دکتر محمد علی ثابت قدم، شهردارشت: چاپ
پیاده راه شروع یک طرح بزرگ برای توسعه شهر و استان است
25 آذر 94 - 15:09  | 1593 بازدید

گیلان فردا- شهردار رشت انجام پروژه های مربوط به توسعه شهری را به مثابه یک جراحی ارزیابی می کند و می گوید:« شاید پرداخت چنین هزینه ای برای من در جایگاه شهردار و همکارانم از دید خیلی ها عقلانی نباشد. ولی باید این موضوعات را یک روز آغاز کرد. شاید در همین زمان نتایج واقعی آن معلوم نباشد، اما این کار یک مقوله فرهنگی است که قابلیت تولید اقتصادی زیادی هم دارد».

دکتر ثابت قدم، پیاده راه را شروع و مبدا یک طرح بزرگ برای توسعه شهر و استان ارزیابی می کند و می گوید « ما یک وسعت محدود با یک جمعیت به نسبت زیاد در استان داریم. 75 درصد اراضی استان، منابع طبیعی است و عمده خدمات ما در شهر مرکزی رشت است. و متاسفانه در استان شهرهایی داریم که جمعیت شاغل آن کم و بیکاری بالاست. و وقتی اشتغال نباشد اثرات و پیامدهای آن در روح و روان و... اثر می گذارد. به عبارت دیگر گیلان داری مساحتی بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون پانصد هزار نفر است که تراکم جمعیت در مرکز شهر بسیار بالاست و بیکاری و ترافیک از معضلات این شهر محسوب می شود. صنعت و کشاورزی هم در این شهر نتوانسته اشتغال ایجاد کند و تبعات آن هم حضور دستفروشان در مرکز شهر است، و با اینکه ایجاد اشتغال از وظایف سازمانی ما نبوده و نیست اما در راستای رفع معضل سد معبر، ایجاد فضاهای جدید برای دستفروشان تبدیل به وظیفه شهرداری شده است. البته شخصا خوشحال می شوم که بتوانم برای مردم رشت اشتغال ایجاد کنم.»

عادات قدیمی مان را کنار بگذاریم

وی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران با تاکید براینکه باید عادات قدیمی خودمان را کمی کنار بگذاریم می گوید:« اگر قرار باشد یک بار با موضوع برخورد بی واسطه، جدی و واقعی بکنیم راهی ندارد جز اینکه بفهمیم موضوع چیست؟ و اگر بدانیم که ترک عادت با همه سختی، پاسخ خوبی برایمان خواهد داشت بهتر است این کار رابکنیم. آیا خروجی رفتارهای قبلی ما خوب بوده؟ اگر خوب بود که کشور ما در حال توسعه نبود و می شد یک کشور توسعه یافته. و استان ما هم این همه بیکار نداشت. بنابراین معیارهای سنجش ما قابل قبول نیست که بگوییم وضع موجود ما خیلی خوب بوده است».

کدام مشخصه از رشت، نشاندهنده یک شهر سالم است

دکترثابت قدم با اشاره به اینکه سند چشم انداز ما برای 10 سال آینده رشت تدوین شده اضافه می کند:« ما امروز با حضور مردم، سازمان ها و تشکل های مردم نهاد بخشی از این سند چشم انداز را ارایه می کنیم. تا مردم از گردش در شهر رشت لذت ببرند. اما الآن کدام مشخصه از رشت، نشاندهنده یک شهر سالم است؟ ما 56 درصد خودرو تک سرنشین داریم. تعداد اتوبوس های ما باید 300 تا می شد که 110 تا است و از این تعداد فقط 35 اتوبوس قابل استفاده است. بنابراین بد نیست اول به تمام اجزای فعلی شهرمان و وضعیت موجودمان توجه کرده و بعد قضاوت کنیم. قطعا شهرداری ضعف هایی دارد اما باید با هم کمک کنیم و با رعایت حقوق شهروندی سرمایه های اجتماعی مان را قدر بدانیم».

