دکتر متقی طلب، دبیرشانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار: چاپ
ضرورت توجه به نقش موثر فناوری در اقتصاد
27 آذر 94 - 00:09  | 1537 بازدید

 

گیلان فردا- شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار با حضور دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و تعدادی از سازمان های اجرایی مرتبط به مدت ۴ روز از ۲۳ لغایت ۲۶ آذرماه ۱۳۹۴ در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. در همین راستا آقای دکتر احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی حکمی مسئولیت ستاد شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار را به پارک علم و فناوری گیلان واگذار و آقای دکتر مجید متقی طلب رییس پارک علم و فناوری گیلان را به عنوان دبیر ستاد نمایشگاه تعیین کردند.

  • نقش موثرتر فناوری در اقتصاد

دکتر متقی طلب دبیر شانزدهمین  نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری گفت: برگزاری مراسم هفته ملی پژوهش، فناوری و نمایشگاه فن بازار در راستای اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور است که در فصل چهار از راهبرد کلان سوم این نقشه برای جهت دادن چرخه علم، فناوری و نوآوری به ایفای نقش موثرتر در اقتصاد تاکید شده است و در بند هشتم این سند نیز بر ساماندهی فن بازارهای عمومی و ایجاد فن بازارهای تخصصی اشاره شده است. بنابراین  در تلاش هستیم تا انشالله در سال « دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، توانمندی های کلیه مراکز دانشگاهی، پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی در حوزه دستاوردهای پژوهشی و فناوری های قابل تجاری سازی و تجاری شده به نحو شایسته در نمایشگاه و فن بازار به معرض دید مخاطبان گذاشته شود.

  • شاخص سطح آمادگی فناوری

دبیر شانزدهمین  نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری با تبیین شیوه برگزاری این نمایشگاه گفت: مهمترین ویژگی این دوره از نمایشگاه نسبت به گذشته این است  که محصولات و فناوری های عرضه شده در آن، براساس «شاخص سطح آمادگی فناوری» ارزیابی و طبقه بندی می شوند.          

وی لحاظ کردن یک قاعده و استاندارد بین‌المللی برای پذیرش دستاورد‌ها‌ی دانشگاه‌ها و موسسات علمی و فناوری با عنوان«سطح آمادگی فناوری» را از جمله مشخصات مهم این نمایشگاه برشمرد و افزود:هدف از برگزیدن این روش ارتقای سطح نمایشگاه، هدفمند کردن آن ودر نتیجه ایفای نقش موثر‌تر علم وفناوری در اقتصاد است و کلیه دستاوردهایی که به نمایشگاه ارائه می‌شود، با استفاده ازنرم افزاری که آماده شده و در سامانه قرار دارد، ممیزی و سپس در سه سطح دسته بندی می‌شوند.

  • ثبت نام در سایت فن بازار ملی

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر متقی طلب  در نشست هماهنگی برگزاری هفته پژوهش و فناوری که با حضور معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری برگزارشد  گفت: پس از ثبت نام متقاضیان شرکت در نمایشگاه  دستاوردهای پژوهش و فناوری، محصولات و فناوریها براساس شاخص سطح آمادگی فناوری (TRL) و توسط نرم افزار هوشمند

طبقه بندی شده و فناوری هایی که در سطح ششم به بالا این شاخص قرار بگیرند به بازاریاب های فناوری معرفی می شوند که از هم اکنون تا پایان نمایشگاه برای این فناوری ها بازاریابی کنند.

وی افزود: متقاضیان فناوری، خریداران دانش و سرمایه گذاران نیز در سایت فن بازار ملی ثبت نام کرده و پس از بررسی درخواست آنها، این تقاضا از طریق سایت فن بازار اطلاع رسانی شده و با حمایت واحد بازاریابی فناوری، مذاکره با فناوران و عقد قرارداد در نمایشگاه فن بازار صورت خواهد گرفت.

  • حمایت از عرضه دانش فنی و فناوری

دکتر متقی طلب اظهار داشت: تقویت و تسهیل تبادل فناوری، حمایت از عرضه دانش فنی و فناوری، تامین نیازهای فناوری جامعه، بهره گیری از فنون تجاری سازی و آموزش آن به پژوهشگران و دانشگاهها و فراهم کردن زمینه انتقال و انتشار دانش و فناوری از اهداف نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری است و در زمینه انتقال همکاری در فن بازار امسال شاهد حضور استارتاپ هایهمکار صنایع بزرگ اروپایی نیز خواهیم بود که از طریق رابطان با این شرکت ها، فراهم و در حال انجام فرآیندهای قانونی آن هستند.

ویژگی مهم دیگر حضور دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از کشورهای دیگر است که می توان از آن به عنوان یک فرصت مناسب برای برقراری ارتباط بین دانشجویان داخل و شاغل به تحصیل در خارج استفاده کرد.

  • اعلام نیازهای پژوهشی

وی افزود: از دیگر ویژگی های  برنامه هفته پژوهش و فناوری امسال، ادغام برنامه برگزاری هفته پژوهش و فناوری چند دستگاه اجرایی بزرگ از جمله وزارت صنعت و معدن  با وزارت علوم است که در همین راستا وزارت صنعت ، معدن وتجارت زمینه حضور بخش های تحقیق و توسعه صنایع و کارخانه های بزرگ را در نمایشگاه هفته پژوهش فراهم و نیازهای پژوهشی زیر مجموعه خود را نیز به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی معرفی خواهد کرد.

