گفت و گوی اختصاصی با استاد میرباذل، طراح تالار مرکزی شهر رشت : چاپ
تالار مرکزی رشت به زودی افتتاح می شود
27 آذر 94 - 21:09  | 4083 بازدید

 

معماری ایرانی با جلوه ای از معماری یادمانی

ساناز فرزانه

نقش بناهای فرهنگی در افزایش فرهنگ عمومی و توسعه فرهنگ و هنر بر هیچکس پوشیده نیست. به اعتقاد کارشناسان بناهای فرهنگی از مهم ترین انواع ساختمان های عمومی به شمار می آیند که معمولاً مکان مناسبی برای نهادهای مسئول، ارائه تولیدات و محصولات فرهنگی و هنری به شمار می‌روند. در واقع این بناها وظیفه ارتقای فرهنگ جامعه را به عهده دارند. بنای فرهنگی، بیش از هرچیز مکانی عمومی است که باید قدرت جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر او را داشته باشد و حتی به نمادی از شهر و هویت فرهنگی جامعه تبدیل شود. از سوی دیگر پرداختن به فرهنگ نه تنها ناهنجاری ها را در جامعه کاهش می دهد بلکه موجب رشد و شکوفایی ذهن و روان شده و افراد مستعد را قادر به خلق آثار هنری می کند که به لحاظ روحی و روانی بسیار ارزشمند خواهد بود. البته برای موفقیت در این بخش باید به زیرساخت ها و بسترهای لازم به لحاظ قانونی و همچنین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری توجه ویژه و خاص داشت.

به عنوان مثال استان گیلان با قدمت فرهنگی دیرین که به گواه تاریخ در بسیاری از مصادیق فرهنگی جزو اولین ها بوده ، سال ها از داشتن چند سالن استاندارد با کاربری فرهنگی و هنری محروم بوده است. مشکل صدا هم که یکی از معضلات همیشگی سالن های موجود است. اما خوشبختانه در سال های اخیر شاهد اقداماتی در این حوزه بوده ایم، سالن های نیمه کاره به بهره برداری رسیدند و یا سالن های موجود تا حدوی تعمیر و تجهیز شدند. در این میان کلنگی که هشت سال پیش با هدف احداث تالار مرکزی شهر رشت به زمین خورد به زودی به مرحله افتتاح می رسد تا پاسخگوی نیازهای اهالی فرهنگ و اندیشه و هنر باشد.

مهندس سید جلال میرباذل، عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه گیلان که تحصیل کرده دانشگاه علم و صنعت ایران و طراح پروژه تالار مرکزی رشت است می گوید طرح سالن با فرم مخروط ناقص و اسکلت نمایان، یادآور گنبدهای معماری ایرانی است، مطالبی که در ادامه می خوانید ماحصل گفت و گوی مجله گیلان فردا با ایشان است.

مهندس میرباذل با بیان اینکه تالار مرکزی شهر رشت در کنار بوستان ملت واقع شده و تقریبا در فاصله یک کیلومتری از میدان شهرداری قرار دارد می گوید: مساحت زیربنای این پروژه حدود ١٤٠٠٠ مترمربع  و در سه طبقه ساخته شده است. این مجموعه شامل چهار سالن همایش و آمفی تئاتر، سخنرانی، کنسرت هال به گنجایش 900 نفر، سالن تخصصی تئاتر به ظرفیت 380 نفر، سالن برگزاری موسیقی سنتی به ظرفیت 100 نفر و سالن تمرین تئاتر به ظرفیت 80 نفر است.

وی ادامه می دهد: فضاهای مهم دیگر این مجموعه عبارتند از کتابخانه تخصصی برای تئاتر و موسیقی، مرکز آرشیو موسیقی، فضای برگزاری نمایشگاه های موقت و دایمی به صورت گالری های نمایشگاهی و فضای خدماتی و رفاهی شامل بوفه، بازارچه فروش کتاب و محصولات هنری.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی کیفیت پخش صدا بیان می کند: برای سالن های موسیقی و تئاتر کلیه استانداردهای اگوستیک و نورپردازی حرفه ای پیش بینی شده است.(البته پیمانکار این بخش از تهران است.)

عضو پایه یک سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید براینکه در حال حاضر ساختمان تالار به لحاظ فیزیکی پیشرفت زیادی دارد می گوید: دو سالن موسیقی سنتی و تئاتر زودتر(انشاالله تا اواخر سال 94 ) به بهره برداری می رسند. چون باید محوطه مربوطه طی چند ماه پیش رو آماده شود و پیمانکار بخش محوطه هم شرکت فرا سازه شمال است. اما چون کارهای اگوستیک و نورپردازی سالن اصلی موسیقی در حال انجام است زمان بیشتری برای بهره برداری از آن سالن نیاز است. بنابراین چنانچه محوطه به موقع آماده شود دو سالن کوچک تمرین تئاتر و موسیقی انشاالله  در 22 بهمن به بهره برداری می رسند.

