همه مولفه های شهری در چهار چوب نظام ارتباطی شهرداری رشت مد نظر قرار گرفته است
18 فروردین 95 - 00:01 | 2014 بازدید
گیلان فردا- باتوجه به اهمیت اطلاع رسانی وارتباط دوسویه شهرداری ها با سایر ادارات و شهروندان به استناد وظایف محوله، ضرورت وجود روابط عمومی به شکل واحدی مشخص پس از به وجود آمدن اولین روابط عمومی ها در کشور، باعنایت به جایگاه اصلی مجموعه مدیریت شهری به عنوان متولی شهر در شهرداری رشت احساس و باعث شد تا اهمیت ارتباط این نهاد شهری با سایر نهادها وهمچنین مردم بیش ازپیش مدنظرقرارگیرد
اگرچه تاریخ دقیقی ازاولین روابط عمومی شهرداری رشت در دسترس نیست، امابراساس اسناد ومدارک موجود تاریخچه روابط عمومی شهرداری رشت به ۳۸ سال پیش یعنی سال های پایانی دهه چهل برمی گردد و جای بسی خوشوقتی است که شهرداری رشت باتوجه به شرایط خاص سیاسی و اجتماعی آن زمان جهت ایجاد ارتباط باجراید وسایر نهادهای دولتی به انجام این امراهتمام ورزیده و ضرورت آن را درک کرده بود. به طوری که پس ازآن روابط عمومی شهرداری رشت به تدریج به سوی ماهیت حقیقی خود یعنی مرکز واحد ارتباط وانتقال اخبار درون سازمانی پیش رفت وبا افزایش اختیارات مربوطه، تاثیرگذاری آن درتصمیم گیری شهرداران، انجمن شهر، مدیران و سایر واحدهای مدیریت شهری را نمی توان نادیده گرفت.اگرچه عمده امور محوله به روابط عمومی تا سالیان بعد وحتی امروزه نیز فراتراز وظایف این اداره به نظر می رسد اما ابعاد چند سویه و نقش محوری آن درارتباط بامخاطبان دولتی وخصوصی سبب شده است تاهمواره انتظار بیشتری ازاین اداره وجود داشته باشد
طی این مدت مسئولیت روابط عمومی شهرداری رشت به ترتیب به یازده مدیر مرد سپرده شد که هر کدام با تلاش و همت خود توانستند ضمن ارتباط دوسویه با شهروندان، خدمات مورد نیاز را به مردم ارایه کنند. اما سال قبل طی حکمی ازسوی دکتر سید محمدعلی ثابت قدم، شهرداررشت، برای اولین بار یک خانم برای مدیریت روابط عموی شهرداری رشت انتخاب شد. هرچند انتخاب خانم فاطمه قدیمی به مدیریت روابط عمومی واموربین الملل شهرداری رشت نظرات متفاوتی را در پی داشت، ولی وی نشان داد که به خوبی از پس مسئولیت محوله برمی آید.اغراق نیست اگربگوییم اززمانی که وی مسئولیت روابط عمومی شهر رشت را به عهده گرفته است، باتمام تلاش کوشیده تا وظایف محوله قانونی را به درستی انجام دهد
در این مدت با توجه به اقدامات عمرانی، فرهنگی و اجتماعی اخیر شهرداری رشت، فعالیت واحد روابط عمومی نیز افزایش یافته است. به همین خاطر با خانم قدیمی، گفتگو کردم. آنچه در ادامه می خوانید بخشی از عملکرد واحد روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت است
نگاه مدیریت راهبردی به ارتباط شهری اصل اول تعامل دوسویه شهری است
روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت با نگاه مدیریت راهبردی به ارتباط شهری، گام هایی را برداشته و در حوزه زیرساخت ارتباط شهروند ورود کرده است. از جمله: برنامه ریزی ارتباطی شهرداری رشت، تهیه پلن ارتباطی شهرداری رشت، برنامه ریزی و تهیه راهبرد کمپین های ارتباطی و فرهنگی شهرداری رشت در حوزه ارتباط با رسانه، صدا و سیما، ارتباط با شهروندان با استفاده از ابزار مختلف است که تماما توسط واحد روابط عمومی صورت می گیرد. به طورمثال در ارتباط با صدا و سیما باهدفگذاری مشخص و بامجوزهای مدنظر وبخش های مختلف شهرداری رشت و ماموریت هایی که در شهرداری تبیین شدازآن جمله تغییرترافیکی، مولفه های زیباسازی وحفظ منظرمناسب شهری، مباحث مربوط به سبک زندگی شهروندان،ایجاداعتماد درجهت پرداخت عوارض و سایرمضامینی که مدنظرشهرداری است،منطبق باتقویم اجرایی رویدادهای سال های 94 و 95 وتطبیق آن بابرنامه و بودجه حوزه ستاد وثبت شهرداری درخصوص روابط عمومی، تقسیم کار و پرهیز ازموازی کاری مابین بخش های مختلف مرتبط با این حوزه،سامان دهی امورات مربوط به تبلیغات،تشریفات وتزئینات بارعایت صرفه وصلاح شهرداری، تعیین فرمت حمایت اقتصادی ازرسانه ها با کارکرد توسعه متوازن وعادلانه، تشکیل کارگروه های مختلف رسانه وتبلیغات،آموزش حقوق شهروندی وارتباطات شهری ازجمله این مواردبوده است
