هک کردن رویاهای انسان و نمایش تبلیغات در خواب
12 دی 00 - 00:10 | 837 بازدید
گیلان فردا-محققان با انتقاد از فناوری تبلیغات در خواب هشدار دادند برخی از بازاریابان به دنبال هک کردن رویاهای انسان و تزریق تبلیغات در خواب هستند.
اخیرا مقالهای توسط سه محقق از دانشگاه هاروارد، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه مونترال در مجله علمی Aeon منتشر شد که حواشی زیادی را به
همراه داشت. این سه محقق اعلام کردند بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که 77 درصد از بازاریابان به دنبال استفاده از فناوری تبلیغات در خواب طی
۳ سال آینده هستند.
جزئیات نمایش تبلیغات در خواب
تغییر رویا به فرایندی گفته میشود که به واسطه آن یک محرک مانند دستگاههای پوشیدنی، قبل یا در زمان خواب میتواند روی محتوای رویای فرد تاثیر بگذارد.
دو نفر از محققان این مقاله مدتی قبل روی دستگاهی برای برقراری ارتباط در طول خواب فعالیت میکردند؛ دستگاهی که طبق اعلام آن ها توانایی هک کردن
رویای افراد را دارد. آنها اعلام کردند اخیرا یک کمپین تبلیغاتی از مردم دعوت کرد تا در طرح دستکاری هدفمند رویا شرکت کنند؛ این فراخوان نشان میدهد
شرکتهای بازاریابی اکنون به شکل آشکارا پروژه هک کردن رویاهای انسان و نمایش تبلیغات در خواب را مورد آزمایش قرار میدهند.
چند محقق در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی نیز نامهای را به شرکتهای تبلیغاتی ارسال و از پروژه هک رویای افراد به شدت انتقاد کردند. همچنین ۴۰ دانشمند
دیگر نیز با امضای این نامه مخالفت خود را با چنین پروژههایی نشان دادند. در واقع با وجود این که دستکاری رویا برای درمان اختلال اضطراب بعد از سانحه
کاربردهای متعددی خواهد داشت، اما شرکتهای فناوری و تولیدکننده ساعتهای هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و اپلیکیشنها قادرند با نظارت روی خواب کاربران،
دادههای جمعآوری شده را به سایر شرکتها بفروشند و باعث تسهیل طرح دستکاری رویاها شوند.