آیا زیر ساخت فقط خیابان است

شهردار با بیان این نکته که چند درصد شهر الان فعالیت مولد دارد ادامه می دهد:« بالغ بر 80 تا 90 درصد سرمایه های این شهر سرگردان هستند. و یا ما 6 هزار و 200 تاکسی مجوز دار (به جز تاکسی تلفنی) داریم اما فقط حدود 2 هزار و 800 تاکسی دارند کار می کنند. پس بقیه کجا هستند؟ آیا تاکنون این سوالات را از مسئولین وقت پرسیدید؟ بعد می گوییم حمل و نقل عمومی ما زیر ساخت ندارد. آیا زیر ساخت فقط خیابان است؟».

باید واقعیات راببینیم و مردم را با واقعیات آشنا کنیم

وی اضافه می کند: تا زمانی که ما زیرساخت های لازم را در شهر ایجاد نکنیم، تقاضا وجود ندارد و سرمایه گذار در این شهر سرمایه گذاری نمی کند. بنابراین باید احساس نیاز بوجود آید، همانطور که طی این روزها چندین سرمایه گذار برای احداث پارکینگ طبقاتی پیشنهاد دادند. باید بپذیریم که هر سرمایه گذاری به دنبال اضافه کردن سرمایه خود است. اما الآن چقدر شهروندان مشارکت دارند و چقدر سرمایه داران شهر حاضرند در راستای منافع شهر کار کنند؟ باید روی بناهای قدیمی و تاریخی خودمان در راستای توسعه گردشگری فرهنگی کار کنیم. در واقع باید روی داشته هایمان بیشتر کار کنیم. به عنوان مثال شاید در صنعت استان مزیت رقابتی نداشته باشیم که بتوانیم با صنایع دیگر رقابت کنیم. و یا در حوزه کشاورزی چقدر می خواهیم خرید تضمینی انجام دهیم؟ اصلا آیا نسل بعدی علاقه دارد کار کشاورزی پدر را ادامه دهد؟ و این ها واقعیات است، اگر می خواهیم با واقعیات روبرو نشویم که هیچ، باید به همان حالت قبلی ادامه دهیم. اما دیگر رفتارهای عوام فریبانه و پوپولیستی جایی ندارد. مردم با این حرف ها زندگی نمی کنند و نان شب با این حرف ها در نمی آید. ما باید واقعیات راببینیم و مردم را با واقعیات آشنا کنیم».

در حوزه فرهنگ و هنر و سلامت می توانیم تولید ثروت بکنیم

دکتر ثابت قدم با بیان اینکه عقبه شهر رشت تئاتر و کتابخانه و فعالیت های فرهنگی است می افزاید: در دوره قبل سازمان فرهنگی را فعال کردیم و امسال هم در حال فعال کردن محلات هستیم و اعتقاد داریم در حوزه فرهنگ و هنر و سلامت می توانیم تولید ثروت بکنیم».

اگر قراراست تغییر کنیم باید همه اجزایمان تغییر کند

شهردار با تاکید بر حفظ محیط زیست می گوید: گاه می گویند چرا 37 در خت را قطع کردید.اما شاید بعد 37 هزار درخت رشد کند. قرار نیست همه چیز سر جای خودش باشد اما تغییر هم داشته باشیم. اگر قرار است به همان مدل قبل زندگی کنیم که هیچ ولی اگر قراراست تغییر کنیم باید همه اجزایمان تغییر کند. باید خودمان و زندگیمان را ارتقا دهیم».

طرح باز آفرینی شهری، سند چشم انداز 10 است

وی با تاکید براینکه طرح باز آفرینی شهری، سند چشم انداز ما در 10 سال آینده شهر رشت است می گوید: تلاش می کنیم با اجرای طرح های کوتاه مدت و اثر گذار اعتماد سازی کنیم و شرایط را برای حضور مسافران و گردشگران فراهم کنیم».

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code