تنفسی لذت بخش در فضای اندیشه چاپ
گروه شعر گیلکی خانه فرهنگ گیلان 14 ساله شد
25 آذر 94 - 14:09  | 1615 بازدید

گیلان فردا- با همه مشغله کاری وقتی به سیصدمین جلسه شعر گیلکی دعوت می شوم در این جلسه حضور می یابم. عصر یک روز پاییزی با بارش بارانی ملایم از محله قدیمی ساغریسازان که برای بسیاری از ساکنین رشت همراه با حس نوستالژیک است عبور می کنم. در این مسیر همه چیز رنگ و بوی گذشته را در ذهن زنده می کند، حتی اگر هیچوقت ساکن این محله نبوده باشید و یا فقط چندمین باری باشد که از کوچه پس کوچه هایش رد می شوید، فرقی نمی کند چون ناخودآگاه بسیاری از خاطرات دوران بچگی و نوجوانی و جوانی در ذهنتان جان می گیرد...

بالاخره به خانه فرهنگ گیلان می رسم، اما همین که وارد حیاط خانه می شوم با دیدن سنگفرش حیاط خانه یک بار دیگر به خاطرات خانه پدری برمی گردم. سنگفرش زیبایی که در زمان بچگی نمی دانستم چقدر با ارزش است و چقدر روح دارد و زنده است!

گویا همه چیز دست به دست همه داده که حالم را دگرگون کند. اگر رشتی باشید و همراه با صدای بارانی که از پنجره شنیده می شود به اشعار زیبای گیلکی گوش کنید یقینا شما هم احساساتی می شوید و خاطراتی را که پشت سر گذاشته اید ناخودآگاه مرور می کنید. و این قدرت فرهنگ و هنر و شعر و کلام است که جان می بخشد و جاودان باقی می ماند.

وقتی شاعران گیلکی سرای عضو خانه فرهنگ گیلان شعرهایشان را می خوانند و خاطراتی از کنار با هم بودن در خانه را بازگو می کنند، احساس می کنم در بخش هایی از این خاطرات که هیچوقت حضور نداشته ام، شریک هستم و خود از این حس مشترک در تعجبم. هر چند که بعضی از لغات و واژه هایی که عزیزان در اشعار می خوانند را شاید نشنیده باشم ولی آن کلمات هم برایم جالب است، چون نشاندهنده غنای زبان زیبا و دلچسب گیلکی است. بی شک حتی اگر رشتی نباشید ولی زبان اصیل گیلکی را با تلفظ درست از اهلش بشنوید خواهید پسندید. البته تنوع و غنای این بخش از فرهنگ که مربوط به زبان است نه تنها در مناطق مختلف گیلان بلکه در سرتاسر کشور پهناور ایران نشان از قدمت ایران زمین دارد.

در سیصدمین جلسه شعر گیلکی که با حضور اعضای گروه شعر گیلکی خانه فرهنگ گیلان برگزار شد پس از مقدمه کوتاه آقای گلستانی، آقای پوراحمد جکتاجی ضمن تشکر از همه اعضایی که طی این سال‌ها با وجود تمام مشغله های کاری همراه این گروه بوده و در کارگاه آموزشی شرکت کرده اند، با اشاره به چهارده سال فعالیت این گروه فرهنگی و چگونگی شکل گیری خانه و گروه گیلان شناسی و شعر گیلکی گفت: تا قبل از سال 1380 حدود 10 الی 15 نفر کنار هم بودیم. در 26 مهر 1381 خانه خانه فرهنگ گیلان در خیابان بحرالعلوم رشت با حضور جمعیت زیادی بطور رسمی و باشکوه افتتاح شد. در سال 82 روزهای دوشنبه برای گردهمایی این اعضا انتخاب شد و علاوه بر شعر خوانی به صورت کارگاه نقد و بررسی شعر گیلکی ادامه یافت و با عنوان گیلان شناسی دو نشریه داخلی در زمستان 81 و تابستان 82 به نام «برازه» و «تی تی» چاپ شد. که البته پس از مدتی متوقف شد.وی با اشاره به اهدای خانه فرهنگ گیلان از سوی خیران که نمی خواستند نامشان ذکر شود از این حرکت خوب فرهنگی قدردانی کرد. و گفت: برگزاری چند همایش استانی شعر گیلکی در راستای شناساندن زبان و شعر گیلکی، رونمایی از کتاب های شعر گیلکی و تقدیر از فعالان و پیشکسوتان عرصه شعر و ادب گیلکی از دستاوردهای فعالیت این گروه بوده است.

گفتنی است در این نشست آقایان و خانم های عضو گروه شعر گیلکی از جمله «جکتاجی،عباسی،یحیحی زاده،جلیل پور،نوری،چراغی،صفرنژاد،دفاعی،بحری،پیله ور،پاریاو،مومنی،مقدسیان،طاهرزاده،پورکار،عظیمی،غلامی،نیک نژاد،برزگر،اکبرزاده،فکرآزاد،پورکریمی،کارگر،فانی،کیان پور» با بیانی از خاطرات، اشعار گیلکی خود را برای جمع خواندند.

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code