کسب پنج مقام برتر ملی در سال جاری توسط مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت
خوشبختانه با همکاری همه تلاش گران واحد روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری، این واحد موفق شد از خرداد ماه سال جاری(94) تاکنون به دریافت نشان ها و افتخاراتی در سطح ملی نائل شود از جمله دریافت نشان تعالی روابط عمومی در چهاردهمین دوره آئین سرمدان روابط عمومی در تیرماه، دریافت لوح تقدیر و تندیس روابط عمومی در یازدهمین سمپوزیوم روابط عمومی در رشته برنامه ریزی ارتباطی، دریافت جایزه طلایی فرهنگ سازی در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی، دریافت تندیس در اولین اجلاس بهره وری و کیفیت و آخرین مقام کسب شده در سال 94 نیز کسب مقام برتر برای نخستین بار توسط روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت در سومین جشنواره ملی رضایت و سازمان شنوا است
افزایش کیفیت و کمیت اطلاع رسانی
تقویت حوزه اطلاع رسانی شهرداری با توجه به عدم وجود نیروهای متخصص در این حوزه در شهرداری با تلاش همکاران انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر افزایش داشته است
تبلیغات فرهنگی گامی در جهت ارتباطات شهروندی
در حوزه تبلیغات و طراحی نیز سعی شد تا علاوه بر تبلیغات مناسبتی و عادی، به کمپین های تبلیغات فرهنگی توجه بیشتری شود. به طور مثال جشنواره «من برای شهرم هیچ کاری نمی کنم»، و تبلیغات محیطی کارگاهی محصور سازی پیاده راه بافت مرکزی و مضامینی که در بیل بردها و استندها و... بوده است. علاوه بر آن با رویکرد برنامه ریزی درست و با استفاده از آموزش و پژوهش ارتباطی، اقداماتی در حوزه بررسی سنجش مدیران شهرداری نسبت به نقش روابط عمومی در پیشبرد ماموریت سازمانی و سنجش شناخت مدیران و کارکنان روابط عمومی با وضعیت سازمانی این حوزه و عوامل موثر بر آن، دریافت نظرات و همچنین همکاری خبرنگاران با شهرداری در بخش ها و حوزه های مختلف تخصصی، انجام نظر سنجی در هنگام اجرای پروژه های عمرانی، به طور مثال پروژه بازآفرینی بافت مرکزی رشت و غیره صورت گرفته است.
پلن تعاملات و روابط بین الملل 4 سال آینده شهرداری رشت
در حوزه روابط بین الملل هم پلن ارتباطی این حوزه با تاکید بر نیازها و چشم اندازهای شهر رشت در سه سطح کشورهای حاشیه خزر، کشورهای منطقه و شبکه شهرهای خلاق، با تعامل با سازمان ها و انجمن های بین المللی مد نظر قرار گرفته است
به طور مثال روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت در مرحله اول جایزه دوسالانه سلطان قابوس برای حفاظت از محیط زیست در سال 2015 با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران شرکت کرد و مهمترین دستاورد بین المللی رشت که حداقل در 35 سال اخیر اتفاق افتاده، یعنی ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو در جهان توسط این واحد انجام شد.
رشت اولین شهر کشور است که در این حوزه پذیرفته شده و به اذعان داوران و ممیزان موفق شد در دوره کوتاه یک ساله، ثبت شود . برای مشخص کردن زمینه های همکاری با سازمان ها و انجمن های بین المللی براساس هدف مشخص گردشگری پایدار شهری، و دستیابی به اهداف توسعه هزاره، گام هایی برداشته شده که در اولین گام با انجمن های دوستی ایران و ملل، تفاهم نامه ای منعقد شده که در مراحل بعدی به برنامه عملیاتی وصل می شود.