به گفته استاد میرباذل محوطه در اختیار پروژه حدود 12 هزار و 300 مترمربع است.

وی با بیان اینکه طراحی و نظارت این پروژه به عهده  شرکت مشاور آباد است اضافه می کند: شرکت فرا سازه شمال پیمانکار کل پروژه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارفرمای اصلی و اداره ارشاد اسلامی گیلان هم بهره بردار پروژه است.

عضو انجمن مهندسین معمار استان گیلان با اشاره به اینکه اعتبار این پروژه به جهت اهمیت کار، از اعتبار ملی است و کامل تخصیص داده شده است اضافه می کند: خوشبختانه این پروژه در قالب پروژه های«مهرماندگار» بود. یعنی جزو آن پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی داشتند و قرار شد تمام شوند.

وی در پاسخ به این سوال که تا کنون چقدر هزینه شده است می گوید: برآورد اولیه مالی برای این پروژه سه  میلیارد و 500 میلیون تومان بوده ولی تا الآن 14 میلیارد تومان هزینه شده است. البته  زمین پروژه مال شهرداری است.

طراح تالار مرکزی شهر رشت در پاسخ به اینکه سبک معماری و مصالح به کار رفته در این پروژه چگونه است می گوید:

هدف ما طراحی یک معماری یادمانی با تلفیقی از عناصر معماری بومی و مدرن  بوده است و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه همه فعالیت های تالار در یک مجموعه به هم پیوسته و یک پارچه در سه بلوک متصل به هم دیده شده، به طوری که یک سرسرای اصلی به صورت ثقل فعالیت های مجموعه از قبیل فضای انتظار، برگزاری نمایشگاه های کوتاه مدت، کلاس های آموزشی، بوفه و ...سالن های کنسرت و سالن تئاتر و دیگر فعالیت های جنبی را به هم پیوند می دهد.

 در مورد مصالح هم از سنگ تراورتن در نما استفاده شده و با  استقرار ستون های مدور نمایان در بخش ورودی با ایجاد یک پیشخوان ورودی و طاق نماهای نمادین و ارتباط بصری مخاطبین با فرم های مدرن و پیچیده که وام دار معماری ایرانی است، جلوه ای از معماری یادمانی را برای مجموعه به نمایش خواهد گذاشت. همچنین سالن اصلی مجموعه (کنسرت هال) که برای برگزاری موسیقی پاپ، ارکستر سمفونی و همایش ها دیده شده است به صورت یک مخروط ناقص با اسکلت نمایان (الهام گرفته از گنبدهای معماری ایرانی) و سطح شیب دار طراحی شده که می تواند با ورق مس یا مشابه پوشش داده شود، که به صورت ظاهری بر تکنولوژیک بودن روش ساخت آن دلالت دارد و طرح پوسته سالن با فرم مخروط ناقص و اسکلت نمایان، یادآور گنبدهای معماری ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

- با بهره‌برداری از تالار مرکزی رشت 30 درصد به فضای فرهنگی استان افزوده می‌شود.

- هنر نفش مهمی در گسترش و ترویج فرهنگ و ارتقای آن در جامعه دارد و فراهم کردن زیرساخت های توسعه فرهنگی و هنری هم یکی از دغدغه‌های دولت است.

- فضای فرهنگی گیلان در حال حاضر بیش از 34 هزار متر مربع است.

- با توجه به اینکه فرهیختگان بسیار زیادی در استان سرسبز گیلان ساکن هستند فضای فرهنگی موجود پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها نیست اما با اتمام پروژه‌های فرهنگی نیمه‌تمام استان این فضا به 54 هزار و 522 متر مربع ارتقا خواهد یافت.

 

شرکت مشاور آباد

شرکت مهندسین مشاور آباد (سهامی خاص) در سال ۱۳۷۰ در اداره کل ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسیده است و عضو جامعه مهندسان مشاور ایران بوده و دارای پروانه اشتغال به کار شخص حقوقی از وزارت مسکن و شهرسازی است. دفاتر این شرکت علاوه بر تهران در شهرستان های رشت و آستارا  مستقر هستند. شرکت «مشاور آباد» علاوه بر خدمات مشاوره در مجموعه خدمات مشاوره و ساخت توإم نیز ثبت صلاحیت شده است.

مهندسین مشاور آبـاد در رشته‌های «ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری و خدمات شهری» و همچنین رشته‌های «ساختمانهای آموزشی، بهداشتی درمانی، ورزشی، فرهنگی» و نیز «رسته سا زه» از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور احراز صلاحیت و در آخرین فهرست سراسری منتشره سازمان به کلیه وزارتخانه ها ودستگاه های اجرایی معرفی شده است.

مهندسین مشاور آباد در اسفند ۱۳۸۴ موفق شد گواهینامه استاندارد کیفیت ارائه خدمات در مدیریت

) فرانسه دریافت کند.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code