تأسیس « سرای تجاری ایرانیان » در آستراخان روسیه
18 فروردین 95 - 14:01  | 1496 بازدید

 

گیلان فردا- بررسی عوامل رشد و توسعه پایدار در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که یکی از عوامل تاثیرگذار در این پروسه، چگونگی همجواری جغرافیایی است. در واقع به اعتقاد صاحبنظران، الگوی رشد اقتصادی متاثر از جغرافیای کشورهاست. حال اگر نتوانیم از جغرافیای کشورمان درست استفاده کنیم، نمی‌توانیم انتظار رشد اقتصادی داشته باشیم. به عنوان مثال فاصله زمانی رساندن محصول به بازار هدف یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده در بهبود فضای کسب و کار است. و ایران دارای مزیت‌های فراوان جغرافیایی است. از جمله این مزیت های جغرافیایی برای گیلان و البته برای کل کشور همسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر است تا مراودات تجاری با سهولت بهتر و بیشتر انجام شود.در همین راستا نظر آقای دکتر تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی، صنعت ومعدن استان گیلان را در خصوص تاسیس «سرای تجاری ایرانیان» در آستراخان روسیه را جویا شدیم.در ادامه توضیحات ایشان را در مورد چگونگی تاسیس این سرا بخوانید:

 

 

پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1370 و تشکیل جمهوری های مستقل، فرصت مناسبی برای ایران و بالاخص استان گیلان پیش آمد تا از مجموعه توانمندی های بالفعل و بالقوه خود در راستای کسب درآمد و توسعه سرمایه گذاریهای مولّد، در سایه مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همجوار استفاده نماید. استان گیلان نیز بواسطه داشتن مرزهای مشترک دریایی و زمینی با برخی از آن کشورها و همچنین به همّت و تلاش مسئولان، تُجار، صاحبان صنایع و مدیران بنگاه های اقتصادی، تعاملات سازنده و جدیدی را با کشورهای موصوف بویژه با مناطق مختلف روسیه منجمله با استان آستراخان بعنوان دروازه ورود به آن کشور آغاز نمود، بطوری که گیلان در مراودات با مناطق فوق همواره نقش « منطقه معین » را در رابطه با سایر استانهای کشور ایفا نموده است. استان گیلان رابطه دیرینه و سنتی با استان آستراخان داشته و هیئت های زیادی در سطوح و زمینه های مختلف با آن استان مبادله شده اند. تاکنون نمایشگاههای متعددی از توانمندیهای ایران و روسیه در رشت و آستراخان برپا گردیده و قریب 165 شرکت ایرانی در حال حاضر در آن استان به ثبت رسیده اند. لزوم ایجاد تشکلی از تجار و بازرگانان ایرانی مقیم آستراخان و همچنین تأسیس مرکزی به عنوان پایگاه صادرات محصولات ایرانی در آستراخان همواره احساس شده است.

 

 

در این راستا، استاندار وقت گیلان و استاندار آستراخان در چارچوب توسعه همکاریهای منطقه ای با امضای تفاهم نامه ای در تاریخ 29/1/1391 توافق نمودند که « سرای تجاری ایرانیان » در آستراخان تأسیس گردد. موضوع ساخت « سرای تجاری ایرانیان » در آستراخان در دستور کار استانداری گیلان قرار گرفت و اجرای این پروژه به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گیلان محول گردید. در طی این مدت مذاکرات لازم با استانداری آستراخان، شهرداری آستراخان و اتاق بازرگانی آستراخان برای اجرای این پروژه به عمل آمده است. در ابتدا، استانداری آستراخان پیشنهاد کرد برای اجرای این پروژه عرصه ای از سوی شهرداری آستراخان در اختیار طرف ایرانی قرار گیرد. در اولین ملاقات با معاون شهردار آستراخان، طرف روسی واگذاری زمین برای ساخت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان را منوط به ثبت شرکت در آستراخان دانست که بلافاصله کارهای مقدماتی برای ثبت شرکت انجام گرفت و نماینده ای در آستراخان جهت پیگیری این کار تعیین گردید. پس حدود دو ماه، شرکتی تحت عنوان « بازرگانی گیلان » در آستراخان به ثبت رسید که اخیراً به عنوان شرکت « بازرگانی پارس » تغییر نام داده است. در چند مرحله قطعه زمین هایی برای ساخت بنای سرای تجاری ایرانیان به طرف ایرانی تعرفه گردید که هر کدام از آنها دارای مشکلاتی نظیر مدعی خصوصی، قرارگیری دور از شهر، عدم وجود امکانات اولیه مانند آب، برق، گاز و ... بودند که دارای شرایط مناسب جهت احداث سرای تجاری ایرانیان نبودند. گاهی اوقات مطرح می کردند که برای دریافت زمین می بایست در مزایده شرکت نماییم. در طی این مدت مشخص گردید دریافت زمین از طرف روسی برای احداث سرای تجار ایرانیان در آستراخان دارای پروسه بسیار پیچیده و طولانی است.

