانه آن را دنبال کردم، گیلما که بیشتر مسئولانش هم از استان مازندران هستند، مدتی است که آمده و طرفدارانی هم دارد ولی ورزشی خطرناک است و یکی از دلایلی هم که فیلا آن را زیرمجموعه ی خودش نمی داند، این است که گیلما کاملا شبیه کشتی گیله مردی است با این تفاوت که مشت هم امتیاز دارد و یک سری قوانین داوری اش هم با کشتی گیله مردی متفاوت است. به اصطلاح محلی (گالش مشت) همان مشتی است که برای دعوا استفاده می شود در این ورزش جدید امتیاز هم دارد. و شاید به همین خاطر بعضی ها آن را تائید نمی کنند.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code