 دبیر شانزدهمین  نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری گفت: با توجه به همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه صنایع کامپیوتر و الکترونیک-الکامپ- مقرر شد سالن ویژه ای  با حضور شرکت های فعال شرکت کننده در نمایشگاه الکامپ و دانشگاههای فعال در حوزه فناوری اطلاعات تشکیل و زمینه معرفی پژوهش های دانشگاه ها در این حوزه فراهم شود.

  • عقد بیش از 230 میلیارد قرارداد در فن بازار سال 93

وی با بیان اینکه سال گذشته در طول برگزاری نمایشگاه، بالغ بر 230 میلیارد ریال قرارداد در بخش فن بازار منعقد شد گفت: این کار به عنوان یک حرکت موثر و قابل توجه، نظر مسئولین وزارتخانه و شورای «عتف» را جلب کرد و به همین دلیل، ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری و فن بازار تصمیم گرفت تا در سال جاری موضوع فن بازار در نمایشگاه را مورد توجه  قرار دهد و در صورت وجود ظرفیت و شرایط لازم این آمادگی وجود دارد تا بجای حدود 3 هزار متر مربع فضای فن بازاردر سال گذشته آن را به میزان نیاز حتی در حد 10 هزار متر مربع ارتقا دهیم.

  • رابطان فناوری از ارکان فن بازار

دبیر شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار کشور در ادامه با بیان اینکه عرضه فناوری توسط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌ها و مراکز رشد از جمله ارکان فن بازار هستند تاکید کرد: در این مسیر رکن مهم دیگر متقاضیان هستند و یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان این حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز صنایع بزرگی همچون صنایع خودرو، فولاد و سیمان هستند.

وی رابطان فناوری که صاحبان فناوری را به متقاضیان متصل می‌کنند، از دیگر ارکان فن بازار برشمرد و گفت: همچنین رکن دیگر، سرمایه گذاران هستند که در قالب موسسات تامین منابع مالی، صندوق‌ها و بانک‌ها در ساختار نمایشگاه و فن بازار تعریف می شوند.

  • ممیزی دستاوردهای پژوهشی مطابق استاندارد بین المللی

دکتر متقی طلب با اشاره به سطوح مورد نظر اضافه کرد: سطح اول دستاوردها‌ی در حد مطالعات وایده‌های اولیه است، سطح دوم محصول اولیه و نیازمند اخذ استانداردها و گواهی نامه‌ها و در نهایت سطح سوم محصول آماده ارائه به بازار و تجاری سازی هستند. تمام سوال‌هایی که از صاحبان فناوری‌ها پرسیده می شود بر مبنای استانداردهای بین‌المللی است. و این روش باعث می شود تا صاحب ایده، طرح و فناوری در مراکز داخلی و بین المللی بتواند ادعا کند که کار او مطابق استاندارد بین‌المللی ممیزی شده و قابل بررسی و دفاع است.

  • برنامه های متنوع

 وی افزود در فن بازار امسال برنامه های متنوعی از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط و جلسات میزگرد مشترک متشکل از واحدهای صنعتی، فناوران، تأمین کنندگان منابع مالی و کارگزاران حوزه فناوری و.. . پیش بینی شده است و پایگاه الکترونیکی فن بازار فعال و اطلاعات وکاربرگ های مورد نیاز در سایت پایگاه مذکور در دسترس است.

www.techtrade-msrt.ir 

 

  • استقبال خوب مراکز علمی،پژوهشی و فناوری
  • وی در ادامه اظهار داشت: تا کنون دانشگاه ها، پارک های علم و مراکز رشد زیادی برای شرکت در نمایشگاه ثبت نام کرده، در طی این مدت جلسات متعددی نیز با حضور معاون محترم پژوهش فناوری و مدیران ذیربط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار و تلاش شد تا روسا و معاونین پژوهشی دانشگاه‌های سراسر کشور در جریان رویکرد جدید قرار گیرند. درعین حال هماهنگی‌هایی نیز با صندوق پژوهشگران و فناوران، صندوق نوآوری و شکوفایی و هم چنین با تعدادی از موسسات تامین مالی به عمل آمد تا از کمک‌های آن‌ها در تجاری سازی فناوری استفاده شود.

وی در ادامه اظهار داشت: دبیرخانه شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار کشور در پارک علم و فناوری گیلان مستقر بوده و همکاران ما به جد تلاش می‌کنند تا سازماندهی و اجرای کار با کیفیت بالا انجام شود و امیدواریم با همت آنها وهمکاری و مساعدت وزارت علوم این نمایشگاه به یک کار ماندگار و اصولی در حوزه تجاری سازی علم و فناوری تبدیل شود.

  • حضور پارک‌های علم و فناوری کشور‌های اسلامی

دبیر شبکه پارک‌های علم و فناوری کشور‌های اسلامی در پایان به برگزاری دومین نشست مجمع عمومی کشور‌های عضو این شبکه اشاره کرد و گفت: تا امروز 10 کشور برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کردند که امیدواریم امسال به 15 کشور برسد، وطبق برنامه ریزی‌هایی که انجام گرفته این مهمانان یک روز قبل از اتمام شانزدهمین نمایشگاه هفته پژوهش در تهران حضورمی یابند، تا ضمن بازدید از نمایشگاه در مراسم اختتامیه نیز حضور داشته باشند.

پس از آن مهمانان در رشت حضورخواهند یافت تا در کارگاه آموزشی که با همکاری بانک توسعه اسلامی برگزار می‌شود و همچنین در دومین نشست مجمع عمومی کشور‌های اسلامی عضو شبکه پارک‌های علم و فناوری که در رشت برگزار می شود شرکت کنند.

 

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code