 

نهایتاً تصمیم گرفته شد که ساختمان آماده برای تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان خریداری گردد. بدین منظور، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان چند ساختمان آماده را به رییس اتاق بازرگانی گیلان پیشنهاد دادند. به اتفاق معاون سرکنسولگری ایران در آستراخان، از ساختمانهای پیشنهادی بازدید به عمل آمد. نهایتاً، یکی از آن ساختمانها انتخاب گردید. این ساختمان در مرکز شهر آستراخان در جوار هتل ویکتوریا پالاس قرار دارد و دارای تمامی امکانات عمومی شهری است. ساختمان مذکور در زمینی به مساحت 1498 مترمربع در دو طبقه بنا شده است و مساحت کل ساختمان 5/1021 مترمربع است که دارای اتاق زیرشیروانی و همچنین طبقه زیرزمین است. کاربری این ساختمان در ابتدای ساخت، مسکونی بوده است که سپس به کاربری اداری تبدیل شده است. آدرس: شهر آستراخان، منطقه کیروفسکی، خیابان کراسنایا نابرژنایا، شماره 3 الف.

 

 

در اواخر شهریور ماه، در ملاقاتی که با مالک ساختمان انتخاب شده، انجام گرفت در خصوص قیمت ساختمان و سایر شرایط، توافق به عمل آمد و مقرر گردید هر کدام از طرفین وظایف خود را در خصوص انجام این معامله اجرا نمایند. طی دو ماه، طرف روسی تمامی اقدامات قانونی را برای انتقال سند به طرف ایرانی انجام داد و اتاق بازرگانی گیلان نیز بودجه خرید ساختمان را تأمین نمود و از طریق صرافی بانک ملی ایران به حساب شرکت « بازرگانی پارس » در آستراخان ارسال نمود. روز دوشنبه مورخ 16/9/94 قرارداد خرید ملک مذکور توسط شرکت « بازرگانی پارس » به مدیریت آقای هادی تیزهوش تابان و خانم بروفچنکو مالک ساختمان منعقد گردید. روز سه شنبه 17 آذرماه مبلغ مذکور از طریق ازبربانک روسیه به حساب فروشنده انتقال داده شد. صبح روز چهارشنبه 18 آذرماه ساختمان مذکور با حضور مهندس فنی که از سوی طرف ایرانی تعیین شده بود تحویل گرفته شد و سرانجام بعد از ظهر روز چهارشنبه مورخ 18 آذرماه 1394 در اداره ثبت دولتی آستراخان سند ساختمان مذکور رسماً به اسم شرکت « بازرگانی پارس » انتقال داده شد.

 

 

داخل ساختمان خریداری شده، نیمه کاره بوده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد. با مدیر یک شرکت روسی با حضور معمار و طراح در چند مرحله برای بازسازی این ساختمان، ملاقات انجام گرفته است. پس از ارایه طرح و برآورد هزینه از سوی آن شرکت، در طی چند هفته آینده با ایشان به توافق نهایی رسیده خواهد شد. قرار بر این است که کل فضای داخلی ساختمان که مخروبه است کاملاً تخریب گردد و دوباره بازسازی شود. فضای بیرونی ساختمان که حدود هزار مترمربع است نیز باید بر اساس معماری ایرانی طراحی و سپس بازسازی گردد. با مدیر یک شرکت روسی برای محافظت از ساختمان مذکور نیز ملاقات انجام گرفت. طرفین شرایط خود را بیان داشتند و قرار شد طی یک هفته، طرف روسی شرایط و قیمت پیشنهادی را ارسال نماید.

برچسبها : ،
به اشتراک بگذارید:

نظر بنویسید:

security code