افتتاح پیاده راه فرهنگی شهر رشت در آستانه نوروز 1395
18 فروردین 95 - 00:01  | 1732 بازدید

 

گیلان فردا- کمتر عصبانی می شود و بیشتر با طمانینه خاصی به حرف ها و نظرات طرف مقابل گوش می دهد، حتی اگر این نظرات انتقادی باشند. دکتر محمد علی ثابت قدم، شهردار رشت که با ثابت قدمی هر چه تمام پروژه پیاده راه فرهنگی رشت را کلید زده است می کوشد تا در کنار اعضای محترم شورای اسلامی و سایر همکاران مرتبط، تغییر مثبتی در سیمای شهر رشت ایجاد کند. با اینکه چند ماه از شروع عملیات اجرایی پیاده راه سازی شهر رشت می گذرد، ولی موضوع پیاده راه همچنان یکی از سوژه های مهم در گفت و گوها است. طی این مدت شهرداری رشت با اطلاع رسانی جامع سعی کرد تا عموم مردم و مسئولین از روند اجرای این پروژه بزرگ آگاه باشند و این وعده را داد که شرایط از آنچه هست بهتر خواهد شد، اما برای اینکه ببینیم چقدر و چطور بهتر خواهد شد باید کمی بیشتر صبر کنیم.

با امید به اینکه بازآفرینی شهری و افتتاح پیاده راه فرهنگی شهر رشت در آستانه نوروز 1395 بر تمام شهروندان مبارک باشد و بتواند به عنوان یک هدیه شهروندی به کارکردهای هدف گذاری شده از سوی برنامه ریزان و مجریان دست یابد، انتظار داریم حال که شهر به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده، طرح های عمرانی و شهری با نگاهی جامع به تمامی عناصر تاثیرگذار، به بهترین صورت از سوی مسئولان پیگیری و انجام شود تا دسترسی شهروندان و گردشگران به امکانات شهری و حمل و نقل راحت تر بوده و ضمن حفظ هویت فرهنگی و تاریخی شهر، موجب تحرک اقتصادی و اشتغالزایی شده و در راستای رسیدن به توسعه پایدار نقش آفرین باشد.

دکتر ثابت قدم ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو به همه شهروندان عزیز و شریف رشت که طی این مدت به دلیل اجرای پروژه پیاده راه دچار زحمت شدند، می گوید: همان طور که در دعای تحویل سال می خوانیم «مقلب القلوب» یعنی خواستار تغییر از حالت بد به حالت خوب و متعالی هستیم، بنابراین لازم است با تصحیح ساختارهای غلط و کنار گذاری عناصر نادرست در استراتژی مدیریت کلان شهری هم توجه ویژه ای داشته باشیم. در ادامه سخنان دکتر ثابت قدم به نظرتان می رسد:

 

تحول خواهی با استفاده از مشارکت شهروندان

دکتر ثابت قدم می گوید: نگاه مدیریت شهری شهر رشت مبتنی بر تحول خواهی با استفاده از مشارکت شهروندان و اجماع مردم و مسوولین است.

شهردار رشت اعتماد سازی در مقیاس محلی، برند سازی در حوزه ملی و بین المللی و تولید ثروت را سه رویکرد اصلی و مهم مدیریت شهری برشمرده و اضافه می کند: شهرداری رشت با پایه گذاری نگاه انقلابی و ایده تحول خواهی، جهت رسیدن به اهداف عالیه بدون پذیرفتن حرف های حاشیه در تحقق سه رویکرد فوق گام برمی دارد. : روحیه انقلابی و جهادی به ما می گوید اگر در یک مقوله از هر نظر عقب هستید نباید با سرعت ساختار حرکت کنید، یعنی اگر در زمینه ای با کشور توسعه یافته ۵۰ سال فاصله دارید و بخواهید با سرعت ساختار حرکت کنید این فاصله همچنان حفظ می شود، در چنین شرایطی الزام دارد که به سمت رویکرد انقلابی و جاری برویم

 

توسعه انسان محور و مبتنی بر حفظ منابع طبیعی

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری رشت، القای حس هویت بر پایه توسعه انسان محور و مبتنی بر حفظ منابع طبیعی است از بازکاشت ۴۸۵ اصله درخت مثمر در محدوده شهر رشت خبر داده و با اشاره بر اینکه علاوه بر موارد فوق، شهرداری رشت پیش از این اقدام به باز نشانی ۸۸۵ اصله درخت توسط منطقه دو و همچنین استمرار سیاست کاشت درخت توسط شهرداری های مناطق پنج گانه کرده است، می گوید: در آینده نزدیک بلوارهای سطح شهر رشت از آبیاری مکانیزه برخوردار خواهند شد.

وی تاکید می کند که مناطق سبز اطراف شهر به خصوص جنگل ها ثروت اصلی هر کشور و شهر هستند و باید مسئولان شهری و دولتی برنامه ریزی شایسته ای در راستای حفظ جنگل و منابع طبیعی داشته باشند.

 

نقش مهم زنان در مشارکت جامعه محلی

اما شهردار به نقش تاثیر گذار زنان در بهبود وضعیت شهری نیز به خوبی واقف است و در این زمینه با تاکید می گوید: نقش زنان در مشارکت جامعه محلی بسیار مهم است و یکی از موضوعات، مشارکت جامعه محلی در حوزه‌ی بانوان است و شهرداری به شدت در این حوزه، چه در مقوله اشتغال و چه در مورد فعالیت‌های اجتماعی فعال بوده و در قالب انجمن‌های فرهنگی، اجتماعی و غیره با نگاه توسعه از پایین به بالا در محلات کار را دنبال می کند.

