میرزا کوچک خان، محبوب همگان
25 آذر 94 - 14:09  | 1590 بازدید
  • دکتر محمد حسن اصغرنیا

آدم ها چهار جورند. بعضی ها جاذبه دارند و برخی ها فقط دافعه و گروهی نه جاذبه و نه دافعه و انسان هایی هم هستند که هم دافعه دارند و هم جاذبه.

اولی ها فقط در فکر جذب هستند گویا عادت کرده و می خواهند همه را از خود راضی نگهدارند.دومی ها تخصصشان در راندن است و نق زدن و گویا عضو فعال حزب نق نقیسیم هستند.سومی ها مانند خواص بی خاصیتند و سنگی هستند که به درد جرز دیواری نمی خورند و کلاغی هم رغبت نمی کند پنیری را که با چه زحمتی ربوده و با منقارش حمل کرده بر روی این سنگ بدقواره بنشیند و بخورد! و اما گروه چهارم دارای فکر و فهم و فرهنگند، مقصد و مقصودی را دنبال می کنند، جذابیتشان حساب دارد و دافع شان هم حد و اندازه ای و هر روز خود را در حال شدن می دانند.

معمولا پس از دوران زندگانی هر چهار نوع آدمیان، برخورد مردم با آن ها هم ملاک و معیار است. گروه اول را فرصت طلب و چاپلوس، گروه دوم را کسانی می شناختند که هر روز نهال یاس و ناامیدی می کاشتند و گروه سوم بی بخار و بی برنامه در طول زندگی و گروه چهارم انسان های آگاهی که اراده و اختیار دارند که در مسیر حق و یا باطل حرکت کنند و در زمان حیات نمونه و الگو و پس از ممات درس و سرمشق دیگرانند و محبوب دل ها و یادگار ماندگار دوران ها و مفاخر محله و منطقه و ملت و دنیای آزادگان.

انسان مورد نظر ما شخصی است زمینی که یک صد و چند سال پیش به سال 1257 در محله استادسرای رشت به دنیا آمد و نامش یونس معروف به میرزاکوچک خان فرزند میرزا بزرگ خان بود و در مدرسه صالح آباد که حوزه علمیه ای در فاصله سبزه میدان تا آفخرا قرار داشت درس خواند و در حوادث و وقایع آن روز پرورده و ساخته شد و نسیم مشروطه خواهی را استشمام کرد و با بزرگان آن روز آشنا شد و فضای باز سیاسی مجلس شورای ملی را لمس و با شیخ محمد خیابانی که نماینده تبریز در مجلس بود و همچنین سید حسن مدرس ارتباط برقرار کرد. و اولین طلبه انقلابی و روشنفکر مذهبی بود که اولین تشکیلات و انجمن روحانیان گیلان را تشکیل داد. آدم های بزرگ را مردم فراموش نمی کنند. نلسون ماندلا در آفریقا، مهاتماگاندی در آسیا، آبراهام لینکلن در آمریکا، آلبرت انیشتین در اروپا و ابوعلی سینا و مولانا و سعدی و حافظ و فردوسی و...و اینگونه عطیه های الهی حد و مرز زمینی ندارند.

در باره یونس انقلاب های صد ساله اخیر «میرزاکوچک خان جنگلی» همه می گویند از ماست و با ماست. و متاسفانه از آغاز شکل گیری نهضت جنگل تا به امروز در باره رهبر این نهضت و یاورانش در گفتار و نوشتار و اظهار نظرهایشان هر کس به گونه ای به قضاوت نشسته است و غالبا یک سویه و گاه متضاد و یک جانبه به محکمه قضا رفته اند! مخالفان نهضت جنگل عموما او را تجزیه طلب، کمونیست، زودباور و مذهبی قشری معرفی می کنند. و برخی او را روشنفکر دینی و طلبه ای آزادی خواه و برخی او را دین ستیز و بعضی او را طلبه ای متعصب می شناسند.علی رغم نقطه نظرهای موافقین و مخالفین، مرکز بازشناسی نهضت جنگل که از سال 1368 فعالیت خود را شروع کرده، نه خوش بینانه و نه بدبینانه، بلکه با بررسی اسناد و مدارک و مکتوبات واقع بینانه همگان را به قضاوت نشانده است. و خاطراتی که تا کنون از شاهدان عینی زنده به عنوان تاریخ شفاهی بهره گرفته و از نویسندگان خارج و داخل به صورت فرهنگ مکتوب به چاپ رسانده است و در آغاز بیست و هفتمین سال فعالیت مرکز مفتخر است که هر ساله مستند، مستدل و مستمر تاریخ معاصر به ویژه نهضت جنگل را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. و نقطه نظرهایش را در مراکز علمی و دانشگاهی عرضه می کند و میرزاکوچک خان را به عنوان یک ایرانی مسلمان انقلابی و روشنفکر دینی و انسانی صالح و صادق و شهیدی شاهد و سرداری بی سر برای وطن و اسلام پرست از گیلان زمین سینه سرخان و دریادلان و امیر قبیله شقایق معرفی می کند.

به رسم ادب یاد استادانی که تا دیروز یار ما در شورای عالی مرکز بازشناسی نهضت جنگل بودند گرامی می داریم و اسامی همدلان و همراهان را مرور کرده و از پژوهشگران و محققان و استادان دانشگاه ها و حوزه ها و طلاب و دانشجویان، هدایت و حمایت علمی و از رسانه ها و مطبوعات روشنگری نسل جدید را با آشنا تر کردن جامعه با تاریخ ملت ها، به ویژه ایران پر افتخار خواستاریم. یاد استادان عزیز گرامی باد. استاد خمامی زاده – دکتر عنایت الله رضا- سید محمد تقی میرابوالقاسمی- سید جعفر مهرداد- و دیگر همکاران دکتر مهدی محقق- غلامحسین امیرخانی- دکتر سید جعفر لواسانی، فریدون نوزاد، دکتر کیانوش کیانی، مهندس روبرت واهانیان، محمد جعفری گیلانی، مهندس علیرضا محفوظی، فتح الله کشاورز- رضا محفوظی- دکتر علی ططری- علی کریمیان- دکتر ناصر عظیمی- مهندس ناصر نوائی- دکتر توفیق سبحانی، مهندس محمد صالحی، دکتر مجتبی اصغرنیا، قاسم تبریزی- دکتر هومن یوسفدهی

 

  • عضو هیات علمی دانشگاه و مسئول مرکز بازشناسی نهضت جنگل

 

آثار منتشر شده مرکز بازشناسی نهضت جنگل:

- مدخلی بر بازشناسی نهضت جنگل

- مداخلات شوروی در جریان نهضت جنگل

- سردار قبیله شقایق

- بلشویک ها در گیلان

- درآمدی بر شخصیت و آرای سردارجنگل

- مکاتبات و نامه های رهبر نهضت جنگل

- جنبش جنگل و میرزاکوچک خان

- خاطرات احمد مدنی، عضو شورای اتحاد اسلام

- روزنامه جنگل

- میرزاکوچک خان، امیر قبیله عشق

- ویژه نامه نهضت جنگل در شماره 43 گنجینه اسناد (پاییز1380)

- ویژه نامه میرزا، ماهنامه فرهنگی تاریخی یاران(آذر 1385)

- ویژه نامه سرداربی سر ماهنامه نسیم بیداری(1392)

- احکام یادبود دکتر حشمت جنگلی با خط استاد امیر خانی(1385)

- نهضت جنگل به روایت تصویر

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code