مروری بر نظرات دکتر ثابت قدم، شهردار رشت چاپ
باز آفرینی شهر رشت
27 آذر 94 - 22:09  | 2831 بازدید

 

به جای گذشته به آینده نگاه کنیم

گیلان فردا- این روزها وضعیت شهری رشت یکی از موضوعات مهم شهروندان است.در این صفحه نظرات شهردار رشت را که در رسانه های مختلف انعکاس یافته است مرور می کنیم.

 دکتر ثابت قدم، شهردار رشت معتقد است به جای بازگشت به گذشته باید به آینده نگاه کرد. وی می گوید: طرح پیاده راه به عنوان محرک توسعه شهر و استان است. ولی متاسفانه به تاثیر تغییر رفتار در انجام یک کار عمرانی و اقتصادی توجه نمی شود و با موضوع مکانیکی برخورد می کنیم. در حالی که اگر فقط به دنبال اجرای یک طرح باشیم و رفتارهای مردم را در نظر نگیریم، صرفا جاده ای ساخته می شود بدون اینکه مشکلی را حل کرده باشد:

رشت پایتخت فرهنگی و هنری

وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح کشور هیچ شهری به عنوان پایتخت هنری شناخته نشده می گوید: رشت می تواند به عنوان پایگاه جشنواره فیلم و تئاتر در ایران شناخته شود و جشنواره هایی شبیه به «کن» را در سطح منطقه و آسیا در شهر رشت برگزار کنیم . و در«در بازآفرینی شهری رشت»همه ی این موارد دیده شده و محرک آن هم پیاده راه فرهنگی است.

بازتولید اقتصادی با تغییر رفتارها

شهردار اعتقاد دارد که پیاده راه به عنوان محرک توسعه چند خاصیت دارد. از جمله در مبحث اقتصاد خرد و کلان موجب رونق اشتغال و سرمایه گذاری می شود و با تغییر رفتارها عملا تولید اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. و وقتی بازتولید اقتصادی داشته باشیم به تبع آن فقر اقتصادی و فقر فرهنگی نخواهیم داشت.

آمرانه با مردم حرف نزنیم

وی با اشاره به اینکه برای مشارکت پذیری بیشتر مردم باید بسترهایی برای اعتمادسازی فراهم کنیم می افزاید: وقتی آمرانه به مردم بگوییم که دوستتان داریم اما علی رغم اینکه شما فقیر هستید باید همین کاری که ما می گوییم را انجام دهید به گونه ای به شعور مردم توهین کرده ایم. بنابراین باید برای ارتقای شهر و افزایش رفاه شهروندان کاری انجام دهیم. با ایجاد پیاده راه و در طرح بازآفرینی ۳۵ هزار اشتغالزایی خواهیم داشت.

دانش باید به مهارت ختم شود

دکتر ثابت قدم فاصله زیاد بین فارغ التحصیلانی که فقط مدرک دارند با فارغ التحصیلان مهارت دار را نشانه ای از عدم مهارت آموزی به دانشجویان دانسته و می افزاید: دانشگاه ما باید علمی را ایجاد کند که به دانش بینجامد و دانشی را ایجاد کند که به مهارت بینجامد.

مسئولان باید پاسخگو باشند

وی پاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیران را بسیار مهم شمرده و اظهار می دارد: باید به مردم پاسخگو باشیم. نمی توانیم به مردم بگوییم که ما مسئول هستیم اما از آنجایی که کارشناس ضعف فنی دارد این اتفاق افتاده است.

اقتصاد مقاومتی با رویکرد محله محوری

شهردار با نظر به اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی درآمد هزینه یک شهر در همان شهر بدون وابستگی به نفت و عوامل خارجی بسته شود می افزاید: اگر به ازای خدمات ارائه شده هزینه کنیم ۹۹ درصد معضلات مردم حل می شود و هم اکنون تفکر شهرداری این است که صفر تا صد هزینه ها در شهر و در بخش توسعه و نگهداری، واقعی شود. برای مثال نگهداشت شهر هزینه ای دارد مثل شارژ ساختمان که باید واقعی و کیفی شود و مردم عینا به چشم خود ببینند پولی که پرداخت کرده اند چگونه و کجا هزینه شده است. اما واگذاری کار به مردم دو پیش نیاز دارد یک پیش نیاز فضایی است که سرای محلات دارد این کار را انجام می دهد و دیگر مردمی کردن فعالیت ها توسط سرای محلات است.

سه ویژگی اصلی در سند بازآفرینی شهر رشت

وی مشارکت شهروندان در محلات با اعتماد سازی، برندسازی برای رشت در مقیاس فرا ملی و جذب سرمایه گذار را به عنوان سه شاخص اصلی در سند بازآفرینیاعلام می کند و می گوید: اگر این سه شاخص نمایان نشود هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.بلکه بیکاری زیادتر و بر تعداد دستفروش و راننده مسافرکش شخصی افزوده می شود.

برند سازی برای رشت در چهار سطح فراملی

بر اساس گفته های دکتر ثابت قدم، برند سازی رشت در چهار سطح کشورهای حاشیه خزر، کشورهای منطقه ، سازمان های بین المللی و کشورهای فرامنطقه ای پیگیری خواهد شد.

لزوم مشارکت پذیری بیشتر

یکی از شاخصه های کارهای جمعی در کشورمان این است که فرهنگ مشارکت و اعتمادسازی عمومی پایین است. اگر فرهنگ مشارکت درکارهای عمرانی بیشتر شود، منافع خصوصی در کنار منافع عمومی معنا دار خواهد بود.

افزایش امید به زندگی شهروندان

ثابت قدم از تهران و اصفهان به عنوان دو شهری که در آنها قابلیت مشارکت پذیری مردم بالاتر است نام می برد و در خصوص تعلق خاطرش به رشت علی رغم امکان فعالیت مدیریتی در سایر شهرها می گوید: یکی از موضوعات تعلق خاطر به یک محدوده جغرافیایی، زنده کردن آن منطقه است. اولین نقش ما این بوده که بتوانیم کاری کنیم که شهروندان احساس کنند امید به زندگی دارند. به نظر من یک اتفاق مهم این است که در محرک توسعه عملا آدم ها را ترغیب کرده ایم که حداقل فکر کنند و حداکثر کار این است که پول بیاورند. مشارکت شهروندان مبتنی بر اعتمادسازی، برندسازی و سرمایه گذاری سه استراتژی ما در سند بازآفرینی شهری است.

سند ده ساله با دو برنامه 4 ساله و یک برنامه2 ساله

شهردار  با بیان اینکه برنامه عملیاتی ما در شهرداری که بخشی از برنامه جامع یک سند ده ساله است، طی دو سند ۴ ساله و یک سند دو ساله تعریف شده که سند دوساله با احداث پیاده راه تقریبا به اتمام می رسد.

با کمک مردم موانع را از پیش رو برمی داریم

شهردار تاکید می کند: با کمک و مشارکت مردم فهیم شهر رشت موانع را از پیش رو می برمی داریم. و از مطالبه گری منطقی مردم استقبال می کنیم.

نصب ۱۵ تلویزیون شهری در ۱۵ ناحیه رشت

وی با اعلام این خبر که ۱۵ تلویزیون شهری در ۱۵ ناحیه رشت نصب خواهد شد می گوید: در این تلویزیون ها به صورت آنلاین، اخبار در حوزه های مختلف از مشارکت پذیری گرفته تا اخبار روز آن محله و ترافیک شهری نمایش داده می شود.

تکمیل تمام پروژه های نیمه تمام تا پایان سال

دکتر ثابت قدم قول می دهد تمام پروژه های نیمه کاره مرتبط با شهرداری نظیر زیرگذر رشتیان، پایانه غرب و …تا پایان سال تکمیل شود.

رشت لبخند خواهد زد

            - احقاق حقوق شهروندی مفروض در متن قوانین و اسناد بالادست

- ایجاد و ارتقای سرمایه اجتماعی در محله ها و محدوده های شهر

- ارتقای کارایی و بهره وری در فرایند تحقق بازآفرینی پایدار شهری

- حفظ زیست بوم ها و اکوسیستم ها

- ارتقای رضایتمندی سکونتی در ساکنان محله ها و محدوده های هدف

- ظرفیت سازی اجتماعی در تمامی کنشگران فرایند بازآفرینی شهری پایدار

- بهبود و ارتقای وضعیت معیشت و اشتغال ساکنان محله ها و محدوده های هدف بر اساس تقاضای واقعی و اولویت بندی آنها با رویکرد برنامه ریزی و مشارکتی

- ارتقای امنیت ساکنان محله های شهر

- حفاظت پایدار و احیای میراث فرهنگی، تاریخی و هویت فرهنگی شهر

- بهبود و ارتقای تصویر ذهنی مردم از محله ها و محدوده های هدف

- توسعه اجتماع محلی و ارتقای تاب آوری اجتماعی در برابر تغییرات

- ارتقای ایمنی و پایداری ابنیه در برابر بلایا و خطرات

- ارتقای ایمنی و پایداری زیرساخت های شهری و عرصه های عمومی در محدوده های هدف

-ترویج و بسط اندیشه تاب آوری شهری بعنوان سبک زندگی پایدار در تمامی اقدامات بازآفرینی شهری

مرکز استان گیلان

رشت بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمال ایران

رشت بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه ای دریای خزر (مازندران، گیلان و گلستان) و فاصله آن از تهران 325 کیلومتر است. همچنین شهر رشت با مساحت 136 کیلومتر مربع در زمینی مسطح و هموار به ارتفاع 5 متر از سطح آب های آزاد قرار دارد.

- اولین داروخانه شبانه‌روزی در ایران

- اولین راه آهن ایران

- اولین اتوبوس وارد شده به ایران

- اولین تئاتر

- اولین کتابخانه ملی ایران با بنای شاخص

- اولین شعبه بانکی ایران و اولین شعبه بانک سپه

- اولین خانه معلولین و سالمندان در ایران

توسعه اقتصادی و رونق فعالیت شهر

- بهبود وضعیت شبکه های ارتباطی و نظام حمل و نقل و ترافیک

- ارجحیت منافع عمومی بر منافع خصوصی و تأمین عدالت اجتماعی - فضایی و اولویت به تقویت فضاهای عمومی در ساماندهی فضایی شهر

حفاظت از محیط زیست

- بهبود و ارتقاء وضعیت و ساماندهی کالبدی شهر رشت سازمان فضایی شهر

- ایمن سازی در برابر سوانح طبیعی (زلزله، سیل و..)

- توجه به ابعاد فرهنگی، هنری و اجتماعی

- هویت بخشی به فضاهای شهری با تأکید بر هویت محله ای

- توسعه ی صنعت توریسم

به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code