 

هویت بخشی به تاریخ و میراث شهر

شهردار رشت همچنین به اهمیت مراکز محلات و مشکلات آن‌ها و لزوم متناسب ساختن ظرفیت‌های زیرساخت‌ها با پروژه‌های مرتبط با حوزه‌ی بازآفرینی اشاره دارد و دغدغه‌ی شهرداری و شورای شهر رشت را مقوله هویت بخشی به تاریخ و میراث شهر ارزیابی می کند.

وی با اشاره به شکاف بین نسلی، بهترین راه حل برای کاهش این شکاف و انتقال هویت را ایجاد فضاهایی عنوان می کند که قادر باشند این شکاف را به حداقل برسانند.

 

رشد اقتصادی از طریق بازآفرینی هویتی

دکتر ثابت قدم با اعتقاد بر اینکه در طرح‌های بازآفرینی رشد اقتصادی از طریق بازآفرینی هویتی دنبال می شوند، به رشد اقتصادی و تعالی فرهنگی و همچنین رشد اجتماعی اشاره کرده و می افزاید: اساس بازآفرینی توجه به میراث فرهنگی و هویت بخشی به شهر است. تا ضمن انتقال این هویت و فرهنگ به نسل های جدید، گردشگرانی هم که به این شهر می آیند بتوانند با آنچه در تاریخ شهر روی داده آشنا شوند.

 

بازآفرینی شهر رشت و از بین بردن شکاف بین شهرها

شهردار پروژه بازآفرینی شهر رشت را به عنوان طرحی کارشناسی شده برمی شمرد و آن را راهکاری برای از بین بردن شکاف بین شهر رشت با شهر‌های بزرگی ارزیابی میکند و می گوید: پروژه‌هایی که شهرداری رشت در حال پیگیری آن‌ها است انسان محور بوده و نقطه‌ی اتکای آن‌ها نظام کالبدی شهری و احیای بناهای شهر است. و امیدواریم این پروژه مهم با همکاری مردم و مسئولان ارشد و مدیران مرتبط در بهبود چهره شهر رشت مفید بوده و موجبات توسعه فرهنگی و اقتصادی را فراهم کند.

 

باز آفرینی شهری و نو آوری و خلاقیت

دکتر ثابت قدم با اشاره به بافت متراکم جمعیتی و جغرافیایی استان گیلان و شهر رشت، بیان می کند: شهر رشت به عنوان یک منطقه استراتژیک ارتباطی، روزی به عنوان دروازه رفت و آمد تجار ایران و اروپا مطرح بود و این شهر دارای یک فرهنگ برون گرای مبتنی بر مهمان پذیری است که با رعایت شاخص های محیطی باعث جذب مخاطب می شود.

شهردار رشت با تاکید بر ظرفیت های مثبت شهر رشت که ناشی از هم افزایی پتانسیل های منابع طبیعی و شرایط اقلیمی این شهر است، می گوید: در این مسیر ضمن ایجاد تغییرات به لحاظ کاربری و اجتماعی در حوزه های مختلف زیستگاهی و... توسعه مجدد کالبدی، رفاه اجتماعی، رونق اقتصادی، باز آفرینی شهری و نوآوری و خلاقیت مد نظر شهرداری رشت است.

 

احقاق حقوق شهروندی، ارتقا سرمایه اجتماعی

وی اضافه می کند: چهار محور کلیدی به عنوان اهداف کلان در فرآیند تدوین برنامه بازآفرینی شهری در شهر خلاق رشت مدنظر است، که از آن جمله می توان به کاهش فقر شهری، ارتقاء تاب آوری شهری، ارتقاء هویت منزلت مکانی و تحقق حکمروایی شهری اشاره کرده و همچنین در خصوص راهبردهای چهارچوب برنامه بازآفرینی شهر خلاق رشت، احقاق حقوق شهروندی، ایجاد ارتقاء سرمایه اجتماعی، حفظ زیست بوم و اکوسیستم ها و ارتقاء رضایت سکونت گاهی برای مردم محلی و گردشگری نیز مورد توجه قرار دارد.

 

پیشرو در بازآفرینی شهری

شهردار رشت شناسایی بناهای تاریخی و فرهنگی رشت را از موارد تحقق شهر خلاق برشمرده و می گوید: شهر رشت به لحاظ راه اندازی اماکن کلیدی جزء شهرهای پیشگام در کشور بوده، که از آن جمله می توان به وجود اولین کتابخانه، اولین داروخانه و... اشاره کرد. و اکنون شهر رشت در بازآفرینی شهری نیز در کشور پیشرو است.

اقتصاد گردشگری

وی با تاکید بر هدف گذاری اقتصاد شهری می گوید: شهرداری رشت با رونق دادن مراودات خود در حوزه محلی و بین المللی دو محور فرهنگ و هنر و سلامت را با پتانسیل منطقه ای مدنظر خود قرار داده است و می کوشد تا بر پایه اقتصاد گردشگری موجب اشتغالزایی شود.

 

نگاه همه جانبه به پتانسیل های موجود

دکتر ثابت قدم یادآور می شود: برای رسیدن به شهر خلاق و پایدار به نگاه همه جانبه در استفاده از پتانسیل های موجود نیاز داریم، که در این میان توجه به دیپلماسی عمومی در حوزه ارتباطات فرهنگی، ارزش ها و افکار عمومی مدنظر قرار دارد. و شهرداری تلاش می کند تا در راستای تحقق و ترویج شبکه گردشگری در شهرها و روستاهای استان با انعقاد تفاهم نامه هایی با سازمان های مرتبط ملی و بین الملل گام بردارد.

 

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code