همکاری با مجمع شهرداران آسیایی و حضور در کارگروه اقتصادی و گردشگری این مجمع از دیگر دستاوردهای روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت بوده است . علاوه بر آن در حوزه ارتباطات روابط بین الملل نیز برای اولین بار اقدام به دو زبانه کردن پرتال شهرداری رشت کردیم که در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
در حوزه خواهر خواندگی هم برنامه ریزی های مناسب با اولویت شهر های خلاق عضو شبکه و گردشگری و اقتصادی مد نظر قرار داده شد.
ساماندهی 1500 کوچه فاقد نام شهری
مزین نمودن نام 1500 کوچه شهر به اسامی مبارک شهداو شهیده های شهر رشت
در بحث نامگذاری معابرنیز با توجه به اینکه دبیری کمیسیون نامگذاری معابر به عهده روابط عمومی است، تمامی کوچه های فاقد نام شهری در پنج منطقه شهرداری بالغ بر 1500 کوچه شناسایی شده که براساس نام های پیشنهادی کمیسیون، مقرر شد که با اولویت نام شهداو شهیده های معظم شهر رشت در شهر رشت کوچه هابه نام این عزیزان مزین شود که در آینده نزدیک انجام می شود. همچنین برای دسترسی آسان تر به اماکن و آدرس ها، فرمت شماره گذاری به کوچه ها تعلق می گیرد.
تلاش برای اجرای متفاوت برنامه ها
در حوزه های اجرایی هم طی مدت اخیر جشن ها و مراسم مختلفی برگزار شد. در برگزاری این مراسم سعی شد تا با رویکردی متفاوت با استفاده از حداقل امکانات ، از جمله برگزاری روز حمایت از کودکان کار، مراسم روز خبرنگار، مراسم تجلیل از کارمندان نمونه شهرداری، برگزاری جشنواره صلح و دوستی دریای کاسپین، مراسم شب یلدا برای کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، تجلیل از سالمندان در برنامه شکرانه حضور، برگزاری بزرگداشت روز رشت، برگزاری مراسم دفاع مقدس، برگزاری مراسم شب قدر و...
همدلی و همزبانی اصل اول موفقیت ارتباطی
قطعا تمام این موارد بدون حمایت های اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت، شهردار محترم و همدلی و همراهی همکاران پر تلاشم در مجموعه روابط عمومی و امور بین الملل وسایر مدیران شهرداری و همکاران محترم محقق نمی شد
همراه با هم در نوروز
ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو به همه هم استانی ها و همشهریان عزیز رشت آرزو می کنم که سالی پر از شادی و سلامتی در انتظار همگان باشد. برای سال 95 برنامه ویژه ای برای نوروز خواهیم داشت. از جمله برگزاری جنگ در 15 روز عید با مشارکت صدا و سیما، همچنین ایجاد ایستگاه اطلاع رسانی و ارتباطات گردشگری شهری و نظایر آن.
چشم انداز سال 95 ، ارتباطی بهتر
چون زیرساخت ها در سال 94 تا حدی انجام شده ، چشم انداز ما برای آینده نزدیک(سال95)،ساماندهی امورات بین الملل روابط عمومی در حوزه معماری سازمانی اعم از مسئولین مناطق سازمان ها و تقویت نیروهای تخصصی روابط عمومی در ستاد خواهد بود
رزومه
فاطمه قدیمی دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی ، مسوول دفترهمکاریهای کمیسیون ملی - یونسکو- ایران – شهرداری رشت است. وی با داشتن 14 سال سابقه روزنامه نگاری، مدرس دانشگاه بوده ودارای 8 سال سابقه تدریس دررشته های روابط عمومی،فرهنگ وارتباطات است. وی همچنین رتبه اول کارگزارزن روابط عمومی درنخستین همایش ملی زن وروابط عمومی درکشور را داراست.
دریافت نشان تعالی روابط عمومی در چهاردهمین دوره آئین سرمدان روابط عمومی در تیرماه، دریافت لوح تقدیر و تندیس روابط عمومی در یازدهمین سمپوزیوم روابط عمومی در رشته برنامه ریزی ارتباطی، دریافت جایزه طلایی فرهنگ سازی در سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی، دریافت تندیس در اولین اجلاس بهره وری و کیفیت و آخرین مقام کسب شده در سال 94 و نیز کسب مقام برتر برای نخستین بار در سومین جشنواره ملی رضایت و سازمان شنوا از دیگر عناوین کسب شده توسط وی می باشد
ازسوابق وی میتوان به موارد زیراشاره کرد:
ریاست ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری رشت
مدیریت فرهنگی اجتماعی شهرداری رشت
مسوول روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت
مسوول روابط عمومی سازمان پسماند شهرداری رشت
مسوول روابط عمومی شورای اسلامی شهرداری رشت
و هم اکنون مسئول روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت